10. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 97-99 Cevapları Meb Yayınları

10. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 97-99 Cevapları Meb Yayınları
10. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı sayfa 97-98-99 cevapları: Necati Bey’in şiirlerinde yalnızlık ve unutulmuşluk, Fuzûlî’nin edebi kişiliği ve Su Kasidesi, Behçet Necatigil’in “Sevgilerde” şiiri ile Gülten Akın’ın “Maraş’ın ve Ökkeş’in Destanı” karşılaştır

10. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Sayfa 97-98-99 Cevapları


Sayfa 97 – Necati Bey ve Fuzûlî’nin Edebi Kişilikleri

Soru: Aşağıdaki metinlerden faydalanarak infografikte boş bırakılan yerleri tamamlayınız.

Şiir ve Şair İlişkisi: Necati Bey, bireysel hayatını şiirlerinde işler; yalnızlığını, dertlerini ve unutulmuşluğunu gözyaşlarıyla anlatır. Fuzûlî ise lirik bir sanatçıdır; Arapça, Farsça ve Türkçeyi kullanarak aşk, ilim ve derinlik dolu şiirler kaleme alır.

Metin ve Dönem İlişkisi: Her iki metin de Divan edebiyatı ürünüdür. Aruz ölçüsü, mazmunlar ve sanatlı bir dil kullanımı dikkat çeker. XVI. yüzyılın kültürel ortamı, medrese eğitimi ve Arapça-Farsça etkisi şiirlere yansımıştır. Necati gazel türünde, Fuzûlî ise kaside türünde eserler vermiştir.


Sayfa 98 – Şiirlerin Karşılaştırılması (Sevgilerde – Maraş’ın ve Ökkeş’in Destanı)

Ölçüt Sevgilerde (B. Necatigil) Maraş’ın ve Ökkeş’in Destanı (G. Akın)
Konu Sevgi ve duyguların zamanında dile getirilememesi Maraş halkının işgale karşı mücadelesi
Tema Hüzün, pişmanlık, içsel yalnızlık Bağımsızlık, kahramanlık, vatan sevgisi
Amaç İnsanlara sevgilerini ertelememeleri gerektiğini anlatmak Kurtuluş Savaşı ruhunu ve halk kahramanlığını yaşatmak
Şair – Şiir İlişkisi Necatigil, bireysel duygularını içten bir dille anlatır Akın, halkın kahramanlığını destansı bir üslupla aktarır
Millî/Evrensel Yön Evrensel – her insanın yaşayabileceği bireysel duygular Millî – Türk milletinin bağımsızlık mücadelesine özgüdür

Ortak Sonuç: Her iki şiir de duygu yüklüdür. Ancak milli bilinç yönüyle “Maraş’ın ve Ökkeş’in Destanı” daha çok öne çıkmaktadır.


Sayfa 99 – Şiir Çalışmaları (Koşma, Anne, Vatan Sevgisini İçten Duyanlar, Kar)

Şiir Konu Tema Amaç Şair ve Şiir İlişkisi
Koşma (Erzurumlu Emrah) Aşk ve sevgili Aşk ve özlem Âşık edebiyatı geleneğini sürdürmek Emrah, halk şiirinin güçlü temsilcisi
Anne (Halide Nusret Zorlutuna) Anne sevgisi Minnet ve vefa Annelerin kıymetini vurgulamak Zorlutuna, annesine duyduğu sevgiyi içten anlatır
Vatan Sevgisini İçten Duyanlar (Âşık Veysel) Vatan ve millet Sadakat, fedakârlık Vatan sevgisini işlemek Âşık Veysel, halk diliyle samimi bir şekilde vatana bağlılığı dile getirir
Kar (Ahmet Muhip Dıranas) Doğa ve bireysel hüzün Yalnızlık, karamsarlık İnsan ruh halini kışla bütünleştirmek Dıranas, bireysel duygularını doğa betimlemeleriyle işler

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.