9. Sınıf WAYMARK B1.1 İngilizce Ders Kitabı Sayfa 60-64 Cevapları Meb Yayınları
9. Sınıf WAYMARK B1.1 İngilizce Ders Kitabı Sayfa 60 Cevapları (MEB Yayınları)
Theme 3 – Personal Life: Reading – Charming Personalities, Soft Furs
A. Look at the photos in Exercise B and discuss what the text can be about.
(B etkinliğindeki fotoğraflara bakın ve metnin ne hakkında olabileceğini tartışın.)
Cevap: Metin, Derek’in evcil hayvanları olan iki kedi (Fluffy ve Bella) ile köpeği (Rex) hakkında olabilir. Onların kişilikleri ve birbirleriyle olan ilişkilerinden bahsediyor olabilir.
B. Read the text quickly and write the names of the pets.
(Metni hızlıca okuyun ve hayvanların isimlerini yazın.)
1️⃣ Rex
2️⃣ Fluffy
3️⃣ Bella
C. Read the text and tick (✓) the main topic.
(Metni okuyun ve ana fikri işaretleyin.)
1️⃣ Derek shares how to care for animals.
2️⃣ ✅ Derek talks about his pets and their lives.
3️⃣ Derek explains why animal shelters are important.
Text Summary (Özet – Türkçe):
Derek, iki dişi kedi olan Fluffy ve Bella ile Rex adında bir erkek köpeğe sahiptir. Üçü de eskiden sokak hayvanlarıymış ama şimdi Derek’le mutlu bir şekilde yaşıyorlar.
- Fluffy sakin, sessiz ve bazen biraz huysuz bir kedidir.
- Bella oyuncu, dışa dönük ve enerjiktir.
- Rex ise büyük, güçlü ama aynı zamanda komik, dost canlısı ve nazik bir köpektir.
Üçü birlikte oyun oynar, yemek yer ve uyurlar. Derek onları çok sever ve hepsi artık sevgi dolu bir yuva bulmuştur.
D. Read the text carefully and complete the pet passports below.
(Metni dikkatlice okuyun ve evcil hayvan kimlik kartlarını tamamlayın.)
| Name: Fluffy | |
|---|---|
| Species: Cat | |
| Gender: Female | |
| Appearance: Round body with white fur, pink skin, bright green eyes | |
| Personality: Clever, calm, and quiet but sometimes moody |
| Name: Bella | |
|---|---|
| Species: Cat | |
| Gender: Female | |
| Appearance: Well-built, fit body, dark skin, black fur, hazel eyes | |
| Personality: Playful and outgoing |
| Name: Rex | |
|---|---|
| Species: Dog | |
| Gender: Male | |
| Appearance: Big, strong body, dark skin, brown eyes, brown straight fur | |
| Personality: Serious-looking but friendly, funny, kind, and gentle |
9. Sınıf WAYMARK B1.1 İngilizce Ders Kitabı Sayfa 61 Cevapları (MEB Yayınları)
E. Work in pairs. Think of the answers to the questions below.
(Eşli çalışın. Aşağıdaki soruların cevaplarını düşünün.)
1️⃣ How are Fluffy and Bella similar?
➡ They were both adopted from a shelter and live in the same house. They both have soft fur and beautiful eyes.
(İkisi de barınaktan alınmış ve aynı evde yaşıyor. İkisi de yumuşak tüylere ve güzel gözlere sahip.)
2️⃣ Compare Rex’s personality with his appearance. Do they match?
➡ Rex’s appearance makes him look serious, but in reality, he is a kind, playful, and gentle pet. His personality does not match with his appearance.
(Rex’in görünüşü onu ciddi gösteriyor, ancak gerçekte o nazik, oyuncu ve sevecen bir hayvandır. Kişiliği görünüşüyle uyuşmuyor.)
F. Read the text again and circle the answers to the questions below.
(Metni tekrar okuyun ve aşağıdaki soruların doğru cevaplarını daire içine alın.)
1️⃣ What is Fluffy’s favourite activity?
✅ B) Sleeping all day
2️⃣ Why do you think Rex looks serious?
✅ A) He is big and strong
3️⃣ What is something all three pets have in common?
✅ D) They eat, play, and sleep together
G. Discuss the questions below with your classmates.
(Aşağıdaki soruları arkadaşlarınızla tartışın.)
1️⃣ Why do you think Fluffy gets angry when Rex barks loudly?
➡ Bella is calm and quiet, so she probably does not enjoy Rex’s barks.
(Bella sakin ve sessiz olduğu için Rex’in havlamasından hoşlanmıyor olabilir.)
2️⃣ Why do you think Rex is careful when playing with Fluffy and Bella?
➡ Rex is kind and gentle, so he does not want to hurt them, especially because Fluffy is calm and Bella is small.
(Rex nazik ve dikkatli bir köpek, bu yüzden özellikle Fluffy’nin sakin ve Bella’nın küçük olmasından dolayı onlara zarar vermek istemiyor.)
3️⃣ Why do you think Derek chose to adopt his pets from a shelter?
➡ Derek may believe in giving stray animals a better life and caring for them.
(Derek, sokak hayvanlarına daha iyi bir yaşam vermek ve onlarla ilgilenmek gerektiğine inanıyor olabilir.)
WRITING SECTION
A. Think about two pets you know in real life or from TV. Take notes below to make comparisons.
| Pet #1 | Pet #2 |
|---|---|
| Dog | Cat |
| Big, strong, brown fur | Small, white fur |
| Energetic, playful | Calm, quiet |
| Loves running in the park | Loves sleeping on the sofa |
B. Write a short paragraph to compare the pets you mentioned in Exercise A.
(A etkinliğindeki evcil hayvanları karşılaştıran kısa bir paragraf yazın.)
Example Paragraph:
Max and Mimi are very different pets. Max is a big dog with brown fur. He is very energetic and playful, and he loves running in the park. On the other hand, Mimi is a small white cat. She is calm and quiet, and she usually sleeps on the sofa. Max is noisy and active, while Mimi is peaceful and lazy. Even though they are different, they are both lovely pets.
C. Change your paper with your peer’s. Check his/her paper using Rubric 12 on Page 172.
(Kâğıdınızı bir arkadaşınızla değiştirin ve 172. sayfadaki Rubric 12’ye göre kontrol edin.)
9. Sınıf WAYMARK B1.1 İngilizce Ders Kitabı Sayfa 62 Cevapları (MEB Yayınları)
A. Look at the photos of Mustafa Kemal Atatürk and share what you feel about them.
(Mustafa Kemal Atatürk’ün fotoğraflarına bakın ve onlar hakkında ne hissettiğinizi paylaşın.)
Cevap: When I look at the photos of Mustafa Kemal Atatürk, I feel respect and admiration. He looks confident, smart, and strong. His appearance shows that he was a great leader who cared for his people.
(Mustafa Kemal Atatürk’ün fotoğraflarına baktığımda saygı ve hayranlık hissediyorum. Kendinden emin, zeki ve güçlü görünüyor. Görünüşü, halkını önemseyen büyük bir lider olduğunu gösteriyor.)
B. Read the text quickly and circle which topic below is not mentioned.
(Metni hızlıca okuyun ve aşağıda belirtilen konulardan hangisinin metinde yer almadığını daire içine alın.)
4. The ways of how he achieved to become a leader
(Metinde Atatürk’ün nasıl lider olduğu anlatılmamıştır.)
C. Read the text carefully and answer the questions below.
(Metni dikkatlice okuyun ve aşağıdaki soruları cevaplayın.)
1️⃣ Why did UNESCO declare 1981 “The Atatürk Year in the World”?
➡ To honour his extraordinary contributions to humanity.
(İnsanlığa olağanüstü katkılarını onurlandırmak için.)
2️⃣ How did Mustafa Kemal Atatürk help people live in harmony?
➡ He helped people live in harmony without discrimination against race, religion, or ethnicity.
(İnsanların ırk, din veya etnik ayrım olmadan uyum içinde yaşamalarına yardımcı oldu.)
3️⃣ What benefits did all his intense reading bring to his life?
➡ It made him highly knowledgeable and cultured.
(Okuma tutkusu onu bilgili ve kültürlü biri haline getirdi.)
4️⃣ What kinds of music did he like?
➡ He liked Turkish classical, folk, and Rumelian songs.
(Türk sanat müziği, halk müziği ve Rumeli ezgilerini severdi.)
5️⃣ What characteristics of Mustafa Kemal Atatürk impress you most? Why?
➡ His bravery and intelligence impress me most because he led the nation with courage and wisdom.
(Cesareti ve zekâsı beni en çok etkiliyor çünkü milleti cesaret ve bilgelikle yönetmiştir.)
D. Work in groups. Brainstorm the quotes of Mustafa Kemal Atatürk about peace, reading, creativity, or sport. Then discuss what you think about them.
(Atatürk’ün barış, okuma, yaratıcılık veya sporla ilgili sözlerini tartışın.)
“Yurtta sulh, cihanda sulh.”
(In peace at home, in peace in the world.)
➡ This shows that peace is the most important value for people and nations.
(Bu söz, barışın insanlar ve uluslar için en önemli değer olduğunu gösterir.)
“Hayatta en hakiki mürşit ilimdir, fendir.”
(The truest guide in life is science.)
➡ It teaches us that knowledge and learning should always lead our lives.
(Bilginin ve bilimin hayatımıza yön vermesi gerektiğini öğretir.)
“Sanatsız kalan bir milletin hayat damarlarından biri kopmuş demektir.”
(A nation deprived of art means one of its vital veins has been cut.)
➡ This means creativity and art are essential for a nation’s soul and culture.
(Bu söz, yaratıcılığın ve sanatın bir milletin ruhu ve kültürü için hayati olduğunu anlatır.)
9. Sınıf WAYMARK B1.1 İngilizce Ders Kitabı Sayfa 63 Cevapları (MEB Yayınları)
A. Look at the photos and talk about them with your classmates.
(Fotoğraflara bakın ve arkadaşlarınızla onlar hakkında konuşun.)
Cevap:
- They go to the library after classes.
- One student is tall enough to take books from the shelves.
- A girl looks very genuine.
- Another girl is calm in stressful situations.
B. Listen to the audio and match the names to the descriptions.
(Ses kaydını dinleyin ve isimleri açıklamalarla eşleştirin.)
| No | Description | Answer |
|---|---|---|
| 1 | studies software engineering | b – River |
| 2 | sounds like a film star | a – Ethan |
| 3 | has brilliant ideas | d – Zeynep |
| 4 | looks like an actress | c – Violet |
C. Listen to the audio again to take notes about the people below.
(Ses kaydını tekrar dinleyin ve aşağıdaki tabloyu doldurun.)
| Names | Physical Features | Personal Traits |
|---|---|---|
| River | Tan skin, short black hair, well-built | Confident, smart, friendly |
| Ethan | Tall, handsome, short light hair, green eyes | Gentle, cheerful |
| Zeynep | Hazel eyes, curly hair | Lovely, helpful, smart, genuine |
| Violet | Shoulder-length blonde wavy hair | Calm, successful, shy, quiet |
D. Listen to the audio again and retell each character in your own words to the class.
(Her karakteri kendi cümlelerinizle sınıfa anlatın.)
Örnek:
- Zeynep has got long, curly hair and hazel eyes. She is lovely, helpful, and smart.
- River is confident and friendly. He studies software engineering.
- Violet looks like an actress and is calm in stressful situations.
- Ethan is tall and sounds like a film star.
E. Work in pairs. Ask and answer questions about the characters.
(İkili çalışın. Karakterler hakkında örnekteki gibi soru-cevap yapın.)
Q: What kind of hair does Zeynep have?
A: She has got long, curly hair.
Q: What does River study?
A: He studies software engineering.
Q: What is Violet like?
A: She looks like an actress and she is calm.
Q: What does Ethan sound like?
A: He sounds like a film star.
Q: What can you say about Zeynep’s ideas?
A: She always has brilliant ideas.
F. Work in pairs. Read the dialogue below and complete it with the phrases below. One is extra.
(İkili çalışın. Diyaloğu aşağıdaki ifadelerle tamamlayın. Bir tanesi fazladır.)
Phrases: handsome – out of class – what does – what type – enough – too
Dialogue:
Yiğit: Who is your close friend out of class?
Kevin: My uncle Anthon is my best friend.
Yiğit: What does he look like?
Kevin: He is tall and extremely handsome.
Yiğit: What type of person is he?
Kevin: He is clever, cheerful, and a brave man. He is generous enough.
9. Sınıf WAYMARK B1.1 İngilizce Ders Kitabı Sayfa 64 Cevapları (MEB Yayınları)
E-Portfolio
A. Design a digital poster about your favourite person in your life.
(Hayatınızdaki en sevdiğiniz kişi hakkında dijital bir afiş hazırlayın. Kişiliği ve fiziksel görünüşü hakkında bilgi verin.)
MY FAVOURITE PERSON – MY MOTHER
PHYSICAL APPEARANCE:
- She is medium height.
- She has straight brown hair and brown eyes.
PERSONALITY:
- She is kind, patient, and hardworking.
- She is always cheerful and helpful.
WHY I ADMIRE HER:
- She takes care of our family.
- She encourages me to study and supports me in everything.
Question:
Who is your favourite person and why?
B. Use Rating Scale 11 on Page 171 to assess each other’s posters.
(171. sayfadaki değerlendirme ölçeğini kullanarak birbirinizin afişlerini değerlendirin.)
SELF-REFLECTION
Reflect on your learning process in this theme, considering the following.
(Bu temada öğrenme süreciniz üzerine aşağıdaki soruları düşünün.)
1️⃣ What are your strengths in this theme?
➡ I can describe people’s physical features and personality.
(İnsanların fiziksel özelliklerini ve kişiliklerini tanımlayabiliyorum.)
2️⃣ What are your feelings before, during, and after the theme?
➡ I felt curious, then more confident, and finally happy.
(Başta meraklıydım, sonra özgüvenli oldum ve sonunda mutlu hissettim.)
3️⃣ What vocabulary in this theme can you use correctly?
➡ Tall, slim, curly hair, kind, generous.
(Uzun, zayıf, kıvırcık saç, nazik, cömert.)
4️⃣ What grammatical structures in this theme can you use correctly?
➡ Simple Present Tense, “too” and “enough” sentences.
(Geniş zaman ve “too” ile “enough” yapıları.)
5️⃣ What words in this theme can you pronounce correctly?
➡ Careful, cheerful, friendly, serious.
(Dikkatli, neşeli, arkadaşça, ciddi.)
6️⃣ Do you believe your teacher’s and friends’ feedback can help your language progress? Why/Why not?
➡ Yes, because I can learn from my mistakes.
(Evet, çünkü hatalarımdan ders çıkarabiliyorum.)
7️⃣ How can you help your friends’ language improvement?
➡ By practicing dialogues and speaking together.
(Diyalog pratikleri yaparak ve birlikte konuşarak.)
8️⃣ How can you evaluate your group work performance? Give reasons.
➡ We worked well and shared ideas equally.
(İyi çalıştık ve fikirleri eşit şekilde paylaştık.)
9️⃣ What language skills do you believe you can improve? Give reasons.
➡ Speaking, because I need to be more fluent.
(Konuşma, çünkü daha akıcı olmam gerekiyor.)
???? My future plans to improve my English language skills are...
➡ I will read English books, watch videos, and practice every day.
(İngilizce kitaplar okuyacağım, videolar izleyeceğim ve her gün pratik yapacağım.)
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.