Pastör’ün Savaşı Metni Cevapları (8. Sınıf Türkçe)

Pastör’ün Savaşı Metni Cevapları, 8. Sınıf Hecce Yayıncılık Türkçe Ders Kitabı Sayfa 282-283-284-285-286-287-288 Etkinlik Soruları ve Cevaplarını yazımızın devamından okuyabilirsiniz.

Pastör’ün Savaşı Metni Cevapları

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hecce Yayınları Sayfa 282 Cevabı

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

İnsanlar hayatlarını kolaylaştırmak için neler yapıyorlar? Siz hayatınızı kolaylaştıracak bir icat yapacak olsaydınız ne icat ederdiniz? Nedenleriyle anlatınız.

Cevap: İnsanlar hayatlarını kolaylaştırmak için teknolojik araçlar, otomat sistemler ve yapay zekâ kullanıyorlar. Ben olsaydım insanların düşüncelerini anlayarak yardımcı olan bir robot icat ederdim.

Metni özetleyerek okuma stratejisine uygun olarak okuyunuz. Bunun için metni türünün özelliklerine ve noktalama işaretlerine dikkat ederek sessiz okuyunuz. Sessiz okuma sırasında aşağıdaki soruları cevaplayınız.

Metinde anlatılan olay nedir?
Cevap
: Kuduz bir kurdun insanlara ve hayvanlara saldırması ve Louis Pasteur’ün kuduz aşısını geliştirmesidir.

Metindeki karakterler kimlerdir?
Cevap
: Louis Pasteur, kuduz kurt, Dole halkı ve bazı bilim insanlarıdır.

Metinde anlatılan olay ne zaman, nerede geçmektedir?
Cevap
: 19. yüzyılda, Fransa’nın Jura Dağları’ndaki Dole kentinde geçmektedir.

Metnin serim, düğüm ve çözüm bölümünde neler anlatılmaktadır?

  • Serim: Kuduz kurdun ortaya çıkması.
  • Düğüm: Kuduzun çaresizliği ve Pasteur’ün çare arayışı.
  • Çözüm: Kuduz aşısının bulunması ve halkın kurtarılması.

Pastör’ün Savaşı

Uzun zaman önce, Fransa’nın Jura Dağlan bölgesinde bulunan Dole adındaki küçük şirin bir kentin sakinlerine, kuduz bir kurt dadandı… Geceleri ortaya çıkan bu kudurmuş hayvan, ineklere, koyunlara ve insanlara saldırıyordu. O zamanlar, kuduz hastalığına yakalananların hiçbir kurtuluş çaresi yoktu. İnsanların bu amansız hastalığa karşı bildikleri tek tedavi yöntemi, kuduz hayvan tarafından ışınlan yeri, kızgın demirlerle yakıp, dağlamaktı. Fakat bu acı verici tedavi, çoğu zaman işe yaramazdı.

Tüm kent halkı, bu kudurmuş kurt ortadan kaybolana kadar ne rahat bir nefes alabildi ne de huzur içinde bir uyku uyuyabildi. Erkekler geceleri duydukları en küçük bir tıkırtıda, ellerine silahlarını alıp kapı önlerine fırladılar.

1. ETKİNLİK

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hecce Yayınları Sayfa 286 Cevabı

Okuduğunuz metinden bazı kelimeler verilmiştir. Bu kelimelerin anlamını metnin bağlamından hareketle tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz. Anlamını öğrendiğiniz yeni kelime/kelime gruplarını sözlüğünüze yazımz. Öğrendiğiniz kelimeleri birer cümlede kullanınız.

kuduz: Köpek, kedi, tilki vb. memeli hayvanlardan ısırma, tırmalama veya salya yolu ile insana geçen, genellikle çırpınma, sudan korkma şeklinde beliren, zamanında aşı yapılmazsa ölümle sonuçlanan hastalık.
Cümlem: Geçen sene kedi tarafından ısırıldığım için kuduz aşısı oldum.

dağlamak: Akan kanı dindirmek veya hasta bölümleri ortadan kaldırmak için vücudun bir yerini kızdırılmış bir metal araçla yakmak
Cümlem: Eskiden yaralar kızgın demirle dağlanarak tedavi edilirdi.

sicim: Keten, kenevir vb. bitkilerin liflerinden yapılan, kaba şeyleri dikmeye, bağlamaya yarayan ince ip
Cümlem: Paketi sicimle sıkıca bağladım.

şarbon: Hayvanlarda, özellikle koyun ve sığırlarda görülen, deri veya mukoza yoluyla insana bulaşan, bulaştığı yerde kara bir çıban yapan tehlikeli hastalık; karakabarcık, karayanık, yanıkara
Cümlem: Köyde birkaç hayvanda şarbon hastalığı tespit edildi.

2. ETKİNLİK

Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.

1. Kasabalılar kurttan niçin korkuyorlarmış?
Cevap: Çünkü kurt geceleri ortaya çıkıp insanlara ve hayvanlara saldırıyormuş, kuduz hastalığını yayıyormuş.

2. Aşı bulunmadan önce kuduz hastalığına yakalanan insanlar, nasıl tedavi edilmeye çalışılıyormuş?
Cevap: Kuduz hayvan tarafından ısırılan yer kızgın demirlerle yakılıp dağlanarak tedavi edilmeye çalışılıyormuş.

3. Pastör neden kuduz aşısı üzerinde çalışmaya başlamış?
Cevap: Kuduzun çok tehlikeli ve çaresiz bir hastalık olması nedeniyle insanları kurtarmak istemiş.

4. Kuduz köpek tarafından ısırılan çocuğu neden Pastör’ün laboratuvarına getirmişler?
Cevap: Çünkü çocuğun kurtulmasının tek umudu Pastör’ün geliştirdiği kuduz aşısıymış.

5. Çocuğun anne ve babası, neden kuduz aşısının çocukları üzerinde denenmesini istemiş?
Cevap: Çünkü çocuklarının yaşaması için başka çare kalmamış, hayatını kurtarmak istemişlerdir.

3. ETKİNLİK

Okuduğunuz metnin konusunu ve ana fikrini aşağıya yazınız.

  • Metnin Konusu: Kuduz hastalığına çare bulmak için Pastör’ün yaptığı çalışmalar.
  • Metnin Ana Fikri: Bilimsel çalışmalar ve azim sayesinde çaresiz hastalıklara çare bulunabilir.

4. ETKİNLİK

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hecce Yayınları Sayfa 287 Cevabı

Okuduğunuz “Pastör’ün Savaşı” adlı metindeki hikâye unsurlarını belirleyerek aşağıya yazınız.

Yer: Fransa, Jura Dağları, Dole kasabası, laboratuvar
Zaman: Pasteur’ün çocukluk yılları ve 1885 yılı Temmuz’u

Kişiler/Varlıklar: Kuduz kurt, kent halkı, Louis Pasteur, Joseph Meister, Joseph’ı ısıran kuduz köpek, Jasph’in anne ve babası ve iki doktor

Olay Örgüsü:

  • Dole kentine kuduz bir kurdun dadanması
  • Pasteur’un kuduzu yenmek için kendisine söz vermesi
  • Pasteur’un yaptığı çalışmaların anlatılması
  • Joseph adlı bir çocuğun kuduz bir köpek tarafından ısırılması
  • Joseph’in anne ve babasının Pasteur’a aşı için yalvarmaları
  • Aşının Joseph’i iyileştirmesi ve Pasteur’un adının bilim tarihine yazılması

5. ETKİNLİK

Okuduğunuz metinde anlatılan sorunu ve bu sorunun çözümü için ürettiğiniz farklı çözüm yollarını aşağıya yazınız.

Sorun: Kuduz hastalığının ölümcül olması ve o dönemde hastalığa karşı etkili bir tedavi yönteminin olmaması.

Çözüm: Pastör’ün bilimsel çalışmalar yaparak kuduz aşısını geliştirmesi. Böylece hastalıkla mücadelede kalıcı bir çözüm bulunmuştur.

Farklı Çözüm Yolları:

  • Hastalığın yayılmaması için hayvanların kontrol altında tutulması
  • İnsanların bilinçlendirilmesi için eğitimler verilmesi
  • Deneysel çalışmaların devlet desteğiyle daha hızlı yürütülmesi

6. ETKİNLİK

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Hecce Yayınları Sayfa 288 Cevabı

Bilet alırsanız içeri girebilirsiniz.

Yukarıdaki örnekten yararlanarak okuduğunuz metinde koşul ilişkisi içeren cümleleri tespit ederek aşağıya yazınız.

– Eğer kuduza karşı inanların bildiği tek tedavi çaresi olan kızgın demirle dağlamak metodu bu küçük çocuğa uygulanacak olsa kuduzdan önce kızgın demirin acısından çocuk ölüp gidecekti.

– Joseph’i kızgın demirle dağlamaya kalksak ölür.
– Hiçbir şey yapmazsak zaten ölecek.
– Eğer aşı bir işe yaramazsa durumumuz değişmeyecek ki!
– Eğer aşı işe yararsa kuduza çare bulmuş olacaksın.

7. ETKİNLİK

Sınıfınızda “icatların yararlan” konulu bir tartışma yapınız. Tartışma sırasında düşüncelerinizi ifade ederken arkadaşlarınıza karşı saygı ve anlayış içerisinde olmaya, onların sözünü kesmemeye, konu dışına çıkmadan konuşmaya özen gösteriniz. Tartışmanın ardından aşağıda verilen değerlendirme formunu doldurunuz.

İcatlar, insanların yaşamlarını iyileştirmek, sorunları çözmek veya yeni olanaklar yaratmak amacıyla gelişmiş ürünler veya teknolojilerdir. İcatların pek çok farklı alanını kapsayan çeşitli yararları bulunmaktadır. Örneğin icatlar hayatı kolaylaştırır. Günümüz için basit gözükebilir ama tekerlek çok önemli bir icattır. Tekerlek icat edilmeseydi günümüzde araba, otobüs, kamyon hatta uçak bile olmazdı. Tıp ve sağlık alanında, teknoloji alanındaki icatların olmadığını düşünelim hayat ne kadar da zor olurdu. Ayrıca eğitim öğretim alanındaki icatlar da eğitimi nitelik açısından çok ileriye götürmüştür.

Ölçütler Değerlendirme Puanı Alınan Puan
Konuya hâkim olma 10 9
Savunma ve ikna kabiliyeti 10 8
Karşıt düşünceyi çürütme kabiliyeti 10 9
Konuyu metne bağlı kalmadan anlatma kabiliyeti 10 10
Konuya uygun bir dille konuşma 10 10
Beden dilini doğru kullanma 10 8
Konuya uygun vurgu ve tonlama ile konuşma 10 9
Konuyu belge ve kanıtlarla kanıtlama 10 7
Konuya uygun anlatım biçimleri ve düşünceyi geliştirme 10 9
Zamanı, verilen süreye uygun kullanma 10 10
TOPLAM 100 89

8. ETKİNLİK

Dosya kâğıdına icatlar konulu hikâye edici bir metin yazınız. Yazacağınız metinde öncelikle zaman, mekân, şahıs ve olay unsurlarını belirleyiniz. Ardından yazacağınız metnin serim, düğüm ve çözüm bölümlerinde anlatacaklarınızı tasarlayınız. Mümkünse metninizde günlük hayattan örnekler veriniz. Metni yazarken yazım kurallarına uymaya özen gösteriniz. Bu amaçla yazım kılavuzundan yararlanabilirsiniz. Yazdığınız metni gözden geçirerek varsa metninizdeki yazım ve noktalama hatalarıyla anlatım bozukluklarını düzeltiniz. Yazdığınız metni sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.

Başlık: Geleceğin Sessiz Temizleyicisi

Bir gün, Ali adında meraklı bir çocuk sessiz çalışacak, hem temizlik yapacak hem de havayı temizleyecek bir robot yapmak istedi.
Oda süpürürken çıkan gürültüden rahatsız olan büyükannesi için bu icadı düşünmüştü. Ali, okuldan eve gelir gelmez çeşitli malzemeleri topladı. Eski bir elektrikli süpürge, sensörler, filtreler ve bir de sessiz çalışan motor…

İlk denemeleri pek başarılı olmadı. Robot ya bir yere çarpıyor ya da durmadan ses çıkarıyordu. Ancak Ali vazgeçmedi. Kodları yeniden yazdı, motoru değiştirdi ve sonunda başarıya ulaştı.

Artık robot hem yerleri temizliyor hem de havadaki tozları sessizce yok ediyordu. Büyükannesi artık huzurla kitap okuyabiliyordu.
Ali'nin icadı kısa sürede çevresinde ilgi gördü. Okulda düzenlenen icat fuarında birinciliği kazandı.
İnsanların hayatını kolaylaştıran bu buluş, belki de gelecekte her evde yer alacaktı.

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

SORU & CEVAP Haberleri