Kâğıdın Serüveni Metni Cevapları (8. Sınıf Türkçe)

Kâğıdın Serüveni Metni Cevapları (8. Sınıf Türkçe)
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları 2025-2026, Okuma Kültürü temasındaki “Kâğıdın Serüveni” metni cevapları: Sayfa 11-15 etkinlikleri, hazırlık çalışmaları, kelime açıklamaları, neden-sonuç cümleleri ve fiil çözümlemeleri.

Kâğıdın Serüveni Metni Cevapları (8. Sınıf Türkçe)

Sayfa 11 Hazırlık Çalışmaları Cevapları

1. Soru: Sizce, yazının icadının insanlık tarihi açısından önemi nedir? Açıklayınız.
Cevap: Yazının icadı, insanlığın bilgilerini kaydetmesini ve gelecek nesillere aktarmasını sağlamıştır. Böylece kültürler gelişmiş, medeniyetler kalıcı hâle gelmiştir.

2. Soru: “Okuma” ve “yazma” arasında nasıl bir ilişki vardır? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Okuma, bilgiyi anlamayı; yazma ise bu bilgiyi aktarmayı sağlar. Okuyan kişinin kelime hazinesi gelişir, bu da yazmasını kolaylaştırır.

1. Etkinlik

A) Metinde geçen anlamını bilmediğiniz kelimeleri ve tahminleriniz:

  • Hamur: Kâğıt üretiminde kullanılan karışım.
  • Silindir: Hamuru incelten büyük metal parça.
  • Levha: İnce kâğıt tabakası.
  • Vakum: Basınç uygulayarak emme gücü.
  • Parşömen: Hayvan derisinden yapılan yazı malzemesi.

B) Tahminlerimle TDK sözlük anlamları büyük ölçüde uyumludur.

  • Hamur: Kâğıtta tür, nitelik.
  • Silindir: Metalleri inceltme, kumaşları parlatma, kâğıt üzerine baskı yapma vb. işler için sanayide kullanılan merdane; silindir makinesi.
  • Levha: Bir yere asılmak için yazılmış yazı
  • Vakum: Havası alınmış. Basıncı düşürülmüş.
  • Parşömen: Yazı yazmak, resim yapmak için özel olarak hazırlanan deri; tirşe.

C) Öğrenilen kelimeler kelime defterine yazılmalıdır.


2. Etkinlik

1. Kâğıt, yaşamımızın hangi alanlarında karşımıza çıkmaktadır?
Kâğıt, eğitim, ticaret, sağlık, iletişim, sanat, basın-yayın, reklam ve günlük hayatımızın pek çok alanında kullanılmaktadır.

2. İnsanların yazı yazmak için kullandığı ilk araçlar nelerdir?
Taş, kil tablet, kemik, balmumu levha, papirüs ve parşömen ilk kullanılan yazı araçlarıdır.

3. Papirüs ve parşömenler nasıl elde ediliyordu?
Papirüs, bitkinin gövdesi şeritler hâlinde kesilip üst üste konularak dövülürdü. Parşömen ise keçi ve koyun derilerinin işlenmesiyle yapılırdı.

4. Kâğıdın yapım aşamaları nelerdir?
Ağaç kabukları soyulur, parçalar makinelerde hamur hâline getirilir. İçine kimyasallar eklenir, beyazlatıcı veya renklendirici maddeler katılır. Hamur silindirlerle inceltilir, levha hâline getirilip kurutulur ve kâğıt elde edilir.

5. Metinde geri dönüşümle ilgili nasıl bir mesaj verilmiştir?
Kullanılmış kâğıtların geri dönüştürülmesi, daha az ağaç kesilmesine ve doğanın korunmasına yardımcı olur.

6. Metnin son cümlesinde verilen düşünceyi nasıl değerlendiriyorsunuz?
Metinde, dijital ortamda kitap ve gazete okunsa bile kâğıdın öneminin devam ettiği vurgulanmıştır. Günümüzde de kâğıt eğitimden ticarete kadar pek çok alanda kullanılmakta ve gelecekte de değerini koruyacaktır.


3. Etkinlik

“Geçmişten Günümüze Yazı Araçları” konulu sunum hazırlayınız.
Sunumda taş, kil tablet, papirüs, parşömen ve kâğıdın icadı anlatılabilir. Günümüzde ise bilgisayar, tablet ve telefon gibi modern yazı araçları örnek gösterilebilir. Görseller ve kısa videolar eklenirse sunum daha dikkat çekici olur.

4. Etkinlik

Soru: Aşağıya “Âlim unutmuş, kalem unutmamış.” sözünden hareketle bilgilendirici bir metin yazınız. Metninizi yazarken “oysaki, başka bir deyişle, özellikle, kısaca, böylece, ilk olarak, son olarak” geçiş ve bağlantı ifadelerinden seçtiklerinizi uygun yerlerde kullanınız.


“Âlim unutmuş, kalem unutmamış” sözü, yazının insanlık için ne kadar önemli olduğunu vurgular. İnsan hafızası zamanla zayıflar, oysaki yazıya geçirilen bilgiler unutulmaz ve gelecek nesillere aktarılır.

Başka bir deyişle, kalem insanlığın hafızasıdır. Bilim insanları, düşünürler ve sanatçılar bilgilerini yazıyla kaydettikleri için günümüze kadar ulaşmıştır. Özellikle tarih, edebiyat ve bilim alanındaki eserler sayesinde geçmişimizi öğrenir, geleceğe yön veririz.

Kısaca söylemek gerekirse, kalem bilgiyi kalıcı hâle getirir. Böylece toplumların ilerlemesinde en büyük araçlardan biri olur. İlk olarak sözler unutulur, son olarak ise yazıya aktarılan bilgiler yaşamaya devam eder.

Son olarak diyebiliriz ki, insan unutabilir fakat kalem unutmaz. Yazmak, bilginin ölümsüzleşmesini sağlayan en güçlü mirastır.

5. Etkinlik

  • Papirüslerin yüzeyi tırtıklı olduğu için üzerine kolay yazı yazılamıyordu.
  • Daha sağlam ve uzun ömürlü olmaları nedeniyle papirüslerin yerini parşömenler aldı.
  • Fabrikalar seri üretime geçtiği için kâğıt daha hızlı ve ucuz şekilde üretildi.

6. Etkinlik – Fiillerin İncelenmesi

İnsanlar yazı yazmak için taş, kil tablet ve kemikler kullanmışlardı.
yazmak (○), kullanmışlardı (△)

Eski Mısır’da papirüs adı verilen yaprakları kullandılar.
kullandılar (△)

Papirüsler kesilip, tahtalara diziliyor, ıslatılarak tokmaklarla dövülüyordu.
kesilip (○), diziliyor (△), ıslatılarak (○), dövülüyordu (△)

Dut ağacının kabuğu talaş haline getirilip öğüttüler.
getirilip (○), öğüttüler (△)

Kâğıtları birleştirip defter yapmak için üretim sürecine gelmişti.
birleştirip (○), üretmeye (○), gelmişti (△)

Kullanılmış kâğıtlardan yeniden kâğıt üretmek, doğanın korunmasına katkıda bulunur.
üretmek (○), korunmasına (○), bulunur (△)


Gelecek Derse Hazırlık
Sevdiğiniz bir kitabı arkadaşlarınıza tanıtmak için sınıfa getiriniz.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.