Öfke Kuşları Orkestrası Dinleme Metni Cevapları
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 144 Cevapları
HAYDİ, BAŞLIYORUZ!
Soru: Öfkelendiğinizde öfkenizi kontrol etmek için neler yaparsınız? Arkadaşlarınıza anlatınız.
Cevap: Öfkelendiğimde derin nefes alır, birkaç saniye bekler ve sakinleşmeye çalışırım. Beni rahatlatan şeyleri düşünmek bana iyi gelir.
ÖFKE KUŞLARI ORKESTRASI
Aliş’in dondurması pat diye yere düştü.
“Dondurmam!” diye bağırmaya başladı. Annesi onu sakinleştirmeye çalıştı. Dondurmacı, yeni bir külah dondurma uzattı ama Aliş onu yere attı.
“İstemem! Ben kendi dondurmamı istiyorum!” diye bağırdı. Tam da bu sırada etrafında kanat sesleri duymaya başladı. Çevresini irili ufaklı bir sürü kuş sarmıştı.
Ne zaman bir şeye kızsa ya da sinirlense, bu kuşlar başına üşüşüp bağırmaya başlardı. Gürültücü bir orkestra gibiydi adeta bu kuşlar. Üstelik bu öfke kuşları bir geldi mi, bir daha gitmek bilmezdi. Bir sihirli sözcük lazımdı ona, “Abra Kadabra” deyip kuşları yok edecek. En iyisi bağırıp çağırarak onları kovmaya çalışmaktı. Bu yüzden bağırdı, çığırdı, hopladı ve zıpladı. Ama o da ne? Kuşlar azalacağına daha da çoğalıyordu. Aliş kuşlarla uğraştıkça bir yenisi geliyordu.
Başka çocukları düşündü. Onlara da böyle oluyor muydu acaba? Arkadaşlarının da öfkelendikleri ve sinirlendikleri oluyordu ama Aliş kadar çok kuşu olan yoktu. Kuşlara yakından baktı. Endişelendiğinde, üzüldüğünde ya da öfkelendiğinde ortaya çıkan bu kuşlar aslında yakından bakınca o kadar da rahatsız edici değildi. Sonuçta bu kuşlar onun duygularının çağırdığı misafirlerdi.
“Merhaba,” dedi. Aliş kuşların varlığını kabul etmiş ve artık onları kovmaya çalışmaktan vazgeçmişti.
Öfkesi yatışmış, gülümsemeye başlamıştı. Tam o anda iki üç tane kuş pır diye uçuverdi uzaklara. Orkestrasını da yanına aldı, kaydırak tepesine çıktı. Neşe ile kaydıraktan kayınca iki üç kuş daha pır diye çok uzaklara gitti. Aliş onların uçuşunu izlerken hafifledi. Şimdi Aliş’in etrafında sadece iki tane kuş kalmıştı ve onlar da Aliş’i pek de rahatsız etmiyordu. Bir konup bir uçuyorlardı, tıpkı diğer çocuklardaki gibi. Aliş’in sakin kalması, kuşların varlığını olduğu gibi kabul edip onları kovmaya uğraşmaması yetmişti gitmelerine.
Annesi sevinmişti bu işe ve şefkatle sarıldı Aliş’e. Aliş sordu annesine,
“Anneciğim, öfke kuşları orkestrası ya bir daha gelirse, o zaman ne yaparım?” diye. Annesi hemen Aliş’i kucakladı ve,
“Elbette gelebilirler Aliş. Bazen öfkelenirsin, bazen endişelenirsin. Ama unutma, sen artık usta bir orkestra şefisin,” dedi. Neşe ile baktı annesine Aliş.
“Kızgınlığım ve öfkem dinleyince kalbim yumuşacık oldu, anne. Hayat için ne kadar da güzel,” dedi. Böylece başının üstündeki son iki öfke kuşu da nazikçe kanatlanıp uçtu göğe.
TAHMİNLERİMİZİ SÖYLEMEYE HAZIR MIYIZ?
Soru: Tahmininizi aşağıdaki boş alana yazınız. Metni dikkatle dinledikten sonra tahmininizin doğru olup olmadığını değerlendirmeyi unutmayınız.
Cevap: Metnin, öfkeyi kontrol etmeyi ve duygularımızı tanımayı anlatacağını tahmin ediyorum. Kuşların öfkeyi sembolize ettiğini düşünüyorum.
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 145 Cevapları
SÖZCÜKLERİ KEŞFEDİYORUZ
Soru: Aşağıdaki sözcüklerin anlamlarını, metinde geçtiği cümlelerden yararlanarak tahmin ediniz. Bu sözcüklerle ilgili birer cümle yazınız.
Üşüşmek
- Tahminim: Bir yere toplu halde gelmek, doluşmak.
- Cümlem: Ekmek kırıntılarını gören kuşlar hemen etrafıma üşüştü.
Orkestra
- Tahminim: Birden fazla sesin bir araya gelmesi, gürültü yapan grup.
- Cümlem: Müzik orkestraları konserlerde birlikte çok güzel ses çıkarır.
Şef
- Tahminim: Bir grubun lideri, yöneticisi.
- Cümlem: OOrkestra şefi elindeki çubukla müziği yönetiyordu.
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 146 Cevapları
DİNLEDİĞİMİZİ ANLIYORUZ
1. Soruları dinlediğiniz metne göre cevaplayınız.
a. Aliş’in başına kuşlar niçin üşüşmüştür?
Cevap: Aliş öfkelendiği ve sinirlendiği için kuşlar başına üşüşmüştür.
b. Aliş’in başına üşüşen kuşların özellikleri nelerdir?
Cevap: Kuşlar gürültücü bir orkestra gibidir ve Aliş öfkelendikçe çoğalırlar. Duygularını temsil ederler.
c. Aliş, kuşların varlığını kabul ettiğinde ne olmuştur?
Cevap: Aliş sakinleşmiş, öfkesi azalmış ve kuşlar yavaşça uzaklaşmaya başlamıştır.
ç. Öfke kuşları gittiğinde Aliş neler hissetmiştir?
Cevap: Aliş hafiflemiş, rahatlamış ve mutlu hissetmiştir.
d. Metnin konusunu ve ana düşüncesini yazınız.
Metnin konusu: Aliş’in öfkesiyle başa çıkmayı öğrenmesi.
Metnin ana düşüncesi: Duygularımızı kabul etmek, onları kontrol etmenin en etkili yoludur.
2. Dinlediğiniz metinde yer alan hayal ürünü ve gerçek ifadeleri yazınız.
Hayal ürünü ifadeler: Öfke kuşlarının Aliş’in etrafında uçması ve çoğalması.
Gerçek ifadeler: Aliş’in öfkelenmesi, annesinin onu sakinleştirmesi, Aliş’in duygularını kontrol etmeye çalışması.
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 147 Cevapları
DİLİMİZİN KURALLARINI ÖĞRENİYORUZ
1. Dinlediğiniz metne göre aşağıda verilen eksik ifadeleri kutu içindeki sözcüklerle tamamlayınız. Cümleleri oluş sırasına göre numaralandırıp paragraf oluşturunuz.
Kutudaki sözcükler: sözcük – bizi – kuş – onları – bağırdı – fazla – sürü – hopladı
Cümlelerin Oluş Sırasına Göre Paragraf
- Çevresini irili ufaklı bir sürü kuş sarmıştı.
- Bu yüzden bağırdı, çağırdı, hopladı ve zıpladı.
- Bir sihirli sözcük lazımdı ona, “Abra Kadabra…” deyip kuşları yok edecek.
- En iyisi bağırıp çağırarak onları kovmaya çalışmaktı.
2. Aşağıdaki görsellerle varlıkların özelliklerini belirten veya niteleyen sözcükleri eşleştiriniz. Eşleştirdiğiniz sözcüklerle defterinize kısa bir öykü yazınız.
Sözcükler: yuvarlak – mavi – acı – bir – yaşlı – kıvırcık
| Sözcük | Görsel |
|---|---|
| kıvırcık | Kız çocuğunun saçları |
| bir | Ekmek |
| yaşlı | Adam |
| acı | Biber |
| yuvarlak | Küpe |
| mavi | Elbise |
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 148 Cevapları
SESLİ DÜŞÜNÜYORUZ
Soru: Dinlediğiniz metni olayların oluş sırasını dikkate alarak ana hatlarıyla anlatınız. Dinlediğiniz metinle ilgili görüşlerinizi nezaket kurallarına uyarak arkadaşlarınızla tartışınız.
Aliş’in dondurması yere düşünce çok öfkelendi. Öfkelendikçe etrafında öfke kuşları belirdi ve gittikçe çoğaldı. Aliş bağırarak ve zıplayarak kuşları kovmaya çalıştı ama kuşlar gitmedi. Sonra kuşların duygularını temsil ettiğini fark etti ve onları kabul etmeye başladı. Sakinleşince kuşlar yavaş yavaş uzaklaştı. Aliş duygularını kontrol etmeyi öğrendi ve kendini daha iyi hissetti.
DÜŞÜNDÜKLERİMİZİ YAZIYORUZ
Soru: Defterinize “çabuk öfkelenmek, başka özellikleri fark etmek, kendi özelliklerinin farkına varmamak, öz güven sahibi olmak, olumlu düşünmek” gibi davranış ve duyguları içeren bir öykü yazınız. Öykünüzü sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz.
Öykü: Benim Gücüm
Ayten bazen çok çabuk öfkelenen bir kızdı. Küçük şeyler bile onu hemen kızdırıyordu. Bir gün sınıfta grup çalışması yaparken arkadaşlarının resim yapmada çok iyi olduğunu fark etti ama kendi özelliklerinin farkına varmıyordu. “Ben hiçbir şey yapamıyorum.” diye düşündü.
Öğretmeni ona matematikte çok başarılı olduğunu söyleyince öz güveni arttı. Ayten, grupta hesaplamaları yaparak arkadaşlarına yardım etti. Bu durum onu mutlu etti. Artık olumlu düşünmeye başladı. Öfkelendiğinde derin nefes alarak sakinleşmeyi öğrendi.
O günden sonra Ayten hem kendi özelliklerini hem de başkalarının güzel yönlerini fark ederek daha huzurlu bir öğrenci oldu.