Mısır – İspanya – Norveç Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe)

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları sayfa 130-131-132-133-134-135-136-137-138-139-140-141-142-143 arasında yer alan Mısır – İspanya – Norveç metinlerinin tüm etkinlik soruları ve cevapları burada!

Mısır – İspanya – Norveç Metni Cevapları


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 130 Cevapları

HAYDİ, BAŞLAYALIM

Soru: Dünyayı gezecek olsaydınız hangi ülkelere gitmek isterdiniz? Söyleyiniz.

Cevap: Japonya ve İspanya’ya gitmek isterdim; kültürlerini çok merak ediyorum.

Soru: Mısır, İspanya ve Norveç ülkelerinin birinden arkadaş edinecek olsaydınız hangi ülkeyi, niçin seçerdiniz? Söyleyiniz.

Cevap: Norveç’ten arkadaş edinirdim; doğasını ve sakin yaşamını seviyorum.

Soru: Metni okumadan önce başlıkları ve görselleri inceleyiniz. Ardından aşağıdaki ifadelerin doğruluk durumlarını tahmin ediniz. Metni okuduktan sonra ifadeleri tekrar değerlendiriniz.

İfade Okuma Öncesi Okuma Sonrası
Mısır’daki en büyük piramit bin ton ağırlığındadır. Yanlış Yanlış (Gerçekte 5 milyon ton.)
İspanya’da pek çok cami vardır. Doğru Doğru (Endülüs döneminden kalan yapılar vardır.)
Vikingler, Norveçlilerin atalarıdır. Doğru Doğru

Farklı ülkelere ait kültürlerin tanıtıldığı aşağıdaki metni kelimeleri doğru seslendirme, metnin türüne uygun hızda okuma vb. unsurlara dikkat ederek sesli okuyunuz.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 133 Cevapları

Doğrusunu Bilelim

Metnin yazım ve noktalamasında orijinaline bağlı kalınmıştır. Günümüz yazım ve noktalama kurallarına uymayan ifadeleri öğretmeninizin yardımıyla bularak metin üzerinde düzeltiniz.

Cevap: dünya üzerinde…” → Cümle başı büyük harf olmalı: “Dünya”.

Değerlendirelim

a) Okuma sürecinizi aşağıdaki puan çizelgesini kullanarak değerlendiriniz. Ölçütteki her bir davranışı gerçekleştirme durumunuza göre puanınızı yay ayraç içine yazınız.

b) Aldığınız toplam puanı hesaplayarak aşağıdaki ifadeleri tamamlayınız.

Aldığım toplam puan 16. Metni okurken bazı yerler benim için kolaydı ancak uzun cümlelerde biraz zorlandım.
Metni tekrar okusam noktalama işaretlerine daha çok dikkat ederdim.

1. ANLAYALIM

a) Okuduğunuz metinlerden hareketle aşağıdaki panolara her ülkeyi en iyi şekilde yansıttığını düşündüğünüz üçer kelime/kelime grubu yazınız.

Mısır İspanya Norveç
Piramit El Hamra Kuzey ışıkları
Firavun Flamenko Fiyort
Nil Nehri Paella Somon balığı

b) Yazdığınız kelimeleri sıra arkadaşınızla paylaşınız. Panolarınızdaki kelimelerin benzerlik ve farklılıklarını belirleyiniz, bu ifadeleri niçin seçtiğinizi metinlerden hareketle tartışınız.

Cevap: Bazı kelimelerimizin aynı olduğunu fark ettik çünkü hepimiz metindeki önemli noktaları seçtik. Farklı kelimeler seçmemizin nedeni ise dikkatimizi çeken kısımların farklı olmasıdır.

c) Etkinliğin “a” maddesinde belirlediğiniz kelime/kelime gruplarının metinle ilişkisini en iyi açıklayan ifade aşağıdakilerden hangisidir? İşaretleyiniz.

Metnin ana fikriyle ilgili en önemli kelime/kelime gruplarıdır.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 134 Cevapları

2. ANLAYALIM

a) “Mısır – İspanya – Norveç” metinlerinden birini seçiniz ve aşağıdaki soru ifadelerini kullanarak metne yönelik sorular üretip aşağıya yazınız. Sorularınızın seçtiğiniz metinde sunulan önemli düşünce. kavram ve durumları belirlemeye yönelik olmasına dikkat ediniz.

Ben Mısır metnini seçtim.

Ne?
Mısır’da piramitlerin nasıl yapıldığına dair bilgiler nelerdir?

Nerede?
Gize’de bulunan piramitler nerede ve nasıl konumlanmıştır?

Ne zaman?
Piramitlerin yapımı hangi dönemlerde gerçekleşmiştir?

Nasıl?
Dev taşlar piramit alanına nasıl taşınmıştır?

Niçin?
Mısırlılar neden bu kadar büyük piramitler yapmıştır?

Kim?
Piramidin yapımında kimler görev almıştır?

b) Sorularınızdan hangilerinin cevabı metinde yer almasaydı metnin yapısı bu durumdan olumsuz etkilenirdi? Söyleyiniz.

Cevap: Ne, nasıl ve niçin sorularının cevabı olmasaydı metin eksik olurdu; çünkü metnin ana bilgileri bu sorular üzerinden açıklanmaktadır.

3. ANLAYALIM

a) Bir coğrafya ve keşif dergisine abone olduğunuzu düşününüz. Bu dergide yayımlanan gezi yazılarında nelerin nasıl anlatılmasını isterdiniz? Tartışınız.

Cevap: Ülkelerin kültürü, doğal güzellikleri, tarihi yerleri ve yemeklerinin açık ve anlaşılır şekilde anlatılmasını isterdim.

b) Aşağıdaki numaralandırılmış ifadeleri etkinliğin “a” maddesinden hareketle tamamlayınız. son maddeyi de siz belirleyip yazınız.

1. Yöresel yemekler ayrıntılı bir şekilde anlatılmalıdır.
2. Tarihî eserlere genişçe yer verilmelidir.
3. Doğal güzelliklerden detaylı olarak söz edilmelidir.
4. Resmî dil, başkent, nüfus gibi genel bilgiler açıkça belirtilmelidir.
5. Yabancı kelimeler okunuşlarıyla birlikte şeklinde verilmelidir.
6. Kullanılan dil sade ve anlaşılır olmalıdır.
7. Gezilecek yerler ilgi çekici yönleriyle tanıtılmalıdır.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 135 Cevapları

c) Okuduğunuz “Mısır – İspanya – Norveç” metinlerinden birini seçiniz. Etkinliğin “b” maddesinde belirlediğiniz özelliklerden hareketle seçtiğiniz metni inceleyiniz.

Cevap: Ben Mısır metnini seçtim. Metin; tarihî eserleri, doğal güzellikleri, yemekleri ve genel bilgileri açık bir dille anlattığı için özelliklerin çoğuna uygundu.

ç) İncelediğiniz metni özelliklere uygun olup olmama durumuna göre tablodaki kutuları işaretleyerek değerlendiriniz.

d) Tablodan hareketle metnin aldığı puanı hesaplayınız ve aşağıdaki aralıklara göre yorumlayınız.

7-11: Bazı eksiklikler olsa da güzel bir gezi yazısıydı.
12-16: Bu gezi yazısı, sana hitap etmiyor.
17-21: Harika, bu gezi yazısı tam sana göre!

Toplam puan: 20
Harika, bu gezi yazısı tam sana göre!

4. ANLAYALIM

a) Yandaki karekodu okutarak “Keops Piramidi” adlı içeriği izleyiniz.

b) Aşağıdaki soruları izlediğiniz içerikten hareketle sözlü olarak cevaplayınız.

Soru: İçeriğin neredeyse tamamında görsel öge olarak fotoğraflar tercih edilmiştir. Yalnızca I numaralı bölümde siyah beyaz bir çizim kullanılmıştır. Bu durumun sebebi ne olabilir?

Cevap: Siyah beyaz çizim, piramidin eski hâlini göstermek için kullanılmış olabilir çünkü o döneme ait gerçek fotoğraf yoktur.

Soru: Bu içerikte yazı ögeleri kaldırılsa içeriğin amacına ulaşma durumu nasıl değişir?

Cevap: Yazılar kaldırılırsa içerik tam anlaşılmaz; çünkü fotoğraflar tek başına bilgiyi açıklamakta yetersiz kalır.

Soru: İzlediğiniz içerikte yazılı açıklamaların rengi genellikle beyazdır ancak bazı ifadeler il ve ili numaralı bölümlerdeki gibi sarı renkle yazılmıştır. Bu şekilde yazılmasının amacı ne olabilir?

Cevap: Sarı renk önemli bilgileri vurgulamak ve izleyenin dikkatini çekmek için kullanılmış olabilir.

c) Etkinliğin “b” maddesindeki numaralandırılmış bölümleri içerikte yer alma sırasına göre aşağıya sıralayınız.

Cevap: İçerikte yer alma sırası: II, III, I.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 136 Cevapları

5. ANLAYALIM

a) Aşağıdaki cümlelerden hangisi Keops Piramidi’nin büyüklüğünü daha net anlamanızı sağlamaktadır? Nedenini söyleyiniz.

Cevap: “Mısır‛da bulunan piramitlerden en büyüğü olan Keops Piramidi, 130 metre uzunluğa ve 5 milyon tonluk bir ağırlığa sahip.” Cümlesi sayısal veriler kullanıldığı için daha net anlamayı sağlamaktadır.

b) Etkinliğin “a” maddesinden hareketle aşağıdaki açıklamayı yay ayraç içinde verilen ifadelerle tamamlayınız.

(yüzdelik, sayısal, sözel, etkili)

Cevap: Bazı metinler yazar; düşüncesini desteklemek ve etkili kılmak amacıyla anlatımında sayı, tarih, yüzdelik dilim gibi sayısal verilerden yararlanır.

Soru: c) Açıklamadan hareketle “Mısır – İspanya – Norveç” adlı metinlerin hangi kısımlarında sayısal verilerden yararlanıldığını belirleyiniz ve metinler üzerinde işaretleyiniz.

Sayısal verilerden yararlanılan cümleler:

Dev taşlar 800 km öteden, bu kanaldan akan suyun üzerinden sallarla getirilmiş.
Binlerce işçinin çalıştığı piramitlerin yapımı, onlarca yıl sürmüş ve 170.000 ton ağırlığında taş taşınmış.
Mısır‛da bulunan piramitlerden en büyüğü olan Keops (Kiyops) Piramidi, 130 metre uzunluğa ve 5 milyon tonluk bir ağırlığa sahip.
Bunun nedeni 8. Yüzyılda İspanya topraklarına Müslümanların hâkim olması ve Endülüs Emevi Devleti‛nin kurulmasıdır.
İspanya‛nın Barselona şehrinde en ünlü yapılarından olan La Sagrada Familia‛nın yapımına 19. yüzyılda başlanmış ancak mimarının yaşamını yitirmesi nedeniyle tamamlanamamıştır.

ç) İşaretlemelerinizi gözden geçirerek aşağıdaki ifadeleri uygun şekilde tamamlayınız.

• Yazar, sözünü ettiği yapının büyüklüğünü hayal edebilmemiz için 130 metre, 800 km, 5 milyon ton gibi ifadelerine başvurmuştur.
• Yazar, sözünü ettiği yapının ne zaman yapıldığını anlamamız için 8. yüzyıl, 19. yüzyıl gibi ifadelerine başvurmuştur.
• Yazar, sözünü ettiği yapının ne kadar ağır olduğunu anlamamız için 170.000 ton, 5 milyon ton ifadelerine başvurmuştur.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 137 Cevapları

1. ANLATALIM

a) Aşağıda verilen cümleleri sınıflandırabilmek için ölçütlerden birini seçiniz.

Cevap: Öznel-Nesnel

b) Aşağıdaki gemileri seçtiğiniz ölçüte göre adlandırarak san etiketlere bu adlan yazınız. Daha sonra okuduğunuz metnin “Norveç” bölümünden ölçüte uygun örnekteki gibi cümleler belirleyiniz. Belirlediğiniz cümleleri geminin yelkenindeki kelime sayılarını dikkate alarak kendi ifadelerinizle yeniden yazınız.

Öznel gemisi için örnek cümleler:

(7) Norveç'in fiyortları manzarasıyla insanı büyüler.
(6) Kuzey ışıkları görülmeye değer bir güzelliktedir.
(5) Norveç’in doğası insana huzur verir.
(4) Norveç, herkesin görmesi gereken çok özel bir ülkedir.

Nesnel gemisi için örnek cümleler:

(7) Norveç Avrupa’nın kuzeyinde yer alır.
(6) Norveç’in nüfusu yaklaşık 5,4 milyondur.
(5) Ülkenin resmi dili Norveççedir.
(4) Norveç, bir İskandinav ülkesidir. (metindeki örnek)

c) Bir gezi rehberi olduğunuzu düşününüz. Gemilerden birini seçiniz ve onun temsil ettiği özelliğe uygun şekilde Norveç’i anlatan bir konuşma yapınız. Norveç’e ait aktaracağınız verileri görselleştirmek için tablo, grafik vb. materyaller oluşturarak bunları konuşmanızda kullanabilirsiniz.

Seçtiğim gemi: Nesnel gemisi

“Sevgili yolcular, şu an Norveç’e doğru ilerliyoruz. Norveç, Avrupa’nın kuzeyinde yer alan bir İskandinav ülkesidir. Başkenti Oslo’dur ve ülkede Norveççe konuşulur. Ülke, yüksek yaşam kalitesi ve gelişmiş refah düzeyiyle tanınır. Fiyortlar, uzun ve derin buzullarla oluşmuş koylardır ve Norveç’in en önemli doğal mirasıdır. Şimdi sizlere bu eşsiz manzarayı grafik ve görseller eşliğinde tanıtacağım.”


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 138 Cevapları

2. ANLATALIM

a) Öğretmeninizin rehberliğinde tahtaya yazılmak üzere birer ülke ismi söyleyiniz.

Cevap: Japonya

b) Zihninizde çok iyi bildiğiniz bir yeri (odanız, okul, park vb.) canlandırınız. Canlandırdığınız bu yeri diğer yerlerden ayıran beş özellik (eşyaların renkleri, yerleri, boyutları vb.) düşününüz. Düşündüklerinizi defterinize detaylı bir biçimde not alınız.

Cevap: Odamda kırmızı bir masa, duvarda mavi bir poster, yatağım pencerenin yanında, kitaplığım kapının yanında, lambam sarı renkte.

c) Not aldığınız eşyalar ile tahtaya yazılan ülke isimlerini zihninizde eşleştiriniz. Ardından ülke isimlerini tahtadan siliniz. Zihninizde kodladığınız ülkeleri sırası ile kullanarak arkadaşlarınıza bir hikâye anlatınız.

Cevap: Eşyaları ülkelerle eşleştirip hikâyemde sırasıyla kullandım ve ülkeleri aklımda tutarak arkadaşlarıma kısa bir hikâye anlattım.

Odamdaki kırmızı masayı Japonya ile eşleştirdim ve hikâyeme Japonya’da kırmızı tapınakları gezerek başladım; mavi posteri Norveç ile eşleştirdim ve kuzey ışıklarını izlediğimi anlattım; pencere yanındaki yatağı İspanya ile eşleştirip güneşli sahillerde dinlendiğimi söyledim; kapı yanındaki kitaplığı Mısır ile bağlayıp piramitlerle dolu eski kitaplar bulduğumu anlattım; sarı lambayı ise Hindistan olarak kodlayıp rengârenk sokaklarda gezdiğimi ekledim. Böylece ülkeleri sırayla hatırlayıp hikâyemi kolayca tamamladım.

ç) Etkinlik sürecinde hafızada tutma tekniğinden yararlandınız. Bu tekniğin günlük yaşamınıza katkısı neler olabilir? Tartışınız.

Cevap: Bu teknik, önemli bilgileri daha kolay hatırlamama ve ders çalışırken akılda kalıcılığı artırmama yardımcı olabilir.

3. ANLATALIM

a) Aşağıdaki cümlelerde karşılaştırma işlevli söz varlığını ve karşılaştırılan durumları belirleyiniz.

Cümleler Söz Varlığı Karşılaştırılan Olay/Durum
“Merhaba”; İspanyolcada “hola (hola)”, Norveç dilinde ise “hallo (hallo)” demektir. ise “Merhaba” kelimesinin İspanyolca ve Norveççe karşılıkları
İspanya'nın hemen hemen her yerinde camilere rastlamak mümkün. Karşılaştırma yok
İspanya’nın nüfusu, Norveç’in nüfusundan daha fazladır. daha … -dan İspanya ve Norveç nüfusları
La Sagrada Familia adlı yapı, El Hamra Sarayı’na göre daha eskidir. -a göre / daha La Sagrada Familia ve El Hamra Sarayı’nın yaşı
Nasıl Norveç’te “bunad” giyiliyorsa Mısır’da da “jelabi” giyiliyor. nasıl … -sa / … da … Norveç ve Mısır’da giyilen kıyafetler

b) Okuduğunuz metinden hareketle aşağıya karşılaştırma işlevli söz varlığı içeren iki cümle yazınız ve karşılaştırdığınız durumları açıklayınız.

Mısır’daki piramitler, Norveç’teki yapılara göre çok daha eskidir.

Karşılaştırılanlar: Mısır piramitleri – Norveç’teki yapılar


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 139 Cevapları

4. ANLATALIM

a) Aşağıdaki kelimeleri örnekteki gibi “-mak, -mek” ekini alacak şekilde yazınız.

• Selamlıyorum: Selamla (mak)
• İstiyorum: İste (mek)
• Parlıyordu: Parla (mak)

b) Bulduğunuz kelimelere “-yor” eki geldiğinde nasıl bir ses değişimi oluyor? Açıklayınız.

Cevap: Geniş ünlü (a, e) daralır ve “ı, i, u, ü” ünlülerine dönüşür.
Örneğin: başla-yor → başlıyor / söyle-yor → söylüyor.

c) Buna göre aşağıdaki tanım cümlesini yay ayraç içinde yazan ifadelerle tamamlayınız.

(“-a,-e”, “-yor”, dar, ünlü, ünsüz)

Cevap: Geniş ünlüler “-a, -e” ile biten Türkçe kelimelere “–yor” eki geldiğinde
kelimelerin son harfleri geniş ünlüler dar ünlülere (ı, i, u, ü) dönüşür.
Bu olaya ünlü daralması denir.

ç) Aşağıdaki cümleyi inceleyiniz ve altı çizili kelimenin kökünü belirleyip söyleyiniz.

Peki, Mısırlılar neden bu kadar büyük piramitler yapmış diye düşünüyor insan.

Cevap:• “… neden bu kadar büyük piramitler yapmış diye düşünüyor insan.”
Kökü: de (diye sözcüğü “de + ye” eklerinden oluşur.)

d) Bu kelimede hangi ses olayı görülmektedir? Aşağıdaki altı çizili örneklerden yararlanarak açıklayınız.

• Bugün humus yiyelim.
• Norveç için diyecek söz çok.
• Flamenko dansçıları niye kırmızı siyah giyinir?

Cevap: Ünlü daralması görülmektedir.

e) “Bekle-, temizle-, kutla-, ye-“ kelimelerini ünlü daralmasına örnek olacak şekilde birer cümlede kullanınız.

Bekle → Beni biraz bekliyor ama sıkılmıyor.
Temizle → Annem odayı temizliyor.
Kutla → Arkadaşım doğum gününü kutluyor.
Ye → Kardeşim meyvesini yiyor.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 140 Cevapları

5. ANLATALIM

a) Aşağıdaki cümleleri iki nokta (:) işaretinin kullanımı bakımından inceleyiniz.

İki nokta işareti bu cümlelerde;

  • Açıklama yapılacağını göstermek için,
  • Örnek verileceğini belirtmek için,
  • Karşılıklı konuşma cümlelerinde konuşanın adından sonra kullanılmak için

kullanılmıştır.

b) Satır ve sütunların numaralandırıldığı yan taraftaki tabloyu inceleyiniz. Yay ayraç içinde verilen örnek değerin harf karşılığına dikkat ediniz.

Cevap: Satır ve sütunların numaralandırıldığı yan taraftaki tabloyu inceledim.

c) Etkinliğin “b” maddesindeki tablodan hareketle aşağıda yay ayraç içinde verilen değerlerin harf karşılıklarını bulunuz. Oluşan kelimeleri ilgili yerlere yazarak yanlarındaki işlev ifadelerini tamamlayınız.

  • Kendisiyle ilgili açıklama yapılacak cümlenin sonuna konur.
  • Karşılıklı konuşma sırasında, konuşan kişiyi belirten sözlerden sonra konur.
  • Kendisiyle ilgili örnek verilecek cümlenin sonuna konur.

ç) Ulaştığınız işlevlerin etkinliğin “a” maddesindeki hangi cümlelere ait olduğunu belirleyiniz. Cümlelerin başındaki sarı dairelerin içine ilgili yüz ifadesini çiziniz.

Norveç‛in eşsiz fiyortlarından en ünlüleri: Nordonfiyort ve Hardangerfiyort. Üçüncü sıradaki yüz ifadesi.
Paella: Tavuk ve balık etinden yapılan içindeki safran nedeniyle sarı renkli olan bir pilav türüdür. İlk sıradaki yüz ifadesi.
Ayşe: Merhaba!
Mina: Selamün Aleyküm!
Sofia: Hola! İkinci sıradaki yüz ifadesi.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 141 Cevapları

Tıklayalım

Yandaki karekodu okutarak “Kelebeğin Yolculuğu” adlı içeriğe ulaşınız.

6. ANLATALIM

a) Aşağıdaki cümlelerde altı çizili kelimelerde hangi sesin değiştiğini belirleyip söyleyiniz.

• Bangladeş’te hava sıcaklığı yıl boyunca sıfırın altına hiç düşmez.
• Hint müziği çeşitlilik açısından oldukça zengindir.

Cevap: “k” sesi değişmiştir.

b) “Kitap, geçit, ağaç” kelimelerine sonlarındaki harflerde ses değişimine sebep olacak ekler getirerek cümle içinde kullanınız.

Kitap → Bu kitabı çok beğendim.
Geçit → Dar geçidi zor geçtik.
Ağaç → Bahçedeki ağacı suladım.

c) Etkinlikten öğrendiklerinizden hareketle aşağıdaki şablonu yay ayraç içinde verilen ifadelerle tamamlayınız.

Cevap: “p, ç, t, k” ile biten kelimeler ünlü ile başlayan bir ek aldığında “b, c ,d, ğ” ye dönüşür. Buna ünsüz yumuşaması denir.

Görevimizi Bitirelim

Kütüphaneler, güvenilir genel ağ adresleri, öğretmenleriniz ve konuya dair bilgi sahibi olan büyükleriniz vb. kaynaklardan ulaşabileceklerinizi belirleyiniz. Bu kaynaklardan yararlanarak farklı kültürlere ait oyunlar hakkında metinler bulmak amacıyla araştırma yapınız. Araştırmanız sırasında yukarıdaki sorulardan yararlanabilirsiniz.

Araştırma sürecinizde gerekli gördüğünüz noktaları defterinize not alınız. Ulaştığınız kaynaklardan yeterli bilgiye erişemediğinizi düşünüyorsanız araştırmanıza farklı kaynakları dâhil edebilirsiniz.

• Farklı ülkelerde çocuklar hangi nesneler ile oynuyor?
• Diğer kültürlerle ortak oyunlarımız var mı?
• Oyunlar ile ülkelerin kültürleri arasında nasıl bir bağ var?

Cevap: Farklı ülkelerde çocuklar top, ip, uçurtma, tahta oyuncak ve misket gibi nesnelerle oynar. Birçok kültürde saklambaç, körebe ve ip atlama gibi oyunların ortak olduğunu görürüz. Çünkü oyunlar, ülkelerin yaşam tarzını, geleneklerini ve değerlerini yansıtır. Bu yüzden farklı ülkelerdeki oyunlar hem benzerlikler hem de kültüre özgü farklılıklar taşır.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 142 Cevapları

Birlikte Uygulayalım

Yeniden merhaba arkadaşlar, soru sorma stratejisi ile karşınızdayım. Bu stratejiyi uygulamaya başladığımızda metinle daha etkin bir şekilde etkileşime geçebilir, anlamamızı derinleştirebilir ve öğrenme sürecimizi zenginleştirebiliriz. Hazırsanız başlayalım.

Soru sorma stratejisi. metni daha iyi anlamak ve öğrenmeyi derinleştirmek için okuma öncesinde ve sırasında sorular üretmeyi içerir.
Kendi kendimize “Bu metin ne hakkında olabilir?”. “Neden böyle bir olay gerçekleşti?”. “Eğer bu durumda ben olsaydım ne yapardım?” gibi sorular sorar, okuma ve dinleme/izleme sırasında bu soruların cevaplarını ararız. Böylece öğrenme sürecimizi fark etmemizi ve kontrol etmemizi sağlarız. Ayrıca metinde anlatılanları daha iyi anlayabilir, eleştirebilir, yorum yapabilir ve sonuç çıkarabiliriz.

Öğretmenimiz bize “Aile Olmak” adlı içeriğin ilk bölümünü izletirken bir yandan da soru sorma stratejisinin nasıl kullanılacağını gösterecek. Sorularını paylaşırken neden böyle düşündüğünü ve merak ettiğini sesli olarak ifade edecek. Böylece bize de rehberlik etmiş olacak. Bu sırada aşağıdaki noktalara dikkat edelim.

Soru: Başlık ve görsellerde hangi ipuçlarını buldu?

Cevap: Başlıkta “Aile Olmak” yazdığı için aile ile ilgili bir konu olacağını düşündü; görsellerde Afrika’da bir çocuk ve ada görüntüsü vardı.

Soru: Bu ipuçlarına dayanarak içeriğin konusu hakkında hangi soruları sordu?

Cevap: “Bu çocuk nereye gidiyor?”, “Ailesi nerede?”, “Bu adanın sırrı ne?” gibi sorular sordu.

Soru: İçeriği izlerken belirli yerlerde durup içerikle ilgili hangi soruları sordu?

Cevap: “Neden çantasıyla koşuyor?”, “Uzzi Adası neden ilginç?” gibi sorular sordu.

Soru: Sorduğu sorulara içeriği izlerken nasıl cevaplar aradı?

Cevap: Verilen görüntülere ve anlatılan bilgilere dikkat ederek cevapları bulmaya çalıştı.

Soru: Soru sorarken içerikteki hangi bilgileri kullandı?

Cevap: Çocuğun koşması, adanın adı, adanın uzunluğu ve gizemli olması gibi ipuçlarını kullandı.

Soru: Sorduğu soruların cevaplarını neden merak ettiğini nasıl açıkladı?

Cevap: Çünkü çocuğun hikâyesini ve adanın neden özel olduğunu anlamak istediğini söyledi.

Soru: Sorularına cevap alma durumunu nasıl kontrol etti?

Cevap: İçerik ilerledikçe sorularının cevaplanıp cevaplanmadığını takip etti.

Soru sorma stratejisini grubumuzla ya da kendimiz uygularken aşağıdaki tablodan da yararlanabiliriz.

Dinlemeye/İzlemeye Başlamadan Önce

Soru: Metinle ilgili kendi sorularımızı yazalım. Bu soruları neden sorduğumuzu açıklayalım.

• “Bu çocuk nereye gidiyor?” Çünkü görüntü merak uyandırıyor.
• “Aile olmak ne demek?” Çünkü başlık bunu düşündürüyor.
• “Zanzibar neden anlatılıyor?” Çünkü yer adı dikkat çekiyor.

Dinleme/İzleme Sırasında

Soru: Dinlemeye/izlemeye devam ederken aklımıza gelen yeni sorularımızı yazalım. Bu soruları neden sorduğumuzu açıklayalım

• “Uzzi Adası’nın sırrı ne?” Çünkü içerikte “ilginç sırlar” deniyor.
• “Çocuk neden koşuyor?” Çünkü hikâyede önemli bir detay gibi görünüyor.

Dinleme/İzleme Sonrasında

Soru: Sorularımıza yeterli cevap alma durumumuzu değerlendirelim.,

• Çoğu soruma cevap buldum, bazılarını ise içerik tamamen açıklamadığı için merak etmeye devam ediyorum.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 143 Cevapları

Öğretmenimizin rehberliğinde ı.-6 kişilik gruplar oluşturalım ve karekodu okutarak içeriğin ikinci bölümünü izleyelim.

Soru: Dinleme/izleme öncesinde içerikle ilgili sorularımızı grup arkadaşlarımızla paylaşalım

Cevap: “Amani neden her gün koşuyor?”, “Okul neden bu kadar uzak?”, “Adada yaşam neden zor?” gibi sorularımızı paylaştık.

Soru: Ortak bir karara varınca kararlarımızı çalışma kâğıdımıza yazalım.

Cevap: En merak ettiğimiz sorunun “Amani okula gitmek için neden bu kadar zorluk çekiyor?” olduğuna karar verdik ve onu yazdık.

Soru: Dinleme/izleme sırasında içeriğin devamı ile ilgili yeni sorularımızı tartışalım.

Cevap: “Amani doktor olabilecek mi?”, “Bu yolculuk her gün böyle mi sürüyor?” gibi yeni sorular tartıştık.

Soru: Çalışırken gerekli durumlarda öğretmenimizden yardım isteyelim. Öğretmenimiz bir eksiklik fark ederse onun uyarılarını dikkate alalım.

Cevap: Sorularımızı doğru yazıp yazmadığımızı öğretmenimize sorduk ve önerilerini dikkate aldık.

Şimdi öğretmenimizin rehberliğinde 2-3 kişilik gruplar oluşturalım ve karekodu okutarak içeriğin son bölümünü izleyelim. Öğretmenimiz bize sadece ihtiyacımız olduğunda yardım edecek.

Soru: Önceki etkinliklerde yer alan adımları izleyerek stratejimizi uygulayalım.

Cevap: Önce içerikle ilgili sorular oluşturduk, sonra izlerken bu sorulara cevap aradık ve yeni sorular ürettik.

Soru: Soru sorma stratejisini kullanırken grup arkadaşlarımızla konuşup tartışalı.

Cevap: Amani’nin neden bu kadar çabaladığını ve yaşadığı zorlukları grupça konuşup yorumladık.

Soru: Sonuçları çalışma kâğıdımıza yazalım.

Cevap: Sorduğumuz soruları ve bulduğumuz cevapları çalışma kâğıdına kısa ve açık şekilde yazdık.

Soru: Tebrikler! Artık soru sorma stratejisini nasıl kullanacağımızı öğrendik. Şimdi “Çocuklar Neredeyse Okulları Oradadır” İçeriğini izlerken bu stratejiyi kendi başımıza uygulayalım.

Cevap: İçeriği izlerken önce kendi sorularımı oluşturdum, sonra izlerken bu sorulara cevap aradım ve yeni sorular ekledim.

Soru: Dinleme/izleme sırasında sorularımızı, bu soruların cevaplarını neden merak ettiğizi not alalım. dinleme/izleme sonunda sorularımızın cevaplarını ve merak etme gerekçelerimizi defterimize yazalım.

Cevap: Sorularımı ve neden merak ettiğimi izleme boyunca not aldım; içerik bitince cevapları ve gerekçeleri defterime kısa ve net şekilde yazdım.

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

SORU & CEVAP Haberleri