Cepheye Koşan At Metni Cevapları (6. Sınıf Türkçe)

MEB Yayınları 6. sınıf Türkçe ders kitabı sayfa 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77 cevapları. Cepheye Koşan At metni soruları ve etkinlik cevapları Bağımsızlık Yolu temasına uygun şekilde hazırlanmıştır.

Cepheye Koşan At Metni Cevapları


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 68 Cevapları

HAYDİ, BAŞLAYALIM

Soru: Millî Mücadele Dönemi’nde yaşamış olsaydınız ordumuza nasıl yardım ederdiniz? Açıklayınız.
Cevap
: Köyümde bulunan yiyecekleri ve hayvanları orduya gönderir, askerler için elimden gelen her yardımı yapardım.

Soru: Fedakârlık, içinde hangi duyguları barındırır? Kimler ve neler için fedakârlık yaparsınız?
Cevap
: Fedakârlık; sevgi, merhamet, cesaret ve bağlılık duygularını barındırır. Ben ailem, milletim ve ülkem için fedakârlık yaparım.

Soru: Millî Mücadele Dönemi’ni yansıtan yandaki fotoğrafta dikkatinizi neler çekti? Tartışınız.
Cevap
: Fotoğrafta kadınların erkeklerle birlikte cepheye destek vermesi dikkatimi çekti. Bu da halkın birlik ve beraberlik içinde mücadele ettiğini gösteriyor.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 72 Cevapları

1. ANLAYALIM

a) Aşağıdaki kelime/kelime gruplarını inceleyiniz. Metnin görsellerinden ve konusundan hareketle siz de metin için önemli olduğunu düşündüğünüz kelime/kelime gruplarını ekleyiniz.

Cevap: asker, millet, fedakârlık, Tekalif-i Milliye, kısrak.

b) Etkinliğin “a” maddesinde yer alan kelime/kelime gruplarından dördünü seçiniz ve aşağıda verilen alanlara yazınız. Bu kelime/kelime grupları ile aynı kavram alanına dâhil olan üçer kelime/kelime grubu belirleyip örnekteki gibi yazınız.

  • Kaşağı → At, Gülcemâl, Tımar etmek
  • Vatan → Millet, Bayrak, Toprak, Asker
  • Cephe → Savaş, Komutan, Yardım, Asker
  • Fedakârlık → Sevgi, Paylaşmak, Yardım
  • Asker → Ordu, Silah, Üniforma

2. ANLAYALIM

a) Aşağıdaki tabloyu metinden hareketle doldurunuz.

Zaman Kahramanın Hissettiği Duygular
Yağmurdan sonra Gülcemâl’i gördüğünde Sevinç, özlem, mutluluk
Dedesiyle konuştuğunda Üzüntü, çaresizlik, kaygı
Küçük bir kızın bez bebeğini askere verdiğini gördüğünde Duygulanma, umut, hüzün
Ninesinin Gülcemâl’e kına yaktığını gördüğünde Gurur, vatan sevgisi, hüzün

b) Kahramanın metindeki olaylar boyunca hissettiği duygular nelerdir? Hazırladığınız tablodan yola çıkarak arkadaşlarınızla paylaşınız.

Cevap: Kahraman metin boyunca hem hüzünlü hem de umut dolu duygular yaşamıştır.

c) Sizce duyguların değişimindeki sebep nedir? Bu duyguları benzerlik ve farklılıklar açısından değerlendiriniz.

Cevap: Duyguların değişmesinin sebebi, yaşanan olayların etkileridir.

  • Umut veren olaylar (yağmurun yağması, köylülerin yardımı) mutluluk ve gurur hissettirmiştir.
  • Zor ve acı olaylar (cepheye ayrılıklar, eşya ve hayvanların verilmesi) hüzün ve çaresizlik duygusu oluşturmuştur.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 73 Cevapları

3. ANLAYALIM

a) Aşağıdaki ifadeleri okuduğunuz metinden hareketle tamamlayınız.

  • Ahmet’in ninesi Gülcemâl’in yelesine ve kuyruğuna kına yakıyordu çünkü onu cepheye göndereceklerdi.
  • “Eğer ki biz bu ata toprağından gidersek türküler susar, ozanlar dilsiz kalır evlâdım. Yunus Emre ölür, Karacaoğlan ölür, Pir Sultan ölür…” dedi. Bence Ahmet’in dedesi bu sözleri söylerken vatanın değerini ve kültürümüzün önemini vurgulamak istiyor.
  • “Ahmet soluk soluğa kalmıştı. Ellerini kavuşturup yutkundu, hiç ses etmedi. Büyük insanlara mahsus bir ağırbaşlılıkla kısrağa yaklaştı…” Bence Ahmet’in bu fedakârlığa karar vermesinde etkili olan vatan sevgisi değeridir.

b) Ön bilgilerinizden ve etkinliğin “a” maddesine yazdığınız cevaplardan hareketle okuduğunuz metnin ana fikrini belirleyerek yazınız.

Cevap: Milletin bağımsızlığı için herkesin üzerine düşen fedakârlığı yapması gerekir.

Soru: c) Yakın zamanda ülkemizde yaşanan, birlik ve beraberliğimizle üstesinden geldiğimiz olayları düşününüz. Metnin ana fikrinden yola çıkarak zor günlerde ülkeniz için gösterebileceğiniz fedakârlıkların neler olabileceğini tartışınız.

Cevap: Deprem, sel, yangın gibi felaketlerde yardımlaşmak, birlik içinde hareket etmek, vatan için çalışmak, imkânlarımızı ihtiyaç sahipleriyle paylaşmak.

4. ANLAYALIM

a) Yandaki karekodu okutarak “Kurtuluştan Kuruluşa (Tekâlif-i Milliye)” adlı içeriği önce sessiz izleyiniz.

Cevap: Tekâlif-i Milliye emirleriyle halkın, ordu için seferber olması.

b) İçeriğin son sahnesinde masada oturan ihtiyar adamın görevini ve bu görevi hangi amaçla yerine getirdiğini tahmin ediniz ve tahmininizin gerekçesini sözlü olarak açıklayınız.

Cevap: Toplanan erzak, giyecek ve eşyaları kayda geçirmek, yani ordunun ihtiyaçlarını düzenli olarak listelemek.

c) İçeriğin son sahnesinde kadın. yaşlı ve çocukların çoğunlukta olduğu görülmektedir. Bu durumun sebebi ne olabilir? Tartışınız.

Cevap: Çünkü erkekler cephedeydi, köylerde yalnızca kadınlar, yaşlılar ve çocuklar kalmıştı.

ç) İçeriği tekrar sesli izleyiniz. Türk halkının yurdunu düşman işgalinden kurtarmak için varını yoğunu ortaya koyması hangi duygu ve değerlere sahip olduğunu gösteriyor? Söyleyiniz.

Cevap: Bağımsızlık tutkusu, vatan sevgisi, yardımlaşma, cesaret ve kararlılık.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 74 Cevapları

5. ANLAYALIM

a) Öğretmeninizin rehberliğinde sınıf tahtasına şahıs ve varlık kadrosu, yer (mekân), zaman başlıklarını yazınız. Okuduğunuz “Cepheye Koşan At” adlı metnin şahıs ve varlık kadrosu, yer, zaman unsurlarını belirleyerek bu başlıkların altına yazınız.

b) Sınıf tahtasında yazanlardan hangilerinin metnin ana unsurları olduğunu belirleyiniz ve bunları aşağıya yazınız.

  • Şahıs ve varlık kadrosu: Ahmet, dedesi, ninesi, köylüler, subay, askerler, Gülcemâl (at).
  • Yer: Kırıkkale – Bedesten Köyü, köy meydanı, evler.
  • Zaman: 10 Ağustos 1921, Millî Mücadele Dönemi.

c) “Cepheye Koşan At” adlı metinde öne çıkan olaylar birer sembolle eşleştirilerek aşağıda verilmiştir.

ç) Bu olayları bir zincirin halkaları gibi düşününüz ve metnin olay örgüsüne göre aşağıdaki şekil üzerine ilgili sembolleri sırayla yerleştiriniz.

  • Aylarca yağmur yağmaz, sonunda Anadolu bozkırına yağmur düşer.
  • Gülcemâl, bir ıslıkla Ahmet’in yanına koşar.
  • Dedesi, Ahmet’e vatanın zor durumda olduğunu anlatır.
  • Subay, Tekâlif-i Milliye emirlerini köylülere iletir.
  • Köylüler, ellerinde avuçlarında ne varsa cepheye gönderir.
  • Ahmet’in dedesi ve ninesi, Gülcemâl’i cepheye göndermeye karar verir.
  • Yaşlı bir kadın, köylüleri cesaretlendirir.

d) Etkinliğin “ç” maddesindeki zincirin altıncı halkası kopmuş olsaydı neler yaşanabilirdi? Söyleyiniz.

Cevap: Ordunun giyecek, yiyecek ve cephane ihtiyacı karşılanamazdı. Askerler zor durumda kalır, cephe zayıflar ve bağımsızlık mücadelesi sekteye uğrayabilirdi.

e) Hikâyenin şahıs kadrosunda Ahmet’in babasının yer almama sebebini hikâyenin zamanı ile ilişkilendirerek açıklayınız.

Cevap: Ahmet’in babası cephede savaşmaktadır. O dönemde Millî Mücadele devam ettiği için köyde bulunmamaktadır.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 75 Cevapları

6. ANLAYALIM

a) Yandaki karekodu okutarak “Millî Mücadele’nin Kadın Kahramanı: Kara Fatma” adlı içeriği izleyiniz. Aşağıdaki kavramlardan içerik ile ilgili olanları işaretleyiniz.

  • Azim ve kararlılık
  • Öz güven
  • Girişkenlik
  • Vatanseverlik
  • Çalışkanlık
  • Sorumluluk
  • Bağımsızlık
  • Cesaret

b) Etkinliğin “a” maddesindeki işaretlemelerinizi izlediğiniz içeriğin hangi bölümlerine dayanarak yaptığınızı açıklayınız.

Cevap: Kara Fatma’nın cephede erkeklerle birlikte savaşması cesaretini, köylüleri örgütlemesi sorumluluk ve girişkenliğini, Türk milletinin bağımsızlığı için mücadele etmesi vatanseverliğini, zorluklar karşısında yılmadan mücadele etmesi ise azim ve kararlılığını göstermektedir.

1. ANLATALIM

a) “Cepheye Koşan At’’ adlı metnin olay örgüsünü düşününüz. Aklınızda kalan olayları oluş sırasına göre defterinize yazınız.

  • Yağmurdan sonra köy canlanır.
  • Gülcemâl Ahmet’in yanına gelir.
  • Ahmet’in dedesi köydeki zor durumu anlatır.
  • Subay köylülere Tekâlif-i Milliye emirlerini bildirir.
  • Köylüler, kadınlar ve yaşlılar ordunun yanında olduklarını söyler.
  • Herkes elinde ne varsa cepheye verir.
  • Ahmet’in dedesi ve ninesi Gülcemâl’i cepheye gönderir.

b) Bu olayları olay örgüsüne doğrudan etki etme durumlarını göz önüne alarak önemli/ önemsiz şekilde sınıflandırınız. Sınıflandırırken önemli olayların yanına ‘T’, önemsiz olayların yanına ise “O” yazınız. ‘T’ yazdıklarınızdan hareketle metni kendi cümlelerinizle anlatınız.

  • Yağmurdan sonra köy canlanır. (0)
  • Gülcemâl Ahmet’in yanına gelir. (0)
  • Ahmet’in dedesi köydeki zor durumu anlatır. (T)
  • Subay köylülere Tekâlif-i Milliye emirlerini bildirir. (T)
  • Köylüler, kadınlar ve yaşlılar ordunun yanında olduklarını söyler. (T)
  • Herkes elinde ne varsa cepheye verir. (T)
  • Ahmet’in dedesi ve ninesi Gülcemâl’i cepheye gönderir. (T)

Metnin özeti (önemli olaylara göre):
Ahmet’in dedesi köyün zor durumunu anlatır. Subay Tekâlif-i Milliye emirlerini köylülere bildirir. Köylüler birlik olup ordunun yanında olduklarını söyler. Ellerindeki malzemeleri cepheye verirler ve son olarak Gülcemâl’i cepheye yollarlar.

2. ANLATALIM

a) Öğretmeninizin rehberliğinde altı gruba ayrılınız. Grupça “5. ANLAYALIM” etkinliğindeki zincir halkalarından birini seçiniz. Seçtiğiniz halkanın temsil ettiği olaya dair kısa bir planlama yapınız. Olayda yaşananları bir fotoğraf karesindeymiş gibi hareketsiz kalarak yansıtınız. Grubunuzdaki tüm arkadaşlarınızın fotoğraf karesinde yer almasına özen gösteriniz.

Cevap: Seçilen halka: Subayın Tekâlif-i Milliye emirlerini köylülere bildirmesi. Köy meydanında toplanmış köylüler ve subay sahneye alınır. Subay, elinde kâğıtla halka seslenir, köylüler ise dikkatle dinler.

b) Duruşunuzu, yüz ifadenizi ve seçtiğiniz görsele ait mekânın özelliklerini (açık alan, ev, sıcak bir yer vb.) arkadaşlarınıza fark ettirecek şekilde beden dilinizi konumlandırınız.

Cevap: Subay emirleri okurken ciddi ve kararlı bir yüz ifadesi kullanır. Köylüler şaşkın ama kararlı bir şekilde subaya bakar. Mekân kalabalık bir köy meydanıdır.

c) Arkadaşlarınızdan yansıttığınız olayın hangi halkayla ilgili olduğunu tahmin etmelerini isteyiniz. Öğretmeninizin “Çözül!” komutuyla hareketinizi sırayla sonlandırınız ve bu pozu niçin tercih ettiğinizi kısaca ifade ediniz.

Cevap: Arkadaşlarımız, olayın Tekâlif-i Milliye emirlerinin halka duyurulması ile ilgili olduğunu tahmin eder. Bu pozu seçmemizin nedeni, metindeki birlik ve fedakârlık temasını en iyi şekilde yansıtmasıdır.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 76 Cevapları

3. ANLATALIM

a) Aşağıdaki metni koyu yazılmış kelimelere dikkat ederek okuyunuz.

(Metinde verilmiş, okunur.)

Soru: b) Bu kelimelerin arasında nasıl bir anlam ortaklığı olduğunu söyleyiniz.

Cevap: Bu kelimelerin ortak yönü, kitap ve okuma kültürüyle ilgili olmalarıdır. Hepsi bilgi, öğrenme ve kültür aktarımıyla ilgilidir.

c) Aşağıdaki görselleri inceleyip metni tekrar okuyunuz. Metinde koyu yazılmış kelimelerden hangileri aldıkları ek ile yeni bir varlığın adı olmuştur? Belirleyip aşağıya yazınız.

  • Kitaplık → kitapların konulduğu yer.
  • Kitapçı → kitap satan kişi/dükkân.

4. ANLATALIM

a) Çalışkanlık” ve “vatan sevgisi” kavramları arasındaki ilgiyi anlatan bir cümle yazınız. Bu sırada Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanmaya özen gösteriniz.

Cevap: Çalışkan insan, vatanını seven insandır; çünkü ülkesini geliştirmek için emek verir.

b) Okuduğunuz metinde Türkçenin doğru, güzel ve etkili kullanıldığı aşağıdaki örnek cümleleri inceleyiniz. Bu örneklere benzer başka hangi cümleler dikkatinizi çekmektedir? Belirleyip söyleyiniz.

  • “Çocuğun küçük omuzlarına bir ağırlık çöküverdi.”
  • “Herkes elinde avucunda ne varsa cepheye yollayacak yavrum.”
  • Benzer cümle: “Kalabalığın üstünde acı bir yel esti.”

c) Etkinliğin “a” maddesindeki cümlenizi gözden geçiriniz. İfadelerinizi zenginleştirerek cümlenizi yeniden yazınız.

Cevap: Vatan sevgisiyle çalışan kişi, hem milletinin geleceğini güvence altına alır hem de ülkesine ışık olur.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 77 Cevapları

5. ANLATALIM

Ahmet, Gülcemâl’den ayrılmadan önce onun yoldaşlık edeceği askere hitaben bir mektup yazar ve mektubu Gülcemâl’in eyerine sıkıştırır. Kendinizi Ahmet’in yerine koyarak askere mektup yazınız. Mektubunuzda dilerseniz Gülcemâl’Ie olan bir fotoğrafa, birlikte yaşadığınız bir maceraya, Gülcemâl’in sevdiği ve sevmediği yiyeceklerin ne olduğuna vb. yer verebilirsiniz.

Soru: Mektubunuzu daha sonra seçki dosyanızda saklayabilmek için bir A4 kâğıdına yazmayı unutmayınız.

a) Yazma sürecinizi aşağıdaki yıldızlı puan çizelgesini kullanarak değerlendiriniz. Ölçütteki her bir davranışı gerçekleştirme durumunuza göre yıldızlarınızı yay ayraç içine çiziniz.

Yazımda kendimi kahramanın yerine koyabildim.
Yazımı fotoğraf, anı vb. unsurlarla zenginleştirdim.
El yazımın okunaklı ve anlaşılır olmasına dikkat ettim.
Yazımda uygun başlatma, sürdürme ve sonlandırma ifadelerini kullandım.

b) Topladığınız yıldızları hesaplayarak aşağıdaki ifadeleri tamamlayınız.

  • Topladığım yıldız sayısı: 19
  • Kendime söz: Sonraki çalışmalarım için daha etkili giriş ve sonuç cümleleri yazmaya gayret edeceğim.
  • Kendime aferin: Kahramanın duygularını empatiyle yansıtma konusunda çok iyiyim.

c) Aşağıdaki ifadeyi tamamlayarak empati kurarak yazma yöntemini değerlendiriniz.

Cevap: Bu yöntem, yazımı daha anlamlı ve etkileyici kıldı çünkü kahramanın yaşadığı duyguları sanki ben yaşıyormuşum gibi hissettim.

GELECEK DERSE HAZIRLANALIM

Soru: Bir sonraki derste kullanmak üzere Türkiye’nin fiziki ve siyasi haritalarını yanınızda bulundurunuz.

Cevap: Bir sonraki derse Türkiye’nin fiziki ve siyasi haritalarını yanımda getireceğim.

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

SORU & CEVAP Haberleri