9. Sınıf Kur'an-ı Kerim Ders Kitabı Sayfa 41 Cevapları Meb Yayınları
9. Sınıf Kur’an-ı Kerim Ders Kitabı Cevapları (MEB Yayınları) – Sayfa 41
Etkinlik 1: Seslendirelim – Listeleyelim
Amaç: Harfleri doğru seslendirebilmek
Yönerge: Aşağıdaki işlem adımlarını takip ederek etkinliği yapınız.
1. Adım:
Soru: Yukarıdaki harfleri inceleyiniz.
Cevap: Kur’an-ı Kerim’deki harfler Arap alfabesinin özgün seslerini oluşturur. Her harfin mahreç adı verilen belirli bir çıkış noktası vardır. Bu çıkış noktaları; dil, boğaz ve dudak bölgelerinde yer alır. Harflerin doğru okunabilmesi için bu bölgelerden çıkan seslerin doğru şekilde çıkarılması gerekir.
2. Adım:
Soru: Harfleri tek tek seslendiriniz.
Cevap: Harfleri seslendirirken tecvid kurallarına uygunluk, doğru nefes kullanımı ve telaffuz önemlidir. Her harfi yavaşça, dikkatle ve anlamını hissederek okumak, seslendirmeyi güzelleştirir. (Bu uygulama sınıfta sözlü olarak yapılmalıdır.)
3. Adım:
Soru: Harfleri mahreç bölgelerine göre aşağıdaki kutulara yazarak listeleyiniz.
| Dil (Diş – Damak) Bölgesi | Boğaz Bölgesi | Dudak Bölgesi |
|---|---|---|
| ت, ث, د, ذ, ط, ظ, ض, ص, ل, ن, ر, ق, ك | ع, ح, خ, هـ | ب, م, و |
Bu sınıflandırma, harflerin ses çıkış yerlerine (mahreçlerine) göre yapılmıştır.
Her bölge, harfin çıkardığı sesin niteliğini ve kalın–ince oluşunu etkiler.
Bilgi Notu:
- Dil (diş–damak) harfleri, ağız içinden çıkan seslerdir ve çoğunlukla ince okunur.
- Boğaz harfleri, nefesin gırtlaktan çıkmasıyla oluşur.
- Dudak harfleri, dudakların kapanması veya yuvarlanmasıyla çıkar.
- Bu ayrım, tecvid ilminin temelini oluşturur.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.