Gazi Mustafa Kemal ve Sığırtmaç Mustafa Metni Cevapları (5. Sınıf Türkçe)

Gazi Mustafa Kemal ve Sığırtmaç Mustafa Metni Cevapları (5. Sınıf Türkçe)
Gazi Mustafa Kemal ve Sığırtmaç Mustafa Metni Cevapları, 5. Sınıf Meb Yayınları Türkçe 1. Kitap Sayfa 95-96-97-98-99-100-101-102-103-104-105-106-107-108-109 Etkinlik Soruları ve Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

Gazi Mustafa Kemal ve Sığırtmaç Mustafa Metni Cevapları


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 95 Cevabı

KEŞİF YOLCULUĞU

Soru: Atatürk’ün “En büyük savaş, cahilliğe karşı yapılan savaştır.” sözüyle ilgili düşüncelerinizi söyleyiniz. Sizce Atatürk’ün cahillik ile yapılan savaşı “en büyük savaş” olarak ifade etmesinin sebebi ne olabilir?

Cevap: Atatürk’e göre gerçek zafer, bilgiyle kazanılır. Cehalet, bir toplumun ilerlemesinin önündeki en büyük engeldir. Bu nedenle eğitime büyük önem vermiş, okuma yazma bilmeyen bir milletin özgür ve çağdaş olamayacağını savunmuştur. O, bu mücadelenin silahlı değil, bilgi ve eğitimle kazanılacağını söylemiştir.

Soru: Atatürk’ün eğitime verdiği önem ile ilgili edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap: Cumhuriyet’in ilanından sonra Atatürk, eğitimi herkes için ulaşılabilir hale getirmek istemiştir. Harf İnkılabı, Millet Mektepleri ve Köy Enstitüleri gibi yeniliklerle eğitimi yaygınlaştırmıştır. Kadınların da eğitim alması gerektiğini vurgulamış, “Eğitimde cinsiyet ayrımı olmaz.” anlayışını savunmuştur.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 98 Cevabı

Materyalimi Seçiyorum

Soru: “Atatürk ve çocuk” konulu metinler bulmak için bir araştırma yapınız. Önce genel ağdan metin adlarını belirleyebilirsiniz. Ardından halk veya okul kütüphanesinden ulaştığınız metinler arasından birini seçiniz. Seçtiğiniz metni inceleyiniz. Gerekirse farklı kaynaklara da başvurabilirsiniz. Elde ettiğiniz bilgileri sınıfta paylaşınız. Araştırma sürecinizi bilgiye ulaşım, konuya ve amaca uygunluk açısından değerlendiriniz.

Seçtiğim Metin: Atatürk ve Çocuk Sevgisi

Araştırma Süreci: Metin ararken EBA, Türkçe ders kitapları ve okul kütüphanesi gibi güvenilir kaynakları kullandım. “Atatürk ve Çocuk”, “Atatürk’ün Çocuklara Sevgisi” gibi metinleri inceledim. Bilgiye ulaşmak kolay oldu çünkü güvenilir siteleri tercih ettim. Araştırmam konuyla uyumlu ve amaca uygun gerçekleşti.


Atatürk ve Çocuk Sevgisi Metni:

Bir gün Atatürk, Çankaya Köşkü’nün bahçesinde yürüyüş yapıyordu. Bahçede oynayan küçük bir çocuk, yanlışlıkla topunu Atatürk’ün ayaklarının yanına kaçırdı. Çocuk çekinerek topunu almak isterken Atatürk gülümseyerek topu ona uzattı ve saçlarını okşadı.

Sonra yanındaki görevlilere dönerek:
Çocuklarımız bizim geleceğimizdir. Onları her şeyden çok sevmeli ve iyi yetiştirmeliyiz.” dedi.

O gün orada bulunan herkes, Atatürk’ün çocuklara olan sevgisine bir kez daha tanık oldu.


Değerlendirme: Atatürk, çocukları her zaman ülkenin geleceği olarak görmüş ve onların iyi eğitim alması için büyük çaba göstermiştir. Bu araştırma sayesinde, Atatürk’ün sevgi dolu yönünü ve eğitime verdiği önemi daha iyi anladım.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 99 Cevabı

1. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları okuduğunuz metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.

1. Mustafa neden sığırtmaçlık yapmaktadır?
Cevap: Çünkü Mustafa çok fakir bir ailenin çocuğudur. Ailesine yardım etmek için dağlarda sığırtmaçlık yapmaktadır.


2. Mustafa uzaktaki atlıları fark edince şüpheyle “Neler oluyor?” diye mırıldanmıştır. Ardından şüphesinin yersiz olduğunu anlamıştır. Bunun sebebi nedir?
Cevap: Çünkü gelen atlılar iyi giyimli ve saygı uyandıran kişilerdir; bu yüzden korkmasına gerek olmadığını anlamıştır.


3. Gazi Mustafa Kemal, Sığırtmaç Mustafa’nın neden hasta olabileceğini düşünmektedir?
Cevap: Çünkü Sığırtmaç Mustafa’nın benzi sararmış ve karnı şişmiştir. Bu belirtiler, onun hasta olduğunu düşündürmüştür.


4. Gazi Mustafa Kemal’in kalbinde çocukların apayrı bir yerinin olmasının sebebi nedir?
Cevap: Çünkü Atatürk’e göre çocuklar Türkiye Cumhuriyeti’nin geleceğidir. Ülkenin geleceği için onların iyi eğitim alması gerektiğine inanmıştır.


5. Gazi Mustafa Kemal’in çiftliğe giden yolu kaybetmesine rağmen Sığırtmaç Mustafa ile karşılaşmasına sevinmesinin sebebi ne olabilir?
Cevap: Çünkü Mustafa’nın içtenliği, dürüstlüğü ve konuşmaları Atatürk’ü etkilemiştir. Onunla tanıştığı için memnun olmuştur.


6. Sığırtmaç Mustafa’nın Gazi Mustafa Kemal’in yanına giderken bayramlıklarını giymesinin sebebi ne olabilir?
Cevap: Çünkü Atatürk’ün yanına gitmek Mustafa için çok özel ve önemli bir olaydır. Bu yüzden bayramlıklarını giyerek saygısını göstermek istemiştir.

2. ETKİNLİK

Soru: Okuduğunuz metinde Sığırtmaç Mustafa’nın karşılaştığı problemlerden birini seçip aşağıya yazınız.
Cevap
:Okuma yazma bilmediği için Gazi Mustafa Kemal’in sorduğu sorulara doğru cevap verememiştir.

Soru: Bu problemin sebebini kısaca belirtiniz.
Cevap
: Fakir bir aileden geldiği için okula gidememiş ve eğitim alamamıştır.

Soru: Problemin çözümüne ilişkin metindekinden farklı çözüm önerileri yazınız.

  • Köyde bir okul açılabilir.
  • Gezici öğretmenler köy köy dolaşıp çocuklara ders verebilir.
  • Halk eğitimi kursları düzenlenebilir.

Soru: Önerileriniz arasından en uygun olanını belirleyiniz. Bu çözümün problemin çözümüne olan katkısını değerlendiriniz.
Cevap
: Köyde okul açılması en kalıcı çözümdür. Böylece sadece Sığırtmaç Mustafa değil, köydeki tüm çocuklar eğitim alabilir ve cehalet ortadan kalkar.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 100 Cevabı

3. ETKİNLİK

a- “Dersimiz Cumhuriyet” ve “Gazi Mustafa Kemal ve Sığırtmaç Mustafa” metinlerinin ortak kahramanı kimdir?
Cevap
: Seçilen kahramanlar: Öğretmen (Dersimiz Cumhuriyete Doğru) ve Gazi Mustafa Kemal (Sığırtmaç Mustafa)

b- İki metinde ortak olan kahramanın benzer yönlerini (dış görünüş, kişilik vb.) listeleyiniz.

Benzer yönleri:

  • Her ikisi de vatansever ve çalışkan kişilerdir.
  • Eğitime ve bilgiye önem verirler.
  • İnsanlara örnek olurlar, yardımsever ve düşüncelidirler.
  • Toplumun gelişmesi için çaba gösterirler.

c- İki metinde ortak olan kahramanın farklı yönlerini (dış görünüş, kişilik vb.) listeleyiniz.

Farklı yönleri:

  • Öğretmen bir eğitimcidir, öğrencilere bilgi öğretir.
  • Gazi Mustafa Kemal ise bir liderdir, ülke yönetiminde sorumluluk alır.
  • Öğretmen sınıfta öğrencileri yönlendirir,
  • Mustafa Kemal ülkenin geleceğini şekillendirir.

4. ETKİNLİK

Soru: Okuduğunuz metnin unsurlarını aşağıdaki ilgili yerlere yazınız.

  • Kişiler: Atatürk, Sığırtmaç Mustafa, Atatürk’ün kurmayları
  • Yer: Yalova’da Mustafa’nın hayvanları otlattığı dağ, Çiftlik, Şişli Himaye-i Etfal Hastanesi
  • Zaman: 1929 yılı Eylül ayı
  • Olay: Atatürk ve beraberindekilerin yolu kaybedip Sığırtmaç Mustafa’yla karşılaşması, Atatürk’ün çocukla sohbet etmesi, çocuğu çiftliğe çağırtması, çocuğun tedavi olup okula gitmesi, teğmen olması

Soru: Aşağıda giriş bölümü verilen okuduğunuz metnin olay örgüsünü tamamlayınız.

1. Gazi Mustafa Kemal, Yalova’da küçük Mustafa’nın köyü yakınlarında kaybolur.
2. Yolda sığırtmaçlık yapan küçük Mustafa ile karşılaşır.
3. Mustafa’nın dürüstlüğü ve davranışları Gazi Mustafa Kemal’i etkiler.
4. Mustafa hastadır; Gazi Mustafa Kemal onu tedavi ettirir.
5. Mustafa iyileşir, eğitimine devam eder ve asker olur.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 101 Cevabı

5. ETKİNLİK

a. Gazi Mustafa Kemal ve Sığırtmaç Mustafa’nın 1937’de karşılaştığını hayal ediniz. Bu durumda sizce aralarında nasıl bir diyalog geçerdi?

Gazi Mustafa Kemal: “Mustafa, seni yıllar sonra görmek beni çok mutlu etti. Artık genç bir subay olmuşsun.”
Sığırtmaç Mustafa: “Sayenizde Paşam! Çocukken bana verdiğiniz umut hiç aklımdan çıkmadı. Okudum, çalıştım ve sizin öğretilerinizle büyüdüm.”
Gazi Mustafa Kemal: “Ne güzel! Senin gibi gençler oldukça bu milletin sırtı yere gelmez.”
Sığırtmaç Mustafa: “Emanetiniz emin ellerde Paşam. Cumhuriyetimizi korumak için her zaman hazırız.”


b. Gazi Mustafa Kemal’in “Bugünün küçükleri yarının büyükleridir.” sözüyle ilgili düşünceleriniz:

Cevap: Atatürk, bu sözüyle çocukların geleceğin yöneticileri, bilim insanları ve kahramanları olacağını vurgulamıştır. Onlara değer verilmesi, iyi yetiştirilmeleri gerektiğini anlatmak istemiştir. Çünkü çocuklar, bir milletin geleceğinin teminatıdır.

6. ETKİNLİK

Soru: Metnin içeriği ile ilgili bilgiler doğruysa yay ayraçların içine (D), yanlışsa (Y) yazınız.

Bölüm Bilgi Doğru/Yanlış
Serim Sığırtmaç Mustafa tanıtılmıştır. (D)
Serim Gazi Mustafa Kemal’le tanışması anlatılmıştır. (D)
Düğüm Mustafa’nın en büyük dileğinin okula gitmek olduğu anlatılmıştır. (Y)
Düğüm Gazi Mustafa Kemal’le tanışması anlatılmıştır. (Y)
Çözüm Sığırtmaç Mustafa’nın parayı nasıl aldığı anlatılmıştır. (Y)
Çözüm Sığırtmaç Mustafa’nın tedavi olup iyileşmesi anlatılmıştır. (D)

7. ETKİNLİK

Soru: Aşağıda ünlem işaretinin bazı kullanım özelliklerini ile bu kurallara ait cümleler verilmiştir. Bu cümlelerdeki ünlem işaretinin hangi özelliği karşılayacak şekilde kullanıldığını belirleyiniz. Kural numarasını örnekteki gibi yazınız.

1️⃣ Sevinç, kıvanç, acı, korku, şaşma gibi duyguları anlatan cümlelerin sonuna konur.
2️⃣ Seslenme, hitap veya uyarı sözlerinden sonra konur.

2- Ey Türk genci! Bu vatan sana emanet.
1- Sakın ha! Kimse bayrağıma el sürmesin.
1- Yaşasın! Cumhuriyet ilan edildi.
2- Yiğitler! Hiç durmadan güneye doğru ilerleyin.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 102 Cevabı

8. ETKİNLİK

a- Aşağıda boş bırakılan yerlere uygun olan geçiş ve bağlantı ifadelerini yazınız.

ancak-fakat-rağmen-bununla birlikte-öte yandan

Millî Mücadele, Türk milletinin bağımsızlık mücadelesini simgeleyen destansı bir dönemdi. İşgalci devletler asker ve silah bakımından üstün durumdaydı, ancak Türk milleti onlardan olmayan bir güce, birlik ve dayanışma ruhuna sahipti.
Onca zorluğa rağmen milletin birliği, azmi ve kararlılığı başarıyı getirmeye yetecek düzeydeydi.
Bununla birlikte, milletin önderliğine Atatürk’ün Samsun’da yaptığı mücadele ilham veriyordu.
Fakat bazı dış koşullar altında Atatürk’ün Samsun’da yaktığı meşale milletin kalbindeki vatan sevgisini ve bağımsızlık arzusunu alevlendirmişti.
Öte yandan, bu destansı mücadele sadece bir askeri zaferi değil, aynı zamanda bir milletin özgürlüğe olan inancını da temsil ediyordu.

b- Yukarıdaki geçiş ve bağlantı ifadelerini kullanacağınız birer cümle yazınız.

Geçiş ve bağlantı ifadeleri:

  • Ancak başarıya ulaşmak için çok çalışmak gerekir.
  • Fakat pes etmeden çalışırsak her zorluğu aşabiliriz.
  • Rağmen zor koşullara, askerler mücadeleden vazgeçmedi.
  • Bununla birlikte birlik olursak her işi başarabiliriz.
  • Öte yandan eğitimli bir toplum geleceğe güvenle bakar.

c- Geçiş ve bağlantı ifadelerinin anlatıma olan katkısını yazınız.

Cevap: Geçiş ve bağlantı ifadeleri, cümleler ve paragraflar arasındaki anlam ilişkisini kurar.
Metnin akıcılığını sağlar, düşünceleri birbirine bağlayarak anlatımı daha etkili ve anlaşılır hale getirir.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 103 Cevabı

9. ETKİNLİK

Soru: “Oğlu Hüseyin’den Emine Ana’ya Mektuplar” metninin işlenişinde yer alan 10. etkinlikte yazdığınız serim bölümünü okuyunuz.

Soru: Aşağıda verilen yönergelerden hareketle düğüm bölümünü yazınız. Düğüm bölümünü yazarken aşağıdaki yönergelere dikkat ediniz.

Yazdığınız serim bölümüne ve hikâyenizin planına uygun olarak olayları kurgulayınız.
Olay örgüsünü oluştururken merak unsuru oluşturmaya özen gösteriniz.
En az birkaç paragraftan oluşacak şekilde düğüm bölümünüzü yapılandırınız.
Kahramanlarınızın karşılıklı konuşmalarına yer vermeyi unutmayınız.
Geçiş ve bağlantı ifadelerini (ancak, fakat, rağmen, bununla birlikte, öte yandan vb.) kullanınız.

Kişiler: Eren (11 yaşında), Eren’in arkadaşı Ferhat, köylüler, düşman askerleri, Türk gözcü askeri, Atatürk
Yer: Eren’in köyü, cephe hattı
Zaman: Sıcak bir yaz günü
Olaylar: Eren’in uyandığında Türk askerinin köylerinden geçmekte olduğunu görmesi, köylülerin askerlerimizin su ve yiyecek ihtiyacından bahsetmesi, Eren’in de cepheye su götürmek ve Atatürk’ü görmek istemesi, arkadaşı Ferhat’ı ikna edip yola koyulması, yolda konuşmaya dalıp düşman mevzilerine oldukça yaklaşmaları, yakalanma riski yaşamaları, her şeyin bittiğini düşünürken Türk gözcü askerleri tarafından fark edilip kurtarılmaları, Mustafa Kemal Atatürk’ün yanına götürülmeleri.

Düğüm Bölümü

Eren, sabah erkenden kalktığında köy meydanında bir hareketlilik fark etti. Köylüler, cepheye giden askerlerimize su ve yiyecek hazırlıyordu. Eren, bu duruma çok sevindi ve en yakın arkadaşı Ferhat’a dönüp heyecanla,
“Biz de cepheye gidip askerlerimize su götürelim, belki Atatürk’ü de görürüz!” dedi.

Ferhat önce korktu, ancak Eren’in kararlılığı karşısında ikna oldu. İki arkadaş sıcaktan kavrulan yolları yürüyerek cepheye doğru yola koyuldular.
Buna rağmen susuzluk onları zorlasa da ilerlemeye devam ettiler.

Yolun sonunda bir mevziye vardıklarında, öte yandan düşman askerlerinin yakınlaştığını fark ettiler. Tam o sırada bir Türk gözcü askeri, çocukları görünce hemen saklanmalarını söyledi.
Eren, korkusuna fakat cesaretine yenik düşmeden, “Askerlerimizi kurtarmalıyız!” diyerek Türk askerinin yanına koştu.

Bu olaydan sonra, Mustafa Kemal Atatürk’ün yanına götürüldüler. Atatürk onları sevgiyle karşıladı, cesaretlerinden ötürü tebrik etti ve “Sizler geleceğimizin umut ışığısınız.” dedi.

Soru: Öğretmeninizin geri bildirimleriyle güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi sonraki etkinliklerde geliştirmeye çalışınız.

Cevap: Öğretmenimin uyarısıyla metnimi daha küçük paragraflara bölmem gerektiğini anladım.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 104 Cevabı

10. ETKİNLİK

Karekodu okutarak “Atatürk Kurtuluş Savaşı’nda” adlı şiiri dikkatlice dinleyiniz.

b. Dinlediğiniz şiir, Millî Mücadele’deki hangi olayı anlatmaktadır?

Cevap: Şiir, Atatürk’ün Samsun’a çıkışını ve Kurtuluş Savaşı’nın başlangıcını anlatmaktadır.


c. Atatürk’ün Samsun’dan sonraki durağı neresi olmuştur?

Cevap: Atatürk’ün Samsun’dan sonraki durağı Amasya olmuştur.


ç. Geminin gelmesiyle kayıklar, takalar, tayfalar neden selam durmuş olabilir?

Cevap: Çünkü gelen gemi Türk milletinin bağımsızlık mücadelesini başlatacak olan gemidir.
Bu yüzden herkes saygı ve umutla selam durmuştur.


d. Dinlediğiniz şiirden alınan bölümlerle ilgili soruların cevapları:


Birinci Bölüm:

Bir gemi yanaştı Samsun’a sabaha karşı
Selam durdu kayık, çapar, takası,
Selam durdu tayfası.

Soru: Şiirin bu bölümünde insana ait olan hangi özellik cansız bir varlığa verilmiştir?
Bu söz sanatı hangisidir?

Cevap: Cansız varlık olan kayık, çapar ve takalar selam durmuştur.
Bu, kişileştirme (teşhis) sanatıdır.


İkinci Bölüm:

Birduman tüterdi bu geminin bacasından birduman
Duman değildi bu!
Memleketin uçup giden kaygılarıydı.

Soru: Geminin bacasından tüten dumanla ne arasında ilişki kurulmuştur?
Bu söz sanatı nedir?

Cevap: Duman ile memleketin kaygıları arasında ilişki kurulmuştur.
Bu, benzetme (teşbih) sanatıdır.


e. Şairin şiirde söz sanatlarını kullanması şiiri nasıl etkilemiştir?

Cevap: Söz sanatları, şiiri daha etkileyici, duygulu ve anlamlı hale getirmiştir.
Okuyucunun olayları gözünde canlandırmasını sağlamış ve şiirin coşkusunu artırmıştır.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 105 Cevabı

11. ETKİNLİK

Soru: Aşağıdaki rol kartlarını okuyunuz. Yönergelerde belirtilen aşamaları dikkate alarak karşılıklı bir konuşma kurgulayınız. Zihninizde kurguladığınız karşılıklı konuşmayı sınıfta arkadaşlarınıza sununuz.

Rol Kartı 1: Mustafa Kemal Atatürk (38 yaşında)

Vatanın geleceğini kurtarmak için Bandırma Vapuru ile Samsun’a doğru yola çıktınız. Samsun’da sizi büyük bir kalabalık karşıladı. Kalabalığın içinden 11 yaşında bir çocuk size asker selamı verip, ordunuza katılmak istediğini söyledi. Çocuğun bu davranışı sizi çok etkiledi. Aranızda nasıl bir diyalog gelişir?


Rol Kartı 2: Mehmet (11 yaşında)

Vatanın kurtuluşu için Samsun’a gelen Mustafa Kemal’i karşılayan kalabalığın içindesiniz. Siz de asker olup vatanınızı savunmak istiyorsunuz. Kalabalığın arasından sıyrılarak Mustafa Kemal’in yanına gidip selam veriyorsunuz ve orduya katılmak istediğinizi söylüyorsunuz. Aranızda nasıl bir diyalog gelişir?


Örnek Diyalog:

Mehmet: Komutanım! Ben de asker olup vatanımı savunmak istiyorum. Sizin ordunuza katılabilir miyim?
Atatürk: Aferin evladım! Küçük yaşına rağmen kalbinde vatan sevgisi taşıman beni çok mutlu etti.
Mehmet: Vatanımızı kurtarmak için ne gerekiyorsa yapmaya hazırım, Paşam!
Atatürk: Senin bu cesaretin ve kararlılığın milletimizin geleceğini aydınlatacak.
Mehmet: Söz veriyorum Paşam, büyüyünce asker olacağım.
Atatürk: Eminim olacaksın evladım. Unutma, gerçek asker yalnızca silah tutan değil, kalbiyle de vatanını koruyandır.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 106 Cevabı

✅Bir metni dinlemeye/izlemeye veya okumaya başlamadan önce konuyla ilgili bildiklerimizi hatırlama stratejisidir. Böylece yeni bilgileri daha kolay anlayabiliriz.
✅Hatırla: Dinleyeceğiniz/izleyeceğiniz veya okunacağınız metnin konusuyla ilgili aklımıza gelenleri not edelim.
✅Bağlantı Kur Dinlerken/izlerken veya okurken eski bilgilerimizle yeni bilgilerimizi karşılaştıralım.
✅Kullanmaya Başla: Yeni öğrendiklerimizi de notlarımıza ekleyelim ve hatırladıklarımızla birleştirelim. Yaşamımızda (günlük yaşam, konuşma ve yazma çalışmaları hatta diğer dersler) bunları nasıl kullanabileceğimizi düşünelim.

Öğretmenimizi İzliyoruz

Öğretmenimiz şimdi stratejinin nasıl kullanıldığını “Yeni Türk Harflerinin Kabulü” metnini okurken gösterecek. Eski bilgileriyle metinden yeni öğrendiği bilgileri yazarken sesli düşünecek. Öğretmenimizin sunumunu dikkatle izlerken aşağıdaki noktalara odaklanalım.

1. Önceki bilgilerini hatırlamaya çalışırken neleri (daha önce okuduklarını, dinleyip izlediklerini, yaşadıklarını) düşündü?
Cevap: Öğretmenimiz daha önce Atatürk’ün yaptığı devrimleri, Harf İnkılabı’nın önemini ve eğitimle ilgili yenilikleri düşündü.


2. Metinle ilgili hatırladığı hangi bilgilere (konusu, yazarı veya türü) yer verdi?
Cevap: Metnin konusunun “Türk Harf Devrimi” olduğunu, Atatürk döneminde yapıldığını ve metnin bilgilendirici bir yazı türü olduğunu hatırladı.


3. Hatırladığı bilgileri metni dinleyip izlerken nasıl kullandı?
Cevap: Metinde geçen olayları daha iyi anlamak için önceki bilgilerini yeni bilgilerle birleştirerek anlam kurdu.


4. Yeni ve eski bilgilerini yaşamının hangi alanlarında kullanabileceğini söyledi?
Cevap: Atatürk’ün yeniliklerini ve Harf İnkılabı’nın önemini öğrenerek, eğitim, okuma-yazma ve tarih alanlarında bu bilgileri kullanabileceğini belirtti.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 107 Cevabı

Biz Uyguluyoruz

Soru: 4-6 kişilik gruplar oluşturalım ve “Atatürk’ün Öğrenim Hayatı” başlıklı metni okuyalım. Okurken öğretmenimizin rehberliğinde ön bilgileri harekete geçirme ve kullanma stratejisini uygulayalım. Bu aşamada aşağıdakilere dikkat edelim.

Bu etkinlikte öğrenciler, 4-6 kişilik gruplar oluşturarak Atatürk’ün Öğrenim Hayatı metnini öğretmen rehberliğinde okuyup ön bilgileri harekete geçirme ve kullanma stratejisini uygularlar.


Uygulama Adımları:

  1. Öğretmenimizin söylediği sırayla grup olarak çalışmaya başlanır.
  2. Grup üyeleri birlikte düşünür, tartışır ve ortak karar verir.
  3. Grup kararını çalışma kâğıdına yazar.
  4. Öğretmen eksik görülen yerlerde rehberlik eder.

Metin Özeti – Atatürk’ün Öğrenim Hayatı

Küçük Mustafa, 1887 yılında Hafız Mehmet Efendi Mahalle Mektebi’ne başlamış, bir süre sonra babasının isteğiyle Şemsi Efendi Mektebi’ne geçmiştir.
Burada modern bir eğitim almış, öğretmeni Şemsi Efendi onun zekâsını ve öğrenme azmini takdir etmiştir.

Daha sonra Selanik Mülkiye Rüştiyesi’ne gitmiş, ardından Selanik Askerî Rüştiyesi’ne geçmiştir.
Askerî okula geçme kararı kendi isteğiyle olmuştur ve burada üstün başarı göstermiştir.
Arkadaşları ve öğretmenleri onun liderlik, kararlılık ve sorumluluk duygusuna hayran kalmıştır.

Küçük Mustafa, eğitim hayatı boyunca hem derslerinde hem davranışlarında örnek bir öğrenci olmuştur.
Okul yıllarında gösterdiği azim ve çalışkanlık, ilerideki liderlik vasıflarının temelini oluşturmuştur.


Öğrendiğimiz Bilgiler:

  • Atatürk eğitimine çok önem vermiştir.
  • Öğretmenleri onun çalışkanlığını ve zekâsını fark etmiştir.
  • Öğrenim hayatındaki başarısı ilerideki askeri ve liderlik görevlerine temel olmuştur.
  • Atatürk’ün okul hayatı, azmin ve kararlılığın bir insanı nasıl ileriye taşıyabileceğinin örneğidir.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 108 Cevabı

Mustafa Kemal, Selanik Askerî Rüştiyesini bitirdikten sonra 13 Mart 1896’da Manastır Askerî idadisi’ne girdi. (…) Genç Mustafa Kemal, askerî öğreniminin yanı sıra yabancı dil öğrenimini de ihmal etmiyor; yazları izinli olarak Selanik’e döndüğü zaman Fransızca dersleri alıyordu.

Genç Mustafa Kemal, Manastır Askerî idadisi’ni de başarı ile bitirerek 13 Mart 1899 tarihinde İstanbul’da Harp Okulu’na girdi. Üç senelik başarılı bir Harbiye öğreniminden sonra 10 Şubat 1902’de bu okulu teğmen rütbesiyle bitirdi ve öğrenimine Harp Akademisinde devam etti. 1903 yılında üsteğmen olmuştu. 11 Ocak 1905 tarihinde de kurmay yüzbaşı rütbesiyle Harp Akademisinden mezun oldu.

Genel ağdan alınmıştır.
(Kısaltılmıştır.)

Metin Adı: Atatürk’ün Öğrenim Hayatı

Önceden Bildiklerim: Atatürk’ün Mahalle Mektebine ve Şemsi Efendi Mektebine gitmesi

Bu Metinden Öğrendiklerim: Atatürk’ün Şemsi Efendi Mektebinden sonra Mülkiye Rüştiyesi, Selanik Askerî Rüştiyesi, Manastır Askerî İdadisi, Harp Okulu ve Harp Akademisine gittiğini, Fransızca öğrendiğini, meslek hayatına Şam’da başladığını öğrendim.


5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 109 Cevabı

Yine Uyguluyoruz

Soru: Şimdi 2-3 kişilik küçük gruplar oluşturalım ve “Atatürk’ün Vatanseverliği” başlıklı metni okuyalım. Okurken stratejiyi kullanalım. Bu aşamada aşağıdakilere dikkat edelim.

Şimdi öğretmenimiz, gerekmedikçe bize gardım etmeyecek.
Önceki uygulamalardaki sırayı takip ederek stratejiyi kullanalım.
Stratejiyi uygularken grup arkadaşlarımızla konuşup tartışalım, önceden bildiklerimizi ve yeni öğrendiklerimizi “Biz Uyguluyoruz” adımındaki çalışma kâğıdını örnek alarak oluşturduğumuz çalışma kâğıdımıza yazalım.

Metnin adı: Vatansever

Önceden Bildiklerim: Atatürk’ün vatanını çok sevdiğini ve millet için büyük mücadele verdiğini biliyordum.

Bu metinden öğrendiklerim: Atatürk’ün zorluklar karşısında asla pes etmediğini, başarılarının kaynağının vatan sevgisi ve milletine bağlılığı olduğunu öğrendim.

Sıra Sende

Soru: Artık stratejiyi kullanmayı öğrendik. Şimdi kitabımızdaki Atatürk ve Çiftlik Metnini okurken Stratejiyi kendimiz kullanabiliriz.

Cevap: Atatürk’ün ülke kalkınması için kurduğu çiftliklerde üretime önem vermesi, çalışkanlığı ve bilime verdiği değer, onun vatanseverliğini pekiştiren örneklerdendir.

Bu Görev Bizim

Soru: Atatürk Orman Çiftliği hakkında araştırma yapınız. Araştırmanızla ilgili bulduğunuz bilgi, belge ve görselleri sınıfa getiriniz.

Atatürk Orman Çiftliği, 1925 yılında Ankara’da kurulmuştur.
Amacı, modern tarımı geliştirmek, halka örnek olmak ve üretimi artırmaktır.
Bugün hâlâ faaliyet gösteren çiftlikte süt, yoğurt, bal, tereyağı ve çeşitli tarım ürünleri üretilmektedir.
Ayrıca çiftlikte Atatürk’ün yaptırdığı köşk de yer almaktadır.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.