8. Sınıf İnkılap Tarihi Ders Kitabı Sayfa 13-29 Cevapları Dersdestek Yayınları
8. Sınıf İnkılap Tarihi Ders Kitabı Sayfa 13 Cevapları
Sayfa 13 Kavramlar ve Anlamları
- İhtilal: Bir devletin yönetimini köklü biçimde değiştirmek amacıyla halkın ayaklanması.
- İnkılap: Toplumsal, siyasal ve kültürel alanlarda yapılan köklü değişiklikler.
- Islahat: Var olan düzeni koruyarak yapılan yenilikler ve düzenlemeler.
- Meşrutiyet: Padişahın yanında halkın temsilcilerinin bulunduğu meclis ile yönetim şekli.
- Milliyetçilik: Bir milletin bağımsızlığını, birliğini ve kendi değerlerini savunması.
- Düyun-u Umumiye: Osmanlı Devleti’nin dış borçlarını toplamak ve ödemek için kurulmuş idare.
- Osmanlıcılık: Osmanlı Devleti’ni ayakta tutmak için tüm milletleri Osmanlı kimliği altında birleştirme düşüncesi.
- Türkçülük: Türk milletinin değerlerini, dilini ve kültürünü esas alan fikir akımı.
- Batıcılık: Osmanlı’nın Batı medeniyetini örnek alarak gelişmesini savunan düşünce akımı.
- İslamcılık: Osmanlı’da yaşayan tüm Müslümanların birlik ve beraberliğini savunan fikir akımı.
Sayfa 14 Cevapları
Soru: Fransız İhtilali ile yayılan milliyetçilik akımının, çok uluslu bir yapıya sahip Osmanlı Devleti’ni nasıl etkilemiş olabileceğini tartışınız.
Cevap: Fransız İhtilali sonrasında ortaya çıkan milliyetçilik akımı, Osmanlı Devleti içindeki farklı etnik toplulukları bağımsızlık fikrine yöneltmiştir. Bu durum özellikle Balkanlarda isyancı hareketlerin başlamasına neden olmuş, Osmanlı’nın çok uluslu yapısını sarsmış ve siyasi gücünü zayıflatmıştır.
Sayfa 15 Cevapları
Soru: Aşağıdaki ifadeye uygun bir soru yazınız.
Cevap: Fransız İhtilali ile ortaya çıkan milliyetçilik akımının etkisiyle Balkanlarda ayaklanmalar çıkmıştır ve bu yüzden Osmanlı Devleti amaçladığı düzeni sağlayamamıştır.
Sayfa 16 Cevapları
Soru: Tanzimat ve Islahat Fermanları, Osmanlı Devleti’nin siyasi ve sosyal yapısını nasıl etkilemiştir?
Cevap: Tanzimat ve Islahat Fermanları ile Osmanlı toplumu içerisinde eşitlik anlayışı ön plana çıkmıştır. Gayrimüslimlere verilen bazı haklar, devletin Avrupalı devletlerin baskısını azaltma çabasının bir göstergesidir. Ancak bu fermanlar Osmanlı’nın dağılma sürecini durdurmaya yetmemiştir.
Sayfa 18 Cevapları
Soru: Haritaya göre Osmanlı Devleti'nin siyasi varlığına zarar verebilecek devletler hangileridir?
Cevap: Haritaya bakıldığında Osmanlı Devleti’nin siyasi varlığına en fazla zarar verebilecek ülkeler; İngiltere, Rusya, Fransa ve Avusturya-Macaristan olarak görülmektedir. Bu devletler, Osmanlı toprakları üzerinde sömürgecilik ve genişleme planları yapmışlardır.
Sayfa 19 Cevapları
Soru: Ekonomik açıdan dışa bağımlılık, Osmanlı Devleti’nin siyasi egemenliğini nasıl etkilemiş olabilir?
Cevap: Osmanlı’nın dış borçlara bağımlı hale gelmesi, siyasi bağımsızlığını da olumsuz yönde etkilemiştir. Artan borçlar nedeniyle maliye Düyun-u Umumiye İdaresinin kontrolüne girmiştir. Bu durum Osmanlı’nın kendi kararlarını özgürce almasını engellemiş ve siyasi egemenliğini ciddi şekilde zayıflatmıştır.
Sayfa 20 Cevapları (Etkinlik – Kavram Haritası)
a. XIX. yüzyılda tüm dünyayı siyasi yönden etkileyen olay: Fransız İhtilali
b. Tüm dünyayı etkileyen ekonomik gelişme: Sanayi İnkılabı
c. Bu gelişmelerin sonucunda ortaya çıkan kavram: Sömürgecilik
d. Osmanlı Devleti’nin olumsuz etkilenme nedeni: Çok uluslu yapısı
e. Osmanlı Devleti’nin Balkan toprakları üzerindeki etkisi: Azınlık isyanları
f. Osmanlı Devleti’nin bu gelişmelere karşı geliştirdiği fikir akımı: Osmanlıcılık
Sayfa 21 Cevapları
Soru: Mustafa Kemal’in öğrenim gördüğü okullar ve yaşadığı şehirler hakkında bildiklerinizi söyleyiniz.
Cevap: Mustafa Kemal, eğitim hayatına Selanik’te Şemsi Efendi İlkokulu’nda başladı. Daha sonra Selanik Askerî Rüştiyesi ve Manastır Askerî İdadisi’nde okudu. İstanbul Harp Okulu ve Harp Akademisi’nde eğitim aldı. Böylece Selanik, Manastır ve İstanbul onun eğitim ve fikir hayatında önemli rol oynadı.
Sayfa 22 Cevapları
Soru: Mustafa Kemal’in ailevi ve ekonomik sıkıntılarına rağmen eğitim hayatına devam etmek istemesi hangi kişilik özelliklerine sahip olduğunu göstermektedir?
Cevap: Mustafa Kemal’in bu tutumu, onun azimli, kararlı, çalışkan ve hedefleri uğruna fedakârlık yapabilen bir kişiliğe sahip olduğunu gösterir.
Sayfa 23 Cevapları
Soru: İstanbul Harp Akademisinin Mustafa Kemal’in kişilik özelliklerinin oluşumuna ne gibi katkılar sağlamış olabileceğini belirtiniz.
Cevap: Harp Akademisi, Mustafa Kemal’in liderlik, disiplin, planlı çalışma ve askerî düşünme becerilerini geliştirmesinde etkili olmuştur. Ayrıca burada aldığı eğitim, onun askerî strateji bilgisini artırmış ve liderlik vasıflarını güçlendirmiştir.
Sayfa 24 Cevapları
Soru: Mustafa Kemal’in fikir hayatını etkileyen faktörlerlerin neler olabileceği hakkındaki düşüncelerinizi söyleyiniz.
Cevap: Mustafa Kemal’in fikir hayatını, okuduğu kitaplar, öğretmenleri, yaşadığı şehirler, askerî eğitim hayatı, Avrupa’daki gelişmeler ve dönemin sosyal-siyasal olayları etkilemiştir.
Soru: Selânik, Mustafa Kemal’in fikir hayatına ne gibi katkılarda bulunmuş olabilir?
Cevap: Selanik, çok kültürlü yapısıyla Mustafa Kemal’in farklı fikirlerle tanışmasını sağlamış, ayrıca özgürlükçü ortamı onun hürriyet ve bağımsızlık düşüncelerini geliştirmiştir.
Sayfa 25 Cevapları
Soru: İstanbul’un hangi özellikleri ile Mustafa Kemal’in fikir hayatını etkilediğini belirtiniz.
Cevap: İstanbul, Osmanlı’nın başkenti olması nedeniyle siyasi, askerî ve kültürel merkez konumundaydı. Bu durum Mustafa Kemal’in devlet yönetimi, modernleşme ve yenilik fikirleri kazanmasında etkili oldu.
Soru: Sofya’nın hangi özellikleri ile Mustafa Kemal’in fikir hayatında etkili olduğunu belirtiniz.
Cevap: Sofya, Mustafa Kemal’in görev yaptığı dönemde Avrupa’nın gelişmişliğini gözlemlemesine imkân sağlamış, böylece onun Batı medeniyetine yönelmesi, çağdaşlaşma ve yenilikçilik düşüncelerinin pekişmesine katkıda bulunmuştur.
Sayfa 28 Cevapları (Etkinlik)
Soru: Aşağıda verilen sözlerin altına Mustafa Kemal’in hangi kişilik özelliği ile ilgili olduğunu yazınız.
-
“Yaşımın küçük olmasına rağmen bu savaşa katılmayı çok istemiştim...”
Vatanseverlik ve cesaret -
“Ufkun ötesini görmesi lazımdır.”
İleri görüşlülük -
“Dünyanın beklediği son dâhi, Türkiye’de ortaya çıktı...” (Lloyd George)
Deha ve üstün zekâ -
“Hattı müdafaa yoktur, sathı müdafaa vardır...”
Askerî deha ve kararlılık
Sayfa 29 Cevapları
1. Etkinlik – Mustafa Kemal’in Okulları ve Yılları
- 1886 → Mahalle Mektebi, Şemsi Efendi Mektebi
- 1894 → Selanik Askerî Rüştiyesi
- 1896 → Manastır Askerî İdadisi
- 1899 → İstanbul Harp Okulu
- 1902 → İstanbul Harp Akademisi
2. Etkinlik – Sorular ve Cevaplar
a) Namık Kemal’in ünlü tiyatro eseri → Vatan Yahut Silistre
b) Mustafa Kemal’in ilk görev yeri → Şam
c) Mustafa Kemal’in idadi eğitimini aldığı şehir → Manastır
ç) Mustafa Kemal’in harp okuluna başladığı şehir → İstanbul
d) İkinci Meşrutiyet’in savunucularından, Mustafa Kemal’in fikir hayatına katkıda bulunan Türk yazar → Tevfik Fikret
e) Selanik’te modern yöntemlerle öğretim yapan eğitimci → Şemsi Efendi
ŞİFRE : VATAN SEVERLİK
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.