Haydi Doğa Yürüyüşüne! Metni Cevapları (5. Sınıf Türkçe)
Haydi Doğa Yürüyüşüne! Metni Cevapları
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 114 Cevabı
KEŞİF YOLCULUĞU
Soru: Sağlıklı bir yaşam sürdürmek için sizce neler yapmalıyız? Söyleyiniz.
Cevap: Sağlıklı kalabilmek için sadece yemek değil, nasıl yaşadığımız da önemlidir. Günlük hayatımızda taze sebze ve meyve tüketmeli, abur cuburdan uzak durmalıyız. Bol su içmeli, düzenli uyumalı ve ekran başında çok zaman geçirmemeliyiz. Sabahları güne zinde başlamak için kısa yürüyüşler yapabiliriz. Böylece hem bedenimiz hem de ruhumuz güçlenir.
Soru: Doğada yapılacak sporlarla ilgili araştırmanızdan edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Doğada yapılabilecek sporlar arasında doğa yürüyüşü, kampçılık, dağ bisikleti, tırmanış ve koşu yer alır. Bu sporlar insanı hem fiziksel olarak güçlendirir hem de stresini azaltır. Temiz hava sayesinde zihin dinlenir, beden rahatlar. Ayrıca doğayı korumayı ve doğayla uyum içinde yaşamayı da öğretir. Özellikle aileyle yapılan doğa yürüyüşleri eğitici ve eğlenceli bir deneyim sunar.
Öğretmeniniz metni okurken onu sessizce dinleyiniz.
1. etkinlikte verilen kelimelerin anlamını tahmin ediniz.
Metni okurken metnin tür özellikleri ve içeriğini dikkate alınız. Okuma hızı, duraklama, vurgu, tonlama ve telaffuzu; anlamı yansıtacak biçimde düzenleyiniz.
İşitilebilir bir ses tonuyla okuyunuz.
- Haydi Doğa Yürüyüşüne! Metni Cevapları
- Keşif Yolculuğu
- 1. Etkinlik
- 2. Etkinlik
- 3. Etkinlik
- 4. Etkinlik
- 5. Etkinlik
- 6. Etkinlik
- 7. Etkinlik
- 8. Etkinlik
- 9. Etkinlik
- 10. Etkinlik
- 11. Etkinlik
- 12. Etkinlik
- Bu Görev Bizim
- Haydi Başlayalım! Öğretmenimizi İzliyoruz
- Biz Uyguluyoruz
- Yine Uyguluyoruz
- Sıra Sende
HAYDİ DOĞA YÜRÜŞÜNE
Yürümek başlı başına bir spor. Peki hem spor yapıp hem de doğadaki böcekleri, kuşları, ağaçları, çiçekleri ve pek çok canlıyı gözlemlemek daha eğlenceli olabilir mi, ne dersiniz? İşte, doğa yürüyüşü ya da hiking (hayking) adı verilen bu spor, uzun yürüyüşlerde sporla doğa gözlemini birleştirir. Doğa yürüyüşü nerelerde yapılır, bu yürüyüş için ne giyilir, nasıl hazırlanılır, yürüyüş sırasında nelere dikkat edilir hepsi bu yazımızda, ilginizi çektiyse haydi başlayın okumaya…
Doğa yürüyüşü yapmak için kentten biraz uzaklaşmak gerekir. Vadi, orman, dağ yamaçları gibi yerlerde ya da önceden belirlenmiş rotalarda yürünebilir. Bu sporu yaparken hem fiziksel bir etkinlik yapılır hem de aile ya da arkadaşlarla doğada güzel zaman geçirilir. Ancak elbette diğer sporlarda olduğu gibi doğa yürüyüşü öncesinde de dikkatli bir planlama ve bazı hazırlıklar yapmak gerekir. Gelin, şimdi bu hazırlıkların neler olabileceğine bakalım…
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 116 Cevabı
1. ETKİNLİK
Soru: Okuduğunuz metindeki bazı kelimeler aşağıda verilmiştir. Bu kelimelerin anlamlarını metindeki bağlamından hareketle tahmin edip ilgili yerlere yazınız. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz.
vadi:
- Tahminim: Dağlar arasında, içinden çoğunlukla akarsu geçen uzun ve geniş çukur arazi.
- Sözlük anlamı: İki dağ arasındaki çukurca arazi veya geçit.
alerji:
- Tahminim: Vücudun bazı maddelere karşı gösterdiği aşırı duyarlılık durumu.
- Sözlük anlamı: Birtakım yiyecek, ilaç, toz, koku vb.ne hastalık derecesinde gösterilen aşırı tepki.
dürbün:
- Tahminim: Uzakta bulunan nesneleri yaklaştırarak görmemizi sağlayan optik alet.
- Sözlük anlamı: Uzaktaki cisimlerin görüntülerini büyütmeye veya yaklaştırmaya yarayan, objektif ve oküler adlı iki mercekten oluşan optik alet.
yamaç:
- Tahminim: Bir dağın ya da tepenin eğimli yüzeyi.
- Sözlük anlamı: Dağın veya tepenin herhangi bir yanı.
rota:
- Tahminim: Önceden belirlenmiş yürüyüş ya da ulaşım güzergâhı.
- Sözlük anlamı: Bir gemi veya uçağın gidiş yönü, izleyeceği yol.
baton:
- Tahminim: Yürüyüşlerde denge sağlamak ve kaymaları önlemek için kullanılan çubuk.
- Sözlük anlamı: Kayakta dengeyi veya hızı sağlamak, beyzbol, hokey, kriket gibi sporlarda itmek veya vurmak amacıyla kullanılan sopa.
2. ETKİNLİK
Aşağıdaki soruları okuduğunuz metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.
1. Doğa yürüyüşü yapmanın temel amacı nedir?
Cevap: Hem spor yapmak hem de doğadaki canlıları gözlemlemektir.
2. Doğa yürüyüşü için neden kentten uzaklaşmak gerekir?
Cevap: Çünkü doğa yürüyüşleri vadi, orman, dağ yamaçları gibi doğa alanlarında yapılır.
3. Yürüyüşler için dikkatli bir planlama ve hazırlık yapmak neden gereklidir?
Cevap: Olası tehlikelere karşı önlem almak ve güvenli bir yürüyüş yapmak için gereklidir.
4. Doğa yürüyüşü sırasında yaşanabilecek olumsuzluklar nelerdir ve böyle durumlara karşı ne tür tedbirler alınabilir?
Cevap: Bilek burkulması, düşme, böcek ısırığı, alerji gibi durumlar yaşanabilir. Doğru giysi, uygun ayakkabı, ilk yardım çantası ve gerekli eşyalarla önlem alınabilir.
5. Yürüyüş sırasında rotadan sapmamak neden önemlidir?
Cevap: Çünkü kaybolma riski vardır ve güvenli yol rotadır.
6. Tek başına yürüyüş yapmanın ne gibi tehlikeleri olabilir?
Cevap: Kaybolmak, düşüp yardım alamamak, tehlikelerle baş edememek gibi riskleri vardır.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 117 Cevabı
3. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki metni okuyunuz. Metnin giriş, gelişme ve sonuç bölümlerini belirleyiniz.
Giriş
-
Önemli Gördüğüm Bilgi: Doğa yürüyüşü doğal güzelliklerle dolu rotalarda yapılan keyifli bir etkinliktir.
-
Önemli Görme Nedenim: Çünkü metnin konusu hakkında genel bilgi veriyor ve okuyucuyu metne hazırlıyor.
Gelişme
-
Önemli Gördüğüm Bilgi: Yürüyüş sırasında doğa keşfedilir, grup birlikte yürür ve doğa koruma bilinci ön plandadır.
-
Önemli Görme Nedenim: Çünkü doğa yürüyüşü sırasında yapılacak etkinlikler, dikkat edilmesi gerekenler ve davranış biçimleri açıklanıyor.
Sonuç
-
Önemli Gördüğüm Bilgi: Yürüyüş sonunda grup üyeleri başarılarını kutlayıp buluşma noktasına dönerler.
-
Önemli Görme Nedenim: Çünkü yürüyüşün nasıl tamamlandığı anlatılıyor ve metne anlamlı bir kapanış yapılıyor.
Metinler Arası Karşılaştırma Cevabı:
Soru: “Haydi Doğa Yürüyüşüne!” ve “Sağlık ve Spor Rotası” adlı metinler konu ve yapı olarak benzerlikler gösteriyor mu? Örneklerle açıklayınız.
Cevap: Evet, iki metin de konu ve yapı olarak benzerlik gösteriyor. Her ikisi de doğa yürüyüşünü konu alıyor ve giriş, gelişme, sonuç bölümleriyle yazılmış.
“Haydi Doğa Yürüyüşüne!” metninde yürüyüş öncesi hazırlıklar anlatılırken, “Sağlık ve Spor Rotası” metninde yürüyüş sırasında yapılanlar ve doğa koruma bilinci vurgulanıyor. İkisi de okuyucuya bilgi vermek ve doğayla bağ kurmayı sağlamak amacı taşıyor.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 118 Cevabı
4. ETKİNLİK
Soru: “Sağlık ve Spor Rotası” adlı metinden alınan aşağıdaki cümlelerde hangi düşünceyi geliştirme yollarına başvurulduğunu belirleyiniz. Boşta kalan düşünceyi geliştirme yoluyla ilgili siz de metinden bir cümle yazınız.
Aşağıdaki cümlelerde başvurulan düşünceyi geliştirme yolları:
“Doğa yürüyüşü, şehirde yapılan yürüyüşlerden farklı olarak katılımcılara doğal güzellikleri keşfetme ve temiz hava alma imkânı sunar.”
→ Karşılaştırma
“Doğa yürüyüşü, doğal güzelliklerle dolu bir rotada yapılan keyifli bir aktivitedir.”
→ Tanımlama
“Bu bilinç, doğaya ve canlılara zarar vermemeyi gerektirir. Çöp atmamak, ateş yakmamak, bitkilere zarar vermemek, hayvanları ve diğer insanları rahatsız etmemek, doğa koruma bilincine sahip olan her katılımcının çevreye karşı en önemli sorumluluğudur.”
→ Örneklendirme
Boş kutuya yazılacak yeni örnek cümle (benzetme):
Doğa yürüyüşü, ruhun dinlendiği bir terapi gibidir.
→ Benzetme
5. ETKİNLİK
a- Aşağıdaki paragrafı okuyunuz.
Doğayla baş başa kalmak bana ne kadar iyi gelir bir bilseniz? Size de olur mu bilmiyorum? Bir ağacın altına uzanıp temiz havayı ciğerlerime çekmek benim için vazgeçilmez. Nihayet bu hafta sonu işim yok ve büyük bir hevesle kamp yapmaya karar verdim. Kamp alanına varınca bütün hayallerim suya düştü. Çadırı kuracak temiz bir yer bulmak ne mümkün? Nereye bak- sam çöp… Oflaya poflaya dolaşmaya başladım. O esnada baktım ki birkaç genç ellerinde poşetlerle çöp topluyor. “Haydi, Semih sızlanmanın zamanı değil.” dedim kendi kendime. “Önce çadır kuracak alanı kendin oluştur, sonra doğanın tadını çıkar!”
b) Metindeki olumlu ve olumsuz davranışları tespit ediniz.
- Olumsuz davranış: Çadır kurulacak temiz bir alan bırakılmaması, insanların çöplerini doğaya atması.
- Olumlu davranış: Gençlerin çöpleri toplayarak alanı temizlemesi ve Semih’in de bu işe katılması.
c) Yaptığınız tespitten çıkardığınız sonuçları anlatan bir konuşma yapınız.
Merhaba arkadaşlar,
Bugün sizlere doğada karşılaştığım bir olaydan yola çıkarak bir konuya dikkat çekmek istiyorum. Doğada kamp yapmaya gittiğimde çevrenin ne kadar kirli olduğunu fark ettim. İnsanlar oraya dinlenmek ve doğayla vakit geçirmek için geliyor ama maalesef çöplerini arkasında bırakıyorlar. Neyse ki birkaç bilinçli genç çevreyi temizliyordu. Onları görünce ben de hemen yardım ettim. O an anladım ki, doğayı korumak hepimizin görevi. Eğer doğaya zarar verirsek, bir gün geri dönüşü olmayabilir. Bu yüzden çevreyi temiz tutmalı, doğaya saygılı olmalıyız. Unutmayalım, temiz doğa mutlu bir gelecek demektir.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 119 Cevabı
6. ETKİNLİK
a. a. Aşağıdaki rol kartlarından birini seçiniz.
Seçilen rol kartı: 1. kart (11 yaşındaki çocuk)
b. Seçtiğiniz rol kartından hareketle konuşmayı arkadaşınızla devam ettiriniz.
Seçilen karta göre konuşma:
— Serdar bir haftadır seni gözlemliyorum, hiç dışarı çıkmıyorsun.
— Dede, dışarıda yapacak bir şey yok ki. Oyunlar tabletimde çok daha eğlenceli geliyor.
— Ama Serdar, tabletin başında çok fazla zaman geçiriyorsun. Biraz dışarı çıkıp temiz hava alman, arkadaşlarınla oynaman sana çok iyi gelir.
— Haklı olabilirsin ama ne yapacağımı bilemiyorum.
— Ne dersin, birlikte yürüyüşe çıkalım mı? Hem çevredeki doğayı keşfederiz hem de biraz hareket etmiş olursun.
— Tamam dede, birlikte çıkmak daha eğlenceli olabilir. Hadi gidelim!
7. ETKİNLİK
Soru: Okuduğunuz “Haydi Doğu Yürüyüşüne!” adlı metinden bir ismi niteleyen ya da belirten kelimelerin bulunduğu üç cümle yazınız. Bu kelimelerin altını çiziniz.
1. Uzun bir yürüyüş için en önemlisi doğru ayakkabı seçimi.
2. Ayrıca yanınızda mevsime göre geniş kenarlı bir şapka, güneş kremi, güneş gözlüğü, yağmurluk, eldiven ve yedek giysiler bulundurmak hava koşullarına karşı sizi korur.
3. Doğa yürüyüşü nerelerde yapılır, bu yürüyüş için ne giyilir, nasıl hazırlanılır, yürüyüş sırasında nelere dikkat edilir hepsi bu yazımızda.
Soru: Belirlediğiniz kelimeleri siz de bir ismi niteleyecek biçimde cümle içinde kullanınız.
İsmi niteleyecek biçimde cümleler:
- Uzun yürüyüşler vücut direncini artırır.
- Kalın tabanlı ayakkabılar dağlık arazide çok işe yarar.
- Yüksek besin değerli kuruyemişler enerji verir.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 120 Cevabı
8. ETKİNLİK
a- Sağlıklı kalmak İçin neler yapıyorsunuz? Örnekler veriniz.
Cevap: Dengeli beslenmeye dikkat ediyorum, her gün yeterince su içiyorum, düzenli olarak yürüyüş yapıyorum ve uyku düzenime dikkat ediyorum.
b- Karekodu okutarak çoklu ortam dosyasını izleyiniz.
Cevap: Karekodu okutarak çoklu ortam dosyasını izleyebilirsiniz.
c- İzlediğiniz çizgi filmin içeriğini en iyi yansıtan kelimeleri belirleyiniz.
Cevap: Hijyen, sağlıklı beslenme, spor, temizlik, mutluluk.
ç- Belirlediğiniz kelimelerin metnin içeriğiyle ilişkisini açıklayınız.
Cevap: Bu kelimeler sağlıklı yaşam için dikkat edilmesi gereken konuları içeriyor ve çizgi filmin verdiği mesajlarla doğrudan bağlantılıdır.
d- İzlediğiniz çizgi filmin konusunu ve ana fikrini yazınız.
Konu: Sağlıklı bir yaşam sürdürmek için yapılması gerekenler
Ana fikir: Sağlıklı olmak için temizliğe, spora, sağlıklı beslenmeye ve mutluluğa önem verilmelidir.
9. ETKİNLİK
a- Kahramanın davranışlarından hangilerinin olumlu, hangilerinin olumsuz olduğunu belirleyiniz.
Olumlu davranış:
- Doğa yürüyüşüne katılmak istemesi
- Yaşadığı kötü tecrübeden sonra doğa yürüyüşü ekipmanlarının önemini anlaması
Olumsuz davranış:
- Doğa yürüyüşüne uygun kıyafet ve ayakkabı giymemesi
- Gerekli hazırlığı yapmadan yürüyüşe katılması
b- Kahraman olumsuz bir durum yaşamamak için neler yapabilirdi?
Cevap: Yürüyüşe çıkmadan önce hava koşullarına uygun kıyafet ve ayakkabılar giymeli, yürüyüş ekipmanlarını araştırmalı ve deneyimli kişilerin önerilerini dikkate almalıydı.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 121 Cevabı
10. ETKİNLİK
a. Seçim:
- Hedef Kitle: Genç Yetişkinler
- Konu: Uyku düzeni
- Metin Türü: Haber yazısı
b. Seçime Göre Oluşturulan Metin:
Başlık: Gençlerde Uyku Düzeni Bozuldu: Uzmanlardan Sağlıklı Uyku İçin Öneriler
Giriş: Son yıllarda özellikle genç yetişkinlerde uyku düzensizlikleri ciddi bir sorun hâline geldi. Akademik, sosyal ve dijital yoğunluk nedeniyle uyku saatleri kayıyor, bu da hem fiziksel hem zihinsel sağlığı olumsuz etkiliyor.
Gelişme: Uzmanlar, uyku düzensizliğinin dikkat dağınıklığı, stres, kilo artışı ve bağışıklık zayıflığı gibi sonuçlar doğurduğunu belirtiyor. Sağlıklı bir uyku için gençlerin her gün aynı saatte yatıp kalkmaya özen göstermeleri, uyumadan en az 1 saat önce ekran kullanımını bırakmaları ve yatak odasını karanlık ve sessiz bir ortam hâline getirmeleri öneriliyor. Ayrıca, gün içinde fiziksel aktivitede bulunmak da uykuya geçişi kolaylaştırıyor.
Sonuç: Uyku düzeni sadece enerji toplamak için değil, kaliteli bir yaşam için de hayati öneme sahiptir. Gençlerin bu konuda bilinçlenmesi ve yaşam tarzlarını yeniden gözden geçirmesi bekleniyor.
c. Yazımı tamamladıktan sonra öğretmen yardımıyla kontrol edip gerekli düzenlemeleri yapabilirim.
ç. Arkadaşınızın metnini "Yazma Becerisi Akran Değerlendirme Ölçeği"ne göre değerlendirebilirsiniz.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 122 Cevabı
11. ETKİNLİK
SAĞLIKLI HAYATIN SIRLARI
Merhaba arkadaşlar,
Bugün sizlere "Sağlıklı Hayatın Sırları" hakkında konuşacağım. Konuşmamı desteklemek için hem "Nasrettin Hoca ile Hayatın Sırları" videosundaki çoklu ortam öğelerinden hem de kendi seçtiğim bazı görsellerden faydalandım.
İlk olarak, dengeli beslenmenin önemine değinmek istiyorum. Sunumumda kullandığım "gökkuşağı tabağı" görseli, her renkten sebze ve meyve tüketmenin bağışıklığımızı nasıl desteklediğini tek başına anlam oluşturarak gösteriyor. Nasrettin Hoca’nın “Taze olan her şey şifadır.” sözü de bu düşüncemi destekliyor.
İkinci olarak, hareketli bir yaşam sürmenin öneminden bahsetmek istiyorum. Gösterdiğim videoda sabah yürüyüşü yapan çocukların enerjik ve mutlu olması, bu durumu en iyi şekilde yansıtıyor. Bu da fiziksel aktivitenin sadece bedenimize değil, ruhumuza da iyi geldiğini gösteriyor.
Son olarak, uyku düzeni hakkında konuşmak istiyorum. Gösterdiğim saatli animasyon, uyku saatine dikkat etmeyen bir çocuğun gün içindeki yorgun hâlini net biçimde anlatıyor. Bu da tek başına anlam oluşturan bir görseldi. Nasrettin Hoca’nın “Vücudun uykuyla barışık olsun ki, sabah neşeyle uyanasın.” sözü ise bu mesajı anlamca destekliyor.
Sonuç olarak, doğru beslenme, yeterli uyku, düzenli hareket ve olumlu düşünce sağlıklı bir hayatın temelini oluşturur. Görseller, videolar ve Nasrettin Hoca’nın öğütleriyle desteklediğim bu konuşmayla umarım hepimizin hayatında güzel bir farkındalık yaratmışımdır.
Teşekkür ederim.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 123 Cevabı
12. ETKİNLİK
a. Spor yaparken önemli olduğunu düşündüğünüz bir değeri belirleyiniz.
Değer: Nezaket
Cümle: Spor yaparken her zaman nezaket göstermeliyiz.
b. Belirlediğiniz değeri yazılı olarak açıklayınız.
Cevap: Nezaket, başkalarına karşı saygılı, düşünceli ve nazik davranmaktır. Spor yaparken sadece kazanmak değil, karşı takıma, hakeme ve takım arkadaşlarımıza karşı da nazik ve anlayışlı olmak önemlidir. Nezaketli davranışlar sporun ruhuna uygundur ve insanlar arasında dostluğu güçlendirir.
c. Metindeki olayları hatırlayınız. Bu olayların belirlediğiniz değere uygun olup olmadığını nedenleriyle yazınız.
Cevap: Arda’nın, rakip takımda oynayan Ege'ye yardım etmesi nezaket değerine uygundur. Çünkü Arda, kazanmaktan daha çok insan sağlığına ve arkadaşına değer vererek onunla ilgilenmiştir. Takım arkadaşlarının “O bizim takımda değil, neden yardım ediyorsun?” demeleri ise nezaket değerine uygun değildir. Çünkü sporda önemli olan sadece kazanmak değil, insanlara saygı ve anlayış göstermektir.
Bu Görev Bizim
Soru: Yeterli ve dengeli beslenmenin insan sağlığı üzerindeki etkileri ile ilgili sunu hazırlayınız.
➢ Konuyla ilgili araştırma yapınız.
➢ Amacınıza uygun olduğunu düşündüğünüz çoklu ortam öğelerini (fotoğraf, resim, tablo, grafik, harita, ses kaydı, müzik, video vb.) belirleyiniz.
➢ Araştırmalarınızdan hareketle konu ile ilgili bir metin yazınız.
➢ Belirlediğiniz çoklu ortam öğeleri ile yazdığınız metni bir araya getirerek bir sunu oluşturunuz.
Konu: Yeterli ve Dengeli Beslenmenin İnsan Sağlığına Etkisi
Hedef Kitle: Çocuklar
1. Giriş: Beslenme Neden Önemlidir?
Hepimiz sağlıklı, enerjik ve mutlu bir yaşam sürmek isteriz. Bunun ilk adımı doğru beslenmeden geçer. Yeterli ve dengeli beslenme, vücudumuzun büyümesi, gelişmesi, kendini yenilemesi ve hastalıklara karşı korunması için gereklidir. Bu da sadece karnımızı doyurmak değil, ihtiyacımız olan besinleri doğru miktarda almak demektir.
2. Dengeli Beslenme Nasıl Olur?
Her öğünde farklı besin gruplarına yer vermeliyiz:
- Sebze ve meyveler: Vitamin ve lif kaynağıdır.
- Tahıllar (ekmek, makarna, pirinç): Enerji verir.
- Süt ve süt ürünleri: Kemikleri güçlendirir.
- Et, yumurta, kuru baklagiller: Vücut onarımında görev alır.
- Su: Vücudun en önemli ihtiyacıdır. Günde en az 6-8 bardak su içmeliyiz.
3. Yeterli Beslenmenin Faydaları
- Büyümeyi destekler
- Hastalıklara karşı bağışıklık kazandırır
- Dikkat ve öğrenme gücünü artırır
- Enerjiyi dengeler, yorgunluğu azaltır
- Cilt, saç, tırnak gibi dış görünümün sağlıklı kalmasını sağlar
4. Yetersiz ve Sağlıksız Beslenmenin Zararları
- Halsizlik ve yorgunluk
- Gelişim geriliği
- Obezite veya aşırı zayıflık
- Konsantrasyon bozukluğu
- Sık hastalanma
5. Çoklu Ortam Öğeleri (Sunum Görselleri)
- Görsel 1: Dört yapraklı dengeli beslenme tabağı
- Görsel 2: Sağlıklı – sağlıksız besin karşılaştırması
- Grafik: Besin gruplarının günlük alınma oranları
- Ses: "Haydi Sağlıklı Yaşayalım" temalı neşeli bir müzik
- Video: Sağlıklı beslenmenin önemini anlatan 1 dakikalık eğitici çizgi film
6. Sonuç: Sağlıklı Gelecek İçin Sağlıklı Beslenme
Unutmayalım! Sağlıklı bir vücut için sadece oyun oynamak veya ders çalışmak yetmez. Sağlıklı beslenmek, tüm bunların temelidir. Yemeklerimizi seçerken rengarenk tabaklar hazırlayalım, her gün yeterince su içelim ve fast food yerine ev yapımı yemekleri tercih edelim.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 124 Cevabı
Bir kitabı okurken veya birinin anlattıklarını dinlerken bazen gözünüzün önünde bir resmin canlandığı olur. Bazen de biz okuduklarınızı veya dinlediklerinizi daha anlaşılır hâle getirmek için anlatılanlarla ilgili bir şeyler çizer, okuduklarınızı veya dinlediklerinizi daha sade ve somut olarak görmeye çalışırız. Bu dersinizde tan da bu anaçla kullanılan bir strateji olan görselleştirme stratejisini öğreneceğiz.
Görselleştirme stratejisi, metinlerde anlatılanlarla ilgili zihninizde canlanan sahnelerin resmedilmesi veya okunan ve dinlenen bilgilerin somutlaştırılmasını gerektiren her türlü okuna, dinlene çalışmasında kullanılabilmektedir. Böylece metni daha iyi anlatabilir ve hatırlatabiliriz. Görselleştirmelerimiz metinlerde anlatılanların özelliğine göre bir kavramı, durumu veya olay akışını yansıtacak şekilde olabilir. Eğer okuduğumuz veya dinlediğimiz metinde bir olay anlatılıyorsa metnin serim, düğüm ve çözüm bölümlerini yansıtacak nitelikte birkaç görsel çizilmelidir. Eğer düşünce gazisi okunuyor ise kavramlar ve durumlar arasındaki ilişkileri (öncelik sonralık, birbirini kapsama, birbirini etkileme vb.) yansıtacak bir görsel çizilmelidir. Bu konuda öğretmenimiz bize gol gösterecek.
Haydi başlayalım! Öğretmenimizi İzliyoruz
Öğretmenimiz şimdi stratejinin nasıl kullanıldığını gösterecek. Metindeki önemli bilgi, kavram ve durumlarla bunlar arasındaki ilişkileri görselleştirirken sesli düşünecek. Stratejiyi kullanırken nelere dikkat etmemiz gerektiğini bize öğretecek. Öğretmenimizin sunumunu dikkatle izlerken aşağıdaki noktalara odaklanalım.
Soru 1: Öğretmenimiz metindeki hangi bilgi, kavram ve durumları görselleştirdi?
Cevap: Öğretmenimiz rafting sporunun nasıl yapıldığını, kullanılan malzemeleri ve su akışına karşı nasıl hareket edildiğini görselleştirdi.
Soru 2: Seçtiği bilgi, kavram ya da durumlar arasındaki ilişkileri görselle nasıl yansıttı?
Cevap: Bilgiler arasında neden-sonuç ilişkisi kurarak (örneğin güçlü akıntıya karşı botun devrilmemesi için yapılması gerekenler) çizim veya görsellerle bu ilişkileri somutlaştırdı.
Soru 3: Görselin metnin bütün içeriğini yansıtmasını nasıl sağladı?
Cevap: Görsellerde rafting sporunun başlangıcından bitişine kadar olan süreç adım adım aktarıldı ve metindeki ana fikirler tamamlayıcı biçimde sunuldu.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 125 Cevabı
Biz Uyguluyoruz
Soru: Şimdi 4-6 kişilik gruplar oluşturalım ve bu kez bir öyküleyici metin okuyalım. Okuma sırasında öğretmenimizin rehberliğinde stratejiyi uygulayalım ve metnin serim, düğüm, çözüm bölümlerini gösteren en az 3 görsel çizerek anlatılanları görselleştirelim. Çalışmamızı yaparken aşağıdakilere dikkat edelim.
• Öğretmenimiz bize kendi uygulamasındaki sıraya uygun olarak ne yapacağımızı söyledikten sonra grup olarak söyleneni uygulayalım.
• Grup olarak çalışırken önce birlikte düşünüp tartışalım, ortak bir karara varalım, sonra görselimizi çalışma kâğıdımıza çizelim.
• Çalışırken ihtiyaç duyarsak öğretmenimizden yardım alalım.
• Öğretmenimiz biz çalışırken bir eksiklik fark ederse onun uyarılarına uygun olarak çalışmamızı düzenleyelim.
Soru 1: Öğretmenimizin bize verdiği görevi nasıl uygulamalıyız?
Cevap: Önce öğretmenimizin yönergelerini dinlemeli, ardından gruplar hâlinde iş birliği yaparak metnin giriş, gelişme ve sonuç bölümlerini en az üç görselle anlatmalıyız.
Soru 2: "Doktora Gitmek İstemiyorum!" metninde olaylar hangi sırayla gerçekleşmiştir?
Cevap: Önce annenin telefon konuşması, ardından çocuğun endişesi ve plan yapması, son olarak diş hekimine gitmesi şeklinde olaylar sıralanır.
Soru 3: Metindeki hangi duygular öne çıkmaktadır?
Cevap: Metinde kaygı, korku, merak ve rahatlama gibi duygular açıkça hissedilmektedir.
Soru 4: Görselleştirme stratejisini bu metne nasıl uygularız?
Cevap: Metindeki olayların geçtiği sahneleri (anneyle konuşma, diş ağrısı, diş hekimiyle görüşme gibi) çizimle veya tabloyla göstererek görselleştirebiliriz.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 126 Cevabı
Hastaneye gittiğimizde diş hekimim korktuğumu hemen anladı. Bana yapacağı tüm işlemleri anlattı. Dişimi tedavi etmeden önce uyuşturacağını, bu sayede hiç acı duymayacağımı söyledi. Korkumun bilmemekten kaynaklandığını anladım. Diş hekiminin dişimi nasıl tedavi edeceğini öğrendikten sonra korkum geçmişti. Tedavi bittikten sonra mutlu bir şekilde doktorumla vedalaşıp annemle oradan ayrıldık. Dişimdeki ağrı uçup gitmişti!
Yine Uyguluyoruz
Soru: Şimdi 2-3 kişilik gruplar oluşturalım ve öğretmenimizin uygulamasındaki gibi bilgi vermeye yönelik bir metin okuyalım. Metinde anlatılanları görselleştirelim. Çalışmamızı yaparken aşağıdakilere dikkat edelim.
• Bu sefer öğretmenimiz, gerekmedikçe bize müdahalede bulunmayacak.
• Önceki uygulamalardaki sırayı takip ederek stratejiyi kullanalım.
• Stratejiyi uygularken grup arkadaşlarımızla konuşup tartışalım; metindeki önemli bilgi, kavram ve durumlar ile bunlar arasındaki ilişkileri çizeceğimiz görsele yansıtalım.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 127 Cevabı
Elimizi hijyenik bir şekilde yıkamak, kişisel sağlığımızı korumak için hayati öneme sahiptir. Bu sebeple el yıkamanın adımlarını doğru takip etmek gerekir: ilk adım olarak ellerinizi akan su altında ıslatın ve yeterli miktarda sabun kullanın. Sabun köpürdükten sonra ellerinizin her yerini -avuç içi, elin üstü, parmak araları, tırnak altları ve bilekler dâhil- en az 20 saniye boyunca iyice ovalayın. Ellerinizi temiz su altında duruladıktan sonra temiz bir havlu veya tek kullanımlık kâğıt havlu ile kurulayın.
Afiş Başlığı: "Temiz Eller, Sağlıklı Hayat!"
Afiş Metni:
1. Adım: Ellerini akan su altında ıslat.
2. Adım: Yeterli miktarda sabun al.
3. Adım: En az 20 saniye boyunca ellerini ovuştur:
- Avuç içi
- Elin üstü
- Parmak araları
- Tırnak altları
- Baş parmak
- Bilekler
4. Adım: Sabunu temiz su ile iyice durula.
5. Adım: Ellerini tek kullanımlık kağıt havluyla veya temiz bir havluyla kurula.
Slogan: Temiz ellerle hastalıklardan korun, sevdiklerini koru!
SIRA SENDE
Soru: Artık görselleştirme stratejisini kullanmayı öğrendik. Şimdi kitabımızdaki ”Ne Olacak Bu Yemek Sorunu?” metninde anlatılanları metnin görsellerinden farklı biçimde defterimize görselleştirelim.
Ne Olacak Bu Yemek Sorunu? Görselleştirme Fikri:
Görsel 1:
Sahne: Bir masa başında somurtan bir çocuk, tabağında ıspanak, yoğurt çorbası ve zeytinyağlılar var.
Arka Plan: Annesi mutfaktan sesleniyor, mutfakta sağlıklı yiyecekler dolu bir tezgâh görünüyor.
Görsel 2:
Sahne: Aynı çocuk okul sırasındayken öğretmeni tahtada "Sağlıklı Beslenme Piramidi"ni anlatıyor.
Ekstra Detay: Tahtada “Sebze, Meyve, Protein, Tahıl” gibi başlıklar var. Öğrencilerin ilgisini çekmiş gibi gözüküyor.
Görsel 3:
Sahne: Çocuk sınıfta arkadaşlarıyla birlikte sevdiği ve sevmediği yiyecekleri yazıyor.
Afiş veya Liste: Duvara asılmış "Sınıfın En Sevilen Yiyecekleri" panosu.
Görsel 4:
Sahne: Aynı çocuk annesine teşekkür ederken görülüyor. Tabakta bir önceki sevilmeyen yemekten var, ama çocuk gülümsüyor.
Detay: Masada küçük bir not: “Artık sağlıklı beslendiğimi biliyorum, teşekkürler anne!”
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.