11. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 50-54 Cevapları Ata Yayıncılık
11. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 50 Cevapları (Ata Yayıncılık)
Soru: Edebi eserler insan hayatını ve toplumu hangi oranda yansıtabilir? Tartışınız.
Cevap: Edebi eserler, insanın yaşadığı hayatı ve toplumun yapısını güçlü bir şekilde yansıtır. Çünkü edebiyat, bireylerin duygularını, düşüncelerini ve yaşadığı sorunları dile getirir. Bir yandan bireyin iç dünyasını gösterirken, diğer yandan toplumun kültürel değerlerini, sosyal sıkıntılarını ve yaşanan değişimleri ortaya koyar. Bu nedenle edebi eserler, hem insan hayatının hem de toplumun bir aynası gibidir.
11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Sayfa 53 Cevapları (Ata Yayıncılık)
Soru 1: “Keçi” adlı hikâyenin konusunu ve temasını belirleyiniz.
- Konu: Memed ve ailesinin kıtlıkla mücadelesi.
- Tema: Açlık, yoksulluk, çaresizlik ve göç etme zorunluluğu.
Soru 2: Hikâyedeki temel çatışmayı ve diğer çatışmaları söyleyiniz.
-
Temel çatışma: Açlık ve yoksulluk karşısında yaşam mücadelesi.
Diğer çatışmalar:
- Memed’in Çukurova’ya gitme isteği ile karısının sessiz direnişi.
- Köydeki umutsuzluk ile Çukurova’daki umut.
- İnsanların çaresizliği ile hayata tutunma arzusu.
Soru 3: Hikâyenin anlatıcısını ve bakış açısını belirtiniz.
Cevap: Hikâyede üçüncü kişi anlatıcı vardır. Olaylar ilahi (hâkim) bakış açısıyla aktarılmıştır.
Soru 4: Hikâyede köy ve Çukurova’daki sosyal hayat nasıl verilmiştir? Karşılaştırarak açıklayınız.
Cevap: Köyde kıtlık, açlık, işsizlik ve çaresizlik hâkimdir. Çukurova ise iş, para ve yeni bir hayat umudu taşır. Köy umutsuzlukla doluyken, Çukurova uzak ama umut verici bir çıkış kapısı olarak sunulmuştur.
Soru 5: Toplumcu gerçekçilik akımının metne yansımalarını örneklerle açıklayınız.
Cevap: Toplumcu gerçekçilik, halkın gerçek yaşam koşullarını yansıtır. Hikâyede “Ölürük, acımızdan ölürük bu yıl.” cümlesi bu anlayışın açık örneğidir. Açlık, kıtlık, göç düşüncesi ve keçinin aile için bir geçim sembolü olması da toplumcu gerçekçiliğin metne yansımalarıdır.
Soru 6: Hikâyenin olay örgüsünü yazınız.
- Kadın tarlada çürümüş tohumları bulur.
- Açlık ve umutsuzluk dile getirilir.
- Memed Çukurova’ya gitmek ister.
- Karısı sessiz kalır ve kabullenir.
- Çocuklar açlık içinde kalır.
- Memed köyde un arar fakat bulamaz.
- Keçi çaresizliğin sembolü hâline gelir.
- Memed, son çare olarak Çukurova’ya gitmeye karar verir.
Soru 7: Yaşar Kemal’in biyografisiyle bağlantılı olarak “Keçi” hikâyesini değerlendiriniz.
Cevap: Yaşar Kemal, Çukurova’da doğup büyüdüğü için köy halkının yaşadığı açlığı, yoksulluğu ve göç sorununu yakından görmüştür. “Keçi” hikâyesi, onun edebî kişiliğini ve gözlem gücünü yansıtır. Toplumcu gerçekçi bir bakışla, Çukurova’nın insanlarını ve yaşadığı zorlukları gerçekçi bir dille edebiyata taşımıştır.
11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Sayfa 54 Cevapları (Ata Yayıncılık)
Soru 8: “Keçi” adlı hikâyenin şahıs kadrosunu tabloya göre doldurunuz.
Kişiler | Fiziksel ve Psikolojik Özellikleri | Toplumsal Statüsü | Hikâyedeki İşlevi | Tip/Karakter |
---|---|---|---|---|
Memed | Yorgun, çaresiz ama umutlu görünmeye çalışan | Yoksul köylü | Ailesini geçindirmeye çalışan baba | Karakter |
Memed’in Karısı | Sessiz, yorgun, acı çeken | Yoksul köylü kadını | Açlık ve yoksulluğu temsil eden anne | Karakter |
Memed’in Çocukları | Aç, ürkek, masum | Köylü çocukları | Ailenin çaresizliğini ve geleceğini simgeler | Tip |
Etkinlik
Soru: Metinde kullanılan anlatım biçim ve tekniklerini belirleyiniz. Bunların metne katkısını açıklayınız.
- Anlatım Biçimleri: Öyküleyici anlatım, betimleyici anlatım.
- Anlatım Teknikleri: Tasvir, diyalog, iç çözümleme.
- Metne Katkısı: Olayların akıcılığı sağlanmış, mekân ve kişiler canlı biçimde göz önüne serilmiştir. Karakterlerin iç dünyası, çaresizlikleri ve duygusal çatışmaları daha etkili bir şekilde yansıtılmıştır.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.