Kutudaki Taşlar Metni Cevapları
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 126 Cevapları
HAYDİ, BAŞLIYORUZ!
Soru: Sevdiklerinize duyduğunuz özlemi sözcüklere dökmeniz istense neler söylerdiniz? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Sevdiklerim yanımda olmayınca onları çok özlerim. Onlarla yeniden buluşacağım günü sabırsızlıkla beklerim.
ŞİMDİ OKUMA ZAMANI!
KUTUDAKİ TAŞLAR
Neee, 36 gün mü? diyerek mutsuz bir suratla oturdu Tuna. Ama ben dedemi çok özledim. Dayanamam ki o kadar gün!” diye söylendi. Neredeydi Tuna’nın dedesi? Çoook uzak bir köydeydi. Ona kavuşması için de gelmesi gereken bir yaz mevsimi, tatil olması gereken bir okul vardı ve tam 35 kere doğup batması gereken bir güneş.
Bir gün kaldı, deseler bile Tuna’nın bu sabırsızlığıyla o gün bitmezdi. Ama şimdi otuz beş kocaman gün nasıl geçecekti? “Zamanın hızlı geçmesine yabir icat var mı acaba?” diye düşündü. Olsaydı duyardı kesin. Takvimden de anlamıyordu ki. Nasıl takip edecekti günleri?
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 129 Cevapları
SÖZCÜKLERİ KEŞFEDİYORUZ
Soru: Metinde geçen bazı sözcüklerin anlamları verilmiştir. Sözcükleri metinden bularak hangi anlamda kullanıldıklarını işaretleyiniz.
kavuşmak
Tuna’nın dedesine “kavuşması” anlamından yola çıkarak doğru anlam:
Ayrı kalınan, sevilen bir kimseyle bir araya gelmek, onu yeniden görmek.
sarılmak
Metinde Tuna'nın dedesine “sarılması” anlatıldığı için:
Kollarını dolamak, kucaklamak.
batmak
Metinde “Güneşin doğup batması” ifadesi geçtiği için:
Dünya’nın dönüşü dolayısıyla Güneş, Ay ve yıldız ufkun altına inmek.
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 130 Cevapları
OKUDUĞUMUZU ANLIYORUZ
Hikâyedeki kahramanın adı (1 sözcük): Tuna
Kahramanı iki sözcükle tanımlayınız: Sabırsız, yaratıcı
Konuyu üç sözcükle açıklayınız: Özlem, sabır, bekleyiş
Sorunu dört sözcükle belirtiniz: Dedesine kavuşmak için beklemek
Hikâyede geçen ilk olayı beş sözcükle yazınız: Tuna dedesine kavuşmak istiyor.
İkinci olayı altı sözcükle yazınız: Her gün bir taşı boyayıp kutuya koyuyor.
Üçüncü olayı yedi sözcükle yazınız: Taşlar azalınca heyecanlanıp sabırsızca günleri sayıyor.
Hikâyenin sonucunu sekiz sözcükle yazınız: Tuna sonunda dedesine kavuşup mutlu bir gün geçiriyor.
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 131 Cevapları
DİLİMİZİN KURALLARINI ÖĞRENİYORUZ
Soru: Dünyada tek olan, benzeri olmayan varlıkları ifade eden sözcükleri kırmızıya; aynı türden varlıkları ifade eden sözcükleri de maviye boyayınız. Sözcüklerin ilk harflerinin cümle içinde kullanılırken nasıl yazıldığını altlarındaki kutuya büyük (B) küçük (K) yazarak belirtiniz.
İZMİR → Kırmızı – B (Neden? Bir şehrin adı → özel isim → büyük harfle yazılır.)
GÜVERCİN → Mavi – K (Cins isim → küçük harfle yazılır.)
KAYSERİ → Kırmızı – B (Şehir adı → özel isim → büyük harfle yazılır.)
KÖPEK → Mavi – K (Cins isim → küçük harfle yazılır.)
KARABAŞ → Kırmızı – B (Köpeğe verilen özel ad → özel isim → büyük harfle yazılır.)
AĞAÇ → Mavi – K (Cins isim → küçük harfle yazılır.)
Soru: Aşağıdaki noktalama işaretlerinin kullanımına uygun cümleler yazınız.
Cümlelerim:
- (?) Soru İşareti: Bugün parka gider miyiz?
- (,) Virgül: Manavdan elma, armut, muz ve çilek aldım.
- (!) Ünlem İşareti: Ne kadar güzel bir gün!
- (.) Nokta: Dersimiz bugün erken bitti.
- (‘) Kesme İşareti: Ankara’nın en meşhur yemeği dönerdir.
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 132 Cevapları
Soru: Aşağıdaki cümlelerde bir arada kullanılan zıt (karşıt) anlamlı sözcüklerin altlarını çiziniz.
1️⃣ Üst katımızda oturan arkadaşım alt mahalleye taşındı.
➡️ üst – alt
2️⃣ Bir geri bir ileri adım atarak gideceğin yere ulaşamazsın.
➡️ geri – ileri
3️⃣ Ön kapıdan değil arka kapıdan çıkmamız gerekiyormuş.
➡️ ön – arka
4️⃣ Çok sıcak ve çok soğuk içecekler dişlerimize zarar verir.
➡️ sıcak – soğuk
5️⃣ Bazen mutlu bazen üzgün olurum.
➡️ mutlu – üzgün
Paragraf, bir konu hakkında anlamlı ve birbiriyle uyumlu cümlelerin bütünüdür.
Soru: Yukarıda Ozan’ın verdiği bilgiyi dikkate alarak okuduğunuz metnin ilk ve son paragrafını yazınız.
İlk: “Neee, 36 gün mü?” diyerek mutsuz bir suratla oturdu Tuna. “Ama ben dedemi çok özledim. Dayanamam ki o kadar gün!” diye söylendi.
Son: Veee sonunda köye gelmişlerdi işte. Dedesini görür görmez atladı kucağına, sıkı sıkı sarıldı ona. Heyecanla kutusunu getirdi sonra. “Bak dede, senin için bu kadar gün, güneşin doğup batmasını bekledim.” dedi taşları göstererek. Işıl ışıl parladı dedesinin gözleri. Sıcacıktı gülümsemesi.
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 133 Cevapları
SESLİ DÜŞÜNÜYORUZ
Soru: Tuna’nın yerinde siz olsaydınız çok özlediğiniz birini beklerken zamanın hızlı geçmesi için ne yapardınız? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Konuşmalarımızda yeni öğrendiğimiz sözcükleri kullanmaya özen gösterelim.
İşitilebilir ses tonuyla ve sözcükleri doğru telaffuz ederek konuşmaya dikkat edelim.
Cevap: Tuna’nın yerinde olsaydım, zamanın hızlı geçmesi için sevdiğim aktiviteler yapardım. Kitap okur, resim çizer ya da arkadaşlarımla oyun oynayarak beklemek daha kolay olurdu.
DÜŞÜNDÜKLERİMİZİ YAZIYORUZ
Ozan, bir gün içinde o kadar çok şey oluyor ki sen hiçbirini unutmuyorsun. Bunların hepsini nasıl aklında tutuyorsun?
Bilge, ben tüm gün boyunca başımdan geçenleri, beni etkileyen her şeyi yazmayı alışkanlık hâline getirdim.
Günlük tutmak, yaşamımızda olup bitenleri kayıt altına almaktır. Günlüğe (günceye) tüm gün boyunca yaşadıklarımızı yazabiliriz.
3. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 134 Cevapları
Soru: Aşağıda, Ozan’ın tuttuğu günlük verilmiştir. Ozan’ın günlüğüne yazdığı yazıyı okuyunuz. Siz de sizi etkileyen bir olayı, tarihini de belirterek günlüğünüze yazınız.
Örnek günlük:
27 Ekim 2025
Sevgili Günlük,
Bugün çok heyecanlı bir gündü. Okulda tiyatro gösterisi yaptık. Sahneye çıkarken biraz heyecanlandım ama oyun başlayınca çok mutlu oldum. Arkadaşlarım ve öğretmenlerimiz bizi alkışlayınca gurur duydum. Bu günü hiç unutmayacağım.