2. Tema Bağımsızlık Yolu: Haydi, Bitirelim! Cevapları (6. Sınıf Türkçe)
2. Tema Bağımsızlık Yolu: Haydi, Bitirelim! Cevapları
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 113 Cevapları
1) Yandaki şiiri okuyup soruları cevaplayınız.
OLAMAM
Bir çocuksam Kucaksız,
Oyuncaksız;
Bir delikanlıysam
Atsız,
Pusatsız
Olabilirim…
Bayraksız olamam!
Konaksız, saraysız;
Evsiz, yuvasız, köysüz
Kalabilirim.
Sevdiklerim gidebilir,
Sevenlerim ihanet edebilir. ..
Her şeysiz kalabilirim, her şeysiz olabilirim Bayraksız olamam,
Bayraksız olamam!
a) Yaşamınıza neler olmadan devam edebileceğinizi ve edemeyeceğinizi düşününüz. Şiirden ve düşüncelerinizden hareketle bu varlık veya kavramları aşağıda sınıflandırınız. Gerekli görürseniz ok sayısını artırabilirsiniz.
| Olabilirim | Olamam | 
|---|---|
| Kucaksız | Bayraksız | 
| Oyuncaksız | |
| Atsız | |
| Pusatsız | |
| Konaksız / Saraysız | |
| Evsiz / Yuvasız / Köysüz | |
| Sevdiklerimden ayrı | 
b) Boş bırakılan kutuyu yazdığınız varlık veya kavramlardan yola çıkarak isimlendiriniz.
Cevap: Boş kutunun adı: OLAMAM (Bayraksız).
2) a) Yandaki karekodu okutarak “Parla” adlı marşı dinleyiniz.
Cevap: Dinlediğimde cumhuriyet sevgisi, birlik ve coşku hissettim.
b) Bu marşı, duygu ve düşüncelerinizi aktaracağınız bir konuşma metnine dönüştürmek üzere aşağıdakilerden birini seçiniz.
Cevap: Bir öğretmen olarak öğrencilere hitap edeceğim.
c) Seçtiğiniz bakış açısına göre konuşma metninizi aşağıya yazınız.
Sevgili öğrenciler, “Parla” marşı bize özgürlüğümüzün kıymetini hatırlatır. Bayrağımız göklerde dalgalansın diye mücadele edildi. Bizler çalışkan olmalı, ülkemizi ileri taşımak için çaba göstermeliyiz. Hep birlikte daha parlak bir geleceğe yürüyoruz. Parla Türkiye!
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 114 Cevapları
3) Aşağıdaki metni okuyup soruyu cevaplayınız.
O gün yılın ilk ayıydı. Paltom siyah olduğu için kısa bir an da olsa üzerime düşen kar tanelerinin eşsiz şekillerini inceleme fırsatı bulabiliyordum. Sonunda arkadaşım Kerem aşağı inebildi ve yola koyulduk. Karın şiddeti iyice azalmıştı. Bugün alt sokağımıza yeni taşınan Kıbrıs gazisi komşumuzu ziyaret edecektik. Parkın doğusundaki pastaneye uğrayıp ikramlık bir şeyler almaya karar verdik. Soğuk hava içimize işlerken içimizde tarifsiz bir sevinç vardı: Vatanımız için canını hiçe sayan bir kahraman asker ile tanışacaktık.
Bu kelimelerin yerine karşıt (zıt) anlamlılarını koyarak metni yeniden okuyunuz. Metni yeniden okuduğunuzda metnin anlam bütünlüğü hangi cümlelerde bozuldu? Sizce bu durumun sebebi ne olabilir? Açıklayınız.
Cevap: ilk→son, siyah→beyaz, azalmıştı→artmıştı, alt→üst, doğusundaki→batısındaki, soğuk→sıcak. Anlam bütünlüğü 2. cümlede (beyaz paltoyla kar taneleri görünmez) ve son cümlede (karlı günde “sıcak hava” olmaz) bozulur; çünkü ortam ve mantıkla çelişir.
4) Aşağıdaki metni okuyup soruları cevaplayınız.
Türk milletinin düşmana karşı verdiği bağımsızlık mücadelesinin zaferle sonuçlanmasının ardından yeni ve çok önemli bir mücadele daha başlar. Mustafa Kemal ATATÜRK bu mücadeleyi “En büyük savaş, cahilliğe karşı yapılan savaştır.” ve “Toplumun düşmanı cehalet, cehaletin düşmanı öğretmendir’.” sözleriyle vurgulamıştır.
a) Metinde sözü edilen “öğretmenlerin cehaletle mücadelesi” ile “Türk milletinin düşmanla olan bağımsızlık mücadelesi”ni karşılaştırınız. Tema boyunca öğrendiklerinizden ve ön bilgilerinizden yararlanarak ulaştığınız benzerlik ve farklılıkları aşağıya listeleyiniz.
| Benzerlikler | 
|---|
| Her ikisi de vatan sevgisiyle yapılır. | 
| Birlik ve fedakârlık gerektirir. | 
| Milletin geleceğini korumayı amaçlar. | 
| Farklılıklar | 
|---|
| Biri silahla cephede, diğeri bilgiyle okulda yapılır. | 
| Biri kısa süreli, diğeri sürekli devam eder. | 
| Araçları farklıdır: silah-cephane / kitap-kalem | 
b) Millî Mücadele sonrasında bir köy okulunda öğretmen olduğunuzu düşününüz. Köyde okuma seferberliği başlatmak istiyorsunuz. Etkinliğin “a” maddesindeki listeden hareketle amacınızı yansıtan bir konuşma yapınız.
Cevap: Sevgili halkım, cehalet en büyük düşmanımızdır. Okumayı öğrenirsek güçlü bir millet oluruz. Bu yüzden akşamları okuma saatleri düzenliyoruz. Her aile bir kitap bağışlamalı, çocuklarımızla birlikte okuyalım. Hep birlikte kalemle zafer kazanalım.
c) Konuşmanızı elektronik bir cihaz ile kaydedebilir, ayna karşısında yapabilir ya da aile fertlerinize sunabilirsiniz. Böylece farklı şekillerde dönüt alabilir ve konuşma performansınızı değerlendirebilirsiniz.
Cevap: Konuşmamı kaydedip aileme dinleteceğim; aldığım dönütlere göre düzelteceğim.
6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 115 Cevapları
5) Yandaki karekodu okutarak “İstiklal Marşı’nın Kabulü” adlı içeriği izleyiniz ve soruları cevaplayınız.
Cevap: “İstiklal Marşı’nın Kabulü” adlı içeriği dikkatlice izledim.
a) Marşımızın yazılışını ve o dönemin şartlarını düşünerek aşağıdaki ifadeyi tamamlayınız.
Cevap: Ben, Mehmet Âkif’in yerinde olsam marşı millete armağan eder, adımı öne çıkarmadan “bu milletin ortak sesi” diye teslim ederdim.
b) İzlediğiniz içerikten hareketle Mehmet Akif Ersoy’un aşağıdaki davranışlarının sebebini açıklayınız.
• Mehmet Akif Ersoy, İstiklal Marşı’nı kurula imzasız şekilde teslim etmiştir.
• Bütün şiirlerinin yer aldığı “Safahat” adlı eserine İstiklal Marşı’nı dâhil etmemiştir.
Cevap: İmzasız teslim etmesi: Marşın şahsi bir şiir değil, milletin malı olduğunu göstermek istedi. Safahat’a almaması: İstiklâl Marşı’nı kutsal bir metin saydı; kişisel şiir kitabına koymayı uygun görmedi.
c) İstiklal Marşı’nın yazıldığı dönemde yaşadığınızı ve Mehmet Akif Ersoy ile karşılaştığınızı hayal ediniz. Ona yönelteceğiniz sorular neler olurdu? İzlediğiniz içerikten yararlanarak oluşturacağınız soruları aşağıya yazınız.
Mehmet Âkif’e sorularım:
- Marşı yazarken en çok hangi duyguyu yaşadınız?
- Sizi en çok zorlayan mısra hangisiydi?
- Neden marşı imzasız verdiniz?
- Ödülü neden kabul etmediniz?
- O günlerin en ağır şartı neydi?
- Gençlere mesajınız nedir?
- Marşta sizin için en değerli dize hangisi?
- Marşın bestelenmesi hakkında ne düşündünüz?
ç) Daha önce izlediğiniz “Rafadan Tayfa-İstiklâl Marşı” içeriği ile “İstiklal Marşı’nın Kabulü” adlı içeriği karşılaştırınız. Aşağıdaki diyagramda yazan ifadeler bu içeriklerin ortak özelliği ise yeşil oku, farklı özelliği ise mavi oku takip ederek uygun çıkışa ulaşınız.
Cevap: Doğru çıkışlar: B – C – D – F
 
					 
				 
				 
				
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.