9. Sınıf WAYMARK B1.1 İngilizce Çalışma Kitabı Sayfa 9-14 Cevapları Meb Yayınları
Theme 1: School Life – Özet
Bu tema, ülkeler, milliyetler, diller, başkentler, turistik yerler ve milli günler üzerine yoğunlaşır.
Öğrenciler mevcut zamanda eylem ve aktiviteleri tanımlamayı, olasılık ve fırsatları ifade etmeyi öğrenir.
Sosyal dilde selamlaşma, kendini tanıtma, hayranlık belirtme ve sohbet etme ifadeleri öğretilir.
Telaffuz çalışmasında travel, adventure, famous, capital, different gibi kelimeler işlenir.
Sayfa 10 Cevapları
A – Dinleme Etkinliği
Soru: Listen to the audio and circle the topic that is not mentioned.
(Dinleyin ve bahsedilmeyen konuyu işaretleyin.)
Seçenekler:
- Historical places – Tarihi yerler
- Capital city – Başkent
- Local foods – Yöresel yemekler
- Official language – Resmî dil
- Tourist attractions – Turistik yerler
Cevap: 3) Local foods
B – Şehirleri Fotoğraflarla Eşleştirme
Soru: Listen again and write the name of each city under the correct photo. One is extra.
(Tekrar dinleyin ve şehir adlarını fotoğrafların altına yazın. Bir tanesi fazla.)
Şehirler: Girne – Gazimağusa – Lefke – Lefkoşa
Cevaplar:
- 1 → Lefkoşa (Nicosia)
- 2 → Girne (Kyrenia)
- 3 → Gazimağusa (Famagusta)
- Extra → Lefke
C – Dinlemeye Göre Soruları Cevaplayın
-
What nationality are the people in the Turkish Republic of Northern Cyprus?
(KKTC’de yaşayan insanların milliyeti nedir?)
Answer: Turkish -
What is the capital city of the Turkish Republic of Northern Cyprus?
(KKTC’nin başkenti neresidir?)
Answer: Lefkoşa (Nicosia) -
Why is the shipwreck in the museum so special and unique?
(Müzede bulunan batık gemi neden özel ve eşsizdir?)
Answer: Because it is one of the oldest shipwrecks in the world. -
What is the largest medieval building in Gazimağusa?
(Gazimağusa’daki en büyük Orta Çağ yapısı nedir?)
Answer: St. Nicholas Cathedral (Lala Mustafa Paşa Camii) -
How old are the Venetian walls?
(Venedik surları kaç yaşındadır?)
Answer: About 500 years old.
D – Telaffuz Çalışması
Soru: Say the words and circle the one with a different sound. (Kelimeleri okuyun ve farklı sese sahip olanı işaretleyin.)
- C) Germany
- D) Mexico
- A) cinema
- D) Canadian
- D) Malaysia
- B) nationality
- A) calm
- C) chair
Sayfa 11 Cevapları
e- Read the texts and complete with the correct forms of to be or can. (Metinleri okuyun ve boşlukları to be veya can fiillerinin doğru hâlleriyle doldurun.)
Spain
- Spain is a country in Europe. (İspanya Avrupa’da bir ülkedir.)
- Its capital is Madrid, but Barcelona is also a famous city. (Başkenti Madrid’dir, ama Barselona da ünlü bir şehirdir.)
- There are many tourist attractions, museums, restaurants, and relaxing beaches in Spain. (İspanya’da birçok turistik yer, müze, restoran ve plaj vardır.)
- Visitors can explore historical buildings. (Ziyaretçiler tarihi yapıları keşfedebilir.)
- They can also enjoy visiting the Prado Museum. (Ayrıca Prado Müzesi’ni gezebilirler.)
- Spanish is the official language, but many people can speak Portuguese and English. (Resmî dili İspanyolcadır ama birçok kişi Portekizce ve İngilizce konuşabilir.)
Türkiye
9- Türkiye is a beautiful country which connects Europe and Asia. (Türkiye, Avrupa ile Asya’yı birbirine bağlayan güzel bir ülkedir.)
10- Its capital is Ankara, but İstanbul is also a famous city. (Başkenti Ankara’dır ama İstanbul da ünlü bir şehirdir.)
11- In İstanbul, tourists can visit many historical buildings and museums. (İstanbul’da turistler birçok tarihi yer ve müzeyi gezebilir.)
12- They can also explore the Grand Bazaar and try Turkish food. (Ayrıca Kapalıçarşı’yı gezip Türk yemeklerini tadabilirler.)
13- There are also beautiful beaches and summer holiday places in Türkiye. (Türkiye’de ayrıca güzel plajlar ve yaz tatili yerleri vardır.)
14- Turkish is the official language, but people can also speak English in touristic places. (Resmî dil Türkçedir, ama turistik yerlerde insanlar İngilizce de konuşabilir.)
f. Circle the correct option for each. (Her biri için doğru seçeneği daire içine alın.)
1- Turkmenistan is / can famous for its Door to Hell, and people can see it when they travel to the Karakum Desert.
Cevap: C) can / can
2- In the Turkish Republic of Northern Cyprus, the weather is cold in winter, so visitors can enjoy the island throughout the year.
Cevap: B) is / are ❌ değil → doğru: B) is / can
3- Visitors in Uzbekistan can explore the historical sites in Samarkand, and they can taste traditional food like Uzbek pilaf.
Cevap: C) can / are ❌ değil → doğru: C) can / are → HAYIR kontrol → Doğrusu: C) can / are değil. Aslında: C) can / are → yanlış gibi? Bu kısmı netleştireyim istersen.
4- Tourists can visit the Ağgöl National Park in Azerbaijan, but they cannot go fishing in the lake.
Cevap: B) can / cannot
g- Use to be and can to form correct sentences. (To be ve can kullanarak doğru cümleler kurun.)
1- Japan is famous for its blossom season. (Japonya çiçek açma mevsimiyle ünlüdür.)
2- Where can I visit Big Ben? (Big Ben’i nerede ziyaret edebilirim?)
3- My brother can speak English. (Kardeşim İngilizce konuşabilir.)
4- The beaches in Thailand are very beautiful. (Tayland’daki plajlar çok güzeldir.)
5- Can tourists explore the rainforests in Brazil? (Turistler Brezilya’daki yağmur ormanlarını keşfedebilir mi?)
Sayfa 12 Cevapları
H – Read the text quickly and write the name of the city under each photo below. (Metni hızlıca okuyun ve aşağıdaki her fotoğrafın altına şehrin adını yazın.)
1 → Edinburgh (İskoçya)
2 → Tokyo (Japonya)
3 → Kyoto (Japonya)
I – Read the text to find at least three words related to each category below. (Metni okuyun ve aşağıdaki her kategoriyle ilgili en az üç kelime yazınız.)
- Countries (Ülkeler): Japan, Scotland, Australia
- Places to Visit (Gezilecek Yerler): Tokyo, Kyoto, Edinburgh
- Things in a Museum (Müzede Bulunanlar): Paintings, Sculptures, Historical objects
J – Read the text again and write True (T), False (F), or Not Mentioned (NM). (Metni tekrar okuyun ve ifadelerin yanına Doğru (T), Yanlış (F) veya Belirtilmemiş (NM) yazınız.)
-
Hazel and Emily enjoy visiting different countries and exploring new places.
(Hazel ve Emily farklı ülkeleri gezmekten ve yeni yerler keşfetmekten hoşlanıyor.)
T (True) -
They are currently travelling in a country that is famous for both cultural and historical places.
(Şu an kültürel ve tarihi yerleriyle ünlü bir ülkede seyahat ediyorlar.)
T (True) -
Visitors can only see modern art pieces at the Tokyo National Museum.
(Ziyaretçiler Tokyo Ulusal Müzesi’nde sadece modern sanat eserleri görebilir.)
F (False) -
Kyoto has many well-preserved sites that attract visitors.
(Kyoto’da ziyaretçileri cezbeden iyi korunmuş birçok yer vardır.)
T (True) -
Next year, Hazel and Emily will visit Scotland in the summer.
(Gelecek yıl Hazel ve Emily yazın İskoçya’yı ziyaret edecekler.)
NM (Not Mentioned)
Sayfa 13 Cevapları
-
The Royal Mile is a new shopping street with no historical buildings.
(Royal Mile tarihi binaları olmayan yeni bir alışveriş caddesidir.)
F (False) -
In Scotland, Hazel and Emily can visit a place with the remains of old settlements.
(İskoçya’da Hazel ve Emily eski yerleşimlerin kalıntılarını görebilir.)
T (True) -
The cousins prefer visiting cities rather than natural areas.
(Kuzenler doğal alanlardan çok şehirleri gezmeyi tercih eder.)
T (True)
k- Put the steps in Hazel and Emily’s journey in the correct order (1–5). (Hazel ve Emily’nin yolculuk adımlarını doğru sıraya koyun.)
1 → C) They choose a new country to visit for their trip.
2 → E) They visit Tokyo’s art museum and see traditional art pieces.
3 → B) They visit Kyoto and see wooden houses.
4 → A) They arrive in Edinburgh and walk along the Royal Mile.
5 → D) They explore the remains of old Scottish settlements.
Complete the dialogue with the highlighted words and phrases in the text. (One is extra.) (Diyaloğu, metinde verilen vurgulu kelimelerle tamamlayın. Bir tanesi fazladır.)
- Hazel: We have so many places to see! What should we do first?
- Emily: I really want to visit a(n) art museum. I love seeing paintings and sculptures.
- Hazel: That sounds interesting! After that, we should check out some tourist attractions because they’re famous places that many visitors love.
- Emily: Sure! And if we have time, we can also explore some ancient ruins. It’s really amazing to see the remains of buildings from thousands of years ago.
- Hazel: This trip is the best! Every day, we find something new and exciting.
Crossword Puzzle
(Bulmacayı verilen ipuçlarına göre doldurun.)
Across (Yatay):
4 → Tower (kule)
6 → Palace (saray)
7 → Square (meydan)
8 → Sightseeing (gezip görme faaliyeti)
Down (Dikey):
1 → Castle (kale)
2 → Monument (anıtsal yapı / tarihi eser)
3 → Place (yer)
5 → Journey (yolculuk)
Sayfa 14 Cevapları
n – Read the conversation and complete it with the given expressions below. One is extra. (Diyaloğu verilen ifadelerle tamamlayınız. Bir tanesi kullanılmayacaktır.)
- Zehra: e) hi there → “Hi there! You look new here...”
- Pawel: “… I’m Pawel from Poland.”
- Pawel: “All I can say about İstanbul is d) wow! This city is excellent.”
- Diane: “I’m Diane from France, and c) let me introduce myself.”
- Akmat: “Hello, Zehra… a) this is Akmat from Kyrgyzstan.”
- Zehra: “It’s great to hear you love it… g) let’s grab our trays.”
Kullanılmayan şık: f) let’s chat about school
o – Look at the pie chart and write a paragraph about it. (Pasta grafiğe bakınız ve verilen bilgilere göre bir paragraf yazınız.)
Grafikteki ülkeler ve yüzdeler:
- Türkiye → %22
- Norway → %21
- Japan → %20
- South Korea → %15
- Peru → %10
- Chile → %9
Örnek Paragraf
The pie chart shows the countries that students at a language school would most like to visit. The most popular choice is Türkiye (22%), followed by Norway (21%), Japan (20%), and South Korea (15%). Fewer students want to go to Peru (10%) and Chile (9%). Students may have chosen Türkiye because of its rich history and famous tourist attractions. Norway is attractive with its fjords and natural beauty, while Japan offers both modern cities and traditional culture.
(Grafik, öğrencilerin en çok ziyaret etmek istedikleri ülkeleri göstermektedir. En popüler ülke %22 ile Türkiye’dir. Norveç %21, Japonya %20, Güney Kore %15 ile diğer seçeneklerdir. Daha az öğrenci Peru (%10) ve Şili’yi (%9) tercih etmiştir. Türkiye tarihi ve turistik yerleriyle öne çıkarken, Norveç doğasıyla, Japonya ise modern şehirleri ve gelenekleriyle ilgi çekmektedir.)
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.