11. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 146-149 Cevapları Meb Yayınları
11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 146
Soru: Aşağıda cümlelerde boş bırakılan yerlere kutucuklarda verilen kelimelerden cümlenin akışına göre uygun olanı yazınız.
Tercüman-ı Ahval-Mehmet Fuat Köprülü-tanık gösterme-münazara-Genç Kalemler-dipnot-mecazlı
1. Makalede örnekleme, karşılaştırma tanık gösterme gibi düşünceyi geliştirme yollarına başvurulur.
2. Ömer Seyfettin’in Genç Kalemler dergisinde yayımlanan Yeni Lisan makalesi türün tanınmış örneklerindendir.
3. Türk edebiyatındaki ilk makale örneği, Şinasi’nin Tercüman-ı Ahval gazetesinde yayımlanan ön sözüdür.
4. Bilimsel makalelerde söz oyunlarına ve mecazlı ifadelere yer verilmez, düşünceler doğrudan aktarılır.
5. Bir konu üzerinde, belli kural ve yöntemlere uyularak gruplar hâlinde yapılan tartışmaya münazara denir.
Soru: Aşağıdaki numaralı kutucuklarda edebî ve bilimsel makale türleriyle ilgili kavramlara yer verilmiştir. Kutucuk numaralarını kullanarak soruları cevaplayınız (Aynı kutucuğu birden fazla soru için kullanabilirsiniz.).
Soru: 6) Kutucuklardan hangileri bilimsel makaleyle ilgilidir?
Cevap: 1-2-3-4-5-7-8-9-10-11-12-13-15-16-20
Soru: 7) Kutucuklardan hangileri edebî makaleyle ilgilidir?
Cevap: 3-6-14-17-18-19
11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 147
8) Aşağıda Romen rakamlarıyla verilen makaleleri, harflerle verilen yazarlarla eşleştiriniz.
Eşleşen harfleri rakamların önündeki yay ayraca yazınız.
Eserler – Yazarlar
I. Tercüman-ı Ahval Mukaddimesi → E. Şinasi
II. Edebiyat ve Hukuk → B. Hüseyin Cahit Yalçın
III. Yeni Lisan → D. Ömer Seyfettin
IV. Hayat ve Edebiyat → A. Ahmet Hamdi Tanpınar
V. Edebiyat Üzerine Makaleler → C. Namık Kemal
Cevap eşleştirmeleri:
( I ) → E
( II ) → B
( III ) → D
( IV ) → A
( V ) → C
9) Çoktan seçmeli soru
Soru: Bu metne göre makale türünün özellikleriyle ilgili aşağıdakilerden hangisine ulaşılamaz?
Cevap: C) Söz oyunlarına ve kapalı ifadelere yer verilmiştir.
10) Çoktan seçmeli soru
Soru: Aşağıdakilerden hangisi makale yazarının özelliklerinden biri değildir?
Cevap: B) Ağırlıklı olarak güncel konularda yazar.
11) Noktalama sorusu
Soru: Metne uygun noktalama işaretlerini getiriniz.
Köylülerden biri ( ) ( ) Kesinlikle öyle ( ) Mahmut’un elinden her iş gelir ( )
buralarda yardımına koşmadığı kimse yoktur ( ) ( ) dedi ( )
Cevap: E) (:) (“) (,) (,) (.) (“) (.)
11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 148
12) Bu parçada makale hazırlanırken izlenecek yollardan hangisi vurgulanmaktadır?
Cevap: A) Konuyu sınırlandırma
13) Aşağıdakilerden hangisi bilimsel makalelerde düşünceyi inandırıcı kılmak için başvurulan yollardan biri değildir?
Cevap: D) Soyutlama
14) Türk edebiyatındaki ilk makale ve bu makalenin yazarı aşağıdakilerden hangisinde doğru verilmiştir?
Cevap: C) Şinasi – Tercüman-ı Ahval Mukaddimesi
15) Bu parçada altı çizili kelimelerden hangisinin yazımı yanlıştır?
(I) 1983’de
(II) Van’da
(III) yazdı
(IV) Güne Bakış
(V) dergisinde
Cevap: A → “1983’de” yanlış, doğrusu “1983’te” olmalıdır.
16) Bu cümlede boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
Cevap: B) dipnot
17) Bilimsel yazılarda aşağıdaki anlatım türlerinin hangisinden daha çok yararlanılır?
Cevap: A) Açıklayıcı
18) Bu parçada sözü edilen metin türü aşağıdakilerden hangisidir?
Cevap: C) Makale
11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 149
19) Yazarın düşüncelerine katılıp katılmadığınızı gerekçeleriyle açıklayınız.
Cevap: Yazarın düşüncelerine katılıyorum, çünkü süreli yayınlar bir dönemin dilini, sanatını, kültürel değişimlerini ve edebî anlayışını en canlı şekilde yansıtan kaynaklardır. Edebiyat tarihinin sağlıklı biçimde oluşturulabilmesi için dergi ve gazetelerin izlenmesi gereklidir. Bu tür yayınlar olmadan bir dönemin ruhunu tam anlamıyla kavramak mümkün değildir.
20) Metnin konusu, amacı ve hedef kitlesi arasındaki ilişkiyi açıklayınız.
Cevap: Metnin konusu, süreli yayınların edebiyat tarihi araştırmalarındaki önemidir.
Amacı, araştırmacılara ve öğrencilere süreli yayınların neden vazgeçilmez bir kaynak olduğunu göstermek, dikkatlerini bu noktaya çekmektir.
Hedef kitlesi ise edebiyat tarihçileri, araştırmacılar, öğretmenler ve öğrencilerdir.
Bu üç unsur birbiriyle tamamen uyumludur; çünkü metin hem akademik hem de eğitici bir bilgilendirme niteliği taşımaktadır.
21) “Kütüphaneleri tez yazmak için yahut sadece lise öğrencilerinin ödev yapmak için gittiği yer olmaktan kurtarmalıyız.” cümlesini kütüphanelerin bugünkü durumunu da göz önünde bulundurarak açıklayınız.
Cevap: Bu cümle, kütüphanelerin yalnızca “ödev yapılan yerler” olmaktan çıkarılıp toplumun tüm bireylerinin bilgiye ulaşabildiği, araştırma yapabildiği, kültürel etkinliklere katılabildiği canlı bilgi merkezleri hâline getirilmesi gerektiğini vurgular. Günümüzde pek çok kişi kütüphaneleri sadece zorunlu akademik işler için kullanmaktadır. Oysa kütüphaneler, okuma kültürünün geliştiği, bilgi alışverişinin sürdüğü ve toplumun her kesimine açık dinamik mekânlar olmalıdır.
22) Türkiye’de edebiyat dergilerinin az okunmasının nedeni neler olabilir? Bu konudaki düşüncelerinizi gerekçeleriyle açıklayınız.
Cevap: Türkiye’de edebiyat dergilerinin az okunmasının birçok nedeni vardır:
- Gençlerin dikkatinin sosyal medya ve dijital içeriklere kayması.
- Düzenli okuma alışkanlığının giderek zayıflaması.
- Edebiyat dergilerinin bazı okurlara ağır, akademik veya uzak gelmesi.
- Dergilerin dağıtımının sınırlı olması ve her şehirde kolayca bulunamaması.
Bu nedenle edebiyat dergileri geniş kitlelere ulaşmakta zorlanmakta ve okur sayısı azalabilmektedir.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.