Mehmet Âkif Ersoy Metni Cevapları
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 50 Cevabı
METNE HAZIRLIK
1. Millî marşımızın ve bayrağımızın milletimiz için önemi nedir? Düşüncelerinizi paylaşınız.
Cevap: Millî marşımız ve bayrağımız, milletimizin bağımsızlığının ve birlik duygusunun sembolüdür. Bayrak, vatan sevgisini ve özgürlüğü temsil ederken; İstiklâl Marşı, Türk milletinin kahramanlığını ve inancını yansıtır.
2. İstiklâl Marşını okumak sizlere hangi duyguları hissettiriyor? Paylaşınız.
Cevap: İstiklâl Marşı’nı okurken gurur, coşku ve vatan sevgisi hissediyorum. Atalarımızın verdiği mücadeleyi hatırlayıp bağımsızlığımızın değerini daha iyi anlıyorum.
1. ETKİNLİK
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 53 Cevabı
a. Metinde geçen kelimelerin anlamlarını tahmin ediniz. Tahminlerinizi Türkçe Sözlükken kontrol ediniz. Kelimeleri cümle içinde kullanınız.
| Kelime | Sözlük Anlamı | Cümle |
|---|---|---|
| Vazife | Görev, yapılması gereken iş. | Askerler vatanlarını korumayı kutsal bir vazife sayar. |
| Müddet | Süre, zaman aralığı. | Bir müddet sessizce düşündü. |
| Vekil | Birini temsil eden kişi. | Milletvekili halkın sesi olmalıdır. |
| Heyet | Bir araya gelmiş kişiler topluluğu. | Heyet, mecliste toplanarak karar aldı. |
| Mütevazı | Alçakgönüllü, gösterişsiz. | Mehmet Âkif çok mütevazı bir insandı. |
b. Öğrendiğiniz kelimeleri ve kelimelerin anlamlarını “SÖZLÜĞÜM* bölümüne yazınız.
Cevap: Bu adım öğrenciye yöneliktir, yukarıdaki tabloda verilen anlamlar deftere yazılır.
2. ETKİNLİK
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 54 Cevabı
Sorulan metne göre cevaplayınız,
1- Mehmet Âkif yarışmaya neden katılmak istememiştir?
Cevap: Mehmet Âkif, yarışmanın sonunda para ödülü verileceği için katılmak istememiştir. O, bir vatan görevini ödülle ilişkilendirmek istememiştir.
2- Hamdullah Suphi Bey, Mehmet Âkif’i millî marş yazmaya ikna etmek için neler söylemiştir?
Cevap: Hamdullah Suphi Bey, bunun bir yarışma değil, bir vatan görevi olduğunu ve halkın bu marşa ihtiyacı olduğunu söylemiştir. Ayrıca, Mehmet Âkif’in yazmasının millet için önemli olduğunu belirtmiştir.
3- Mehmet Âkif’in yazdığı millî marş Mecliste nasıl karşılanmıştır?
Cevap: Marş, Mecliste büyük bir coşkuyla karşılanmıştır. Her bir dizesi, milletvekillerini gururlandırmış ve duygulandırmıştır. O sırada Mehmet Âkif, alkışlardan kaçınarak mütevazı bir şekilde salonu terk etmiştir.
3. ETKİNLİK
Metnin konusunu ve ana fikrini yazınız.
- Konu: Mehmet Âkif Ersoy’un İstiklâl Marşı’nı yazma süreci ve marşın Mecliste okunması.
- Ana Fikir: Vatan sevgisi, görev bilinci ve millet için yapılan fedakârlıklar her şeyin üzerindedir.
4. ETKİNLİK
İstiklâl Marşının Mecliste ilk kez okunduğu sırada orada bulunsaydınız neler hissederdiniz? Paylaşınız.
Cevap: İstiklâl Marşı’nın kabulü sırasında orada olsaydım, büyük bir gurur ve mutluluk hissederdim. Tarihi bir ana tanıklık etmenin ve milletimizin bağımsızlığının simgesi olan marşın kabul edilmesini izlemek çok özel olurdu.
5. ETKİNLİK
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 55 Cevabı
Gerçek veya tasarlanmış bir olayı anlatan metinlere hikâye edici yici) metin denir, Hikâye edici metinler belli bir zamanda, belli bir yerde ve bir kahramanın başından geçer, Hikâyedeki kahramanların sayısı birden fazla olabilir.
Verilen “Saat Kulesi* metnini okuyarak “Mehmet Akif Ersoy” metni ile karşılaştırınız. Metin türlerinin özellikleri açısından farklılıklarını ve benzerliklerini kutulara yazınız.
Benzerlikler:
- İkisi de düz yazı türündedir.
- Her iki metin de gerçek olaylardan esinlenmiştir.
- Açıklamalar içerirler.
Farklılıklar:
- Mehmet Akif Ersoy metni öyküleyici, Saat Kulesi metni ise açıklayıcıdır.
- Mehmet Akif metni, bir anı niteliğindeyken, Saat Kulesi metni bilgilendirici bir metindir.
6. ETKİNLİK
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 56 Cevabı
a. Davranışların, olayların ve durumların sebebini öğrenmek için “neden, niçin* sorularını sorarız. Verilen cümlelerin nedenlerini ve sonuçlarını belirleyerek yazınız.
Cümle: İstiklâl Marşı okunduğu için çok duygulanmıştı.
- Neden: İstiklâl Marşı okundu.
- Sonuç: Çok duygulandı.
Cümle: Millî birlik ve beraberlik içinde hareket ettiğimiz için Millî Mücadeleyi kazandık.
- Neden: Millî birlik ve beraberlik içinde hareket ettik.
- Sonuç: Millî Mücadeleyi kazandık.
Cümle: 29 Ekim Cumhuriyet Bayramı kutlamalarından dolayı sınıfımızı süsledik.
- Neden: Cumhuriyet Bayramı kutlamaları vardı.
- Sonuç: Sınıfımızı süsledik.
b- Verilen cümleleri neden-sonuç ilişkisi belirten ifadelerle tamamlayınız.
için, bu nedenle, sebebiyle, çünkü
Ailesi kedi sahiplenmeye karar verdiği için Zehra çok sevindi,
Koca bir tabak ıspanak yedi çünkü çok acıkmıştı,
Kitap okumayı çok seviyordu bu nedenle sık sık kütüphaneye gidiyordu,
7. ETKİNLİK
Konuşma çizgisi ve kısa çizginin kullanım alanlarını okuyunuz. Verilen örneklerle kullanım alanlarını eşleştiriniz.
1. Yazıda satır başına alınan konuşmaları gösterir.
2. Satır sonuna sığmayan kelimelerde heceleri ayırmak için kullanılır.
3. Sözcükler arasında; “ile” ve “arasında” anlamında kullanılır.
Bugün -hava- çok güzeldi. (1)
— öğretmenim nasılsınız?
— Teşekkür ederim Furkan, iyiyim.
Ayça, okuldan eve dönerken küçük bir köpek gördü. (3)
İstanbul-Ankara yolunda mola verdik. (2)
8. ETKİNLİK
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 57 Cevabı
istiklâl Marşının son kıtasını kendinize özgü gazı stiliniz ile yazınız.
Dalgalan sen de şafaklar gibi ey şanlı hilâl;
Olsun artık dökülen kanlarımın hepsi helâl,
Ebediyyen sana yok ırkıma yok izmihlal:
Hakkıdır, hür yaşamış bayrağımın hürriyet;
Hakkıdır, Hakka tapan milletimin istiklâl!
Cevap: Bu etkinlikte İstiklâl Marşı’nın son kıtasını kendi el yazınızla yazmanız istenmektedir. Yazarken düzgün ve dikkatli olmanız, kıtanın anlamını kavramanızı sağlayacaktır.
MERAKLI BİLGİN, HAYDİ ARAŞTIRMAYA
Millî Mücadele Döneminde askerlerimizin yaşadığı zorluklar hakkında araştırma yaparak notlar alınız. Aldığınız notları arkadaşlarınızla paylasınız.
- Cephane yetersizliği nedeniyle askerler zor koşullarda savaşmıştır.
- Düşman askerlerinin sayıca üstün olması mücadeleyi zorlaştırmıştır.
- Teknolojik imkânların yetersizliği, savaşın uzun sürmesine neden olmuştur.
- Gıda eksikliği ve açlık, askerlerin direncini zorlamıştır.
- Kadın, çocuk, yaşlı demeden herkesin savaşması gerekmiştir. Bu durum, halkın fedakârlığını ortaya koymuştur.