9. Sınıf Biyoloji Ders Kitabı Sayfa 40-41 Cevapları Meb Yayınları
9. Sınıf Biyoloji Ders Kitabı Cevapları – MEB Yayınları | Sayfa 40–41
4. Etkinlik: Çevremizdeki Canlılar
Soru 1 - Aşağıda verilen uygulama basamaklarını takip ederek etkinliği gerçekleştiriniz.
Cevap: Bu etkinlikte öğretmenin yönlendirmesiyle uygulama basamakları sırasıyla takip edilmiştir. Bir hayvan ve bir bitki seçilerek, bu canlılar belirlenen süre boyunca düzenli şekilde gözlemlenmiş, elde edilen veriler gözlem tablolarına kaydedilmiştir.
Soru 2 - En çok ilginizi çeken bir hayvan ve bir bitkiyi üç gün boyunca kararlı bir şekilde gözlemleyiniz. Bu canlılarda gözlemlediğiniz özellikleri gözlem tablosuna kaydediniz.
Cevap: Bu etkinlik için hayvan olarak kedi, bitki olarak fesleğen seçilmiştir.
Üç gün boyunca yapılan gözlemler sonucunda:
- Kedi, hareketli yapısı, dışarıdan beslenmesi ve çevresel uyaranlara hızlı tepki vermesiyle dikkat çekmiştir.
- Fesleğen, sabit bir canlı olmasına rağmen ışığa yönelme, büyüme ve gelişme göstermiştir.
Bu gözlemler beslenme, büyüme ve gelişme ile uyaranlara tepki başlıkları altında gözlem tablosuna işlenmiştir.
Soru 3: Gerekli olduğunu düşündüğünüz durumlarda gözlem süresini ve sıklığını artırabilirsiniz. Gözlem süresini ve sıklığını artırdığınızda yeni bir veri elde etmişseniz bu veriyi de gözlem tablosuna kaydetmeyi unutmayınız.
Cevap: Gözlem süresi boyunca fesleğenin yaprak sayısında artış, kedinin davranışlarında günlere göre farklılıklar gözlemlenmiştir. Elde edilen bu yeni veriler gözlem tablosuna eklenmiştir.
Soru 4 - Seçtiğiniz canlılarda gözlemleyemediğiniz ancak varlığını bildiğiniz canlılık özelliklerini gözlem tablosunda işaretleyiniz.
Cevap: Seçilen canlılarda üreme, hücresel yapı, metabolizma ve enerji üretimi gibi özellikler doğrudan gözlemlenememiştir. Ancak bu özelliklerin canlılarda kesin olarak bulunduğu bilindiği için, gözlem tablosunda ilgili bölümler işaretlenmiştir.
Sayfa 41 cevapları
Soru 5 - Seçtiğiniz canlılarda gözlemleyemediğiniz canlılık özelliklerine ilişkin tahminlerinizi aşağıdaki tabloda ilgili bölüme yazınız ve bu tahminlerinizi güvenilir kaynaklardan doğrulayınız.
Hücresel yapı: Kedi hayvan hücrelerinden, fesleğen ise bitki hücrelerinden oluşur.
Adaptasyon:
Kedi, kürk yapısı sayesinde çevresel koşullara uyum sağlar.
Fesleğen, ışık ve su miktarına göre büyüme hızını değiştirir.
Varyasyon:
Kedilerde kürk rengi ve göz rengi,
fesleğende yaprak büyüklüğü ve şekli farklılık gösterebilir.
Organizasyon:
Kedide hücre–doku–organ–sistem,
fesleğende kök–gövde–yaprak şeklinde bir yapı vardır.
Homeostazi:
Kedi vücut sıcaklığını sabit tutar,
fesleğen su dengesini korur.
Metabolizma:
Kedi besinleri parçalayarak enerji elde eder,
fesleğen fotosentez yaparak besin üretir.
Enerji üretimi:
Kedi oksijenli solunumla,
fesleğen fotosentez yoluyla enerji üretir.
Soru 6 - Ulaştığınız sonuçları sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Elde edilen sonuçlar sınıfta paylaşılarak hayvan ve bitkilerin canlılık özellikleri karşılaştırılmış, benzer ve farklı yönler tartışılmıştır. Bu paylaşım sayesinde canlıların ortak özellikleri daha iyi anlaşılmıştır.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.