10. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 124-125 Cevapları Meb Yayınları
10. Sınıf Edebiyat Atölyesi (Anlatma) Sayfa 124 Cevapları – MEB Yayınları
Yazmayı Yönetebilme, İçerik Oluşturabilme, Kural Uygulayabilme, Yansıtabilme
1) Metin türlerini edebî ve öğretici olarak sınıflandırınız.
Edebî Metinler: Roman, Mesnevi, Küçürek hikâye, Manzum hikâye, Halk hikâyesi, Şiir, Masal, Efsane
Öğretici Metinler: Mektup, Günlük, Otobiyografi, Anı, Sohbet, Röportaj, Haber yazısı, Köşe yazısı
2) Edebî metinlerin ortak özelliklerini yazınız.
Cevap: Edebî metinler, duygu ve hayal gücüne dayanır; sanat kaygısı taşır. Okuyucuda estetik bir etki uyandırmayı amaçlar ve süslü, edebi bir dil kullanılır.
3-a) Öğretici bir metni edebî metne dönüştürürken neleri değiştirirdiniz?
Cevap: Bilgilendirici dili bırakıp mecazlar, benzetmeler ve imgeler kullanırdım. Anlatımda duygu ve sanat ağırlıklı olurdu. Cümleleri sade değil, etkileyici hâle getirirdim.
3-b) Edebî ve öğretici metinlerle ilgili bilginizi yeniden değerlendiriniz.
Cevap: Edebî metinler estetik amaç güderken öğretici metinler bilgi vermeye yöneliktir. Bu nedenle kullanıldıkları alanlar ve sunuş biçimleri farklıdır.
10. Sınıf Edebiyat Atölyesi (Sıra Sizde) Sayfa 125 Cevapları – MEB Yayınları
1. Tartışmacı anlatımla oluşturulmuş aşağıdaki paragrafı öyküleyici anlatım kullanarak yeniden yazınız.
Cevap: Bir gün bir dostum bana, “Şiir yazmak zordur ama nesir herkesin işidir.” demişti. İçimden ona hemen karşı gelmek istemiştim fakat sustum. O akşam yazı masama oturdum. Kelimeler, sanki dizilmek istemeyen askerler gibi etrafa dağılmıştı. Bir cümle kuruyorum, olmuyor; siliyorum, yeniden başlıyorum. Saatler ilerledikçe parmaklarım yoruldu ama kalem hâlâ inatla elimdeydi. O anda anladım… Nesir de tıpkı şiir gibi emek, sabır ve ince bir zevk istiyordu. Gülümsedim: “Haklıymış,” dedim. “Nesir sanatsız olur sananlar yanılıyormuş.”
Düşünceyi geliştirme yolları tablosu
| Kullandığım Yöntemler | Kullanma Nedenim |
|---|---|
| Öyküleme (yaşantı aktarma) | Yazma sürecinin zorluklarını yaşatarak göstermek için |
| İç konuşma | Duygu ve düşünceleri doğrudan yansıtmak için |
| Betimleme | Yazma anının atmosferini güçlendirmek için |
2. Betimleyici anlatımla oluşturulmuş aşağıdaki paragrafı açıklayıcı anlatımla yeniden yazınız.
Cevap: Gelibolu, Balkanlardan gelen soğuk hava akımlarının etkisinde kalan bir bölgedir. Bu nedenle kış aylarında sert rüzgârlar sıkça görülür. Rüzgâr nemli havayla birleştiğinde hissedilen soğuk daha da artar. Bu durum, bölgeyi ziyaret eden insanların Gelibolu ayazını diğer şehirlere göre daha ağır hissetmesine yol açar. Dolayısıyla bölgenin sert iklim karakteri, coğrafi konumunun doğal bir sonucudur.
Düşünceyi geliştirme yolları tablosu
| Kullandığım Yöntemler | Kullanma Nedenim |
|---|---|
| Neden-sonuç | Soğuğun nedenini bilimsel olarak açıklamak için |
| Tanımlama | Bölgenin iklim özelliklerine açıklık getirmek için |
| Açıklama | Bilgiyi sade ve anlaşılır hâle getirmek için |
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.