Çocuklar Neredeyse Okulları Orada Dinleme/İzleme Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe)
Çocuklar Neredeyse Okulları Orada Dinleme/İzleme Metni Cevapları
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 144 Cevapları
HAYDİ, BAŞLAYALIM
Soru: Okul denilince zihninizde neler canlanıyor? Anlatınız.
Cevap: Okul deyince aklıma arkadaşlarım, öğretmenlerim ve ders çalıştığımız sınıflar geliyor. Yeni bilgiler öğrendiğimiz güvenli ve neşeli bir ortamı düşünüyorum.
Soru: 10 saniyede yandaki şeklin içine bir okul çiziniz. Sizce Hindistan veya Sibirya gibi dünyanın başka bir ucunda yaşayan bir çocuğun çizimi ile sizin çiziminiz aynı mıdır? Neden?
Cevap: Hayır aynı olmaz; çünkü her çocuğun yaşadığı yer, gördüğü okul tipi ve eğitim şekli farklıdır. Bu yüzden okul algıları da farklıdır.
Soru: Aşağıdaki okullardan hangileri gerçek olabilir? İşaretleyiniz.
✔ Yüzen okul
✔ Zıplayan okul (Gerçek olan “otobüs–gezici okul”dur, zıplayan okul mecazi kullanılmış olabilir.)
✔ Otobüs okul
✔ Çadır okul
✔ Mağara okul (Dünyada örnekleri vardır.)
❌ Uçan balon okul (gerçek değildir)
Soru: Karekodu okutarak içeriği izleyiniz. Öğrendiğiniz soru sorma stratejisini içeriği izlerken kendiniz uygulayınız, Dinleme/izleme öncesinde, sırasında içerikle ilgili sorularınızı ve bu soruları neden sorduğunuzu not alınız. Dinleme/izleme sürecinizi “Değerlendirelim” bölümündeki ölçütleri kullanarak değerlendiriniz.
Cevap: İçerikte, bazı çocukların yaşadıkları koşullar nedeniyle okula gidemediği ve bu yüzden farklı okul çözümleri geliştirildiği anlatılıyor. Bangladeş’te tekne okullar, Hindistan’da otobüs okullar ve Sibirya’da göçebe okullar çocukların eğitimine devam etmesini sağlıyor. Her okul, çocukların yaşadığı ortama uygun olarak dersleri onlara ulaştırıyor.
Değerlendirelim
a) Dinleme/izleme sürecinizi aşağıdaki yıldızlı puan çizelgesini kullanarak değerlendiriniz. Ölçütteki her bir davranışı gerçekleştirme durumunuza göre yıldızlarınızı yay ayraç içine çiziniz.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 145 Cevapları
b) Aldığınız toplam yıldız sayısını hesaplayarak aşağıdaki ifadeleri tamamlayınız.
• Dinleme/izleme becerimde geliştirmem gereken yönlerim: Daha fazla soru hazırlamaya çalışabilirim.
• Dinleme/izleme becerimde iyi olduğumu düşündüğüm yönlerim: Soru sorma stratejisini çok iyi uyguluyorum ve içeriği dikkatle takip ediyorum.
1. ANLAYALIM
a) İzlediğiniz içerikte yer alan aşağıdaki kelime/kelime gruplarının anlamını tahmin ederek yazınız. Bu listeye siz de içerikte yer alan iki kelime/kelime grubu ekleyiniz.
Aşağıdaki kelimelerin karşısına anlam tahminleri yazılır:
| Kelime / Kelime Grubu | Tahminim |
|---|---|
| Muson | Yaz aylarında yoğun yağmur getiren iklim türü. |
| Antropolog | İnsanları, kültürleri ve yaşam şeklini inceleyen bilim insanı. |
| Panel | Bir konuda uzmanların karşılıklı konuştuğu tartışma ortamı. |
| Ön ayak olmak | Bir işin başlamasına yardımcı olmak. |
| Ren geyiği | Sibirya gibi soğuk yerlerde yaşayan bir hayvan. |
| Sulak | Suyu bol olan yer. |
| Göçebe | Sürekli yer değiştiren topluluk. |
| Evenk | Sibirya’da yaşayan bir topluluk/kabile. |
| Muson Yağmuru | Mevsimlik ağır yağışlar. |
| Tekne Okul | Suların üstünde ders yapılan okul. |
b) Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz. Doğru çıkan tahminlerinizin karşısındaki kutuyu ✓ ile işaretleyiniz.
Cevap: Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ettim, hepsi doğru çıktı.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 146 Cevapları
2. ANLAYALIM
a) Hintli çocukların dersleri ile derslerinizin benzer olmasının sebepleri neler olabilir? İzlediğiniz içerikten hareketle söyleyiniz.
Cevap: Dünyanın her yerinde çocukların öğrenmesi gereken temel dersler benzerdir. Çünkü matematik, fen ve dil bilgisi gibi dersler günlük yaşamda ve gelecekte herkesin ihtiyaç duyduğu bilgilerdir.
b) Sibirya’daki çocukların bildiğimiz derslerin yanı sıra Ren geyiği yetiştiriciliği ve doğada yaşamla ilgili konularda eğitim görmesinin sebebi ne olabilir? Söyleyiniz.
Cevap: Bu çocuklar çok soğuk bölgelerde ve göçebe bir yaşam içinde büyüdükleri için doğada hayatta kalmayı ve ren geyiklerini yetiştirmeyi öğrenmek zorundadır. Bu bilgiler onların yaşamları için gereklidir.
c) Ders programınıza yeni bir ders ekleme şansınız olsaydı hangi dersi eklerdiniz? Bu dersin öğretmeni. içeriği, sınavları hakkında aşağıda bilgi veriniz.
Dersin adı: Teknoloji Atölyesi
Öğretmeni: Teknolojiyi iyi bilen bir öğretmen
İçeriği: Kodlama, robot yapma, bilgisayar kullanımı
Sınavı: Uygulamalı küçük projeler
ç) İçerikte izlediğiniz okullara birer isim verecek olsaydınız hangi isimleri seçerdiniz? Okulların öne çıkan özelliklerinden hareketle verdiğiniz isimleri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Tekne okul: “Yüzen Sınıf”
Otobüs okul: “Tekerlekli Okul”
Göçebe okul: “Gezici Öğretmen Okulu”
3. ANLAYALIM
a) “Çocuklar Neredeyse Okulları Orada” adlı içeriği yeniden izleyiniz. İçeriği izlerken aşağıya notlar alınız.
- Bazı çocuklar okula gidemiyor, çünkü yaşadıkları yerlerde ulaşım zor.
- Bangladeş’te muson yağmurları yolları kapatıyor, bu yüzden tekne okullar kullanılıyor.
- Tekne okullar çocukları topluyor, sonra derse başlıyor.
- Teknelerde bilgisayar var ve enerji güneş panelleriyle sağlanıyor.
- Hindistan’da bazı çocuklar çalışmak zorunda, bu yüzden okula düzenli gidemiyor.
- Bu çocuklar için otobüs okullar yapılmış.
- Otobüsler belirli yerlere gidip 2-3 saat ders veriyor.
- Otobüs okullar piknik ve müze gezileri de yapıyor.
- Sibirya’da Evenkler göçebe yaşıyor.
- Bu yüzden göçebe okul çocuklarla birlikte yer değiştiriyor.
b) Notlarınızı gözden geçiriniz. Notlarınızdan metnin içeriğini ve konusunu daha iyi yansıttığını düşündüklerinizi “✓” ile, diğerlerini ise “X” ile kodlayınız.
(✓) Bazı çocuklar okula gidemiyor, çünkü yaşadıkları yerlerde ulaşım zor.
(✓) Bangladeş’te muson yağmurları yolları kapatıyor, bu yüzden tekne okullar kullanılıyor.
(✓) Tekne okullar çocukları topluyor ve ders yapıyor.
(✓) Teknelerde bilgisayar var ve enerji güneş panellerinden geliyor.
(✓) Hindistan’da bazı çocuklar çalışmak zorunda olduğu için okula düzenli gidemiyor.
(✓) Bu çocuklar için otobüs okullar yapılmış.
(✓) Otobüs okullarda 2-3 saat ders yapılıyor.
(X) Otobüs okullar gezilere gidiyor.
(✓) Sibirya’da Evenkler göçebe yaşıyor.
(✓) Göçebe okul çocuklarla birlikte yer değiştiriyor.
(✓) Bu okulda ren geyiği yetiştiriciliği ve doğada yaşam dersleri var.
c) “✓” ile kodladığınız ifadeleri kullanarak içeriği kendi cümlelerinizle defterinize özetleyiniz.
Cevap: Dünyanın bazı bölgelerinde çocuklar okula ulaşamadığı için farklı okul çözümleri geliştirilmiştir. Bangladeş’te muson yağmurları nedeniyle tekne okullar kullanılır. Hindistan’da gezici otobüs okullar çocuklara eğitim götürür. Sibirya’da göçebe Evenk aileleriyle birlikte hareket eden gezici okullar vardır. Bu okullar çocukların ortamına uygun eğitimler verir ve derslerin devam etmesini sağlar.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 147 Cevapları
4. ANLAYALIM
a) İzlediğiniz içerikte anlatılan okullara giden Arun (Arun), Rita (Rita) ve Saifin (Saif) aşağıdaki açıklamalarını okuyunuz.
b) İzlediğiniz içerikten hareketle bu öğrencilerin okullarında geçirdikleri bir günde neler yaşayabileceklerini tasarlayınız.
Cevap: Arun, sabah erken kalkıp ailesine yardım eder, ren geyiklerine bakar. Göçebe okul geldiğinde çadırda ya da açık alanda ders yapar.
Rita, otobüs okul gelince içeri girer, kütüphanedeki kitaplara ulaşır ve derslere katılır.
Saif, tekne geldiğinde tekne okula biner; derslerden sonra teneffüste bilgisayarda oyun oynar.
c) Etkinliğin “a” maddesinden hareketle seçtiğiniz iki öğrencinin okuldaki günlerinin benzer ve farklı yanlarını en az üçer madde olacak şekilde listeleyiniz.
Benzerlikler
- Üçü de okullarına özel bir araçla (tekne–otobüs–göçebe okul) ulaşıyor.
- Hepsi temel dersleri alıyor ve günlük yaşamlarına uygun bilgiler öğreniyor.
- Okulları, yaşadıkları koşullara göre uyarlanmış eğitim imkânları sunuyor.
Farklılıklar
- Arun göçebe yaşamda ren geyikleriyle ilgileniyor; Rita ise kitaplarla dolu otobüs okulunda ders görüyor.
- Rita otobüste ders yaparken Saif teknede, Arun ise çadır/yer değiştirilen alanlarda ders yapıyor.
- Saif bilgisayarda oyun oynarken Rita kitap okumayı, Arun ise doğada vakit geçirmeyi seviyor.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 148 Cevapları
5. ANLAYALIM
a) Aşağıda giriş, gelişme ve sonuç bölümleri karışık verilmiş metni inceleyiniz.
Okul: Her Zaman, Her Yerde
I. Sonuç olarak toplumların geleceği ve gelişimi için eğitim çok önemlidir ve öğrenmenin, bilginin var olduğu her yer okuldur. Eğitim dört duvar arasında olamasa da her yerde sürdürülmeli, her zaman devam etmelidir.
II. Başöğretmenimiz Atatürk eğitimin önemini “Dünyada her şey için, medeniyet ‘ için, hayat için, başarı için en gerçek yol gösterici ilimdir, fendir.” sözleriyle vurgular. Ardından ekler: “İlim ve fen çalışmalarının merkezi okuldur. Bundan dolayı okul lazımdır. Okul adını hep beraber hürmetle, saygıyla analım.”.
III. Eğitim, çocukların ve gençlerin toplum yaşayışında yerlerini almaları için gerekli bilgi. beceri ve anlayışları elde etmelerini sağlar. Bangladeş, Hindistan ve Sibirya’ da eğitimin kesintiye uğramaması için alınan tedbirler bunun kanıtıdır.
Soru: b) “Hatırlayalım” bölümünden hareketle numaralandırılmış paragrafların metnin hangi bölümüne ait olduğunu belirleyip aşağıya yazınız.
I: Sonuç
II: Gelişme
III: Giriş
Hatırlayalım
Bilgilendirici metinler giriş, gelişme ve sonuç bölümlerinden oluşur. Giriş bölümünde yazının neyle ilgili olduğu yani konusu anlatılır. Gelişme, konunun ayrıntılarıyla ele alındığı; sonuç ise anlatılanların bir sonuca bağlandığı bölümdür.
c) Metnin bölümlerini birbirine bağlayan ifadeler nelerdir? Söyleyiniz.
Cevap: Metnin bölümlerini birbirine bağlayan ifadeler “Sonuç olarak”, “Ardından ekler”, “Bunun kanıtıdır.” gibi ifadeleridir.
6. ANLAYALIM
a) “5. ANLAYALIM” etkinliğindeki metnin hangi bölümünde aslında metnin yazarına ait olmayan bir söz yer almaktadır? İşaretleyiniz.
() Giriş
(✓) Gelişme:
() Sonuç:
b) Etkinlikte öğrendiklerinizden hareketle aşağıdaki ifadeleri anlamlı iki cümle oluşturacak şekilde örnekteki gibi boyayınız.
Oluşturulmuş anlamlı cümleler:
1️⃣ Yazar, savunduğu düşüncenin doğruluğuna okuyucuyu inandırabilmek için kendi görüşünü geliştirme yoluna gider.
2️⃣ Yani yazar, daha iyi aktarabilmek için tanınan ve görüşlerine itibar edilen kişilerin sözlerinden alıntı yapabilir.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 149 Cevapları
c) Tanık gösterme, metne hangi yönden katkıda bulunmuş olabilir? İşaretleyiniz.
Güvenililirlik (✓)
İnandırıcılık (✓)
Sağlamlık ()
Zenginlik (✓)
1. ANLATALIM
Soru: Aşağıdaki uçak biletlerinde ülkelere özgü gelenekler anlatılmıştır. İstediğiniz biletten başlayarak okları takip ediniz ve okul numaranızın ilk ya da son rakamı kadar ilerleyiniz. Durduğunuz biletteki geleneğin Türkiye’deki karşılığını arkadaşınıza anlatınız.
Cevap: Türkiye’de yemeği beğendiğimizi “eline sağlık”, “çok lezzetli olmuş” gibi sözlerle söyleriz. Ağzı şapırdatmak bizde hoş karşılanmaz, tam tersi ayıp sayılır. (Japonya)
Bu etkinlik sözlüdür. Aşağıya örnek Türkiye karşılıkları yazılmıştır:
- İspanya – Siesta: Türkiye’de öğle uykusu yaygın değildir fakat sıcak bölgelerde insanlar kısa dinlenme yapabilir.
- Japonya – İkramı bitirmemek: Türkiye’de misafirlikte ikramın tamamının yenmesi ev sahibini mutlu eder.
- Tayland – Renkli kıyafetler: Türkiye’de günlere göre renk seçme geleneği yoktur.
- Bulgaristan – Baş hareketleri: Türkiye’de “evet” için baş yukarı-aşağı, “hayır” için sağa-sola sallanır.
- Meksika – Kuru fasulye ziyareti: Türkiye’de misafirliğe giderken küçük bir ikram götürmek nezakettir.
- Brezilya – Göz seviyesinde selam: Türkiye’de tokalaşmak ve gülümsemek yaygındır.
2. ANLATALIM
a) “Olmayan Ülke” adında bir yere gittiğinizi hayal ediniz. Aşağıdaki sorulardan hareketle bu hayalî gezinizi anlatan bir konuşma yapınız.
Cevap (örnek konuşma):
“Olmayan Ülke’de insanlar birbirine ışıklı sembollerle iletişim kuruyor. Beni kapıda renkli kıyafetli rehberler karşıladı. Bu ülkede günlük hayat çok sakin; herkes uçan araçlarla yolculuk yapıyor. Buradaki çocuklar bulut okullarında eğitim görüyor.”
b) Konuşmanızda okuduğunuz kitaplardan, izlediğiniz filmlerden ya da günlük hayatta denk geldiğiniz durumlardan esinlenebilirsiniz. Hikâye, masal gibi farklı anlatı yapılarını tercih edebilirsiniz.
Cevap: Olmayan Ülke’ye vardığım anda beni parlak kanatlı iki rehber karşıladı ve insanların burada konuşmak yerine avuçlarının içinden çıkan ışıklarla iletişim kurduğunu gördüm; renklerin anlamları vardı ve bu beni en çok şaşırtan şey oldu çünkü birisi mutluysa sarı ışık, üzgünse mavi ışık yayıyordu, konuştukları dil ise melodilerle karışık hafif bir rüzgâr sesi gibiydi, günlük hayat çok huzurluydu, insanlar acele etmeden sakin adımlarla işlerine gidiyor, herkes birbirine yardım ediyordu, çocuklar ise bulutların üzerine kurulmuş şeffaf okullarda eğitim alıyor ve derslerde hem oyun oynuyor hem de doğayı öğreniyordu, öğretmenler dersi anlatırken gökyüzünde şekiller oluşturuyor ve çocuklar o şekillerle konuları daha kolay anlıyordu, bu ülke bana hayal gücünün ne kadar güçlü olduğunu ve öğrenmenin her yerde mümkün olduğunu gösterdi.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 150 Cevapları
3. ANLATALIM
a) Sınıfınızda yüzen okul, otobüs okul ve göçebe okulu temsil eden üç çalışma grubu oluşturunuz. Bulunduğunuz grubu temsil eden okula giden bir çocuk olduğunuzu düşününüz. Bu okulun olumlu ve olumsuz özelliklerinin neler olabileceği üzerine grup arkadaşlarınızla 5 dakika boyunca tartışınız.
Cevap: Okulumuzu temsil edecek bir çocuk seçerken okulun olumlu yönleri (imkânlar, ulaşım, güvenlik, teknoloji vb.) ve olumsuz yönleri (hava şartları, kalabalık, uzaklık vb.) dikkate alınabilir.
b) Tartışma tamamlandığında sırayla söz alınız ve tüm sınıfa hitaben temsil ettiğiniz okulun olumlu yanlarını öne çıkaracak bir konuşma yapınız. Diğer gruplardaki arkadaşlarınızı sizin grubunuza gelmesi için ikna etmeye çalışınız. Bu sırada karşı grubun konuşmalarını inceleyiniz, tutarsız ve geçersiz görüş ve bilgileri belirleyip çürütünüz.
Cevap: Arkadaşlar, ben yüzen okul grubunu temsil ediyorum ve sizleri bu harika okula davet etmek istiyorum çünkü burada derslerimizi denizin üzerinde yapıyoruz, temiz hava sayesinde daha iyi odaklanıyoruz, manzara bizi rahatlatıyor ve öğrenmeye daha istekli hâle getiriyor, ayrıca okulumuz sürekli hareket ettiği için yeni yerler görme şansı buluyoruz, bu da derslerimizi çok daha eğlenceli kılıyor, diğer grupların söylediği gibi ulaşımın zor olması doğru değil çünkü okul teknesi her sabah bizi belirlenen noktadan güvenli şekilde alıyor, dalgaların dikkat dağıttığını söyleyenlere de şunu belirtmek istiyorum: sınıflar özel denge sistemiyle yapılmış, içeride sallantı neredeyse hiç hissedilmiyor, otobüs okulunda gürültü çok olurken göçebe okulunda sürekli taşınmak yorucu olabilir, ama yüzen okulda hem düzen var hem de özgürlük hissi, bu yüzden en iyi seçim bizim okulumuzdur.
c) Etkinlik sırasında söz alarak konuşmaya. konuşmaları saygılı ve dikkatli bir şekilde dinlemeye özen gösteriniz.
Cevap: Konuşurken saygılı oldum ve diğer arkadaşlarımı dikkatle dinledim.
4. ANLATALIM
a) Aşağıdaki cümlelerde altı çizili ifadelerin öncesi ve sonrasında düşünce yönünün nasıl değiştiğini belirleyiniz ve dairelerin içine ???? ve ???? emojilerinden uygun olanları çiziniz.
• Bu ülkede yiyecekler (????) lezzetli ama pahalı.(????)
• Hem yeni yerler görmek (????) istiyor hem de uçağa binmekten (????) korkuyor.
b) Buna göre altı çizili ifadelerin düşüncenin yönünü nasıl değiştirdiğini işaretleyiniz.
Altı çizili ifadeler zıt yöndeki düşünceleri birbirine bağlamıştır. (✓)
Altı çizili ifadeler aynı yöndeki düşünceleri birbirine bağlamıştır. ()
c) Aşağıdaki metni okuyunuz ve zıtlık işlevli ifadelerin altını çiziniz.
Cevap: Ancak, aslında, hem, yoksa, hâlbuki, tam tersine, lakin.
ç) Öğrendiklerinizden hareketle defterinize zıtlık işlevli ifadeler içeren kısa bir paragraf yazınız.
Cevap: Ders bugün kolay olacaktı ancak düşündüğüm gibi olmadı. Konu aslında basitti hem örnekler çoktu hem açıklamalar. Ödevimi yapmazsam öğretmen kızar yoksa başka sorun olmaz sanıyordum, hâlbuki ödevi sınıfta kullanacakmış. Bu tarz dersleri sevmezdim, tam tersine sıkıcı bulurdum, lakin bugün gerçekten hoşuma gitti.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 151 Cevapları
5. ANLATALIM
a) Yan tarafta verilen kelimeleri sonlarına “etmek” fiilini getirerek söyleyiniz.
His → hissetmek
Af → affetmek
b) Yeni oluşan kelimelerde “etmek” sözü dışında başka hangi ünsüze ihtiyaç duydunuz? Açıklayınız.
Cevap: s ve f ünsüzlerine ihtiyaç duyuldu.
c) Öğrendiklerinizden hareketle aşağıdaki ifadeleri anlamlı şekilde sıralayınız.
I. başka bir kelime ile birleştiklerinde
II. kelimenin sonundaki ünsüz harf
III. Bu ses olayına
IV. Türkçedeki bazı kelimeler
V. ya da ünlü harfle başlayan bir ek aldıklarında
VI. tekrarlanır.
VII. ünsüz türemesi denir.
Cevap: IV – I – V – II – VI – III – VII
Oluşan Paragraf: Türkçedeki bazı kelimeler başka bir kelime ile birleştiklerinde ya da ünlü harfle başlayan bir ek aldıklarında kelimenin sonundaki ünsüz harf tekrarlanır. Bu ses olayına ünsüz türemesi denir.
6. ANLATALIM
Soru: Aşağıda Norveçli Aksel’in (Aksel) Gazze’de yaşayan arkadaşına gönderdiği bir mektup verilmiştir. Mektubu okuyup yazım kuralları bakımından (de, mi, ki’nin yazımı) inceleyiniz. Yazımı yanlış olan ifadeleri belirleyip mektup üzerinde örnekteki gibi düzeltiniz.
Ülkende - yok ki - Türkiye'deki - haberi de - doydu mu - uyudu mu - çünkü - ağabeyininki - Mektuplarımızda - gelsin ki.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 152 Cevapları
7. ANLATALIM
a) “GÖREVİMİZİ BİLELİM!” bölümünde araştırdığınız farklı kültürlerdeki oyunlardan birini seçiniz ve A4 kâğıdına bu oyunu tanıttığınız bir yazı yazınız. Yazınızda aşağıda verilen ipucu sorulardan hareket ederek düşünceyi geliştirme yollarından en az üçünü kullanınız.
Oyun: Seksek
Seksek, dünyanın pek çok ülkesinde oynanan geleneksel bir çocuk oyunudur. Bu oyun genellikle okul bahçelerinde veya sokakta tebeşirle çizilen kutular üzerinde oynanır. Oyuncular, “beştaş” adı verilen küçük bir taş ya da benzeri bir nesneyi kutulara atarak tek ayak üzerinde kutular arasında sıçrarlar. Bu oyun, hem denge kurmayı hem de dikkatli hareket etmeyi gerektirir.
Seksek oyununun kökeni çok eskilere dayanır ve farklı ülkelerde değişik adlarla bilinir. Bazı ülkelerde kutu sayısı veya sıçrama şekli değişebilir ancak oyunun temel mantığı aynıdır. Bu oyun çocukların eğlenirken beden koordinasyonunu geliştirmesine yardımcı olur.
b) Yazınızı sınıf panosunda sergileyerek arkadaşlarınızla paylaşınız. Arkadaşlarınızın yazılarını okuyup inceledikten sonra aşağıdaki ifadeleri tamamlayınız.
• Araştırma sürecimde bulduğum kaynaklardan memnunum çünkü
bilgilere kolay ulaştım ve oyun hakkında farklı kültürlere ait örnekler öğrendim.
• Farklı kültürlere ait oyunları yeniden araştıracak olsaydım
daha fazla ülkenin geleneksel oyunlarını inceleyip aralarındaki benzerlikleri karşılaştırırdım.
8. ANLATALIM
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 153 Cevapları
a) Farklı milletlerden dünya çocuklarını bir araya getirecek bir etkinlik hayal ediniz. Bu etkinliğin süresini, nerede yapılacağını, özelliklerini kendi bakış açınızla anlatacağınız bir yazı yazınız. Yazınızı yazmadan önce aşağıdaki yönergelerden hareketle planlayınız.
Etkinlik konusu seçimim: ☑ Benim Gözümden Dünya Sanat Atölyesi
Yazıyı oluşturacağım ortam: ☑ A4 kâğıdı
b) Yazınıza uygun bir cümleyle başlamaya, paragraflar arasında mantıklı bir bağlantı oluşturmaya, yazınızı uygun bir bitiş cümlesiyle bitirmeye özen gösteriniz.
Yazımı kimle paylaşacağım: ☑ Sınıfta arkadaşlarıma okuyacağım.
c) Bu etkinliği tekrar yapacak olsanız aşağıdakilerden hangisini/hangilerini değiştirmek isterdiniz? Değiştirmek istediğiniz unsurları işaretleyiniz.
Bu Dünya Hepimizin Doğa Kampı
Dünya çocuklarını bir araya getirecek büyük bir doğa kampı hayal ediyorum. Kampımız bir hafta sürecek ve geniş bir orman yanında kurulacak. Çadırlar, ortak yemek alanları ve oyun yerleri olacak. Her ülkeden gelen çocuklar kendi bayraklarıyla kamp alanına girecek ve birbirlerine gülümseyerek selam verecek.
Gün boyunca çocuklar doğa yürüyüşleri yapacak, ağaç dikme etkinliklerine katılacak ve ülkelerine ait oyunları arkadaşlarına öğretecek. Akşam olunca ateş yakılacak, herkes kendi dilinde şarkılar söyleyecek, masallar anlatacak. Böylece hem eğlenecek hem de birbirlerinin kültürlerini tanıyacaklar.
Son gününde çocuklar birlikte “Bu dünya hepimizin.” yazılı büyük bir afiş hazırlayacak. Ayrılırken adreslerini değiş tokuş edecek, internet üzerinden mektup yazmaya söz verecekler. Öğretmenler bu kampta yalnızca rehber olacak, kararları çocuklar birlikte alacak. Böylece sorumluluk almayı ve iş birliği yapmayı da öğrenecekler. Ben bu etkinliğin çocuklara barış, dostluk ve doğayı koruma bilinci kazandıracağına inanıyorum ve bir gün gerçekten yapılmasını çok isterim. Belki ben de gelecekte bu kampta görev alırım.
Görevimizi Bilelim
Kutuplarda yaşam konulu bir sunum hazırlamak üzere araştırma yapınız.
Bu araştırmayı, amacınızı göz önünde bulundurarak ve sürecinizi planlayarak ulaşabildiğiniz kaynaklarla sürdürünüz.
Araştırmanızda fotoğraf, resim, tablo, grafik, harita, sanal gezi uygulamaları, ses kaydı, müzik, video, dijital pano, çevrim içi toplantı araçları vb. çoklu ortam materyalleri bulabilir, uygun bulduğunuz materyalleri sunumunuz sırasında kullanabilirsiniz. Araştırmanız sırasında yukarıdaki sorulardan yararlanabilirsiniz.
Araştırma süreciniz boyunca gerekli gördüğünüz noktaları defterinize not alınız. Ulaştığınız kaynaklardan yeterli bilgiye erişemediğinizi düşünüyorsanız araştırmanıza farklı kaynakları dâhil edebilirsiniz.
• Yaşadığınız coğrafyada tek mevsim olsaydı hayatınız nasıl değişirdi?
• Kutup bölgelerinde yaşam insan ve diğer canlılar için ne tür zorluklara sahiptir?
• Dünyanın uç noktalarında insan yaşamı için sanat ve müziğin yeri nedir?
Kısa Sunum Metni: Kutup Süper Güçleri
Slayt 1: Başlık (Dünyanın Uçları)
Giriş: Merhaba! Bugün dünyanın en soğuk, en ıssız ve en havalı yerlerinden bahsedeceğiz: Kutuplar! Burası Kuzey (Arktik) ve Güney (Antarktika) olmak üzere ikiye ayrılıyor.
Havalı Bilgi: Kutuplar, gezegenimizin buzdolabı ve kliması gibi çalışır. Orada mevsim yok, sadece uzun, bitmeyen bir kış var! Güneşin aylarca doğmadığına Kutup Gecesi deniyor.
Slayt 2: Hayvanların Zırhları (Adaptasyon)
Soru: Peki, bu dondurucu soğukta canlılar nasıl hayatta kalıyor? Süper Güçleri var!
- Kutup Ayısı: Vücutlarında yağdan zırh (blubber) ve ısıyı hapseden içi boş tüyler var. Bu sayede okyanusta bile donmuyorlar.
- Penguenler: Üşüyünce binlerce penguen bir araya gelip dev bir ısıtma yığını (huddle) kuruyor. Arada sırada dışarıdakilerle yer değiştirip adalet sağlıyorlar!
- Foklar: Buzun altında nefes almak için minik delikler açıyorlar. Çok akıllılar!
Slayt 3: İnsanların Hayatta Kalma Sırrı (İnuitler)
- İnsanlar: Kuzey Kutbu’nda (Arktik) yaşayan İnuitler de bu süper zorlu hayata uyum sağlamış.
- Barınma: Kar, mükemmel bir yalıtkan olduğu için, acil durumda İgluları (kar evleri) yapıyorlar.
- Giyim ve Beslenme: Yemekleri tamamen avcılığa dayanır (balık, fok). Hayvanların postlarından yaptıkları kat kat giysiler, onları hayatta tutan yegane giysilerdir.
- Kültür: Karanlık kış gecelerinde davul şarkıları söyleyerek ve kemikten heykeller yaparak hem eğleniyor hem de hikayelerini unutmuyorlar.
Slayt 4: Tehlike Çanları (Küresel Isınma)
- Tehlike: Kutuplardaki bu süper hayat şimdi tehlikede! Küresel ısınma yüzünden buzullar çok hızlı eriyor.
- Bizi Nasıl Etkiler? Buzlar eriyince deniz seviyesi yükselir ve kıyı şehirleri su altında kalabilir. Kutup ayıları avlanamıyor, evleri yok oluyor!
- Sonuç: Kutuplar sadece oradaki canlıların evi değil, tüm dünyanın dengesi için çok önemli. Onları korumak için hepimiz daha az atık üretmeli ve gezegenimize iyi bakmalıyız!
- Kapanış: Beni dinlediğiniz için teşekkürler! Sizin de bildiğiniz havalı bir kutup gerçeği var mı?
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.