9. Sınıf WAYMARK B1.1 İngilizce Çalışma Kitabı Sayfa 46-50 Cevapları Meb Yayınları
9. Sınıf İngilizce WAYMARK B1.1 Çalışma Kitabı Sayfa 46 Cevapları (MEB Yayınları)
A. Look at the photos and the title of the text below. Discuss what the text can be about.
Soru: What can the text be about?
Cevap: It is about cultural differences in daily routines of students in Japan and Finland.
(Metin, Japonya ve Finlandiya’daki öğrencilerin günlük rutinlerindeki kültürel farklılıklar hakkındadır.)
B. Read the text quickly to find and circle its main idea.
Soru: What is the main idea of the text?
Cevap: 3️⃣ Akio and Lilja’s daily routines reflect how their cultures shape their lifestyles.
(Akio ve Lilja’nın günlük rutinleri, kültürlerinin yaşam tarzlarını nasıl şekillendirdiğini göstermektedir.)
C. Read the text again and circle the topic that is not mentioned in the text.
Soru: Which topic is not mentioned in the text?
Cevap: 6️⃣ Career plans.
(Metinde kariyer planlarından bahsedilmemektedir.)
D. Work in pairs. Each of you will focus on one person (Akio or Lilja). Create a list of their daily routines.
Akio’s Daily Routine (Japan)
Before School:
- Wakes up at 6 a.m.
- Makes his bed.
- Gets dressed in his uniform.
- Has a traditional breakfast with rice, grilled fish, and miso soup.
- Packs his lunch.
- Takes the train to school.
-
Goes over his notes.
At School:
- Cleans classrooms and shared spaces after school.
- Joins the robotics club.
- Builds and programs robots.
After School:
- Goes to cram school.
- Does homework.
- Checks messages.
- Reads manga.
Lilja’s Daily Routine (Finland)
Before School:
- Wakes up at 7 a.m.
- Takes a shower.
- Puts on casual clothes.
- Has bread with cheese or yogurt for breakfast.
- Cycles to school.
At School:
- Participates in classroom discussions.
- Goes outside during breaks to chat with friends and enjoy fresh air.
- Joins the photography club.
After School:
- Helps with household chores.
- Does her homework and practises the violin.
- Watches nature documentaries.
- Shares stories with family.
Türkçesi (Özet)
Soru: Akio ve Lilja’nın günlük rutinleri nelerdir?
- Akio sabah erken kalkar, üniformasını giyer, geleneksel kahvaltısını yapar, okula trenle gider ve okul sonrası etüt merkezine katılır.
- Lilja sabah duş alır, rahat kıyafetler giyer, bisikletle okula gider, okulda tartışmalara katılır ve akşam ailesiyle vakit geçirir.
9. Sınıf İngilizce WAYMARK B1.1 Çalışma Kitabı Sayfa 47 Cevapları (MEB Yayınları)
E. Use your notes to complete the diagram. (Notlarını kullanarak tabloyu tamamla.)
Similarities (Benzerlikler):
Both have breakfast before school. (İkisi de okuldan önce kahvaltı yapar.)
Both do homework in the evening. (İkisi de akşam ödev yapar.)
Both join club activities. (Akio → robotics, Lilja → photography) (İkisi de okul kulüplerine katılır. Akio robotik, Lilja fotoğrafçılık kulübündedir.)
Differences (Farklılıklar):
Akio wakes up at 6 a.m., Lilja wakes up at 7 a.m. (Akio sabah 6’da, Lilja ise 7’de uyanır.)
Akio wears a school uniform, Lilja wears casual clothes. (Akio okul forması, Lilja ise günlük kıyafetler giyer.)
Akio takes the train to school, Lilja cycles to school. (Akio okula trenle, Lilja bisikletle gider.)
F. Read the text carefully and write a supporting sentence. (Metni dikkatlice oku ve cümleyi destekleyen ifadeyi yaz.)
1. Akio’s academic effort is not limited to school hours.
✅ He goes to cram school to prepare for university entrance exams.
(Üniversite sınavlarına hazırlanmak için kursa gider.)
2. Lilja enjoys being outdoors.
✅ She cycles to school, enjoying the view along the way.
(Okula bisikletle giderken manzaranın tadını çıkarır.)
✅ During breaks, she and her friends go outside to chat and enjoy the fresh air.
(Teneffüslerde arkadaşlarıyla dışarı çıkar ve temiz havanın keyfini sürer.)
3. Lilja is more interested in artistic activities.
✅ Lilja joins a photography club to capture Finland’s natural beauty.
(Lilja, Finlandiya’nın doğal güzelliğini fotoğraflamak için fotoğrafçılık kulübüne katılır.)
✅ She spends an hour studying and practising the violin.
(Bir saatini keman çalışarak geçirir.)
G. Answer the questions. (Soruları cevapla.)
1. What does Akio’s routine show about Japanese culture?
➡️ Akio’s routine, with a uniform and structured breakfast, reflects the discipline and tradition of Japanese culture.
(Akio’nun düzenli kahvaltı ve forma giyme alışkanlığı, Japon kültüründeki disiplin ve gelenekleri yansıtır.)
2. What values does his routine teach?
➡️ It teaches responsibility, teamwork, and respect for shared spaces.
(Sorumluluk, ekip çalışması ve ortak alanlara saygı gibi değerleri öğretir.)
3. What does Lilja’s routine show about Finnish culture?
➡️ Cycling helps her stay active, enjoy the fresh air, and connect with her natural surroundings.
(Bisiklet sürmek onun aktif kalmasını, temiz havayı solumasını ve doğayla bağ kurmasını sağlar.)
H. Talk about your daily activities. (Günlük rutinini anlat.)
Example / Örnek:
I wake up at 7.00. I go to school at 8.30. In the afternoon, I do my homework and play basketball. In the evening, I read a book or watch TV.
(Sabah 7’de uyanırım. 8.30’da okula giderim. Öğleden sonra ödevimi yapar, basketbol oynarım. Akşamları kitap okur veya TV izlerim.)
Writing Section (Yazma Bölümü)
a. Think of someone you admire. (Hayran olduğun birini düşün.)
The Person I Admire is: My Father (Babam)
Weekday Routine (Hafta içi rutini):
- Wakes up early (Erken uyanır)
- Goes to work at the office (Ofiste işe gider)
- Attends meetings (Toplantılara katılır)
- Uses computer for work (Bilgisayar ile çalışır)
- Comes home in the evening (Akşam eve döner)
- Has dinner with family (Ailesiyle akşam yemeği yer)
Weekend Routine (Hafta sonu rutini):
- Wakes up later (Daha geç uyanır)
- Goes shopping with family (Ailesiyle alışverişe gider)
- Helps at home (Ev işlerine yardım eder)
- Meets friends for tea (Arkadaşlarıyla çay içer)
- Spends time with family (Ailesiyle vakit geçirir)
- Watches TV or reads a book (TV izler ya da kitap okur)
b. Write a short paragraph. (Kısa bir paragraf yaz.)
English: My father has a busy life. On weekdays, he wakes up early and goes to the office. He spends his day working on the computer and attending meetings. In the evening, he comes home and has dinner with us.
At weekends, his routine is different. He wakes up later, goes shopping, and helps at home. He also meets his friends and spends more time with us. His weekdays are busy with work, but his weekends are more relaxing and enjoyable.
Türkçe: Babamın yoğun bir hayatı var. Hafta içi erken uyanır ve ofise gider. Gününü bilgisayarda çalışarak ve toplantılara katılarak geçirir. Akşam eve döner ve bizimle yemek yer.
Hafta sonları rutini farklıdır. Daha geç uyanır, alışverişe gider ve ev işlerine yardım eder. Arkadaşlarıyla buluşur ve ailemizle daha çok vakit geçirir. Hafta içi yoğun çalışır ama hafta sonları daha rahat ve keyiflidir.
9. Sınıf İngilizce WAYMARK B1.1 Çalışma Kitabı Sayfa 48 Cevapları (MEB Yayınları)
A. Read the text quickly and circle the best title. (Metni hızlıca oku ve en uygun başlığı seç.)
✅ 2. Digital Education Advances in Türkiye
(Türkiye’de Dijital Eğitimdeki Gelişmeler)
B. Read the text again and answer the questions. (Metni tekrar oku ve soruları cevapla.)
1️⃣ What kind of whiteboards do many schools use?
➡️ Interactive whiteboards.
(Etkileşimli akıllı tahtalar kullanıyorlar.)
2️⃣ What is the name of the special project in Türkiye?
➡️ Digital Transformation in Education.
(Eğitimde Dijital Dönüşüm projesi.)
3️⃣ Who does the project aim to support?
➡️ Students and teachers.
(Öğrencileri ve öğretmenleri desteklemeyi amaçlıyor.)
C. Read the text carefully and tick (✓) the sentences that are true. (Doğru olan cümleleri işaretle.)
(2) The platform allows students to focus on the subjects that they find most difficult.
(Platform, öğrencilerin en zorlandıkları konulara odaklanmalarını sağlar.)
(3) The platform provides personalised support to match students’ learning speeds.
(Platform, öğrencilerin öğrenme hızlarına göre kişisel destek sunar.)
(4) Teachers get help from experts when they create their own lesson materials.
(Öğretmenler ders materyali hazırlarken uzmanlardan destek alır.)
(6) Teachers’ professional development now includes technology training.
(Öğretmenlerin mesleki gelişim sürecine teknoloji eğitimi de dâhildir.)
(7) Teachers can better understand their students’ progress with the help of the platform.
(Öğretmenler, platform sayesinde öğrencilerinin gelişimini daha iyi takip eder.)
(8) The project aims to minimise differences in students’ learning opportunities.
(Proje, öğrenciler arasındaki öğrenme fırsatı farklarını azaltmayı hedefler.)
D. Imagine you are part of a team… (Bir öneri yaz.)
English: I suggest adding a “Practice Test” section. Students can take quizzes after each topic and immediately see their results. This feature will help them check their progress and improve their learning habits.
Türkçe: “Deneme Testi” adlı bir bölüm eklemeyi öneriyorum. Öğrenciler her konudan sonra kısa testler çözebilir ve sonuçlarını anında görebilir. Bu özellik, onların ilerlemelerini takip etmelerine ve öğrenme alışkanlıklarını geliştirmelerine yardımcı olur.
9. Sınıf İngilizce WAYMARK B1.1 Çalışma Kitabı Sayfa 49 Cevapları (MEB Yayınları)
A. Listen to the audio and put the photos in the correct order. (Ses kaydını dinle ve fotoğrafları doğru sıraya koy.)
1️⃣ He combs his hair. – (Saçını tarıyor.)
2️⃣ He attends classes and participates in class activities. – (Derse katılıyor ve etkinliklerde yer alıyor.)
3️⃣ He sometimes reads a book silently. – (Bazen sessizce kitap okuyor.)
4️⃣ He relaxes for a while and watches documentaries. – (Bir süre dinlenip belgesel izliyor.)
B. Listen to the audio again. Correct the mistakes. (Ses kaydını tekrar dinle, cümlelerdeki hataları düzelt.)
1️⃣ Temir talks about his brother Aybek’s daily routine.
➡️ (Temir, kardeşi Aybek’in günlük rutininden bahsediyor.)
2️⃣ He makes his bed neatly.
➡️ (Yatağını düzenli şekilde topluyor.)
3️⃣ He listens to an audiobook during the break.
➡️ (Teneffüs sırasında sesli kitap dinliyor.)
4️⃣ He leaves school at 3 p.m.
➡️ (Okuldan saat üçte ayrılıyor.)
5️⃣ At 10 p.m., he goes to bed.
➡️ (Saat 10’da yatağa gidiyor.)
6️⃣ He usually has a busy day ahead.
➡️ (Genellikle yoğun bir günü oluyor.)
C. Answer the questions. (Soruları yanıtlayın.)
1️⃣ What time does he wake up?
➡️ At 7 a.m. — (Sabah 7’de uyanıyor.)
2️⃣ How does he go to school?
➡️ He takes the train to school. — (Okula trenle gidiyor.)
3️⃣ When does he read a book silently?
➡️ During the break. — (Teneffüs sırasında okuyor.)
4️⃣ What does he do after watching documentaries?
➡️ He works on his tasks and takes notes. — (Belgesel izledikten sonra ödevlerine çalışıyor ve not alıyor.)
5️⃣ How often does he plan his studies for the next day?
➡️ Always. — (Her zaman ertesi günün planını yapıyor.)
6️⃣ Why does he go to bed and try to fall asleep quickly?
➡️ Because he usually has a busy day ahead. — (Çünkü genellikle yoğun bir günü oluyor.)
9. Sınıf İngilizce WAYMARK B1.1 Çalışma Kitabı Sayfa 50 Cevapları (MEB Yayınları)
A. Create a short, engaging video about your typical day. (Günlük hayatını anlatan kısa bir video hazırla.)
Example Video Script / Örnek Video Metni:
English: Hi! I’m Ayşe. I’d like to tell you about my daily routine. I usually get up at 7 a.m. and have breakfast with my family. I go to school at 8.30. During the lessons, I study hard and try to focus. At the break, I chat with my friends. When I come home in the afternoon, I do my homework and sometimes read books. In the evening, I watch TV with my family, relax, and finally go to bed around 10.30. That’s my daily routine. What about you?
Türkçesi: Merhaba! Ben Ayşe. Günlük rutinimden bahsetmek istiyorum. Genellikle sabah saat 7’de uyanırım ve ailemle kahvaltı yaparım. 8.30’da okula giderim. Derslerde dikkatli bir şekilde çalışırım. Teneffüslerde arkadaşlarımla sohbet ederim. Öğleden sonra eve döner, ödevlerimi yapar ve bazen kitap okurum. Akşamları ailemle televizyon izler, dinlenirim ve saat 10.30 civarında uyurum. Benim günlük rutinim bu. Peki seninki nasıl?
B. Self-Reflection (Öz Değerlendirme)
1️⃣ What are your strengths in this theme?
➡️ I can talk about my daily routines easily.
(Günlük rutinlerim hakkında kolayca konuşabiliyorum.)
2️⃣ What are your feelings before, during, and after the theme?
➡️ I felt excited at first, sometimes nervous, but finally confident.
(Başta heyecanlı, bazen gergin ama sonunda kendime güvenli hissettim.)
3️⃣ What vocabulary in this theme can you use correctly?
➡️ Wake up, brush my teeth, have breakfast, do homework, go shopping.
(Uyanmak, diş fırçalamak, kahvaltı yapmak, ödev yapmak, alışverişe gitmek.)
4️⃣ What grammatical structures in this theme can you use correctly?
➡️ Simple Present Tense, negatives, and questions.
(Geniş zaman, olumsuz ve soru cümleleri.)
5️⃣ What words in this theme can you pronounce correctly?
➡️ Always, never, sometimes, usually.
(Daima, asla, bazen, genellikle.)
6️⃣ Do you believe your teacher’s and friends’ feedback can help your language progress? Why/Why not?
➡️ Yes, because their feedback helps me correct my mistakes.
(Evet, çünkü geri bildirimleri hatalarımı düzeltmeme yardımcı oluyor.)
7️⃣ How can you help your friends’ language improvement?
➡️ By speaking English together and correcting mistakes kindly.
(Birlikte İngilizce konuşarak ve hataları nazikçe düzelterek.)
8️⃣ How can you evaluate your group work performance?
➡️ We cooperated well, shared ideas, and supported each other.
(İyi iş birliği yaptık, fikirlerimizi paylaştık ve birbirimizi destekledik.)
9️⃣ What language skills do you believe you can improve?
➡️ Speaking, because I want to be more fluent.
(Konuşma becerim, çünkü daha akıcı olmak istiyorum.)
???? My future plans to improve my English language skills are...
➡️ I’ll read more English books, watch English series, and practice every day.
(Daha fazla İngilizce kitap okuyacak, diziler izleyecek ve her gün pratik yapacağım.)
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.