10. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 96-97 Cevapları Meb Yayınları

10. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 96-97 Cevapları Meb Yayınları
10. Sınıf MEB Matematik Ders Kitabı Sayfa 96-97 Ön Değerlendirme sorularının cevapları. İstatistiksel araştırma süreci, sıklık tablosu, daire ve sütun grafikleriyle örneklenmiş, öğrencilerin en sevdiği etkinlikler verileriyle açıklanmıştır.

İstatistiksel Araştırma Süreci – Sayfa 96-97 Cevapları


1. Önceki sınıflarda dâhil olduğunuz istatistiksel araştırma süreçlerinden faydalanarak aşağıdaki soruları cevaplayınız.

a) İstatistiksel bir araştırmaya başlamadan önce yapılması gereken ilk adım nedir?
➡️ İlk adım, araştırma problemini açık ve net biçimde tanımlamaktır. Bu aşamada hangi konunun araştırılacağı, araştırmanın amacı ve hangi sorulara yanıt aranacağı belirlenir. Doğru tanımlanan problem, araştırmanın yönünü belirler ve süreci kolaylaştırır.


b) İstatistiksel bir araştırmada hangi yöntemler kullanılabilir?
➡️ Anket, gözlem, deneysel çalışmalar veya mevcut verilerin kullanımı gibi yöntemler uygulanabilir. Araştırmanın amacına ve veri türüne göre en uygun yöntem seçilmelidir. Örneğin, öğrencilerin tercihlerini belirlemek için anket, doğa olaylarını incelemek için gözlem kullanılabilir.


c) İstatistiksel araştırmalarda örneklem seçimi yapmanın önemi nedir?
➡️ Örneklem seçimi, tüm toplumu temsil eden küçük bir grubun incelenmesini sağlar. Bu sayede zamandan ve maliyetten tasarruf edilir. Ayrıca, doğru seçilmiş bir örneklem araştırma sonuçlarının genellenebilirliğini artırır.


ç) Veriler toplandıktan sonraki aşamayı yazınız.
➡️ Veriler toplandıktan sonra analiz aşamasına geçilir. Bu aşamada veriler sınıflandırılır, tablolar ve grafikler oluşturulur. Elde edilen veriler yorumlanarak anlamlı sonuçlar çıkarılır.


d) İstatistiksel araştırma sonuçlarının yorumlanmasında dikkat edilecek hususlar nelerdir?
➡️ Sonuçların doğru, tarafsız ve verilere dayalı olarak yorumlanması gerekir. Kişisel görüşlerden uzak durulmalı, çıkarımlar yalnızca elde edilen veriler ışığında yapılmalıdır. Ayrıca yorumlar mantıklı, anlaşılır ve ölçülebilir olmalıdır.


e) İstatistiksel araştırma sonuçlarının paylaşılmasında hangi yöntemlerin kullanılabileceğini belirtiniz.
➡️ Grafikler, tablolar, raporlar ve sunumlar kullanılarak sonuçlar paylaşılabilir. Bu yöntemler verilerin anlaşılmasını kolaylaştırır ve araştırma sonuçlarının görsel olarak etkili biçimde sunulmasını sağlar.


2. Önceki öğrenmelerde istatistiksel araştırma sürecine ilişkin yaptığınız veya hâlihazırda yapılmış bir araştırma konusunu ve bu araştırmadan elde edilen sonuçları yazınız.

➡️ “Sınıfımızda en çok sevilen ders” konulu bir anket yaptım. Anket sonucunda öğrencilerin çoğunun Türkçe ve Beden Eğitimi dersini sevdiği, en az tercih edilen dersin ise Matematik olduğu belirlendi. Bu sonuç, öğrencilerin eğlenceli ve etkileşimli dersleri daha fazla tercih ettiğini gösterdi.


3. İstatistiksel araştırma sonucu elde ettiğiniz veriler size araştırma konunuz hakkında bir fikir verdi mi?

➡️ Evet, veriler araştırma konum hakkında net bir fikir verdi. Öğrencilerin hangi dersleri neden sevdiklerini anlamamı sağladı. Aynı konuyu araştıran arkadaşlarımın sonuçlarıyla benzerlik gösterse de örneklem farklılıkları nedeniyle küçük farklılıklar ortaya çıktı.


4. Bir okulda öğrencilerin en sevdiği etkinliklerle ilgili anket yapılmıştır.

Verilen Bilgiler: Toplam 120 öğrenci katılmıştır.

  • 30’u spor,
  • 45’i oyun,
  • 15’i gezi,
  • 20’si yarışma,
  • 10’u akademik etkinlikleri seçmiştir.

a) Sıklık tablosu oluşturunuz.

Etkinlik Öğrenci Sayısı
Spor 30
Oyun 45
Gezi 15
Yarışma 20
Akademik 10

➡️ En çok tercih edilen etkinlik: Oyun (45 öğrenci)
➡️ En az tercih edilen etkinlik: Akademik etkinlikler (10 öğrenci)


b) Yukarıdaki verilere göre daire grafiği çiziniz ve açıklayınız.

Etkinlik Oran (%)
Oyun 37,5
Spor 25
Gezi 12,5
Yarışma 16,7
Akademik 8,3

➡️ Açıklama: Daire grafiği, etkinliklerin toplam içerisindeki payını gösterir. Grafikten oyun etkinliğinin en yüksek orana sahip olduğu, akademik etkinliklerin ise en düşük oranda tercih edildiği görülür.

10-mat-97-4a.jpg

10-mat-97-4b.jpg


c) Nokta grafiği oluşturunuz ve değerlendirme yapınız.

➡️ Nokta grafiğinde her bir etkinlik için öğrenci sayısı kadar nokta yerleştirilir.
Spor (30), Oyun (45), Gezi (15), Yarışma (20), Akademik (10).
Spor ve gezi kategorileri karşılaştırıldığında sporun daha fazla tercih edildiği, aralarındaki farkın belirgin olduğu görülür.

10-mat-97-4c.jpg


ç) Oluşturduğunuz farklı grafiklerden hangisi verileri daha iyi anlatıyor?

➡️ Sütun grafiği verileri en net şekilde karşılaştırmamı sağlar. Çünkü kategoriler arasındaki farkları açıkça gösterir.

  • Daire grafiği oranları vurgular.
  • Nokta grafiği sayısal değerleri sade biçimde sunar.

Ancak sütun grafiği, en çok ve en az tercih edilen etkinliği doğrudan fark etmeyi kolaylaştırır.

Bu verileri farklı görselleştirme araçlarıyla ifade ettiğimizde, her bir araç verinin farklı bir yönünü daha iyi ortaya koyar.

1. Sıklık Tablosu
Sıklık tablosu, verilerin sayısal değerlerini açıkça göstererek en sevilen etkinliklerin sayısal büyüklüklerini net bir şekilde anlamamızı sağlar. Ancak oranlar veya görsel kıyaslamalar için ek hesaplamalar yapmak gerekir.

2. Daire Grafiği
Daire grafiği, her etkinlik türünün toplam içerisindeki yüzdelik oranını vurgulamak için idealdir. Bu grafik, hangi etkinliğin diğerlerine kıyasla daha fazla veya daha az tercih edildiğini görsel olarak hızlıca anlamamızı sağlar. Oyun (%37,5), en çok tercih edilen etkinliktir. Akademik etkinlikler (%8,3), en az tercih edilen kategoridir.
Daire grafiği, oransal karşılaştırmalar yapmak için etkili olsa da kesin değerleri göstermek konusunda sütun grafiği kadar ayrıntılı değildir.

3. Sütun Grafiği
Sütun grafiği, her etkinlik kategorisinin sıklığını yükseklik farklarıyla vurgulayarak görsel olarak karşılaştırmayı kolaylaştırır.
• Kategoriler arasında net bir sıralama yapılabilir.
• Oyun en yüksek sütuna sahipken, akademik etkinlikler en düşük sütunla gösterilir.
Bu grafik, sayısal büyüklüklerin karşılaştırılmasını ve değişimlerin görülmesini sağlar.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.