Çocuk Bayramı Ülkesi Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe)

6. Sınıf Türkçe Çocuk Bayramı Ülkesi metni cevapları, MEB Yayınları sayfa 116-129 etkinlik çözümleri, doğru ve güncel Farklı Dünyalar Teması metin içi tüm sorular ve ayrıntılı cevaplar.

Çocuk Bayramı Ülkesi Metni Cevapları


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 118 Cevapları

HAYDİ, BAŞLAYALIM

Soru: Türkiye Cumhuriyetimden başka hangi ülkelerde çocuk bayramı kutlanıyor olabilir? Tahminlerinizi söyleyiniz.

Cevap: Türkiye dışında bazı ülkelerde de çocuk bayramı olabilir; mesela Japonya, Çin veya Hindistan’da da çocuklara özel günler kutlanabilir.

Soru: “İsim şehir” oyununu oynadığınızı ve “j” harfinin seçildiğini düşününüz. Aşağıdaki tabloyu bu harfle başlayan hangi kelimeler ile tamamlardınız? Yazınız.

İsim Şehir/Ülke Bitki Hayvan Eşya
Jale Japonya Jalapeno Jaguar Jakuzi

Soru: “Doğan güneş ülkesi” adıyla bilinen Japonya’nın ulusal bayrağı kırmızı ve beyaz renklerden oluşur. Buna göre aşağıdaki görsellerden hangisi Japonya bayrağına aittir? Söyleyiniz.

Cevap: Ortada kırmızı bir daire bulunan beyaz zeminli bayrak, yani ikinci görsel, Japonya bayrağıdır.

Öğretmeniniz şiiri okurken siz de kitabınızdan takip ediniz. Ardından şiiri tür özelliklerini dikkate alarak duyguyu yansıtacak bir tonlama ve işitilebilir bir sesle okuyunuz.

ÇOCUK BAYRAMI ÜLKESİ

Okyanusların çocuğudur
Japonyamız

Manga okuyunca
Erken hayal kurmaya başlarız
Deniz kuşları gibi

Evlerimizin Her odası
Farklı bir mevsim
Yerken yüzer gibi

Olduğumuz için
Çok severiz
Çiğ balık suşiyi
İyi bir gelecekte

Yaşamanın yolunu
Öğrenmek için
Oyuncak bebek takımı
Armağan edilir bize
Şeftali çiçekleri açtığında


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 119 Cevapları

Güç ve başarı
Dileriz
Beş Mayıs
Çocuk gününde

Çocuk barışı gibidir
Bayramlarımız
Görmek isteriz
Sizi de
Gelecek yıl aramızda

Doğrusunu Bilelim
Metnin yazım ve noktalamasında orijinaline bağlı kalınmıştır. Günümüz yazım ve noktalama kurallarına uygun olmayan ifadelerin doğrusu şu şekildedir: • Japonya’mız • Çocuk Günü’nde

1. ANLAYALIM

a) Okuduğunuz şiirdeki ses benzerliklerini örneklerden hareketle aşağıda gruplandırınız.

1. Grup 2. Grup 3. Grup 4. Grup 5. Grup 6. Grup
Japonya’mız severiz gibi açtığında dileriz görmek

✔ Doğru gruplama budur.

b) Aşağıdaki görseller sizce şiirin hangi bölümlerini temsil ediyor olabilir? Söyleyiniz.

Cevap: Bu çizgiler şiirdeki dizelerin sırasını kesin olarak temsil eder. Her çizgi şiirin bir dizesini gösterir.

Görsellere göre şiirdeki bölümler:

  1. “Okyanusların çocuğudur Japonya’mız”
  2. “Manga okuyunca erken hayal kurmaya başlarız” “Deniz kuşları gibi”
  3. “Güç ve başarı dileriz" “Beş Mayıs Çocuk gününde”

(Kitaptaki görseller bu dizelerle uyumludur.)

c) Etkinliğin “a” ve “b” maddelerinde belirlediğiniz özellikler şiirdeki ahenk ve ritmi nasıl etkilemiştir? Söyleyiniz.

Cevap: Şiirdeki ses benzerlikleri, uyaklar ve tekrar eden kelimeler, okurken akıcı bir ritim oluşturmuştur. Görsellerle uyumlu bölümler ise şiirin duygusunu güçlendirmiş, okuyucunun zihninde daha canlı bir anlam oluşmasına yardımcı olmuştur. Böylece şiir hem kulağa hem de hayale hitap eden ritmik bir yapı kazanmıştır.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 120 Cevapları

2. ANLAYALIM

Soru: Yandaki haritayı inceleyiniz. Okuduğunuz şiirin ilk iki dizesinde Japonya’dan “okyanusların çocuğu” şeklinde söz edilmesinin sebebi ne olabilir? Söyleyiniz.

Cevap: Japonya bir ada ülkesidir ve etrafı tamamen okyanuslarla çevrilidir. Bu yüzden ülkenin coğrafi yapısını vurgulamak için “okyanusların çocuğu” benzetmesi yapılmıştır.

Soru: Şiirin ilk iki dizesi yerine “Okyanusun ortasında yer alır/Japonya’mız.” dizeleri yer alsaydı anlatımda nasıl bir değişiklik olurdu? Söyleyiniz.

Cevap: Bu ifade daha düz, açıklayıcı olurdu; ancak şiirsel ahenk ve duygusallık azalırdı. “Okyanusların çocuğu” ifadesi daha romantik, estetik ve şairane bir anlatımdır.

Soru: Japonya’nın coğrafi konumu farklı bir şekilde ifade edilmek istense aşağıdakilerden hangileri kullanılabilirdi? Haritadan hareketle işaretleyiniz.

Balıklar kuşatmış dört yanını
Denize uzak şehirler diyarı
(✔) Dalgaların ortasında bir ada ülkesi
(✔) Üç tarafı mavilerle çevrili bir yurt

3. ANLAYALIM

a) Aşağıdaki metni okuyup başlığını inceleyiniz.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 121 Cevapları

b) Metinde düşünceyi geliştirme yollarından hangilerine başvurulmuştur? İşaretleyiniz.

Tanımlama (✔)
Benzetme (✔)
Örneklendirme ()
Karşılaştırma (✔)

c) Etkinliğin “b” maddesinden hareketle aşağıdaki ifadeleri tamamlayınız.

Metnin başlığında “Japonya’nın Çocuk Bayramı Var” yerine tanımlayıcı bir ifade denilerek karşılaştırmaya başvurulmuştur.
Flamaların rüzgârda dalgalanması anlatılırken benzetmeden yararlanılmıştır.
Sazan balığının özelliklerinden söz edilirken tanımlamaya başvurulmuştur.

4. ANLAYALIM

a) Yandaki karekodu okutarak “Japonya’nın Geleneksel Özür Dileme Festivali” adlı içeriği izleyiniz.

Cevap: Festivalde insanlar bağırarak özür diliyor ve hatalarını kabul ediyor.

b) İzlediğiniz içeriğin konusundan hareketle haberde Japonya ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangilerine yer verildiğini işaretleyiniz.

Doğru olanları işaretleyelim:

⬜ Kadın erkek fark etmeksizin hatalı kişinin özür dilemek için saçını tıraş etmesi
⬜ Japoncada özür dileme için yaklaşık 20 farklı ifade olması
İsmi “özür dilemek” anlamına gelen bir kasaba olması
Geleneksel olarak özür dileme festivalinin düzenlenmesi

c) İzlediğiniz içerikten Japonların aşağıdaki kişilik özelliklerinden hangilerine sahip olduğu söylenebilir? İşaretleyiniz.

Doğru olanları işaretleyelim:

Alçak gönüllülük
⬜ Sabır
⬜ Fedakârlık
Dürüstlük
Saygılı olmak
Cesaret
⬜ Çalışkanlık
Erdemli olma

ç) İşaretlemelerinizi metindeki hangi ifadelerden yola çıkarak yaptığınızı açıklayınız.

Cevap: Metinde Japonların özür dilemeye önem verdikleri, bunun için festival düzenledikleri ve özür dilemenin toplumda saygı ve erdemle ilişkilendirildiği belirtilmiştir. Bu bilgiler Japonların alçak gönüllü, saygılı, dürüst, cesaretli ve erdemli bireyler olduklarını göstermektedir.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 122 Cevapları

5. ANLAYALIM

a) “4. ANLAYALIM” etkinliğinden ve ön bilgilerinizden hareketle aşağıdaki ifadeyi tamamlayınız.

Cevap: Özür dilemek benim için hatamı kabul edip karşımdakine saygı göstermek demektir.

b) Aşağıdaki soruları izlediğiniz içerikten hareketle sözlü olarak cevaplayınız.

Soru: Hangi durumlarda özür dilenmelidir?

Cevap: Birini kırdığımızda, hata yaptığımızda veya saygısızlık ettiğimizde özür dilenmelidir.

Soru: Japonların özür diledikleri konular onların yaşam tarzları hakkında nasıl bilgiler veriyor?

Cevap: Japonların saygılı, düşünceli ve hatalarını kabul eden insanlar olduğunu gösteriyor.

c) İçerikteki karakterler, etkinliğin “a” maddesinde belirlediğiniz norma uygun davranışlar sergiliyorlar mı? İçeriğin tamamından hareketle değerlendiriniz.

Cevap: Evet, sergiliyor. Çünkü videoda insanlar hata yaptıklarında bunu kabul ediyor, özür diliyor ve karşısındaki kişiye saygı gösteriyorlar.

ç) Sizce bu video aracılığıyla verilmek istenen mesaj, insanların özür dileme alışkanlığı geliştirmesine yardımcı olabilir mi? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap: Video, insanların özür dilemenin önemini fark etmeleri,
hatalarını duyarlı bir şekilde telafi etmeleri ve
saygılı bir toplum oluşturmaları gerektiğini anlatmaktadır.
Bu mesaj, insanların özür dileme alışkanlığı edinmesine yardımcı olabilir.

6. ANLAYALIM

a) Şiirde yer alan yandaki bölümü okuyunuz. Bu bölümdeki altı çizili kelimeleri duyu organlarıyla algılanma durumuna göre inceleyiniz.

Cevap: Çocuk kelimesi duyu organlarıyla algılanabilir, barış kelimesi algılanamaz.

b) Etkinliğin “a” maddesinde belirtilen özelliğe göre okuduğunuz şiirden kelimeler seçiniz. Seçtiğiniz kelimeleri iki gruba ayırıp yelpazeler üzerine yazınız.

Somut Kelimeler: çocuk, ev, deniz, balık, oyuncak, çiçek
Soyut Kelimeler: barış, başarı, gelecek, güç, sevgi

(İki yelpazenin içine bu kelimeler yazılmalıdır.)

c) Bu yelpazeleri belirlediğiniz ölçüte göre adlandırınız.

Cevap: Sol yelpaze: Somut kelimeler
Sağ yelpaze: Soyut kelimeler


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 123 Cevapları

7. ANLAYALIM

a) Aşağıdaki metinleri okuyunuz.

Yan tarafta verilen Japonya’nın millî marşı, dünyanın en kısa millî marşlarından biridir. Yazarı bilinmektedir. 13 Ağustos 1999’da resmî olarak ulusal marş ilan edilmiştir. Marşın sözleri, Japonya’nın barış ve refahının sürmesi dileğini anlatmaktadır

Senin saltanatın;
Bin yıl,
Sekiz bin yıl sürsün.
Çakıl taşları,
Kaya olana ve
Yosun tutana kadar.

b) Ön bilgilerinizden hareketle İstiklal Marşı ile Japonya millî marşını içerik ve dil özellikleri bakımından karşılaştırınız. Marşların benzer ve farklı yönlerini belirleyip defterinize listeleyiniz.

Benzer Yönleri:

  • Her iki marş da milletin birlik ve dirliğini vurgular.
  • Ülkeleri için dilek ve temenniler içerir.
  • Kısa ve öz ifadelerden oluşur.

Farklı Yönleri:

  • İstiklâl Marşı savaş döneminde yazılmıştır; Japon marşı daha sakin ve geleneksel bir anlatıma sahiptir.
  • İstiklâl Marşı’nda bağımsızlık ve mücadele ön plandadır; Japon marşında barış ve refah dilekleri vardır.
  • İstiklâl Marşı’nın yazarı bellidir (Mehmet Âkif Ersoy); Japon marşının yazarı bilinmemektedir.

c) Listenizden hareketle defterinize ulaştığınız yargıyı içeren kısa bir paragraf yazınız.

Cevap: İstiklâl Marşı ile Japonya millî marşı içerik bakımından farklılık gösterse de her ikisi de milletin birlik ve huzur içinde yaşama isteğini anlatır. İstiklâl Marşı daha coşkulu ve mücadele ruhunu yansıtırken Japon marşı barışın sürmesini dilemektedir. Bu yönleriyle iki marş, ülkelerinin tarihî ve kültürel özelliklerini yansıtan önemli metinlerdir.

8. ANLAYALIM

a) Okuduğunuz şiirden alınan yandaki bölümü kurallı bir cümle hâline getirerek söyleyiniz.

Yerken yüzer gibi
Olduğumuz için
Çok severiz
Çiğ balık suşiyi

Cevap: Yerken yüzer gibi olduğumuz için çiğ balık suşiyi çok severiz.

b) Bu cümledeki anlam ilişkisini belirleyerek işaretleyiniz.

Bir eylemin amacı bildirilmiş. ()
Bir eylemin sebebi bildirilmiş. (✓)

Soru: c) Bu cümleyi “çünkü” ifadesini kullanarak yeniden kurunuz. “Çünkü” ifadesini kullandığınızda artık hangi ifadeyi kullanmanıza gerek kalmadı? Açıklayınız.

Cevap: Çiğ balık suşiyi çok severiz çünkü yerken yüzer gibi oluruz. “İçin” ifadesine gerek kalmadı.

ç) “Orta Asya’ya gidecek çünkü Türklerin ata yurdunu çok merak ediyor.” cümlesinde “çünkü” ifadesinden önceki ve sonraki bölümleri adlandırmanız gerekse aşağıdakilerden hangilerini seçerdiniz? Söyleyiniz.

Sebep – Amaç – Koşul – Sonuç

Cevap: “Çünkü”den önceki bölüm sebep, sonraki bölüm sonuç olur.

d) Yandaki bulmacada “çünkü” ile aynı anlamı bildiren dört ifade gizlenmiştir. Bu ifadeleri bulunuz ve defterinize bu ifadelerin geçtiği birer cümle yazınız.

Cevap: Bu nedenle, dolayısıyla, bu yüzden, sebebiyle.

  • Bu nedenle ödevimi erken bitirdim.
  • Hava çok soğudu, dolayısıyla dışarı çıkmadık.
  • Geç kaldım, bu yüzden otobüsü kaçırdım.
  • Yağmur yağdığı sebebiyle maç ertelendi.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 124 Cevapları

1. ANLATALIM

a) Aşağıdaki listede Japon ve Türk mutfağından çeşitli malzemeler verilmiştir. Malzemeleri inceleyiniz ve listeye bir malzeme de siz ekleyiniz. Elinizdeki malzemelerden nasıl bir çorba yapabileceğinizi düşünüp defterinize notlar alınız.

Cevap: Listeye “havuç” eklerdim. Balık suyu, erişte, soğan ve baharatlarla bir karışık çorba yapabileceğimi düşünürdüm.

b) Notlarınızdan hareketle oluşturduğunuz…isimli çorba tarifinizi aşağıdaki yönergelere göre sınıfta anlatınız.

Cevap: Ben bu çorbaya “Karışık Lezzet Çorbası” derdim. Malzemeleri tencerede kavurur, balık suyu ekler ve erişteyi pişirerek çorbayı hazırlarım.

➡️Konuşmanızda uygun hitap, selam ve sonlandırma ifadelerini kullanınız.
➡️Tarifinizin yapılış aşamalarını eksiksiz anlatınız.
➡️Süreç esnasında arkadaşlarınızın merakını canlı tutacak sorular sorabilirsiniz.
➡️Konuşmanız bittiğinde arkadaşlarınıza sorularını sormaları için süre tanıyınız.
➡️Soruları açık, net ve saygılı bir şekilde cevaplayınız.

Cevap: “Merhaba arkadaşlar, bugün sizlere Japon-Türk Sebze Çorbası tarifimi anlatacağım.
Önce tencereye tereyağını alıp soğan ve domatesi kavuruyoruz. Ardından mercimek, havuç ve baharatları ekliyoruz. Daha sonra balık suyunu koyup sebzeler yumuşayana kadar kaynatıyoruz. Son olarak erişteleri ekliyoruz ve yosun parçalarını hafifçe içine bırakıyoruz. Çorbamız yaklaşık 10 dakika daha piştikten sonra servise hazır hale geliyor. Sorularınızı memnuniyetle cevaplayabilirim, dinlediğiniz için teşekkür ederim.”

Değerlendirelim

a) Konuşma sürecinizi aşağıdaki yıldızlı puan çizelgesini kullanarak değerlendiriniz. Ölçütteki her bir davranışı gerçekleştirme durumunuza göre yıldızlarınızı yay ayraç içine çiziniz.

Öğrenci buradaki maddelere göre “Gelişmeye Açık – Yeterli – Kısmen Güçlü – Güçlü – Çok Güçlü” olarak kendi yıldızını işaretler.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 125 Cevapları

b) Konuşmanızı değerlendirmek için aşağıdaki tabloyu tamamlayınız.

Konuşmamda güçlü olduğum bölüm: Tarifi sıralı ve net anlatmam.
Konuşmamda gelişmeye açık olduğum bölüm: Arkadaşlarıma daha fazla söz verme kısmı.
Bir dahaki konuşmamda dikkat edeceklerim: Daha akıcı konuşmaya ve herkesin katılmasını sağlamaya dikkat edeceğim.

Konuşmanızda kullandığınız materyalleri seçki dosyanıza eklemeyi unutmayınız.

2. ANLATALIM

a) Aşağıdaki sorulardan birini seçip işaretleyiniz.

(✔) Bir başka ülkede çocuk olmak nasıldır?

b) Konuşma amacınızı ve türünü seçip işaretleyiniz.

Bilgi vermek (Tanımlamak, açıklamak vb.) (✓)
Bir olay anlatmak (Günlük hayattan bir örnek olay vb.) ()
Mizahi konuşma yapmak (anı, fıkra, anekdot vb.) ()

c) Konuşmanızın türünü seçip işaretleyiniz.

Hazırlıklı ()
Hazırlıksız (✓)

ç) Hazırlıksız konuşma yapmayı seçtiyseniz konu ve amacınızdan hareketle konuşmanızı yapınız. Hazırlıklı konuşma yapmayı seçtiyseniz konuşmanızı bir sonraki ders gerçekleştiriniz.

Cevap: “Bugün sizlere bir başka ülkede çocuk olmak nasıldır sorusuna cevap vermek için konuşacağım.
Her ülkenin kültürü, oyunları, bayramları ve günlük yaşamı farklıdır.
Farklı bir ülkede yaşayan çocuklar başka yemekler yer, başka oyunlar oynar ve bambaşka bir okul düzeni içinde yaşarlar.
Bu çeşitlilik, dünyayı daha renkli ve zengin bir yer yapar.
Konuşmamı dinlediğiniz için teşekkür ederim.”


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 126 Cevapları

3. ANLATALIM

Soru: Kültür unsurlarımızdan (çay, Türk kahvesi, Türk kilimi, lokum, nazar boncuğu, el öpme vb.) birini seçerek bu unsuru yabancı misafirlere anlatacağınız bir konuşma yapınız. Konuşmanızı yaparken aşağıdaki tablodan faydalanınız.

Cevap: Seçilen kültür unsuru: Türk kahvesi


Konuşma Metni (Giriş – Gelişme – Sonuç yapısına uygun)

Giriş – Tanımlama

“Merhaba, bugün sizlere Türk kültürünün en özel unsurlarından biri olan Türk kahvesini tanıtmak istiyorum.
Türk kahvesi, ince çekilmiş kahvenin cezvede köpükleninceye kadar pişirilmesiyle hazırlanan geleneksel bir içecektir.”


Gelişme – Karşılaştırma, Benzetme, Örneklendirme

“Türk kahvesi, diğer ülkelerdeki filtre kahve ve espresso gibi çeşitlerden farklıdır.
Hem pişirme yöntemi hem sunumu hem de köpüğüyle kendine özgü bir kültür taşır.
Kahvenin yanında lokum ikram edilmesi misafire verilen değeri gösterir.

Ayrıca kahve falı geleneği de Türk kahvesi kültürünün eğlenceli bir parçasıdır.
Türk kahvesi, kokusu ve lezzetiyle adeta geçmişten gelen bir hikâyeyi fısıldayan sıcak bir dost gibidir.”


Sonuç – Tanık Gösterme

“UNESCO’nun 2013 yılında Türk kahvesini ‘Somut Olmayan Kültürel Miras’ olarak kabul etmesi de bu içeceğin milletimiz için ne kadar değerli olduğunu göstermektedir.
Dinlediğiniz için teşekkür ederim.”

4. ANLATALIM

a) Aşağıdaki yerlerden birini seçiniz.

Gerçekte var olan bir gezegen, ülke ya da şehir ()
Gerçekte var olmayan, hayal gücünüzle oluşturduğunuz bir gezegen, ülke ya da şehir (✓)

Soru: b) Seçtiğiniz yerde yaşayan bir karakter hayal ediniz. Karakterin adını, özelliklerini, en büyük hayalini ve yaşadığı bir olayı düşününüz.

Karakterin adı: Limo
Özellikleri: Meraklı, cesur, yardımsever
En büyük hayali: Gezegenindeki karanlık ormanı keşfetmek
Yaşadığı olay: Karanlık ormanda kaybolan bir ışık böceğini bulmaya çalışması

c) Belirlediğiniz unsurlardan hareketle aşağıya bir yazı yazınız. Yazınızı şiir, hikaye, mektup ya da kendi belirlediğiniz bir türde yazabilirsiniz.

Örnek Hikâye Yazısı

“Limonix ve Işık Taşı”

Uzak galaksilerin birinde, Limonya adında parlak sarı bir gezegen vardı.
Bu gezegende yaşayan küçük Limonix, herkes tarafından çok sevilen meraklı bir uzay çocuğuydu.
Bir gün gezegenin gecelerini aydınlatan Işık Taşı aniden kayboldu.
Karanlık çökünce herkes büyük bir korkuya kapıldı.

Limonix, cesaretini toplayıp kaybolan taşı bulmak için yola çıktı.
Tozlu uzay yollarından geçti, kıvrımlı asteroid tünellerinde dolaştı.
Sonunda taşı, bir meteorun içinde sıkışmış halde buldu.
Onu çıkarıp gezegenine geri getirdiğinde Limonya yeniden aydınlandı.

Herkes Limonix’e teşekkür etti.
O ise sadece gülümsedi ve “Karanlık olsa bile bir ışık her zaman bulunur.” dedi.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 127 Cevapları

5. ANLATALIM

a) “Gelecek Derse Hazırlanalım” bölümünde yaptığınız araştırmayı gözden geçirerek seçtiğiniz kültürün örf, adet ve geleneklerini belirleyiniz.

Cevap: Japon kültüründe sazan flamaları asma, çocuk günü kutlama ve çay seremonisi önemli geleneklerdir.

b) Belirlediğiniz örf, adet ve gelenekler ile kendi örf, âdet ve geleneklerimizin benzer ve farklı yönlerini defterinizde listeleyiniz.

Benzer yönler:

  • Aile büyüklerine saygı birçok kültürde ortaktır.
  • Misafire ikram etme pek çok toplumda önemli bir davranıştır.
  • Bayramlarda ailece bir araya gelme birçok ülkede görülür.

Farklı yönler:

  • Türklerde bayram ziyareti daha yaygındır; herkes ev ev dolaşır.
  • Ramazan ve sahur gelenekleri Türk kültürüne özgüdür.
  • Takı merasimi bazı ülkelerde yoktur.

c) Listelerinizden hareketle defterinize ulaştığınız yargıyı içeren bir yazı yazınız. Yazınızı arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap: Japon ve Türk kültürlerinde bazı benzerlikler olsa da geleneklerin uygulanış biçimi farklıdır; bu durum her kültürün kendine özgü değerleri olduğunu gösterir.

6. ANLATALIM

a) “5 ANLATALIM” etkinliğindeki benzerlik ve farklılıkları aşağıdaki ölçüte göre ya da kendiniz bir ölçüt belirleyerek ayırınız.

b) Bu unsurları ayırt edici özelliklerinden hareketle aşağıya tasnif ediniz.

Değerleri yansıtanlar:

– Sazan flaması geleneği (güç, başarı, aileyi temsil eder)
– Çay seremonisi (saygı, sabır, disiplin)
– 23 Nisan kutlamaları (çocuk sevgisi, birlik, özgürlük)

Günlük yaşama yakın olanlar:

– Çay içme alışkanlığı
– Evde misafire ikramda bulunma
– Günlük küçük selamlaşma ve saygı davranışları

c) Defterinize bu tasniften hareketle ulaştığınız sonuçları içeren bir paragraf yazınız. Yazınızı gerekirse grafik, tablo ve görsel ile destekleyebilirsiniz.

Cevap: Yaptığım tasnif sonucunda Türk kültüründeki birçok geleneğin toplumda sevgi, saygı ve dayanışma değerlerini yaşattığını gördüm. Bayram ziyaretleri aile bağlarını güçlendirirken, misafire ikram gelen misafire verilen değeri gösterir. Komşuya yemek götürmek ve düğünlerde takı geleneği ise yardımlaşmanın en güzel örneklerindendir. Bu gelenekler, toplumun sahip olduğu değerlerin kuşaktan kuşağa aktarılmasına yardımcı olmaktadır.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 128 Cevapları

7. ANLATALIM

a) Aşağıdaki cümleleri renkli yazılmış kelimelere dikkat ederek okuyunuz.

Cevap: Cümlelerdeki renkli kelimeler farklı ekler almış kelimelerdir.

b) Aynı eki alan kelimeler arasındaki fark nedir? Bu farkın ortaya çıkma sebebi ne olabilir? Defterinize açıklayınız.

Cevap: Fark kelimelerin ünlü/ünsüz harfle bitmesi durumuna göre eklerin yardımcı harf almasıdır.

c) Etkinlikten öğrendiklerinizden hareketle aşağıdaki şablonu yay ayraç içinde verilen ifadelerle tamamlayınız.

(yardımcı – yan yana – ünlü, ünlü)

Cevap: Türkçe kelimelerde iki ünlü yan yana gelmez, ünlü harflerle biten kelimeler ünlü harflerle başlayan ekler alırken “y, s, ş, n” yardımcı sesleri araya girer.

ç) Aşağıdaki cümleleri yay ayraç içinde verilen yardımcı ünsüzleri kullanacak şekilde uygun kelimelerle tamamlayınız.

  • Son durağımız oraya doğru yola çıktık.
  • Festivale onunla annesi gelecekmiş.
  • Her ülke için altışar kişilik gruplara ayrıldık.
  • Japonya'nın yemeklerini çok sevdik.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 129 Cevapları

8. ANLATALIM

a) Yandaki kelime gruplarının her birini beşer kez sesli söyleyiniz. Grupları oluşturan kelimelerden hangisini söylerken daha az zorlandınız? Bu kelimeleri daire içine alınız.

sızılamak – sızlamak
burunu – burnu

Sızlamak – sızlamak” kelimelerini söylemek daha kolaydır.
(Daire içine alınacak kelime: sızlamak)

“Burunu – burnu” grubunda “burnu” söylemesi daha kolaydır.
(Daire içine alınacak kelime: burnu)

b) Kelimelerin söyleniş kolaylığı ile harf sayıları arasında nasıl bir ilişki olabilir? Söylenişi zor olan kelimelerde hangi ünlülerin fazla olduğunu söyleyiniz.

Cevap: Söylenmesi zor kelimelerde yan yana gelen ünlüler veya fazla sayıda kalın ünlü bulunur.
Söyleniş kolaylığı, kelimedeki ünlü–ünsüz uyumuyla ilgilidir.

c) Etkinlikten öğrendiklerinizden hareketle aşağıdaki şablonu yay ayraç içinde verilen ifadelerle tamamlayınız.

Cevap: Türkçede bazı kelimelere ünlü ile başlayan bir ek getirildiğinde kelimenin son hecesindeki “ı, i, u, ü” ünlüleri düşer. Böylece kelime daha kolay telaffuz edilir. Bu olaya ünlü düşmesi denir.

(ünlü, ünlü, son, i, u, telaffuz)

✔ Türkçede bazı kelimelere ünlü ile başlayan bir ek getirildiğinde
✔ kelimenin son hecesindeki
i ünlüsü, u ünlüleri düşer.

Böylece kelime daha kolay telaffuz edilir.
Bu olaya ünlü düşmesi denir.

ç) Örneklerden hareketle aşağıdaki metinde ünlü düşmesine uğrayan kelimeleri bulunuz. Örnekteki gibi işaretleyerek açıklayınız.

Akira’nın (Akira) Tokyo’da (Tokyo) yaşayan babaannesi, amcası ve kuzenleri yaz tatili için Akira’nın yaşadığı Osaka’ya (Osaka) gelmişlerdi. Annesinin aklına ailecek nehrin kenarındaki kiraz ağaçlarının altında kahvaltı yapma fikri geldi. Çünkü Japon kültüründe, kiraz çiçeklerinin özel bir yeri vardı. Sakura (Sakura) denen kiraz çiçeklerini seyretmek herkesin hoşuna gider diye düşündü ve heyecan içinde hazırlıklara başladı. Her şey tamamlandıktan sonra kendi kendine “Artık bütün aileyi uyandırabilirim.” dedi ve önce oğluna seslendi: “Akiraaa! Haydi piknik zamanı! Bugün nehir kenarında gönlümüzce koşup oynayalım, doya doya sakuraları seyredelim, koklayalım!” Oysa Akira burnuna gelen güzel kokularla çoktan uyanmıştı bile…

Cevap: Kahvaltı, fikri, seyretmek, neslin, oğluna, halkı, burnuna.

1. aklına ← akıl + ına
Son hecedeki ı ünlüsü düşmüş.

2. nehrin ← nehir + in
“nehir” kelimesinde i ünlüsü düşmüş → nehrin

3. kahvaltı ← kahve + altı
İki kelimenin birleşmesinde e ünlüsü düşmüş → kahvaltı

4. fikri ← fikir + i
Son hecedeki i ünlüsü düşmüş → fikri

5. seyretmek ← seyr + etmek
“seyir” kelimesinin i ünlüsü düşmüş → seyr- kökü oluşmuş.

6. oğluna ← oğul + una
Son hecedeki u ünlüsü düşmüş → oğluna

7. gönlümüzce ← gönül + ümüz + ce
“gönül” kelimesinin ü ünlüsü düşmüş → gönlümüzce

8. seyredelim ← seyir + edelim
“seyir” kelimesinin i ünlüsü düşmüş → seyredelim

GELECEK DERSE HAZIRLANALIM

Soru: Bir yerküre modeli ya da dünya haritası üzerinde Mısır, İspanya, Norveç ve merak ettiğiniz diğer ülkeleri inceleyiniz. İnceleme sonuçlarınızı arkadaşlarınızla paylaşmak üzere not alınız.

Mısır: Afrika’da, çok sıcak ve kurak; Nil Nehri ve piramitleriyle ünlü.
İspanya: Avrupa’da; Akdeniz iklimi, Barcelona ve flamenko dansıyla tanınır.
Norveç: Kuzey Avrupa’da; çok soğuk, fiyortları ve Kuzey Işıklarıyla bilinir.
Japonya: Asya’da ada ülkesi; teknolojisi ve festivalleriyle dikkat çekiyor.

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

SORU & CEVAP Haberleri