9. Sınıf Biyoloji Ders Kitabı Sayfa 46-47 Cevapları Meb Yayınları
9. Sınıf Biyoloji Ders Kitabı Cevapları – MEB Yayınları Sayfa 46–47 Çözümleri
Araştırma Konusu
Evde beslediğiniz ya da çevrenizde bulunan hayvanların hangi taksonlara dâhil olduğunu araştırınız.
Bu araştırmada, günlük hayatınızda karşılaştığınız veya evde beslediğiniz hayvanların biyolojik sınıflandırmadaki (taksonomik) yerlerini belirlemeniz beklenir. Canlıları âlem, şube, sınıf, takım, familya, cins ve tür basamaklarına göre inceleyerek onların bilimsel olarak nasıl gruplandırıldığını ortaya koymalısınız.
Örnek Olarak Hazırlanmış Taksonomik Sınıflandırmalar
1. Kedi (Ev Kedisi)
- Âlem: Hayvanlar (Animalia)
- Şube: Kordalılar (Chordata)
- Sınıf: Memeliler (Mammalia)
- Takım: Etçiller (Carnivora)
- Familya: Kedigiller (Felidae)
- Cins: Felis
- Tür: Felis catus
2. Köpek
- Âlem: Hayvanlar
- Şube: Kordalılar
- Sınıf: Memeliler
- Takım: Etçiller
- Familya: Köpekgiller (Canidae)
- Cins: Canis
- Tür: Canis lupus familiaris
3. Muhabbet Kuşu
- Âlem: Hayvanlar
- Şube: Kordalılar
- Sınıf: Kuşlar (Aves)
- Takım: Papağanlar (Psittaciformes)
- Familya: Papağangiller (Psittacidae)
- Cins: Melopsittacus
- Tür: Melopsittacus undulatus
4. Japon Balığı
- Âlem: Hayvanlar
- Şube: Kordalılar
- Sınıf: Kemikli Balıklar (Osteichthyes)
- Takım: Cypriniformes
- Familya: Cyprinidae
- Cins: Carassius
- Tür: Carassius auratus
Araştırma Sonucu Ne Kazandırır?
Bu çalışma sayesinde:
- Çevrenizdeki canlıların bilimsel sınıflandırmasını tanımış olursunuz,
- Taksonomik basamakları öğrenirsiniz,
- Yeni keşfedilen türlerin neden sınıflandırmaya ihtiyaç duyduğunu daha iyi anlarsınız.
Sayfa 46 – Etkinlik: Canlıların Sınıflandırılması
Etkinliğin Özeti
Bu etkinlikte öğrenciler çevrelerinde gördükleri canlıları gözlemleyerek onları günlük adları, genel özellikleri, sınıflandırmada kullanılabilecek ayırt edici özellikleri, modern sınıflandırmadaki yeri ve bilimsel adlarıyla birlikte tanımlar. Amaç; canlıların benzerlik ve farklılıklarına göre nasıl sınıflandırıldığını anlamayı kolaylaştırmaktır.
Bu çalışma, öğrencilerin bilimsel düşünme, karşılaştırma yapma ve canlı çeşitliliğini fark etme becerilerini geliştirmeyi hedefler.
Sayfa 47 – Soru ve Cevaplar
7. Soru: Modern sınıflandırmada kullanılan ortak ve ayırt edici özellikleri araştırınız.
Cevap: Modern sınıflandırmada canlılar genetik benzerlikleri, DNA–RNA analizleri, protein yapıları, moleküler özellikleri, hücre yapıları ve evrimsel akrabalık ilişkileri dikkate alınarak gruplandırılır. Bu sistem, canlılar arasındaki gerçek akrabalık derecesini ortaya koymayı amaçlar.
8. Soru: Oluşturduğunuz sınıflandırmayı modern sınıflandırma sonuçları ile karşılaştırınız.
Cevap: Öğrenci sınıflandırmaları genellikle dış görünüş, boyut, renk, yaşam alanı gibi gözle görülebilir özelliklere dayanır. Modern sınıflandırma ise daha bilimsel olup genetik ve moleküler verilere dayanır. Bu nedenle iki sistem arasında farklılıklar oluşabilir. Modern sınıflandırma daha güvenilirdir.
9. Soru : Bilimsel isimlerle günlük kullanım isimlerini karşılaştırınız.
Cevap: Bilimsel isimler tüm dünyada geçerli olan iki isimli (binominal) sistemle yazılır ve Latincedir. Günlük isimler ise bölgeden bölgeye değişebilir. Örneğin:
- Kedi → Felis catus
- Köpek → Canis lupus familiaris
- Serçe → Passer domesticus
- Japon Balığı → Carassius auratus
Bu nedenle bilimsel adlandırma, karışıklığın önüne geçer.
Çıkış Şeması Cevabı
Sırasıyla ilerleyelim:
a) Canlıların sınıflandırılmasında âlemden tür seviyesine geldikçe benzerlik artar. (D)
b) Pinus nigra ve Pinus pinea aynı cins içinde yer alır. (D)
ç) Dogal sınıflandırma akrabalık derecelerine göre yapılır. (D)
➡ Sonuç: 1. Çıkış
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.