11. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 138-147 Cevapları Ata Yayıncılık

11. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 138-147 Cevapları Ata Yayıncılık
11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ata Yayıncılık 138-147. sayfa cevapları: Ahmet Hamdi Tanpınar’ın “Şiir Hakkında II” adlı metni, metni anlama ve çözümleme etkinlikleri, dil bilgisi soruları ve teknoloji konulu münazara örneğiyle eksiksiz cevaplar burada.

11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Sayfa 138 Cevapları (Ata Yayıncılık)

Şiir Hakkında II – Hazırlık Soruları ve Cevapları


Soru 1: Gazetelerde güncel konular hakkında yazılan yazılar da makale sayılabilir mi?
Cevap: Evet sayılabilir. Çünkü makalenin amacı, bir konuyu bilimsel, nesnel ve kanıta dayalı biçimde açıklamaktır. Güncel olsa da bu özellikleri taşıyan yazılar makaledir.


Soru 2: Sizce düşünce yazıları arasında en zor olan tür makale midir?
Cevap: Evet, makale en zor türdür. Çünkü makalede bilimsel dil, kanıt gösterme ve doğruluk esastır. Bu da derin bilgi ve dikkatli yazım gerektirir.


Soru 3: Günlük hayatta kullandığımız kelimelerle şiir yazmak mümkün müdür?
Cevap: Evet mümkündür. Şiirde önemli olan kelimelerin güzelliği değil, onlara anlam ve duygu yükleyebilme gücüdür. Günlük kelimelerle de etkileyici şiirler yazılabilir.


11. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 141 Cevapları – Şiir Hakkında II (Ahmet Hamdi Tanpınar)


Metni Anlama ve Çözümleme

Soru 1: “Şiir Hakkında II” adlı metindeki altı çizili kelimelerin anlamını tahmin ediniz.

  • Ruh hâletinin gölgeli havası: İnsan ruhundaki karışık duygular.
  • İrca edilemeyen seyyal bir halita: Sürekli değişen, tanımlanması zor duygusal hâl.
  • Tayin etmek: Kesin biçimde belirlemek.

Soru 2: Şiir dilinin günlük konuşma dilinden farkı nedir?
Cevap: Şiir dili, gündelik dilden daha derin anlamlar taşır. Şair kelimeleri duygularla, imgelerle ve ahenkle kullanır.


Soru 3: Metne göre şiirle musiki arasında nasıl bir ilişki vardır?
Cevap: Şiir, musikinin söze dökülmüş hâlidir. Her ikisi de ritim, ses ve duygu bakımından benzerlik taşır.


Soru 4: Metnin ana ve yardımcı düşünceleri nelerdir?

  • Ana düşünce: Şiir dili, anlamdan çok duygu ve ahenk üzerine kuruludur.
  • Yardımcı düşünceler: Şiir dili gündelik dilden farklıdır; şiirde anlamdan çok sezgi, ritim ve estetik önemlidir.

Soru 5: Yazar düşüncelerini anlatırken hangi anlatım biçimlerini kullanmıştır?
Cevap: Açıklayıcı ve tartışmacı anlatım kullanmıştır. Ayrıca örneklendirme, karşılaştırma ve tanımlama yöntemlerinden yararlanmıştır.


Soru 6: Metnin üslup özellikleri nelerdir?
Cevap: Üslup sanatlı, derin ve felsefîdir. Tanpınar dilde yoğun imgeler ve soyut ifadeler kullanmıştır.


Soru 7: Metindeki bilgi ve yorumları ayırt ediniz.

  • Bilgiler: Şiir dili konuşma dilinden ayrıdır, musikiyle benzerlik taşır.
  • Yorumlar: Şiir, insanın ruhuna hitap eden, anlamdan çok sezgiye dayanan bir sanattır.

Soru 8: Yazarın konuya ve okuyucuya karşı tavrını değerlendiriniz.
Cevap: Tanpınar öznel bir bakış açısı kullanmıştır. Şiirin felsefî yönünü savunur ve okuyucuyu bu düşünceye yönlendirir.


Soru 9: Yazarla metin arasındaki ilişkiyi açıklayınız.
Cevap: Metin, Tanpınar’ın şiir anlayışını ve sanat felsefesini yansıtır. Yazı, onun edebî düşüncesinin bir parçasıdır.


Soru 10: Metinde hangi düşünce akımlarının etkisi vardır?
Cevap: Sembolizm ve saf şiir anlayışı görülür. Şiirin duygusal ve ruhsal yönü ön plana çıkarılmıştır.


Etkinlik – Makale Karşılaştırması

“Okul Kütüphaneleriyle Öğrencilerin 21.Yüzyıla Hazırlanması” adlı makale ile “Şiir Hakkında II” adlı makaleyi tabloda verilen ölçütlere göre karşılaştırınız.

Ölçüt Okul Kütüphaneleriyle Öğrencilerin 21. Yüzyıla Hazırlanması Şiir Hakkında II
Konu Okul kütüphanelerinin eğitimdeki rolü Şiirin dili, anlamı ve musikî ile ilişkisi
İçerik Bilgi teknolojileriyle yenilenen kütüphaneler Şiirin dil, mana ve ahenk özellikleri
Ana Düşünce Kütüphaneler bilginin gelişimine katkı sağlar Şiir dili gündelik dilden farklıdır
Anlatım Biçimi Açıklayıcı ve öğretici Tartışmacı ve yoruma dayalı
Üslup Nesnel ve sade Sanatlı, yoğun ve felsefî
İleti Eğitim teknolojiyle gelişmelidir Şiir, duyguyu ve ahengi birleştiren bir sanattır

11. Sınıf Edebiyat Sayfa 142 Cevapları – Ahmet Hamdi Tanpınar ve Dil Bilgisi Çalışmaları


Dil Bilgisi Çalışmaları

1. Etkinlik

Soru: Aşağıdaki cümlelerde yay ayraçla gösterilen yerlere uygun noktalama işaretini yazınız.


Cevap: • Kütüphanelerin hizmet yapısı(,) amaçları, bütçe olanakları, personeli, bilgi kaynakları, kullanıcıları, binaları, hizmet ortamları ve değişen öncelikleri farklı olmaktadır.

• Ailenin(,) özellikle annelerin, arkadaşların, öğretmenlerin bilgi kaynağı olarak kullanıldığı anlaşılmıştır.

• Bilgi hizmetleri(,) gereksinim duyulan bilgileri sağlayarak eğitimde yenilik yönetiminin uygulanmasına katkı sağlamaktadır.

• Ülke çapında dijital okul kütüphaneleri sayısı çoğaltılmalı(,) öğrencilerin güncel yayınlara sınırsız ve ücretsiz olarak kolay erişimi sağlanmalıdır.


Soru: Yay ayraçlara yazdığınız noktalama işaretlerinin işlevini açıklayınız.

Virgül, aynı türden sözcükleri veya kelime gruplarını ayırmak için kullanılır.
Virgül, ara söz ve açıklama cümlelerini ayırmakta görev yapar.
Virgül, cümle içinde kısa duraklama ve anlam vurgusu sağlar.
Virgül, bağlaç kullanılmadan sıralı cümleleri birbirinden ayırır.


11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Sayfa 143 Cevapları – Ata Yayıncılık


2. Etkinlik

Soru: Ahmet Hamdi Tanpınar’a ait “Şiir Hakkında II” adlı metinden alınan aşağıdaki cümlelerde altı çizili sözcük gruplarının cümlenin hangi ögesi olduğunu belirtiniz.

  • Bundan birkaç sene evvel: Zarf tümleci (zaman belirtiyor).
  • Şiir lisanının… ayrı olması: Özne (isim-fiil grubu).
  • Kelimenin şiire kontrolsüz girdiğini: Belirtili nesne (-i hâli).
  • Bu alâkada: Zarf tümleci (bakımından anlamında).
  • Sözü sanatta sadece bir musiki kıymeti gibi kullanmak: Özne (mastar grubu).
  • Bunlar… ihtiyaçlarına: Dolaylı tümleç (yönelme hâli).

3. Etkinlik

Metinden Alıntılar: Bilâkis şiirin hemen daima kendisinden uzak tuttuğu kelimeler mevcuttur.
Kabulü biraz güç olan bu iddiada, şiir lisanının alelâde konuşma ve nesir lisanından ayrı olması gibi büyük ve esaslı bir hakikat mevcuttur.
Bunlar mesleklerin teferruatına, hususiyetlerine yahut da insan hayatının en aslî ihtiyaçlarına ait kelimelerdir.


1️⃣ Soru: Altı çizili kelimelerin doğru telaffuzuna yönelik çalışmalar yapınız.

Cevap:
bilâkis (bi-lâ-kis)
kabulü (ka-bu-lü)
alelâde (a-le-lâ-de)
lisanından (li-sa-nın-dan)
hakikat (ha-ki-kat)
teferruatına (te-fer-ru-a-tı-na)
hususiyetlerine (hu-su-si-yet-le-ri-ne)
aslî (as-lî)


2️⃣ Soru: Düzeltme işaretlerinin günümüzdeki kullanım kurallarına uyup uymadığını nedenleriyle belirtiniz.

  • Günümüzde bilâkis → bilakis ve aslî → asli olarak düz yazılır.
  • Alelâde kelimesinde düzeltme işareti uzun “â” sesini göstermek için kullanılabilir.
  • Diğerlerinde düzeltme işareti gerekmez çünkü anlam karışıklığı yaratmaz.

Yazma Çalışmaları – Araştırmaya Dayalı Metin Yazma Aşamaları

1. Hazırlık

  • Araştırma konunuzu belirleyiniz.
  • Seçtiğiniz konuya uygun kaynak taraması yaparak temel bilgileri toplayınız.
  • Kaynak taraması iki aşamadan oluşur:

Ön kaynak taraması: Konu hakkında genel fikir edinmek için yapılan ilk araştırmadır.
Detaylı kaynak taraması: Güvenilir kaynaklar kullanılarak derinlemesine bilgi toplanır.

Amaç: Konunun alt başlıklarını belirlemek, araştırmanın yönünü ve kapsamını planlamaktır.


11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Sayfa 147 Cevapları – Münazara


A. Sözlü İletişim Tür ve Tekniklerini Tanıma

Münazara

Münazara, karşıt görüşleri savunan iki grubun bir jüri önünde belirli kurallar çerçevesinde fikirlerini ortaya koyduğu düzenli bir tartışma türüdür.

Münazaranın Özellikleri

  • Konu önemli, tartışmaya değer ve düşündürücü olmalıdır.
  • Her grup belirlenen sürede görüşünü savunur.
  • Amaç, görüşünü kanıtlayarak tartışmadan galip çıkmaktır.
  • Jüri, konuşmacıların savunmalarını, konuşma biçimlerini ve davranışlarını değerlendirir.
  • Münazarada kural ve nezaket esastır; kişisel üstünlük değil, fikirlerin gücü ön plandadır.

B. Uygulama

Münazara Konusu:

“Teknoloji insan ilişkilerini güçlendirir mi, zayıflatır mı?”

Amaç: Teknolojinin insan iletişimi üzerindeki olumlu ve olumsuz etkilerini tartışarak öğrencilerin araştırma, konuşma ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirmek.


Gruplar:

  • A Grubu (Olumlu Görüş): Teknoloji insan ilişkilerini güçlendirir.
  • B Grubu (Olumsuz Görüş): Teknoloji insan ilişkilerini zayıflatır.

Soru ve Cevaplar

1️⃣ Soru: Teknoloji insanların iletişimini nasıl etkiliyor?
A Grubu: İnsanlar artık kilometrelerce uzaktan bile görüntülü konuşabiliyor; iletişim hızlanmıştır.
B Grubu: Teknoloji iletişimi yüzeyselleştirmiştir; insanlar duygularını ekrandan aktardığı için samimiyet azalmaktadır.


2️⃣ Soru: Sosyal medya insan ilişkilerine katkı sağlar mı?
A Grubu: Sosyal medya, iletişimi kolaylaştırır ve farklı kültürlerden insanlarla tanışmayı sağlar.
B Grubu: Sosyal medya, kıyaslama ve sahte imaj kültürünü besler; güveni ve içtenliği azaltır.


3️⃣ Soru: Teknoloji aile ilişkilerini nasıl etkiliyor?
A Grubu: Teknoloji aile bireyleri arasındaki iletişimi kolaylaştırmıştır; herkes her an bağlantı hâlindedir.
B Grubu: Teknoloji, yüz yüze iletişimi azaltmış, aile bireyleri aynı evde bile birbirinden uzaklaşmıştır.


4️⃣ Soru: Gelecekte teknolojinin ilişkiler üzerindeki etkisi ne olur?
A Grubu: İnsanlar farklı kültürlerle etkileşime geçerek empati kurmayı öğrenecektir.
B Grubu: Teknoloji, yapay ilişkiler yaratarak insanları yalnızlaştıracaktır.


Değerlendirme

Her iki grup da araştırma yaparak örnekler sunmuştur.

  • A Grubu, teknolojinin iletişimi kolaylaştırdığını vurgulamıştır.
  • B Grubu, samimiyetin azaldığını kanıtlarla açıklamıştır.

Jüri, konuşmaların tutarlılığı, örnek kullanımı ve ikna gücüne göre değerlendirme yapmıştır.

Sonuç: B Grubu (teknolojinin insan ilişkilerini zayıflattığı görüşü) daha güçlü gerekçeler sunduğu için kazanan seçilmiştir.


Sonuç ve Kazanımlar

Bu etkinlikle öğrenciler:

  • Saygılı tartışma kültürünü öğrendi.
  • Fikirlerini kanıtlarla savunmayı başardı.
  • Teknolojinin hem birleştirici hem de uzaklaştırıcı etkilerini fark etti.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.