Umutla Umutsuzluk Metni Cevapları
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 22 Cevapları
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Soru: Kitap okumanın ruhsal sağlığımıza etkileri ile ilgili yaptığınız araştırma sonucu edindiğiniz bilgileri sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Kitap okumak ruhumuzu sakinleştirir, günlük streslerden uzaklaştırır ve hayal gücümüzü geliştirir. Düzenli okumak zihnimizi canlı tutar, odaklanma gücümüzü artırır. Ayrıca empati yeteneğimizi geliştirerek kaygı ve yalnızlık duygusunu azaltır.
Metni, noktalama işaretlerine dikkat ederek sesli okuyunuz.
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 24 Cevapları
1. ETKİNLİK
A) Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki kelimeleri ve kelime gruplarını anlamlarıyla örnekteki gibi eşleştiriniz.
- 1. sitem etmek → c. Bir kimseye üzüldüğünü, kırıldığını öfkelenmeden belirtmek
- 2. şaşalamak → e. Şaşkın bir duruma düşmek, şaşkınca davranmak
- 3. medet ummak → a. Birinden veya bir şeyden yardım beklemek
- 4. nice → b. Uzun süreden beri
- 5. tüşümek → d. Yapacak bir şey bulamamak, boş kalmak
B) Aşağıya, anlamını öğrendiğiniz kelimelerden üç tanesini kullanacağınız bir paragraf yazınız.
Cevap:Dün çok yorulduğum için arkadaşlarımdan medet umdum. Onlara derdimi anlatırken biraz sitem ettim ama beni anlayışla karşıladılar. Daha sonra olanları düşününce bir süre öylece tüşümek zorunda kaldım.
2. ETKİNLİK
A) Aşağıdaki soruları okuduğunuz metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.
1- Yazar, yaşama sevincini niçin kaybetmiştir?
Cevap: Sorunların birikmesi ve yalnızlık yüzünden kaybetmiştir.
2- Sorunlarını çözmek için yazarın ilk düşündüğü yöntem nedir?
Cevap: Sorunlarını kâğıda yazmayı düşünmüştür.
3- Eve gelen kitaplar, yazarın ruh hâlinde nasıl bir değişikliğe neden olmuştur?
Cevap: Kitaplar yazarın umutla bakmasını sağlamış, onu mutlu etmiştir.
4- Okuduğunuz kitaplar sizin hayata bakışınızı nasıl etkiliyor?
Cevap: Okuduğum kitaplar bana farklı bakış açıları kazandırıyor, hayata umutla bakmamı sağlıyor.
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 25 Cevapları
B) Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri okuduğunuz metinden hareketle tamamlayınız.
- Kapının çalması yazarı sinirlendirmiştir çünkü iki saattir çalışmaya motive olmaya uğraşıyordu.
- Yazar, kaybettiği zamana zaman eklemek istemediği için gelen kitapları okumaya hemen başlamak istiyordu.
- Meyveleri afiyetle yiyen yazar, sorunlar listesini iptal ederek yapılacaklar listesi hazırladı.
- “Çıkmadık candan umut kesilmez.” cümlesi yazar için yeniden umut kaynağı olabilirdi.
3. ETKİNLİK
Soru: Kitaplar insanların dünyasını aydınlatan bir güneş gibidir.” cümlesinde kitaplar bir güneşe benzetilerek benzetme sanatı kullanılmıştır. Siz de aşağıdaki cümleleri benzetme sanatından yararlanarak tamamlayınız.
- Yaşam bir yol gibidir. Çünkü inişleri ve çıkışları vardır.
- Umut bir ışık gibidir. Çünkü karanlıkta yolumuzu aydınlatır.
- Okumak bir pencere gibidir. Çünkü bize yeni dünyalar açar.
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 26 Cevapları
4. ETKİNLİK
Soru: A) Okuduğunuz metinde geçen “ Umudun olduğu yerde her soruna bir çözüm bulunur.” cümlesinin sizde uyandırdığı duygu ve düşüncelerden hareketle açıklayıcı anlatım biçimini kullanacağınız bilgilendirici bir metin yazınız.
Cevap: “Umudun olduğu yerde her soruna bir çözüm bulunur.” sözü, hayatta umutlu olmanın önemini vurgular. İnsan her zaman sorunlarla karşılaşabilir, fakat umudu varsa bu sorunların üstesinden gelebilir.
Umut, karanlıkta yolumuzu aydınlatan bir ışık gibidir. Günlük hayatta derslerde zorlandığımızda umudumuzu kaybetmeden çalışmaya devam edersek başarıya ulaşırız. Hastalıklarla mücadele eden kişiler de umutları sayesinde güçlü kalabilir. Tarihte pek çok bilim insanı, denemelerinde başarısız olsa da umutlarını yitirmeyip çalışmaya devam ederek büyük buluşlar yapmıştır. Örneğin, Edison defalarca başarısız olmasına rağmen sonunda ampulü icat etmiştir.
Sonuç olarak umut, hayatımızda karşılaştığımız zorluklara karşı bize güç verir. Umudu olan insan çözümler üretir, umudu olmayan ise kolayca pes eder.
B) Yazdığınız metni öğretmeninizle yazım ve noktalama kuralları açısından gözden geçiriniz. Varsa hatalarınızı düzeltiniz.
Cevap: Metnimi öğretmenimle kontrol ettim ve gerekli yazım ile noktalama düzeltmelerini yaptım.
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 27 Cevapları
5. ETKİNLİK
Soru: A) Aşağıdaki cümlelerde yer alan fiilimsilerin altını çiziniz. Fiilimsilerin türünü (isim-fiil, sıfat-fiil, zarf-fiil) belirleyerek tablodaki ilgili bölümü örnekteki gibi işaretleyiniz.
- Beklediğim kitap bu sabah elime ulaştı. (sıfat-fiil)
- Kütüphanelerde okunacak pek çok kıymetli eser bulunuyor. (sıfat-fiil)
- Büyük eserleri okuyarak büyük düşünceleri anlayabilirsiniz. (zarf-fiil)
- Ülkemizdeki dijital okuyucarlık seviyesini yükseltmemiz gerekiyor. (isim-fiil)
- Günlük işlerimi bitirir bitirmez kitaplarımın dünyasına dalıyorum. (zarf-fiil)
- Bir bilgiye sahip olmak için o bilginin peşinden koşmalısınız. (isim-fiil)
- Kitabevine her girişinde binlerce kitap karşısında büyüleniyor. (isim-fiil)
- Yazılan her eserle duygu ve düşünceler geleceğe uzanır. (sıfat-fiil)
- Bir dil, kalıcı eserler verilerek yeni nesillere aktarılır. (zarf-fiil)
- Tarihin derinliklerine baktıkça Türkçenin gücünü görebiliriz. (zarf-fiil)
Soru: B) İçinde isim-fiil, sıfat-fiil ve zarf-fiil bulunan üç cümle kurunuz. Cümleleri aşağıya yazınız. Cümlelerin sonundaki yay ayracın ( ) içine cümlede kullandığınız fiilimsi türünü yazınız.
- Kitap okumak bana huzur veriyor. (isim-fiil)
- Dün bana hediye edilen kitabı çok beğendim. (sıfat-fiil)
- Ders çalışırken müzik dinleyerek daha hızlı öğreniyorum. (zarf-fiil)
6. ETKİNLİK
Soru: Karekodu okutarak fiilimsilerle ilgili elektronik içerikte verilen etkinliği yapınız.
Cevap: Karekodu okutarak fiilimsilerle ilgili elektronik içerikte verilen etkinliği sizler yapmalısınız.
GELECEK DERSE HAZIRLIK
Soru: Atatürk’le ilgili yazılmış kitaplar üzerine bir araştırma yapınız.
Atatürk’ün hayatını, fikirlerini ve mücadelelerini konu alan birçok önemli eser vardır. Bunlardan bazıları şunlardır:
- Çankaya (Falih Rıfkı Atay): Atatürk’ün yakın çevresinde bulunan yazar, onun kişiliğini ve devlet adamlığını detaylı biçimde anlatır.
- Atatürk (Yakup Kadri Karaosmanoğlu): Liderlik vasfını ve inkılaplarını ele alan bir çalışmadır.
- Gazi Mustafa Kemal Atatürk (İlber Ortaylı): Atatürk’ün fikir dünyasını, reformlarını ve siyasi mücadelesini açıklayan önemli bir eserdir.
- Atatürk (Andrew Mango): Dünyaca bilinen bu biyografi, Atatürk’ün hayatını farklı bir bakış açısıyla ele alır.
- Şu Çılgın Türkler (Turgut Özakman): Kurtuluş Savaşı ve Atatürk’ün önderliği ayrıntılı olarak anlatılmıştır.
- Türk’ün Ateşle İmtihanı (Halide Edip Adıvar): Milli Mücadele dönemini ve Atatürk’ün rolünü anı tadında aktaran önemli bir kitaptır.
Bu eserler, Atatürk’ün kişiliğini, inkılaplarını ve millet için verdiği mücadeleyi daha iyi tanımamıza yardımcı olur.