10. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 54-57 Cevapları Meb Yayınları

10. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 54-57 Cevapları Meb Yayınları
10. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı MEB Yayınları sayfa 54-55-56-57 cevapları. Şiir dinleme etkinliği, şiir dinletisi hazırlık süreci, sunum metni ve prova aşamaları ile akran değerlendirme formu ve çıkış kartı cevaplarının ayrıntılı çözümleri.

10. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları (MEB) – Sayfa 54


Edebiyat Atölyesi (Anlatma) – Konuşma

Soru 1: Bu şiirlerden hangisinin okunuşunu daha çok beğendiniz? Gerekçelendirerek yazınız.
Cevap: Ben “İstanbul’u Dinliyorum” şiirinin okunuşunu daha çok beğendim. Çünkü sade, anlaşılır ve şehir atmosferini hissettiren bir yorumla okunuyor.


Soru 2: Siz olsaydınız bu şiirleri okurken etkileyiciliği artırmak için neler yapardınız? Yazınız.
Cevap: Şiirleri okurken etkileyiciliği artırmak için ses tonumu uygun şekilde yükseltip alçaltırdım, önemli kısımlarda duraklama yapardım. Ayrıca fonda hafif müzik ve görseller kullanarak dinleyicide daha derin bir etki bırakmaya çalışırdım.


10. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları (MEB) – Sayfa 55


Performans Görevi – Şiir Dinletisi

Adı: Şiir Dinletisi
Amacı: Belirli bir tema çerçevesinde seçilen şiirlerden oluşan bir dinleti hazırlamak ve sınıfta sunabilmek
Süresi: 8 ders saati


Soru: Aşağıdaki aşamaları takip ederek performans görevini yapınız.

  1. Tema Seçimi: Grup olarak Kahramanlık temasını seçtik.
  2. Şiir Seçimi: Türk edebiyatından temaya uygun şiirler belirledik (Mehmet Akif Ersoy – Çanakkale Şehitlerine, Yahya Kemal – Akıncılar vb.).
  3. Mekân ve Zaman: Dinletiyi okul konferans salonunda, belirlenen tarihte gerçekleştirmeye karar verdik.
  4. Görev Dağılımı: Grup üyeleri arasında şiir okuma, sunuculuk, müzik seçimi, dekor ve kostüm sorumluluklarını paylaştık.
  5. Fon Müzikleri: Kahramanlık duygusunu artıracak mehter ve orkestral ezgiler seçtik.
  6. Okuma Düzeni: Şiirler giriş, gelişme ve sonuç bütünlüğü oluşturacak sırayla düzenlendi.
  7. Kostüm ve Dekor: Askerî temalı kıyafetler ve bayrak gibi simgeler hazırladık.
  8. Provalar: Planımızı öğretmene sunduk, alınan geri bildirimlere göre düzenleme yaparak birkaç prova gerçekleştirdik.

10. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları (MEB) – Sayfa 56


Performans Görevi – Şiir Dinletisi Planı

Tema: Özlem
Süre: 20 dakika
Mekân: Okul Konferans Salonu
Grup Sözcüsü: Grup tarafından belirlenen kişi


DERLEME AŞAMASI – Seçilen Şiirler

  • Yahya Kemal Beyatlı – Sessiz Gemi
  • Ahmet Hamdi Tanpınar – Bursa’da Zaman
  • Orhan Veli Kanık – İstanbul’u Dinliyorum
  • Cahit Sıtkı Tarancı – Memleket İsterim
  • Âşık Veysel – Uzun İnce Bir Yoldayım

SUNUM METNİ

Sunucu (Açılış): “Bugün sizlere ‘Özlem’ temasını yansıtan şiirlerden oluşan bir dinleti sunacağız. Bu şiirlerde memlekete, geçmişe, sevgiliye ve hayata duyulan özlem yer almaktadır. Hep birlikte bu duyguları yaşayalım.”

1- Sessiz Gemi (Fon müziği: Keman)
Geçiş: “Yahya Kemal ölüm özlemini ve sonsuzluğa yolculuğu anlatır.”

2- Bursa’da Zaman (Fon müziği: Ney)
Geçiş: “Tanpınar, geçmişe duyulan özlemi ve zamanı durdurma isteğini işler.”

3- İstanbul’u Dinliyorum (Fon müziği: Şehir sesleri, kuş cıvıltısı)
Geçiş: “Orhan Veli, İstanbul’a olan sevgisini ve özlemini dile getirir.”

4- Memleket İsterim (Fon müziği: Piyano)
Geçiş: “Cahit Sıtkı, barış ve kardeşlik dolu bir dünyaya duyulan özlemi dile getirir.”

5- Uzun İnce Bir Yoldayım (Fon müziği: Bağlama)
Geçiş: “Âşık Veysel, hayat yolculuğunu özlem ve kabullenişle anlatır.”

Sunucu (Kapanış): “Şairler özlemin farklı yüzlerini bizlere gösterdi. Onların dizelerinde kendi duygularımızı bulduk. Dinletimizi şu sözle bitiriyoruz:
‘Şiir, insan ruhunun en derin özlemlerini kelimelere döken güçlü bir sestir.’


PROVA AŞAMASI

  • Şiirler ezberlenerek tonlama ve vurgu çalışmaları yapıldı.
  • Grup üyeleri toplu ve bireysel provalarla seslerini denedi.
  • Fon müzikleri şiirlerle uyumlu şekilde ayarlandı.
  • Kostüm: Sade ve uyumlu kıyafetler tercih edildi.

SUNUM AŞAMASI

  • Açılışta sunucu kısa bir giriş yaptı.
  • Şiirler belirlenen sırayla okundu.
  • Şiir aralarında kısa açıklamalar yapıldı.
  • Finalde tüm grup “Uzun İnce Bir Yoldayım” dizesini birlikte seslendirdi.

10. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı (MEB) – Sayfa 57 Cevapları


Akran Değerlendirme Formu

Değerlendirme Ölçütleri – Cevaplar:

  1. Seçilen temaya uygun şiirler belirlendi.
  2. Dikkat çekici bir giriş yapılarak sunuma başlandı.
  3. Şiirler özgün ve etkili bir üslupla seslendirildi.
  4. Görsel ve işitsel ögeler kullanılarak sunum desteklendi.
  5. Beden dili etkileyici bir biçimde kullanıldı.
  6. Mekân sunuma uygun şekilde düzenlendi.
  7. Vurgu ve tonlamalara dikkat edildi.
  8. Dinleti boyunca olumlu bir tutum sergilendi.
  9. Sunum belirtilen sürede tamamlandı.
  10. Sunum plana uygun olarak gerçekleştirildi.
  11. Türkçenin doğru ve güzel kullanımına dikkat edildi.

Çıkış Kartı

3 – Sunumunuzda geliştirilmesi gereken üç unsur:

  1. Fon müziklerinin tema ile daha uyumlu seçilmesi
  2. Tonlama ve vurgulara daha çok özen gösterilmesi
  3. Sahne hareketlerinin daha doğal hale getirilmesi

2 – Özgün konuşmacı kimliği için iki soru:

  1. Anlatım tarzımı sunuma nasıl daha güçlü yansıtabilirim?
  2. Dinleyiciyle etkili iletişimi artırmak için hangi teknikleri kullanabilirim?

1 – Sunum sırasında beni en çok geliştiren aşama:

Prova süreci, çünkü ses tonu, vurgular ve heyecan kontrolünü öğrenmemi sağladı.


Sonuç

Yapılan değerlendirmeler sonucunda sunum eksiklerinin giderilmesi için fon müziklerinin daha dikkatli seçilmesi, tonlama ve sahne hareketlerine özen gösterilmesi gerektiği belirlendi. Bu düzenlemelerle birlikte sunum daha etkileyici hale getirilebilir.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.