9. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 116-117-118-119-120-121 Cevapları Meb Yayınları
9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Sayfa 116-117 Cevapları | İstiklâl Marşı – Ders İçi Çalışma
1. a) Mustafa Kemal Atatürk’ün İstiklâl Marşı ile ilagili düşüncelerini aktardığı metni okuyunuz.
1. b) İstiklâl Marşı’nda sizi en çok etkileyen dizeleri yazınız. Bu dizeleri beğenme gerekçelerinizi söyleyiniz.
Cevap: “Korkma, sönmez bu şafaklarda yüzen al sancak;
Sönmeden yurdumun üstünde tüten en son ocak.”
Bu dizeler Türk milletinin umudunu, bağımsızlığa olan inancını ve her ne olursa olsun vatanın asla yok olmayacağını güçlü bir biçimde anlatıyor. Bu nedenle beni en çok etkileyen mısralardır.
2. a) Mehmet Âkif Ersoy’un İstiklâl Marşı’nı nasıl yazdığını anlatan metni okuyunuz.
➡️ Yönerge olduğu için okuma yapılır, cevap yazılmaz.
9. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları
9. Sınıf Edebiyat Sayfa 118 Soru ve Cevapları
2. b) Bu metinden ve tarih bilgilerinizden hareketle İstiklâl Marşı’nın yazıldığı dönem hakkındaki çıkarımlarınızı yazınız.
Cevap: İstiklâl Marşı’nın yazıldığı dönem, Kurtuluş Savaşı’nın en zorlu yıllarıdır. Ülke işgal altındadır ve millet bağımsızlık mücadelesi vermektedir. Silah ve imkânlar az olsa da Türk milleti iman gücü, cesaret ve vatan sevgisi ile büyük bir kararlılık göstermiştir. Mehmet Âkif Ersoy da bu milli ruhu yansıtarak marşı yazmıştır.
3. Aşağıdaki paragrafları okuyunuz. Paragraflarda aktarılan düşünceleri İstiklâl Marşı’nda dile getiren dize veya dizeleri bularak paragrafların altına yazınız. Bu dizeleri seçme gerekçelerinizi söyleyiniz.
A Paragrafı: İstiklâl Marşı, Türk millî mücadelesinin destanıdır... O abidenin kitabesi ise İstiklâl Marşı’dır.
Marştan ilgili dizeler:
“Korkma, sönmez bu şafaklarda yüzen al sancak;
Sönmeden yurdumun üstünde tüten en son ocak.”
Gerekçe: Bu dizeler bağımsızlık ve mücadele kararlılığını anlatır; paragrafın ana fikrini destekler.
B Paragrafı: Onun mısralarında işgal sırasında yırtılan Türk bayraklarının figanı...
Marştan ilgili dizeler:
“Çatma, kurban olayım çehreni ey nazlı hilâl!
Sana olmaz dökülen kanlarımız sonra helâl;
Hakkıdır, Hakk’a tapan milletimin istiklâl!”
Gerekçe: Bu dizelerde bayrağın acısı ve uğruna dökülen kanların kutsiyeti vurgulanır; paragrafla örtüşür.
C Paragrafı: Onun mısralarında Türk ordusunun kahramanlığı...
Marştan ilgili dizeler:
“Bastığın yerleri toprak diyerek geçme, tanı!
Düşün altındaki binlerce kefensiz yatanı.”
Gerekçe: Şehitlerin fedakârlığını ve ordu–millet ruhunu anlatır; paragrafın düşüncesiyle aynıdır.
D Paragrafı: Onun mısralarında, hür yaşama hakkını elinde tutmaya azmetmiş Türk milletinin…
Marştan ilgili dizeler:
“Ben ezelden beridir hür yaşadım, hür yaşarım;
Hangi çılgın bana zincir vuracakmış, şaşarım!”
Gerekçe: Türk milletinin özgürlüğüne bağlılığını en güçlü şekilde ifade eder.
9. Sınıf Edebiyat Sayfa 119 Soru ve Cevapları
Onun mısralarında, hür yaşama hakkını elinde tutmaya azmetmiş…
Soru tam: Bu paragraftaki düşünceleri İstiklâl Marşı’nda dile getiren dizeleri yazınız. Gerekçenizi belirtiniz.
Cevap:
“Dalgalan sen de şafaklar gibi ey şanlı hilâl!
Olsun artık dökülen kanlarımın hepsi helâl.
Hakkıdır, hür yaşamış bayrağımın hürriyet;
Hakkıdır Hakk’a tapan milletimin istiklâl.”
➡ Bu dizelerde ebedî hürriyet inancı, Allah’a olan güven, vatan için can verme kararlılığı anlatılır. Bu nedenle paragrafın anlamıyla örtüşmektedir.
İstiklal Marşımız, en kısa söyleyişle…
Soru tam: Bu paragraftaki düşünceleri İstiklâl Marşı’nda dile getiren dizeleri yazınız. Gerekçenizi belirtiniz.
Cevap:
“Kim bu cennet vatanın uğruna olmaz ki fedâ?
Şühedâ fışkıracak toprağı sıksan, şühedâ!
Cânı, cânânı, bütün varımı alsın da Hudâ,
Etmesin tek vatanımdan beni dünyada cüdâ!”
➡ Bu dizelerde şehitlerin fedakârlığı, vatanın kutsallığı ve Milletin kahramanlığı ifade edilir; paragrafın mesajına tam uygundur.
Soru 4) Bu bölümlerde şair kimlere hitap etmektedir? İstedikleri nelerdir?
1. Dörtlük : Korkma, sönmez bu şafaklarda yüzen al sancak…
Hitap edilen kişi: Türk milleti
Şairin isteği: Milletin korkmaması, umut ve diriliş ruhunu kaybetmemesi, bayrağın daima dalgalanacağına inanması
2. Dörtlük : Çatma, kurban olayım çehreni ey nazlı hilâl…
Hitap edilen kişi: Türk bayrağı (Nazlı hilâl)
Şairin isteği: Bayrağın gülmesi, millete küs olmaması, dökülen kanların boşa gitmemesi, milletin istiklâl hakkının tescili
9. Sınıf Edebiyat Sayfa 120 Soru ve Cevapları
Soru: Bu bölümlerde şair kimlere hitap etmektedir? Neler istemektedir?
1️⃣ “Arkadaş, yurduma alçakları uğratma sakın…”
➡ Hitap edilen: Cephedeki Mehmetçik
➡ İstek: Gövdesini siper ederek vatanı koruması; zafer günlerinin yakın olduğuna inanması
2️⃣ “Bastığın yerleri toprak diyerek geçme, tanı…”
➡ Hitap edilen: Türk milleti ve askerler
➡ İstek: Vatanın değerini bilmek, şehitlerin fedakârlığını unutmamak ve vatanı asla düşmana vermemek
3️⃣ “Ruhumun senden İlâhî, şudur ancak emeli…”
➡ Hitap edilen: Yüce Allah
➡ İstek: Mabetlerin düşman eli değmeden korunması ve ezan sesinin ebediyen sürmesi
4️⃣ “Dalgalan sen de şafaklar gibi ey şanlı hilâl…”
➡ Hitap edilen: Türk bayrağı
➡ İstek: Bayrağın özgürce dalgalanması ve milletin hürriyetinin sonsuza dek sürmesi
Soru 5: İstiklâl Marşı’nın temasını yazınız.
Cevap: İstiklâl Marşı’nın teması vatan sevgisi, bağımsızlık inancı ve milletin özgürlük mücadelesidir.
9. Sınıf Edebiyat Sayfa 121 Soru ve Cevapları
İstiklal Marşı’nın İçeriği ile İlgili Şema
İthaf → Kahraman Türk Ordusuna
Hitap
1- Türk milletine
2- Bayrağa
Türk Milletinin Özellikleri
3. Özgürlüğüne düşkün Türk milleti
4. Saldırgan Batı karşısında inançlı Türk milleti
Türk Milletinin Görevleri
5. Vatan savunması (Zafer Allah’tan)
6. Cennet vatanı canı pahasına savunması
Vatan Sevgisinin Yansımaları
7. Şehitlerin çokluğu
8. Allah’tan yardım istemesi
Zafer
9. Zaferin sevinci
10. Bayrağın ve milletin sevinci
Açıklama: Bu şema, İstiklal Marşı’nın kıtalarına göre içerik dağılımını ve ana temaları özetlemektedir. Marş, vatan sevgisi, bağımsızlık tutkusu ve milletin özgürlük mücadelesini anlatır. Şair Mehmet Akif Ersoy, her kıtada Türk milletinin karakterini, inancını ve vatan için yaptığı fedakârlıkları öne çıkarmıştır.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.