Ekmek Kırıntıları Metni Cevapları
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 234 Cevabı
HAZIRLANALIM
Soru: Küçükken oynadığınız oyunlardan hangisini şimdi oynamak isterdiniz? Nedenleriyle açıklayınız.
Cevap: Küçükken en çok saklambaç oynamayı severdim. Şimdi de oynamak isterdim çünkü çok eğlenceliydi ve arkadaşlarımla çok güzel vakit geçirirdim.
“Ekmek Kırıntıları” şiirini vurgu ve tonlamaya dikkat ederek sesli okuyunuz.
EKMEK KIRINTILARI
“Çocukluğum, çocukluğum,
Ah o cennet ülke
Bir daha ele geçse!”
Dediklerini duydum.
Kaybedilmemiş ki
Hâtıralar sağ olsun!
Işıkları yandıkça
Yeri belli çocukluğun.
Ya canından bezmiş kaçıp
Sığınmışsanız bir ormana.
Acaba o zaman da
Çocukluğu arar mısınız?
Benim de arkamda
Renkli taşlar olsaydı
Çocukluğuma giden yolu
Bulmam kolay olurdu.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 235 Cevabı
1. ETKİNLİK
Ya canından bezmiş kaçıp Sığınmışsanız bir ormana.
Bu dizelerdeki “canından bezmek” deyimi “ölümü göze alacak kadar sıkıntı içinde olmak” anlamına gelmektedir.
Soru: Siz de bu deyimi anlamına uygun olarak bir cümlede kullanınız.
Canından bezmek:
Cümlem: Yoğun dersler yüzünden canımdan bezmiş, bir an önce tatil gelsin istiyordum.
2. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki cümleler doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yolu takip edildiğinde kaç numaralı çıkışa ulaşılır? İlgili çıkışı işaretleyiniz.
Şiirin başlığında geçen “kırıntı” kelimesinin anlamı “bir şeyden ayrılan küçük parça, parçacık”tır. (D)
“Ekmek kırıntısı” kelime grubunun anlamı “ekmek ufağı”dır. (D)
1. Çıkış
3. ETKİNLİK
Aşağıdaki soruları okuduğunuz şiire göre defterinize cevaplayınız.
1. Şair, çocukluğunu neye benzetmiştir?
→ Cennet ülkeye benzetmiştir.
2. Çocukluğun yeri ne zaman belli olurmuş?
→ Hatıraların ışıkları yandıkça yeri belli olurmuş.
3. Sizce insanlar neden ormandayken çocukluğunu aramaz?
→ Çünkü orman huzur verir, insan sıkıntıdan uzaklaşır.
4. Şaire göre çocukluğa giden yolu ne zaman bulmak daha kolay olurdu?
→ Arkasında renkli taşlar olsaydı bulmak daha kolay olurdu.
4. ETKİNLİK
Soru: Aşağıda Joseph Joubert’in (Cozef Cober) farklı yazı karakterleriyle yazılmış bir sözü verilmiştir. Bu yazı karakterlerinden hangisini daha rahat okuduğunuzu söyleyiniz.
En rahat okuduğum yazı: Çocukların nasihatten çok, iyi örneğe ihtiyaçları vardır.
→ Birinci yazı daha okunaklı ve anlaşılır.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 236 Cevabı
5. ETKİNLİK
Benim de arkamda
Renkli taşlar olsaydı
Çocukluğuma giden yolu
Bulmam kolay olurdu.
“Ekmek Kırıntıları” şiirinin yukarıdaki dizelerinde “Hansel ve Gratel” metninin kahramanları hatırlatılmıştır. Burada Hansel ve Gratel’in evlerinin yolunu nasıl bulduğu anlatılmaktadır.
Soru: Bu açıklamaya göre “Hansel ve Gratel” metninin ilgili bölümünü aşağıdakilerden hangisi yansıtmaktadır?
Cevap: 2. sıra 1. resim
6. ETKİNLİK
Soru: “Ekmek Kırıntıları” şiirinin ana duygusunu aşağıya yazınız.
Cevap: → Çocukluk özlemi ve eski güzel günlere duyulan hasret.
7. ETKİNLİK
Soru: Unutamadığınız bir anınızı arkadaşlarınıza anlatınız.
Cevap: Bir gün sınıfça pikniğe gitmiştik. Arkadaşlarımla beraber uçurtmalar uçurmuştuk. Uçurtmam ağaca takılınca herkes yardıma koşmuştu. O günü hiç unutamıyorum.
4. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Tuna Yayınları Sayfa 237 Cevabı
8. ETKİNLİK
Soru: Okuduğunuz şiiri hikâye edici bir metne dönüştürerek aşağıya yazınız. Yazınızda hayalî öğelere yer veriniz. Yazınızı tamamladıktan sonra metninizi anlatan bir resim çiziniz.
Cevap: Bir sabah erkenden uyandım. Pencereyi açınca yüzüme hafif bir meltem dokundu. Çocukluğum aklıma geldi. O zamanlar hep dışarıda oynardık.
Annem ekmek kızartırdı, ben de elimde bir dilim ekmekle bahçeye koşardım. Toprakta yollar yapar, taşlardan köprüler kurardım. Yere düşen ekmek kırıntıları, sanki bana çocukluğuma giden yolu gösteriyordu.
Bazen çok yorulduğumda ağacın gölgesine sığınır, hayaller kurardım. Hayallerimde yine çocuk olurdum, neşeyle koşardım. Baktım ki aslında çocukluğum hiç kaybolmamış, kalbimin en güzel köşesinde saklanmış.
SONRAKİ METNE HAZIRLIK
Soru: Huzuru anlattığını düşündüğünüz bir görsel bularak sınıfa getiriniz (“Huzur” metninin 10. etkinliğine yöneliktir.).