Uzay Kâşifi Gökay Metni Cevapları (3. Sınıf Türkçe)
Uzay Kâşifi Gökay Metni Cevapları
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 108 Cevabı
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Soru: “Uzay” denince aklınıza hangi gök cisimleri geliyor? Anlatınız.
Cevap: Uzay denince aklıma Güneş, Ay, gezegenler (Mars, Satürn, Jüpiter gibi), yıldızlar ve galaksiler geliyor.
Soru: Ay hakkında edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Ay, Dünya’nın tek doğal uydusudur. Kendi ışığı yoktur; Güneş’ten aldığı ışığı yansıtır. Ay, farklı evrelerde görünür (yeni ay, dolunay gibi). Ayrıca, Ay’ın yer çekimi Dünya’daki denizlerin gelgit hareketlerini etkiler.
Metni noktalama işaretlerine dikkat ederek sesli okuyunuz.
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 110 Cevabı
1. ETKİNLİK
a- Aşağıdaki bulmacada, metinde geçen bazı kelimeler gizlenmiştir. Bu kelimeleri bulup listeye yazınız. Kelimelerin anlamlarını sözlükten bulup öğreniniz.
Kullandığım sözlük anlamları:
- Mevsim: Yılın, güneşten ısı, ışık alma süresi ve dolayısıyla iklim şartları bakımından farklılık gösteren dört bölümünden her biri; sezon, sürem:
- Keyif: Canlılık, tasasızlık, iç rahatlığı, rahat, huzur, afiyet
- Berrak: Duru, açık seçik net olan, bulanık olmayan
- Atmosfer: Yeri veya herhangi bir gök cismini saran gaz tabakası; gaz yuvarı
- Fırtına: Rüzgâr çizelgesinde hızı 34-40 deniz mili olan ve kuvveti 8 ile gösterilen, genellikle yağmur getiren güçlü rüzgâr
- Uydu: Bir gezegenin çekiminde bulunarak onun çevresinde dolanan daha küçük gezegen; peyk
- İhtimal: Bir şeyin olabilmesi durumu, olabilirlik; olasılık
- Rüzgâr: Havanın yer değiştirmesiyle oluşan esinti; yel
b- Listeye yazdığınız kelimeleri anlamlarına uygun olarak kullanacağınız birer cümleyi defterinize yazınız.
Kullandığım birer cümle:
- Mevsim: İlkbahar, renkli çiçekleri ve ılık havasıyla en sevdiğim mevsimdir.
- Keyif: Sahilde yürüyüş yapmak bana her zaman büyük bir keyif verir.
- Berrak: Sabahın erken saatlerinde gökyüzü berrak ve pırıl pırıldı.
- Atmosfer: Atmosfer, yaşam için gerekli oksijeni sağladığı gibi Dünya’yı zararlı ışınlardan da korur.
- Fırtına: Denizde çıkan şiddetli fırtına, teknelerin güvenli limanlara sığınmasına neden oldu.
- Uydu: Ay, Dünya’nın doğal uydusu olarak gezegenimize eşlik eder.
- İhtimal: Yarın kar yağma ihtimali olduğu için hazırlıklı olmalıyız.
- Rüzgâr: Hafif bir rüzgâr, ağaçların yapraklarını dans ettiriyordu.
2. ETKİNLİK
a- Metinde adı geçen gezegenlerin altındaki kutucuğu işaretleyiniz.
Merkür - Dünya - Uranüs
b- Aşağıda, metinde özellikleri verilen gök cisimlerinin adlarını karşılarına yazınız.
Eskiden kendi etrafında çok hızlı dönen gezegendir. (Dünya)
Çok şiddetli etkileri olan mevsimlerin gözlendiği gezegendir. (Uranüs)
Dünya’nın, kendisinden çok çok küçük olan uydusudur. (Ay)
Mevsimlerin gözlenmediği gezegendir. (Merkür)
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 111 Cevabı
3. ETKİNLİK
Aşağıdaki soruları metne göre cevaplayınız.
1. Soru: Gökay’ın annesine göre Ay’ı ne zaman izlemek keyif vericidir?
Cevap: Sıcak yaz akşamlarının berrak gökyüzünde Ay’ı izlemek keyif vericidir.
2. Soru: Gökay, annesine hangi soruyu sordu?
Cevap:Gökay, annesine “Ay olmasaydı neler olurdu?” sorusunu sordu.
3. Soru: Ay olmasaydı neler olurdu?
Cevap: Dünya çok hızlı döner, atmosferde şiddetli rüzgârlar ve fırtınalar oluşurdu. Mevsimler ya hiç olmaz ya da çok şiddetli yaşanırdı.
4. Soru: Gökay niçin Ay’ın bir kahraman olduğunu düşünüyor?
Cevap: Ay, yeryüzünde yaşama uygun koşulların sürmesine katkı sağladığı için Gökay, Ay’ı bir kahraman olarak görüyor.
b- Gökay’ın Ay hakkında annesine verdiği bilgilerin başındaki kutucuğu ✓ ile işaretleyiniz.
- ☑ Dünya’nın çok hızlı dönmesini engeller.
- Dünya’nın etrafında dolanır.
- ☑ Dünya’dan çok çok küçüktür.
- ☑ Dünya’nın uydusudur.
- Dünya’dan farklı şekillerde görünür.
- Dünya’dan hep aynı yüzü görünür.
4. ETKİNLİK
a- Metni ana hatlarıyla anlatınız.
Cevap: Ay, Dünya’nın uydusudur ve yaşama uygun koşulların devam etmesini sağlar. Ay olmasaydı, Dünya hızlı döner, şiddetli rüzgârlar ve fırtınalar oluşur ve mevsimler ya hiç yaşanmaz ya da çok şiddetli olurdu. Ay, gezegenimiz için adeta bir kahramandır.
b- Aşağıya, metnin içeriğine uygun bir başlık yazınız.
Cevap: "Dünya’nın Kahramanı: Ay"
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 112 Cevabı
5. ETKİNLİK
a- Metinde geçen aşağıdaki kelime gruplarını, koyu yazılmış kelimelere dikkat ederek okuyunuz.
berrak gökyüzü-şiddetli rüzgar-küçük uydu
Koyu yazılmış kelimelerin, varlıkların niteliklerini belirttiğini fark ettiniz mi?
Cevap: Evet, fark ettim.
b- Aşağıda görselleri verilen varlıkların niteliklerini belirten kelimeleri noktalı yerlere yazınız.
- mavi kazak
- kırık sandalye
- sıcak yemek
- öfkeli çocuk
c- Aşağıdaki metni ve varlıkların niteliklerini belirtmede kullanılan kelimeleri okuyunuz. Noktalı yerlere , verilen kelimelerden uygun olanları yazarak metni tamamlayınız.
uzak meraklı beyaz küçük yavaş parlak iki
İki kardeş gökyüzüne bakarak sohbet ediyordu. Önce beyaz bulutların arkasına saklanan parlak Güneş hakkında konuştular küçük kardeş, ağabeyine “Güneş’te yaşayan canlılar var mı?” diye sordu. Ağabeyi, “Bu imkânsız çünkü Güneş çok sıcak.” dedi. Kardeşi bu kez “Peki, Ay’da yaşayan canlılar var mı?” diye sordu. “Hayır ama belki uzak gezegenlerde yaşayan canlılar vardır.” dedi ağabeyi. “Geceleri gökyüzünde gördüğümüz yıldızlarda yaşayan canlılar olabilir mi?” diye sordu bu kez de küçük kardeş. Ağabeyi gülümsedi, “Büyüyünce astronot olup bu sorulara yanıt aramalısın bence.” dedi.
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 113 Cevabı
6. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki açıklamaya göre istenen çalışmayı yapınız.
Yaptığım araştırmada Ay’ın Dünyadan farklı şekillerde görüldüğünü öğrendim. Bunu bir etkinlikle gözlemlemeyi düşündüm. Yapacağım etkinlikle ilgili yönergeleri belirledim ve karışık bir şekilde aşağıya yazdım. Bu yönergeleri okuyup numaralandırarak sıralayabilir misiniz?
Renklendirmeyi Ay’ın karanlık bölümünü siyaha boyayarak yapalım. (4)
Çizdiğimiz her çemberin altına tarih yazmak için uygun boşluk bırakalım. (2)
Ay günlüğü hazırlamak için bir tabaka kartona 30 tane eş çember çizelim. (1)
30 günün sonunda son çemberi de renklendirerek Ay günlüğümüzü tamamlayalım. (5)
Akşam hava iyice karardıktan sonra Ay’ı gözlemleyelim ve Ay’ın ” görünümüne uygun olarak günlüğün ilk çemberini renklendirelim. (3)
7. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki karikatürü inceleyiniz. Karikatürde verilen mesaj hakkında arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap: Bu karikatürde verilen mesaj, teknolojinin gelişmesiyle birlikte insanların geleneksel alışkanlıklarının değiştiğini ve iletişim şekillerinin farklı bir boyuta taşındığını anlatmaktadır. Tavukların doğal olarak ötmesi beklenirken, birinin "Mesaj bekliyorum" demesi, teknolojik bağımlılığa ve iletişimin dijital platformlara kaydığına dikkat çekmektedir. Karikatür, teknolojinin hayatımızdaki etkilerini mizahi bir dille eleştirmektedir.
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı İlke Yayınları Sayfa 114 Cevabı
8. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki cümleleri, yazım yanlışlarını düzelterek yeniden yazınız,
-
Yanlış: mekiğin uzaya fırlatılmasını heyecanla bekliyoruz.
Doğru: Mekiğin uzaya fırlatılmasını heyecanla bekliyoruz. -
Yanlış: haftaya ankarada ezgiyle görüşeceğiz.
Doğru: Haftaya Ankara’da Ezgi’yle görüşeceğiz. -
Yanlış: barış mançonun 7 den 77ye programını izledim.
Doğru: Barış Manço’nun 7’den 77’ye programını izledim. -
Yanlış: kedim pamuk yumakla oynamaya başladı.
Doğru: Kedim Pamuk yumakla oynamaya başladı. -
Yanlış: marsa Uzay mekiği gönderilermi?
Doğru: Mars’a uzay mekiği gönderirler mi? -
Yanlış: Okul gezisine katılacak mısın
Doğru: Okul gezisine katılacak mısın? -
Yanlış: Ben cumhuriyet ilkokulunda okuyorum.
Doğru: Ben Cumhuriyet İlkokulu’nda okuyorum. -
Yanlış: Dayımlar pınar caddesinde oturuyorlar.
Doğru: Dayımlar Pınar Caddesi’nde oturuyorlar.
9. ETKİNLİK
a- Listedeki kelimelerin eş anlamlılarını ilgili kutucuklara yazarak bulmacayı çözünüz.
Kelimeler ve Eş Anlamlıları
- Hekim → Doktor
- İkaz → Uyarı
- Millet → Ulus
- His → Duygu
- Hediye → Armağan
- Güz → Sonbahar
- Konuk → Misafir
- Öykü → Hikaye
- Esir → Tutsak
- Anı → Hatıra
- Zelzele → Deprem
- Kelime → Sözcük
- Yıl → Sene
- Cevap → Yanıt
- Yoksul → Fakir
- Güç → Kuvvet
- Yapıt → Eser
b- Bulmacada dairelerin yer aldığı kutucuklara yazdığınız harfleri sırasıyla aşağıya yazarak şifreyi bulunuz.;
Cevap: Ay Dünya’nın uydudur.
SONRAKİ METNE HAZIRLIK
Soru: Teknolojik aletleri kullanırken nelere dikkat etmeniz gerektiğini araştırınız.
Cevap: Teknolojik aletler hayatımızı kolaylaştırsa da bilinçli kullanılmadığında sağlık sorunlarına ve zaman kaybına yol açabilir. Bu nedenle, öncelikle kullanım süresine dikkat etmek önemlidir. Göz sağlığını korumak için ekranla aramızda 30-50 cm mesafe bırakmalı ve mavi ışık filtresi kullanmalıyız. Teknolojik cihazları daha çok eğitim ve bilgi edinme gibi faydalı amaçlarla kullanmalı, oyun ve sosyal medya gibi alanlara sınırlı zaman ayırmalıyız. Ayrıca, kişisel bilgilerin güvenliği için şifreleme yöntemleri kullanılmalı ve güvenilmeyen sitelerden uzak durulmalıdır. Teknolojinin sağlığımıza ve çevremize olan etkilerini azaltarak daha bilinçli bir kullanım alışkanlığı edinmeliyiz. Unutmayalım ki, teknolojiyi doğru kullanmak hem bireysel hem toplumsal fayda sağlar.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.