Atatürk ve Çiftlik Metni Cevapları (5. Sınıf Türkçe)
Atatürk ve Çiftlik Metni Cevapları
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 110 Cevabı
KEŞİF YOLCULUĞU
Soru: Sizce doğayı sevmemiz neden önemlidir?
Cevap: Doğayı sevmek önemlidir çünkü doğa bize temiz hava, su, besin ve yaşam alanı sağlar. Doğayı sevmez ve korumazsak çevre kirliliği artar, canlıların yaşamı tehlikeye girer. Bu nedenle doğayı sevmek hem bugünün hem de gelecek nesillerin sağlıklı yaşaması için gereklidir.
Soru: Doğayı korumamız gerektiğiyle ilgili neler düşünüyorsunuz?
Cevap: Doğayı korumak bizim insanlık görevimizdir. Ağaç dikmeli, çöplerimizi doğaya atmamalı, suyu ve elektriği israf etmemeliyiz. Çünkü doğayı korumak demek, kendi geleceğimizi korumak demektir.
Soru: Atatürk Orman Çiftliği ile ilgili yaptığınız araştırmadan edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Atatürk Orman Çiftliği, 1925 yılında Mustafa Kemal Atatürk’ün öncülüğünde kurulmuştur. Amaç, Türk halkına modern tarım yöntemlerini öğretmek ve Ankara’yı yeşillendirmek olmuştur. Çiftlikte bağcılık, sebze ve meyve üretimi, hayvancılık yapılmış; aynı zamanda halka dinlenme ve eğlenme alanı sunulmuştur. Bu araştırmadan, Atatürk’ün doğayı ve üretimi ne kadar önemsediğini öğrendim.
Öğretmeniniz metni okurken onu dikkatlice dinleyiniz.
Metni işitilebilir bir ses tonuyla anlamı yansıtacak şekilde doğru vurgu ve tonlamalarla okuyunuz.
Anlamını bilmediğiniz kelime ve kelime gruplarını defterinize not ediniz. Bunların anlamını metnin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz.
Kıraç:
- Tahminim: Verimsiz toprak
- Sözlük anlamı: Verimsiz veya susuz, bitek olmayan (toprak).
Islah etmek:
- Tahminim: Düzeltmek
- Sözlük anlamı: İyi bir duruma getirmek, iyileştirmek, düzeltmek
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 112 Cevabı
1. ETKİNLİK
Aşağıdaki soruların cevaplarını metinden hareketle defterinize yazınız.
Soru: Atatürk’ün seçtiği çiftlik arazisinin özellikleri nelerdir? Niçin böyle bir araziyi tercih etmiştir?
Cevap: Atatürk, çiftlik arazisinin bataklık, çorak ve fakir bir yer olmasını istemiştir. Çünkü ıslah edilip verimli hâle getirilebileceğini göstermek istemiştir.
Soru: Tarım uzmanlarının ve Alman uzmanın araziyle ilgili görüşleri nelerdir? Atatürk bu görüşleri nasıl değerlendirmiştir?
Cevap: Tarım uzmanları ve Alman uzman, bu arazinin tarım için uygun olmadığını söylemiştir. Ancak Atatürk, bilimsel yöntemlerle çalışarak en kötü toprağın bile verimli olabileceğini göstermek istemiştir.
Soru: Atatürk, çiftliği kurarken hangi adımları atmıştır? Çiftliğin genişlemesi için neler yapılmıştır?
Cevap: Atatürk, çiftliğin kuruluş çalışmalarını bizzat yönetmiştir. Önce 20.000 dönümlük arazi satın alınmış, daha sonra Etimesgut, Balgat, Çakırlar, Güvercinlik, Macun, Tahar ve Yağmur Baba çiftlikleri de alınarak çiftlik genişletilmiştir.
Soru: Atatürk’ün bilimsel çalışmalara ve yöntemlere verdiği önemi hangi ifadelerden anlıyorsunuz?
Cevap: “Her zaman yaptığını yapmış ve en kötünün bile çalışarak, bilimsel yöntemlerle nasıl en iyiye dönüştüğünü göstermiştir.” ifadesinden Atatürk’ün bilime verdiği önemi anlıyorum.
Soru: Çiftliğin kurulmasıyla halka ve tarıma nasıl bir katkıda bulunulması hedeflenmektedir?
Cevap: Halkın modern tarım yöntemlerini öğrenmesi, doğayı koruma bilincinin artması ve Ankara’nın yeşillendirilmesi amaçlanmıştır. Ayrıca çiftlik, insanların dinlenip eğlenebileceği bir alan hâline getirilmiştir.
2. ETKİNLİK
a- Okuduğunuz metnin konusunu aşağıya yazınız.
Cevap: Atatürk Orman Çiftliği’nin kuruluşu ve amaçları.
b- Metnin konusuyla ilgili görselleri işaretleyiniz.
Cevap: 1, 3 ve 6 numaralı görseller işaretlenmelidir.
c- Metnin ana fikrini yazınız.
Cevap: Bilim ve emekle verimsiz topraklar bile verimli hâle getirilebilir.
ç- Ana fikri belirlerken nelere dikkat ettiniz? Söyleyiniz.
Cevap: Metindeki olayların temel amacına ve Atatürk’ün vurguladığı düşünceye dikkat ettim.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 113 Cevabı
3. ETKİNLİK
a. Atatürk neden Ankara’da bir çiftlik kurmak istemiştir? Bu çiftliğin kuruluş sürecini açıklayınız.
Cevap: Atatürk, yeşili çok sevdiği ve halkına modern tarımın önemini göstermek istediği için Ankara’da bir çiftlik kurmak istemiştir.
Önce çiftliğin kurulacağı yer olarak çorak, batak ve verimsiz bir arazi seçilmiştir.
Tarım uzmanları bu arazinin tarıma uygun olmadığını söylese de Atatürk, bilimsel çalışmalar ve emekle bu toprağın verimli hale getirilebileceğini kanıtlamak istemiştir.
İlk olarak 20.000 dönümlük arazi alınmış, ardından Etimesgut, Balgat, Güvercinlik, Macun ve Tahar çiftlikleri de eklenerek çiftlik genişletilmiştir.
b. Atatürk’ün çiftliğin kuruluşundaki etkisini açıklayınız.
Cevap: Çiftliğin kuruluşunda Atatürk’ün etkisi çok büyüktür.
Çiftliğin kurulacağı yeri bizzat kendisi seçmiş, çalışmaların her aşamasını yakından takip etmiştir.
Bilimsel yöntemlerin kullanılmasını istemiş ve çiftliği halkın örnek alacağı bir model haline getirmiştir.
c. Okuduğunuz metni Atatürk’ün bakış açısıyla nasıl yazabileceğinizi düşününüz.
Cevap: Metni Atatürk’ün bakış açısıyla yazarken birinci kişi anlatımı kullanırım. Olayları sanki Atatürk kendi ağzından anlatıyormuş gibi aktarırım.
ç. Aşağıdaki giriş cümlesinden hareketle metni Atatürk’ün bakış açısıyla tekrar yazınız.
Giriş Cümlesi: Bu aziz millete modern tarımın önemini göstermek için bu çorak arazide bir çiftlik kurmalıyım.
Cevap: Bu düşünceyle kolları sıvadım ve tarım uzmanlarından araziler hakkında bilgi aldım.
Onlar bu toprağın verimsiz olduğunu söylediler. Fakat ben inanıyordum, çalışarak her şey başarılırdı.
Bu araziyi yeşillendirecek, halka modern tarım yöntemlerini öğretecektim.
Bilim ve azimle, en kötü toprağın bile nasıl bereketli hale gelebileceğini göstermek istedim.
Bugün bu topraklarda yükselen Atatürk Orman Çiftliği, milletimiz için hem bir umut hem de ilerlemenin simgesi olmuştur.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 114 Cevabı
4. ETKİNLİK
Soru: Metnin anahtar kelimelerini belirleyerek yazdığınız anahtar kelimelerin metinle ilişkisini örnekteki gibi açıklayınız.
Atatürk’ün tarıma olan ilgisi ve bu alanda yaptığı yenilikler, metnin ana odak noktalarından biridir. Tarımın modernleştiril m eş i ve geliştirilmesi, metnin ana kavramlarındandır.
Çiftlik: Metinde bir çiftliğin kuruluş aşaması anlatıldığı için metnin ana kavramlarındandır.
Toprak: Uzmanların, çiftliğin verimli topraklara, Atatürk ise çorak topraklara yapılmasını istemesi nedeniyle metnin ana kavramlarındandır.
Arazi: Çiftliğin etrafındaki köylüler de arazilerini satmak istemektedirler, bu araziler satın alınarak çiftliğin alanı büyütülmüştür, bu nedenle bu sözcük ana kavramlardandır.
Uzman: Çiftliğin nerede kurulacağı konusunda uzmanların da görüşleri alınmıştır, bu nedenle bu sözcük de metnin ana kavramlarındandır.
Soru: Belirlediğiniz anahtar kelimelerle dilimizin doğru, güzel ve etkili kullanıldığı cümleler yazınız. Cümleleri gözden geçirip varsa cümlelerinizdeki gereksiz kelimeleri çıkarınız.
- Tarım, bir ülkenin kalkınmasında en temel unsurlardan biridir.
- Çiftlik, halkın bilimsel yöntemlerle üretim yapmayı öğrendiği bir örnek olmuştur.
- Bilim, Atatürk’e göre her ilerlemenin yolunu açan en önemli rehberdir.
- Doğa, korunması ve gelecek nesillere aktarılması gereken en değerli hazinemizdir.
- Emek, insanın hem kendine hem de vatanına duyduğu sevginin en güzel göstergesidir.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 115 Cevabı
5. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki cümlelerde altı çizili kelimelerin isim mi fiil mi olduğunu tespit ederek örnekteki gibi yazınız.
- Ülke topraklarının verimli kullanılması gerekir. → (ülke-toprak isim) (gerekir-fiil)
- Doğamızı korumak da vatan savunması sayılır. → (doğa-vatan isim) (sayılır-fiil)
- Çevre koruma bilincine sahip bireyler olmalıyız. → (çevre-birey isim) (almalıyız-fiil)
- Atatürk her fırsatta vurgulamıştır tarımın önemini. → (tarım-isim) (vurgulamıştır-fiil)
Soru: İsim olarak belirlediğiniz iki kelimeyi cümle içinde kullanınız.
- Vatan savunması, sadece silahla değil, doğayı korumakla da olur.
- Verimli kullanma alışkanlığı, kaynaklarımızı daha uzun süre değerlendirmemizi sağlar.
6. ETKİNLİK
Soru: Yaşadığınız şehrin elli yıl sonra nasıl bir görünüme sahip olabileceğini düşününüz. Ardından tahminlerinize ilişkin 2-3 dakikalık bir konuşma tasarlayınız. Konuşmanızı arkadaşlarınıza sununuz. Konuşmanızı yaparken aşağıdaki ölçütleri dikkate alınız.
- “Elli yıl sonra şehrimizin daha yeşil, daha düzenli ve teknolojik bir yer olacağını düşünüyorum.
- Evler enerji tasarruflu olacak, çevre dostu araçlar kullanılacak.
- İnsanlar doğayı korumanın önemini daha iyi anlayacak ve daha temiz bir dünyada yaşayacaklar.
- Gelecekte hem doğa hem de teknoloji arasında mükemmel bir denge kurulacak.”
Soru: Arkadaşlarınızdan birinin konuşmasını aşağıdaki “Akran Değerlendirme Ölçeği”nde verilen ölçütlere göre değerlendiriniz.
Cevap: Formu kendiniz doldurunuz.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 116 Cevabı
8. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Ön bilgileri harekete geçirme ve kullanma stratejisi kapsamında yaşamak istediğiniz yerle ilgili bir broşür hazırlayınız.
Soru: Karekodu okutarak “Nasıl Kesersin” adlı metni dikkatlice dinleyiniz.
Cevap: Karekodu okutup “Nasıl Kesersin?” adlı metni dinledim.
Dinlediğiniz metindeki sorunla ilgili aşağıda istenenleri yazınız.
1. Soru: Dinlediğiniz metindeki problem nedir? Yazınız.
Cevap: Dinlediğimiz metindeki problem, bahçedeki yollardan birinin üzerinde duran çok yaşlı ve büyük bir ağacın yolu büyük ölçüde kapatıp yürüyüşü zorlaştırmasıdır.
2. Soru: Problemi kendi cümlelerinizle aşağıdaki alana özetleyiniz.
Cevap: Köşkün bahçesindeki ağacın yolu kapatıp yürümeyi engellemesi.
3. Soru: Anı, gözlem ve deneyimlerinizden hareketle problemin çözümüne yönelik üç öneri yazınız. Bu önerilerden en uygununu seçip çözüm önerisinin karşısındaki kutuyu işaretleyiniz.
- Her yıl ağaç dikme kampanyaları düzenlenmeli.
- Ağaç kesenlere caydırıcı cezalar uygulanmalı.
- Doğa sevgisi küçük yaşlardan itibaren öğrencilere öğretilmeli. (X)
4. Soru: Sizce öneriniz sorunu çözmek için yeterli midir? Nedenini yazınız.
Cevap: Evet yeterlidir. Çünkü hem ağaç kesilmeyecek, hem yolda rahat yürünecek hem de çevre hiç zarar görmeyecek.
5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 117 Cevabı
8. ETKİNLİK
Soru: “Oğlu Hüseyin’den Emine Ana’ya Mektuplar” metninin işlenişinde yer alan 9. etkinlikteki çözüm bölümü örneğini 93 ve 103. sayfalarda yazdığınız serim ve düğüm bölümlerini okuyunuz. Aşağıda verilen yönergelerden hareketle olayın çözüm bölümünü yazınız.
Kişiler: Eren (11 yaşında), Eren’in arkadaşı Ferhat, köylüler, düşman askerleri, Türk gözcü askeri, Atatürk
Yer: Eren’in köyü, cephe hattı
Zaman: Sıcak bir yaz günü
Olaylar: Eren’in uyandığında Türk askerinin köylerinden geçmekte olduğunu görmesi, köylülerin askerlerimizin su ve yiyecek ihtiyacından bahsetmesi, Eren’in de cepheye su götürmek ve Atatürk’ü görmek istemesi, arkadaşı Ferhat’ı ikna edip yola koyulması, yolda konuşmaya dalıp düşman mevzilerine oldukça yaklaşmaları, yakalanma riski yaşamaları, her şeyin bittiğini düşünürken Türk gözcü askerleri tarafından fark edilip kurtarılmaları, Mustafa Kemal Atatürk’ün yanına götürülmeleri.
Cevap: Eren ve Ferhat, düşman askerlerine yakalanmadan ilerlemeye çalışırken birden uzaktan bir ses duydular. Türk gözcü askerleri onları fark etmişti. Eren korkuyla arkadaşına sarıldı. Askerler yanlarına gelip durumu öğrendiklerinde, iki küçük çocuğun cesaretine hayran kaldılar.
Eren, Atatürk’ü görmek istediğini söyledi. Askerler onu hemen güvenli bir şekilde karargâha götürdüler. Eren, Mustafa Kemal Atatürk’ü görünce heyecandan konuşamadı. Atatürk, Eren’in cesaretini överek onun başını okşadı ve “Senin gibi yürekli çocuklar oldukça bu vatan asla düşmez.” dedi. Eren’in kalbi umutla doldu; artık ülkesine olan sevgisi ve inancı daha da güçlenmişti.
Soru: Yazalım etkinliğindeki güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi öğretmeninizin geri bildirimleriyle belirleyiniz. Daha sonraki etkinliklerde güçlü yönlerinizi kullanmaya, gelişmeye açık yönlerinizi güçlendirmeye özen gösteriniz.
Cevap: Öğretmenimiz bağlantı ögelerini daha çok kullanmamı söyledi. Buna dikkat edeceğim.
BU GÖREV BİZİM
Soru: Atölye çalışmasında kullanmak üzere Atatürk ile ilgili görseller, Millî Mücadelenin O önemli olaylarıyla ilgili kısa bilgi, şiir, mektup vb. hazırlayınız. Ayrıca fon kartonu, yapıştırıcı, boya kalemleri vb. malzemeleri yanınızda bulundurunuz.
KISA BİLGİ
- Samsun’a Çıkış: 19 Mayıs 1919’da Mustafa Kemal Atatürk, Kurtuluş Savaşı’nı başlatmak için Samsun’a ayak bastı. Bu, Millî Mücadele’nin ilk adımıdır.
- Sakarya Meydan Muharebesi: 23 Ağustos – 13 Eylül 1921 tarihleri arasında Yunan ordusuna karşı kazanılan kritik bir zaferdir. “Hattı müdafaa yoktur, sathı müdafaa vardır” sözü bu savaşta söylenmiştir.
- Büyük Taarruz: 26 Ağustos 1922’de başlayan ve Türk ordusunun kesin zaferiyle sonuçlanan büyük harekât, Kurtuluş Savaşı’nın dönüm noktasıdır.
- Lozan Antlaşması: 24 Temmuz 1923’te imzalanan antlaşma, Türkiye’nin bağımsızlığını ve sınırlarını uluslararası düzeyde tanıtmıştır.
ŞİİR ÖRNEĞİ
Kurtuluş Savaşı
Yedi düvel saldırdı, karanlık çöktü,
Anadolu’da bir millet umuda döktü.
Korkusuz yüreklerde bir ateş yandı,
Kurtuluşun türküsü dört yanda yankılandı.
Samsun’dan yükseldi özgürlük meşalesi,
Mustafa Kemal önderdi, millete rehberi,
Bir ulus yeniden doğdu küllerinden,
Zafere doğru yürüdü halk, el ele, diz dize.
Sakarya’da durdu düşmanın ayak sesi,
Dumlupınar’da yükseldi zaferin nefesi,
Her cephede bir kahramanlık destanı,
Türk askeri yazdı tarihin en parlak anını.
Kanla, canla sulandı bu topraklar,
Bayrak göklere yükseldi, zaferle parlar,
Bağımsızlık uğruna dökülen ter,
Milletin ruhuna kazındı zafer.
Anadolu bir daha asla eğilmeyecek,
Bu bayrak, bu topraklar hep özgür kalacak.
Kurtuluşun hikâyesi sonsuza dek sürecek,
Unutulmayacak, her kalpte yaşayacak.
23 Nisan 1921
MEKTUP ÖRNEĞİ
Sevgili Kardeşim,
Bu satırları yazarken gözlerim dolu, kalbim ise gururla çarpıyor. Burada cephede durum her geçen gün daha da zorlaşıyor, ama bizler vatanımızı savunma kararlılığımızdan hiçbir zaman vazgeçmiyoruz. Senin ve ailemin duasını her an yanımda hissediyorum, bu bana güç veriyor.
Mustafa Kemal Paşa ve silah arkadaşları öyle büyük bir cesaret ve bilgelik gösteriyorlar ki, bize bir an olsun korkuya yer bırakmıyorlar. Her yeni gün, düşmanı biraz daha geri püskürtmek için elimizden geleni yapıyoruz. Vatan topraklarını savunmak, bağımsız bir Türkiye uğruna canımızı vermeye hazırız.
Geçen hafta Sakarya’da çok zorlu bir mücadele verdik. Arkadaşlarımızdan bazılarını kaybettik, ama onların bu topraklara verdiği emek ve kan , özgürlük meşalemizi daha da güçlendirdi. Bizler, geride kalanlar, onların anısını yaşatacak ve mücadeleyi sonuna kadar sürdüreceğiz.
Senin de orada, köyde elinden geleni yaptığını biliyorum. Duaların ve desteklerin bizlere ulaşıyor. Unutma, bu mücadele sadece cephede değil, her yerde, her Türk’ün yüreğinde sürüyor. Bizim için burada dua etmeye ve halkımızı bu büyük mücadeleye destek olmaya çağırmaya devam et.
Yakında zaferi hep birlikte kutlayacağımıza olan inancım tam. O zaman geldiğinde, vatanımızın her köşesinde hürriyet türküleri yankılanacak. O güne kadar sabırlı ve metin ol. Vatan sağ olsun!
Kucak dolusu selamlar ve dualarla.
Ali – 2.Tümen, Sakarya Cephesi
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.