11. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 88-91 Cevapları Meb Yayınları
11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Sayfa 88 Cevapları – MEB Yayınları
Hazırlık Soruları ve Cevapları
1) Renklerle duygularınızı anlatmanız istense hangi duygular için hangi renkleri tercih ederdiniz? Görsel ve şiirden yararlanarak açıklayınız.
Cevap: Duygularımı renklerle ifade etmem gerekse; mutluluk için sarı, güneş enerjisini yansıttığı için; umut için yeşil, doğanın tazelenişini simgelediği için; hüzün için gri, bulutlu gökyüzünün sessizliğini taşıdığı için; aşk için kırmızı, coşku ve tutkunun rengi olduğu için; huzur için mavi, dingin bir gökyüzünü hatırlattığı için tercih ederdim. Şiirdeki koyu tonlar ise içsel ağırlığı ve kederi daha güçlü hissettirmektedir.
2) “Meyve veren ağaç taşlanır.”, “havanda su dövmek”, “kara elmas” ifadelerindeki kapalı anlatımın nedeni sizce nelerdir?
Cevap: Bu ifadelerde kapalı anlatımın kullanılmasının nedeni, sözün etkisini artırmak ve az sözle çok anlam iletmektir. Atasözleri ve deyimler, gündelik olayları mecaz yoluyla anlatarak hem düşündürür hem de anlatıma derinlik katar.
- “Meyve veren ağaç taşlanır” başarılı insanların eleştirileceğini,
- “Havanda su dövmek” boşa çaba harcamayı,
- “Kara elmas” kömürün değerini vurgular.
Bu ifadeler, mecazlı anlatımla daha güçlü ve akılda kalıcı hâle gelir.
11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı – Sayfa 89-90 Cevapları
SAYFA 90 – Metni Anlama ve Çözümleme Cevapları
Soru 1: Şiirin teması nedir? Açıklayınız.
Cevap: Şiirin teması geçmişi hatırlama, hüzün ve dünyanın geçiciliğidir.
Soru 2: Metindeki imgeleri ve edebî sanatları tespit ederek bunların anlama katkısını belirtiniz.
Cevap: Şiirde “ateşten bâde”, “mercan dallar”, “sönen ve gölgelenen dünya” gibi imgeler vardır. Bu imgeler şiire derinlik, duygu yoğunluğu ve sembolik anlatım kazandırır.
Soru 3: Saf şiir anlayışı ve sembolist akımın şiirdeki yansımalarını tespit ediniz.
Cevap: Şiirde mesaj verme kaygısı yoktur; duygular sembolik imgelerle anlatılır. Bu durum saf şiir ve sembolizmin özelliklerini gösterir.
Soru 4: Metindeki söyleyicinin hitap ettiği kişi kimdir? Niçin?
Cevap: Söyleyici, sevdiği veya etkilenip hatırladığı birine hitap etmektedir; çünkü bakışlar ve hatıralar üzerinden duygu anlatımı yapılmıştır.
Soru 5: Şiirde geçen “ateşten bâde”, “mercan dallar”, “sönen, gölgelenen dünyâda” ifadelerini renklerin sembol olarak kullanılması bağlamında yorumlayınız.
- Ateşten bâde → tutku ve sıcaklık
- Mercan dallar → güzellik ve canlılık
- Sönen, gölgelenen dünya → hüzün ve solgunluk
Bu ifadeler şairin duygusal dünyasını renk sembolleriyle anlatır.
Uygulama – Otel Odaları Şiiri
Soru 1: Bu şiire göre aşağıdaki tabloda istenen bilgileri ilgili alanlara yazınız.
| Başlık | Cevap |
|---|---|
| Ölçü | Serbest ölçü |
| Kafiye – Redif | “-larında” redif, ses benzerlikleri kafiye |
| Asonans – Aliterasyon | a, l, n seslerinin tekrarı |
| Tema | Yalnızlık, hüzün, merhamet |
| Nazım birimi | Bent |
| Nazım şekli | Serbest şiir |
Soru 2: Şiirde geçen “isli lamba, küflü ayna, izbe sofa” ifadeleri size şairin ruh hâli ile ilgili neler düşündürmektedir? Düşüncelerinizi gerekçeleriyle birlikte açıklayınız.
Cevap: Bu ifadeler karanlık, bakımsız ve kasvetli bir ortamı gösterir. Bu da şairin yalnız, yorgun ve hüzünlü bir ruh hâlinde olduğunu düşündürür.
11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Sayfa 91 Cevapları – Sıra Sizde
Soru - Verilen şiir, görsel ve bilgiden yararlanarak şairin şiir anlayışı hakkında neler söylenebilir? Yorumlayınız.
Cevap: Şair dış dünyayı olduğu gibi aktarmak yerine, onu kendi iç dünyasında bıraktığı izlenimlerle yansıtmaktadır. Doğa ve varlıklar, şairin zihninde hayal havuzunda renkli yansımalara dönüşmektedir. Bu durum, şiirin empresyonizm (izlenimcilik) etkilerini taşıdığını gösterir. Şairin şiir anlayışı bireysel, hayalci, estetik değeri önceleyen ve dış dünyanın ruh hâliyle yoğrulmuş izlenimlerine dayanan bir anlayıştır.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.