10. Sınıf Felsefe Ders Kitabı Sayfa 90-91 Cevapları Meb Yayınları

10. Sınıf Felsefe Ders Kitabı Sayfa 90-91 Cevapları Meb Yayınları
10. Sınıf Felsefe MEB Yayınları Sayfa 90-91 Bilginin Niteliklerini Öğreniyorum etkinliği cevapları. Bilgi, doğruluk ve gerekçelendirme kavramlarıyla ilgili çalışma kağıdı çözümleri. En güncel ve anlaşılır cevaplar burada.

10. Sınıf Felsefe Ders Kitabı Cevapları – Sayfa 90

Uygulama 4.1 – Bilginin Niteliklerini Öğreniyorum

✔ / ✘ İfadeler Gerekçe
Mavi, bence en güzel renktir. Kişisel beğeniye dayanır; herkes için geçerli değildir.
Bir bilgisayarın RAM kapasitesi, hızını belirler. Bilimsel verilere dayanır, teknik ölçümlerle doğrulanabilir.
İnsanlar, bir gün mutlaka Mars’ta yaşayacak. Şu an için kanıtlanmamış bir tahmindir.
Kış, bu yıl çok sert geçecek. Somut veri yoktur, kesinlik ifade etmez.
Dünyadaki en başarılı insan ben olabilirim. Nesnel ölçütlerle kanıtlanamaz; öznel bir iddiadır.
Elektrik akımı, iletken tellerden geçerken manyetik alan oluşturur. Deneysel olarak doğrulanmış fiziksel bir gerçektir.
Bitkiler fotosentez yaparken oksijen üretir. Biyolojik gerçekliktir; gözlem ve deneylerle desteklenir.
Soğukta kalın giyinmek üşümeyi engeller. Günlük yaşam deneyimleriyle doğruluğu gösterilir.
Işık, prizmadan geçince renklerine ayrılır. Optik deneylerle ispatlanabilir bilimsel bilgi.
Matematik herkesin sevdiği bir derstir. Duygu ve tercih içerir; genel geçer değildir.
Mısır piramitleri firavunlar için mezar olarak yapılmıştır. Tarihsel ve arkeolojik kanıtlarla desteklenmiştir.
Pi sayısı, çember çevresinin çapına oranıdır. Evrensel ve değişmez matematiksel bilgidir.
Tutunamayanlar, yazılmış en büyük edebiyat eseridir. Sanatsal değer görecelidir; nesnel bilgi olamaz.
Bazı ağaçlar uçar. Doğa yasalarına aykırıdır; yanlış bilgidir.
Yarın yağmur yağacakmış gibi hissediyorum. Hissiyata dayanır; doğruluğu garanti değildir.

10. Sınıf Felsefe Ders Kitabı Cevapları – Sayfa 91

1) Bilgi olan ifadeleri belirlerken hangi ölçütleri kullandınız?

Bilginin nesnel, kanıtlanabilir ve doğrulanabilir olmasına dikkat ettim. Deney ve gözleme dayanması, herkes tarafından aynı şekilde kabul edilebilmesi benim için ölçüt oldu.


2) Bilgi olan ifadelerin ortak özellikleri nelerdir?

Hepsi kanıtlanabilir gerçeklere dayanır, duygu ya da kişisel beğeri içermez. Mantıksal açıdan tutarlı ve objektiftir.


3) Bilgiyi bilgi olmayandan ayırt etmek neden önemlidir?

Çünkü yanlış bilgi, yanlış kararlar almamıza yol açar. Sağlık, ekonomi ve eğitim gibi durumlarda doğru bilgi, güvenli ve bilinçli şekilde hareket etmemizi sağlar.


4) Tabloda işaretlediğiniz bilgi olan ifadelerden hangileri önerme olarak kabul edilebilir? Gerekçesiyle yazınız.

Örneğin,

  • “Elektrik akımı manyetik alan oluşturur.”
  • “Pi sayısı çemberin çevresinin çapa oranıdır.”

Bu cümleler doğru ya da yanlış olarak test edilebilir oldukları için önerme kabul edilir.


5) Seçtiğiniz iki bilgi ifadesiyle argüman oluşturunuz. Akıl yürütme türünü açıklayınız.

1. Argüman
Önermem: Bitkiler fotosentez yapar.
Gerekçe: Fotosentez sürecinde bilimsel olarak oksijen üretildiği kanıtlanmıştır.
→ Bu nedenle bitkiler oksijen kaynağıdır.
(Bilimsel – nedensel akıl yürütme)

2. Argüman
Önermem: Pi sayısı her çemberde aynıdır.
Gerekçe: Matematiksel olarak sabit kabul edilir ve bütün çemberlerde aynı sonuç çıkar.
→ O hâlde Pi sayısı evrensel bir bilgidir.
(Matematiksel – tümdengelim)


6) Önerme, argüman ve akıl yürütme ile bilgi ifade eden cümleler arasındaki ilişki nedir?

Bilgi doğru bir önerme ile ifade edilir.
Bu önerme gerekçelendirildiğinde argüman oluşur.
Argümanın sağlamlığı ise kullanılan akıl yürütme biçimi ile değerlendirilir.
Yani üçü birlikte bilginin doğruluğunu destekler.

Etiketler :
HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.