10. Sınıf Fıkıh Ders Kitabı Sayfa 90 Cevapları Meb Yayınları
10. Sınıf Fıkıh Ders Kitabı Sayfa 90 Cevapları | MEB Yayınları
Etkinlik-3: Oruç da Acıkır
Oruç, sadece bedeni değil; düşünceyi, duyguları ve davranışları da terbiye eden bir ibadettir. İnsanı sabra, merhamete ve paylaşmaya yönlendirir.
Metnin Ana Mesajı
Metinde orucun “acıkan” yönü, insanın iç dünyasıyla ilişkilendirilerek anlatılmaktadır. Oruç; mideyi aç bırakmanın ötesinde, dili yalandan, kalbi kötü niyetten, eli haksızlıktan uzak tutmayı hedefler. Bu yönüyle oruç, insanı kontrollü, ölçülü ve ahlaklı bir yaşama davet eder.
1. Oruç ibadeti insanın düşünce, duygu ve davranışlarında kontrollü olma yönünden nasıl geliştirilebilir?
Oruç, insanın sabırla hareket etmesini ve kendini frenlemesini öğretir. Açlık ve susuzluk karşısında öfkesini, dilini ve davranışlarını kontrol eden kişi, günlük hayatta da daha bilinçli ve ölçülü davranmayı öğrenir.
2. Oruçlu bir kişinin gün içerisindeki güzel davranışları neler olabilir?
Yardımsever olmak, hoşgörülü davranmak, kırıcı sözlerden kaçınmak ve paylaşmaya istekli olmak oruçlu kişinin sergileyebileceği güzel davranışlardandır. Ayrıca sabırlı ve anlayışlı olmak, orucun ahlaki kazanımlarındandır.
3. Bu metinden hareketle orucun önemiyle ilgili hangi çıkarımlarda bulunulabilir?
Oruç, insanı sadece aç bırakmaz; onu olgunlaştırır ve eğitir. Metin, orucun insanı bencillikten uzaklaştıran, toplumsal duyarlılığı artıran ve manevi bilinci güçlendiren bir ibadet olduğunu göstermektedir.
Değerlendirme
Oruç ibadetinin manevi ve sosyal faydalarını anlatan çarpıcı ifade:
Oruç, insanın hem nefsini hem kalbini terbiye eden; sabır, merhamet ve paylaşma bilincini güçlendiren evrensel bir ibadettir. Toplumsal dayanışmayı artırır, bireyi daha duyarlı ve sorumlu hâle getirir.
Oruç Çeşitleri
Hanefî mezhebine göre oruçlar farz, vacip ve nafile olarak sınıflandırılır. Bu sınıflandırma, oruçların hüküm ve uygulanış biçimlerini doğru şekilde anlamayı sağlar.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.