9. Sınıf WAYMARK B1.1 İngilizce Ders Kitabı Sayfa 56-59 Cevapları Meb Yayınları

9. Sınıf WAYMARK B1.1 İngilizce Ders Kitabı Sayfa 56-59 Cevapları Meb Yayınları
9. Sınıf WAYMARK B1.1 İngilizce Ders Kitabı Sayfa 56-59 Cevapları (MEB Yayınları):Vocabulary, Personality Traits, Language Awareness, Too & Enough konularının tüm etkinlik cevapları! Sophie and Sam metni, örnek cümleler ve detaylı açıklamalarıyla...

9. Sınıf WAYMARK B1.1 İngilizce Ders Kitabı Sayfa 56 Cevapları (MEB Yayınları)

Theme 3 – Personal Life: Physical Appearance & Personality

Konu: Kişilik özellikleri, dış görünüş tanımlama ve metin anlama etkinlikleri.


A. Watch Digital Story 3 and complete the text with suitable words.

Extra: well-built

1️⃣ brunette
2️⃣ curly
3️⃣ fair
4️⃣ straight
5️⃣ plump
6️⃣ medium-height

Cümle içinde kullanımı: In the vintage shop, the friends try on fun costumes and talk about each other’s looks. Maya is a brunette with dark hair. She wears a fairy costume with a headband for her curly hair. Leo is a fair-skinned boy with blond hair. Irmak says Lucy is slim with long straight red hair and blue eyes. Adrian asks if Lucy is the girl who is a bit plump and always wears black, but Irmak says no. She explains that Lucy is a medium-height girl and wears colourful clothes.


B. Match the personality traits with the photos.

Resim Numarası Kişilik Özelliği
1️⃣ careless
2️⃣ confident
3️⃣ kind
4️⃣ serious
5️⃣ brave
6️⃣ friendly

Extra: honest


C. Work in pairs – Faces Behind the Fair

Konu: Okul panayırını hazırlayan öğrencilerin ve öğretmenlerin kişiliklerinin tanıtımı.
Metin, öğrencilerin görevlerini ve karakterlerini anlatır.

Özet:

  • Mr Johnson: calm, middle-aged principal
  • Sophie: shy, creative, smart
  • Liam: funny but forgetful
  • Olivia: polite, kind, peaceful leader
  • Ms Lee: serious but friendly and generous
  • Fair: brings people together and strengthens connection

D. Read the text quickly to check your predictions.

Metin, okul fuarının hazırlıkları sırasında öğrenciler ve öğretmenlerin rollerini anlatır.
Her karakterin kişilik özellikleri, dış görünüşü ve görevleri detaylı olarak açıklanır.


Türkçe Özet: Bu sayfada öğrenciler, kişilik ve dış görünüş tanımlama becerilerini geliştirir. “Faces Behind the Fair” metniyle, okul etkinliklerinde görev alan karakterlerin kısa kişilik tanıtımları yapılır. Ayrıca sıfatların doğru şekilde cümlelerde kullanılmasına odaklanılır.


9. Sınıf WAYMARK B1.1 İngilizce Ders Kitabı Sayfa 57 Cevapları (MEB Yayınları)


E – Work in pairs. Read the sentences in Exercise D again. Underline the words that describe people’s personality traits.

(E – Eşli çalışın. D etkinliğindeki cümleleri tekrar okuyun. İnsanların kişilik özelliklerini tanımlayan kelimelerin altını çizin.)

Cevap: cheerful, generous, serious, shy, funny, kind, polite, friendly, calm, moody, forgetful, rude


F – Work in pairs. Find the clues that help you understand the meanings of the words below.

(F – Eşli çalışın. Aşağıdaki kelimelerin anlamlarını anlamanıza yardımcı olan ipuçlarını bulun.)

Word (Kelime) Clue (İpucu) Meaning (Anlamı)
smart very clever zeki
cheerful always smiling neşeli
generous shares her time/materials cömert
serious looks quiet but actually friendly ciddi

H – Complete the table with words from the text.

(H – Metinden alınan kelimelerle tabloyu doldurunuz.)

Physical Appearance (Fiziksel Görünüş) Examples (Örnekler)
Height medium-height
Hair straight, black
Skin tan, pale
Age middle-aged, old
Personality (Kişilik) Examples (Örnekler)
Positive cheerful, calm, smart, clever, funny, kind, polite, gentle, peaceful, friendly
Neutral shy, quiet, serious
Negative moody, forgetful, rude

J – Find the synonyms and antonyms of the words below.

(J – Aşağıdaki kelimelerin eş anlamlılarını ve zıt anlamlılarını bulun.)

Word (Kelime) Synonym (Eş Anlam) Antonym (Zıt Anlam)
calm peaceful moody
smart clever
polite kind rude
tan fair
gentle rude

K – Read the text again and find the cause and effect relationships.

(K – Metni tekrar okuyun ve neden-sonuç ilişkilerini bulun.)

Cevap:

  • Sophie is a bit quiet, so she can sometimes go unnoticed.
    (Biraz sessiz olduğu için bazen fark edilmeyebilir.)

  • Liam is funny, so no one can be moody when he is around.
    (Eğlenceli olduğu için kimse onun yanında somurtmaz.)

  • Olivia is kind and polite, so everyone likes her.
    (Kibar olduğu için herkes onu sever.)

  • Ms. Lee helps students because she is generous.
    (Cömert olduğu için öğrencilere yardım eder.)


L – Work in pairs. Choose a fictional character and describe him/her.

(L – Eşli çalışın. Hayali bir karakter seçin ve onu tanımlayın.)

A: What does your character look like?
B: He’s tall, well-built, and has straight blond hair. He looks confident.
A: What kind of person is he?
B: He’s brave, honest, and very friendly.

(Türkçesi: Uzun boylu, yapılı ve düz sarı saçlı. Kendinden emin görünüyor. Cesur, dürüst ve arkadaş canlısıdır.)


M – Write about yourself. Describe your physical appearance and personality.

(M – Kendinizi tanıtın. Fiziksel görünüşünüzü ve kişiliğinizi tanımlayın.)

Cevap Örneği: I am medium-height with dark hair. I think I am a kind and friendly person. Sometimes I can be serious, but I am usually cheerful. I like helping my friends, so they say I am generous too.

Türkçesi: Orta boyluyum, koyu saçlarım var. Kibar ve arkadaş canlısı biriyim. Bazen ciddi olabilirim ama genelde neşeliyim. Arkadaşlarıma yardım etmeyi severim, bu yüzden bana cömert derler.


9. Sınıf WAYMARK B1.1 İngilizce Ders Kitabı Sayfa 58 Cevapları (MEB Yayınları)


A. Read the text quickly and circle the photo that best reflects Sophie and Sam.

(Metni hızlıca okuyun ve Sophie ile Sam’i en iyi yansıtan fotoğrafı daire içine alın.)

Cevap: 2. fotoğraf


B. Read the text and circle the best title.

(Metni okuyun ve en uygun başlığı daire içine alın.)

  1. The Adventures of Sophie and Sam
  2. A Typical Day of Identical Twins
  3. How to Look Like Your Siblings
  4. The Opposite Twins: Sophie and Sam

Metin Özeti (Türkçe):

Sophie ve Sam ikiz kardeşlerdir, ancak hem görünüş hem de kişilik olarak birbirlerinden çok farklıdırlar.
Sophie orta boylu, uzun kıvırcık kahverengi saçlı ve beyaz tenlidir. Neşeli, cesur, dışa dönük ama bazen dikkatsizdir.
Sam ise uzun boylu, kısa siyah saçlı, buğday tenlidir. Genellikle sakin, nazik ama utangaç ve bazen içine kapanıktır.
Her şeye rağmen birbirlerine güvenen, sırlarını paylaşan ve birbirlerine yardım eden çok iyi bir ikilidirler.


C. Read the text carefully. Ask and answer the questions about the text in pairs.

(Metni dikkatlice okuyun. Aşağıdaki soruları eşinizle birlikte cevaplayın.)

1️⃣ What is Sophie like?
Sophie is cheerful, friendly, confident, outgoing, brave, and generous, but sometimes she can be careless.
(Sophie neşeli, arkadaş canlısı, kendine güvenen, dışa dönük, cesur ve cömerttir ama bazen dikkatsiz olabilir.)

2️⃣ Why does Sam have tan skin?
He has tan skin because he spends time doing sports outdoors.
(Sam’in teni buğday tenlidir çünkü dışarıda spor yaparak zaman geçirir.)

3️⃣ How can Sophie make friends easily?
Sophie’s personality makes it easy for her to talk to new people and make friends.
(Sophie’nin kişiliği onun yeni insanlarla tanışmasını ve arkadaş olmasını kolaylaştırır.)

4️⃣ In what ways are Sophie and Sam different?
Sophie is confident and outgoing; Sam is shy. Sophie has curly brown hair; Sam has short straight black hair.
(Sophie kendine güvenen ve dışa dönük, Sam ise utangaçtır. Sophie’nin kıvırcık kahverengi saçları, Sam’in kısa düz siyah saçları vardır.)

5️⃣ What can you tell about their relationship?
They have different appearances and personalities, but they share a close bond; they trust and help each other.
(Farklı görünüşlere ve kişiliklere sahip olsalar da aralarındaki bağ çok güçlüdür; birbirlerine güvenir ve yardım ederler.)

6️⃣ Do you think twins always look like each other? Why?
No, because twins can have different looks and personalities.
(Hayır, çünkü ikizlerin görünüşleri ve kişilikleri farklı olabilir.)


D. Work in groups. Read and examine the sentences below.

(Gruplar hâlinde çalışın. Aşağıdaki cümleleri okuyup inceleyin.)

Cevaplar:

Sophie is brave enough to try new things, like singing in front of a crowd.
(Sophie kalabalığın önünde şarkı söylemek gibi yeni şeyleri deneyecek kadar cesurdur.)

Sophie can sometimes be too careless and often forgets where she leaves her things.
(Sophie bazen fazla dikkatsiz olur ve eşyalarını nereye koyduğunu unutur.)


E. Find and underline the sentences in the text as in the examples in Exercise D.

(D etkinliğindeki örneklere benzer şekilde metindeki cümlelerin altını çizin.)

Metinden cümleler:

  • “She is brave enough to try new things, like singing in front of a crowd.”
  • “Sophie can sometimes be too careless and often forgets where she leaves her things.”

9. Sınıf WAYMARK B1.1 İngilizce Ders Kitabı Sayfa 59 Cevapları (MEB Yayınları)


F. Listen to Digital Story 3 and write three similar sentences to those in Exercises D and E.

(Digital Story 3’ü dinleyin ve D ve E etkinliklerindekine benzer üç cümle yazın.)

Cevaplar:

  1. It’s not attractive enough, right?
  2. Are they bright enough to fit a pop star?
  3. Is it too childish?

Let’s Discover

1. Circle the correct options below.

(Aşağıdaki doğru seçenekleri daire içine alın.)

1️⃣ We use too to indicate…
a) something is more than necessary
(Bir şeyin gereğinden fazla olduğunu göstermek için kullanırız.)

2️⃣ We use enough to emphasise…
b) the necessary amount of something
(Bir şeyin yeterli miktarda olduğunu vurgulamak için kullanırız.)


2. Match the sentences with the options you have circled above.

(Cümleleri yukarıda seçtiğiniz seçeneklerle eşleştiriniz.)

Sentence (Cümle) Option
1. She runs too fast for me to keep up. a
2. The dress is long enough to wear to the event. b
3. This bag is too heavy for me to carry alone. a
4. He speaks loudly enough for everyone to hear clearly. b
5. He is too young to drive a car. a
6. There is not enough time to finish the project today. b

G. Complete the text using TOO and ENOUGH.

(Aşağıdaki metni TOO veya ENOUGH kullanarak tamamlayınız.)

Cevap:

  1. too
  2. enough
  3. too
  4. enough
  5. too
  6. enough

Metnin Tam Hali: The weather is too hot to go out, so my brother Mark and I are staying inside. Luckily, the air conditioner is strong enough to keep the house cool, but we are bored. In fact, Mark has to study for his exams, but he is too lazy nowadays and I cannot help him because I am not patient enough. Moreover, when he gets bored, he talks too much. So, I offered to make cookies together. We are looking for a recipe simple enough to follow now. Hope we can enjoy the day.


H. Rewrite the sentences as in the example.

(Aşağıdaki cümleleri örneğe göre yeniden yazınız.)

Example:

My cat is fat. He can’t climb up the tree in the garden.
➡ My cat is too fat to climb up the tree in the garden.
➡ My cat is not slim enough to climb up the tree in the garden.

Cevaplar:

1️⃣ The bags are heavy. I can’t carry them all day.
➡ The bags are too heavy to carry all day.
➡ The bags are not light enough to carry all day.

2️⃣ We can’t finish the film tonight. It is long.
➡ The film is too long to finish tonight.
➡ The film is not short enough to finish tonight.

3️⃣ I have cooked soup, but it is hot. I can’t eat it.
➡ The soup is too hot to eat.
➡ The soup is not warm enough to eat.


I. Work in pairs. Make similar sentences and share them with your classmates.

(Eşli çalışın. Benzer cümleler oluşturun ve sınıfla paylaşın.)

Cevap Örnekleri:

  1. My shoes are too small to wear all day.
    (Ayakkabılarım bütün gün giymek için çok küçük.)

  2. This bag is big enough to carry my books.
    (Bu çanta kitaplarımı taşımak için yeterince büyük.)

  3. The exam was too difficult for me to finish on time.
    (Sınav zamanında bitiremeyeceğim kadar zordu.)

  4. The classroom is quiet enough to study well.
    (Sınıf iyi ders çalışmak için yeterince sessiz.)


Gamification (Oyunlaştırma Etkinliği)

Doğru (True):

  1. I am too tired to study after midnight.
  2. My bag is big enough to carry all my books.

Yanlış (False):
3. My room is too small to put a bed in it.
4. My shoes are not comfortable enough to walk for five minutes.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.