Çamur Tabletten Elektronik Tablete: Kitap Metni Cevapları (8. Sınıf Türkçe)

MEB Yayınları 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı sayfa 16-17-18-19-20-21 Çamur Tabletten Elektronik Tablete: Kitap metni soru ve cevapları. Okuma Kültürü teması için hazırlanmış etkinliklerin eksiksiz çözümleri.

Çamur Tabletten Elektronik Tablete: Kitap Metni Cevapları


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 16 Cevapları

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Soru: 1) Sınıfa getirdiğiniz kitabınızı arkadaşlarınıza tanıtınız. Bu kitabı neden sevdiğinizi açıklayınız.

Cevap: Benim getirdiğim kitap Jules Verne’in 80 Günde Devriâlem adlı kitabıdır. Bay Phileas Fogg, yanında yardımcısı Passepartout ile bir iddia sonucu dünyayı 80 günde dolaşmaya çalışır. Yolculuk boyunca tren, gemi ve balon gibi araçlarla maceralı bir serüven yaşarlar. Bu kitabı seviyorum çünkü heyecan verici ve farklı kültürleri tanımamı sağlıyor.

Soru: 2) Sizce iyi bir kitabın özellikleri nelerdir? Açıklayınız.
Cevap
: İyi bir kitap; akıcı, öğretici, merak uyandırıcı olmalı, hayal gücünü geliştirmeli ve insana kalıcı mesajlar vermelidir.

Soru: Öğretmeniniz metni okurken onu dikkatle dinleyiniz. Ardından siz de metni sesli okuyunuz.
Cevap
: Öğretmenimi dikkatle dinlerim. Daha sonra metni anlaşılır, akıcı ve ses tonumu ayarlayarak okurum.


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 18 Cevapları

1. ETKİNLİK

Soru: A) Metinde geçen anlamını bilmediğiniz kelime veya kelime gruplarını belirleyerek bunların anlamlarını tahmin ediniz. Tahminlerinizi aşağıya yazınız.

Kelime veya Kelime Grubu Tahminim

  • Matbaa: Kitap basımında kullanılan düzenek.
  • Tipo baskı: Harflerin tek tek dizilip kalıpla basıldığı baskı tekniği.
  • Hiyeroglif: Resimlerle yazılan eski yazı sistemi.
  • Manga: Japonya’ya özgü çizgi roman.
  • E-kitap: Elektronik cihazlarda okunan kitap.

Soru: B) Tahminlerinizi kelime veya kelime gruplarının TDK Güncel Türkçe Sözlük’teki açıklamaları ile karşılaştırarak kontrol ediniz.

Cevap: Yaptığım tahminler sözlükteki tanımlarla uyumludur.

2. ETKİNLİK

A) Aşağıdaki soruları okuduğunuz metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.

Soru: 1) Kitap tarihinin en önemli icatlarından biri nedir? Bu icat neden önemlidir?
Cevap
: Matbaa. Çünkü kitapların hızlı basılmasını sağlamış, bilgiye erişimi kolaylaştırmıştır.

Soru: 2) Kitapların ucuzlamasının sonuçları neler olmuştur?
Cevap
: Kitaplar çoğalmış, ucuzlamış, sadece saray ve manastırlarda değil halkın eline de ulaşmıştır.

Soru: 3) Metinde çizgi roman tarihi ile ilgili hangi bilgiler verilmiştir? Örnekler veriniz.
Cevap
: Avrupa’da Rodolphe Töpffer’in bant öyküleri, Amerika’da Outcalt’ın The Yellow Kid eseri, Japonya’da manganın doğuşu anlatılmıştır.

Soru: 4) Elektronik kitap nedir ve nasıl ortaya çıkmıştır? Açıklayınız.
Cevap
: Dijital ortamda okunan kitaplardır. Teknolojinin gelişmesiyle ortaya çıkmıştır.

Soru: 5) Sizce, kitapların yaşamımızdaki önemi nedir?
Cevap
: Bilgi verir, hayal gücünü geliştirir, kültürümüzü zenginleştirir.

B) Metinde düşünceyi geliştirme yollarından hangileri kullanılmıştır? Örnekler vererek açıklayınız.

  • Tanımlama: “E-kitaplar, dijital ortamlarda okura sunulan kitaplardır.”
  • Örnekleme: Töpffer, Outcalt, The Yellow Kid ve manga örnekleri.
  • Karşılaştırma: Geleneksel kitaplarla elektronik kitapların farklı yönleri karşılaştırılmıştır.

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 19 Cevapları

3. ETKİNLİK

Soru: A) Aşağıda verilen özelliklerden hangileri okuduğunuz metinde görülmektedir? Yanlarına çarpı (X) işareti koyarak belirtiniz.

  1. Öne sürülen düşünce kanıtlanmaya çalışılmıştır. (X)
  2. Olayaya dayalı bir anlatım yapılmıştır. ( )
  3. Nesnel ifadeler kullanılmıştır. (X)
  4. Belli bir makam, kurum veya kişiye yazılmıştır. ( )
  5. İçerik, bilimsel bir yaklaşımla ele alınmıştır. (X)

Soru: B) Tabloda özelliklerini işaretlediğiniz metin türünü aşağıya yazınız.

Cevap: Makale.

4. ETKİNLİK

Soru: A) Geleneksel kitaplar ile elektronik kitapları karşılaştıracağınız bir konuşma metni hazırlayabilmek için araştırma yapınız.

  • Hitap: Sevgili arkadaşlarım
  • İçerik: Kitapların tarihi, geleneksel ve elektronik kitapların özellikleri, avantajları ve dezavantajları
  • Görseller: Kitap fotoğrafları, e-kitap cihazı görselleri, kısa tablo
  • Ses tonu ve beden dili: Akıcı, anlaşılır, vurgu ve jestlerle desteklenmiş
  • Sonuç ifadesi: “Hangi tür olursa olsun kitap okumak, hayatımızın en değerli alışkanlığıdır.”

Soru: B) Konuşmanızı, hazırladığınız plan doğrultusunda ve mantıksal bir bütünlük içinde arkadaşlarınıza sununuz.

Sevgili arkadaşlar,

Bugün sizlere geleneksel kitaplar ile elektronik kitapları karşılaştıracağım. Kitaplar, insanlık tarihinin en önemli buluşlarından biridir. Yazının icadından matbaaya ve günümüzde e-kitaplara kadar kitap hep hayatımızda olmuştur.

Geleneksel kitaplar; kâğıt üzerine basılır, elimizde tutar, kokusunu hissederiz. Uzun süreli okumalar için daha sağlıklıdır. Ancak taşınması zordur ve çok sayıda kitap bir arada bulundurulamaz.

Elektronik kitaplar ise tek bir cihazda yüzlerce kitabı taşımamıza imkân verir. Ses, görüntü ve animasyonlarla zenginleştirilmiş olabilir. Ancak uzun süre ekrandan okumak gözleri yorabilir.

Sonuç olarak her iki türün de kendine özgü yararları vardır. Benim düşünceme göre önemli olan, hangi türde olursa olsun kitap okumayı yaşamın vazgeçilmez bir parçası haline getirmektir.

Teşekkür ederim.

Soru: C) Sunumunuzu aşağıdaki değerlendirme ölçütlerine göre değerlendiriniz.

  • Araştırmamda güvenilir kaynaklardan yararlandım. (Evet)
  • Konuşma planı hazırladım. (Evet)
  • Konuşmamı görsel ve işitsel materyallerle destekledim. (Evet)
  • Konuşmamı hazırladığım plana göre sundum. (Evet)
  • Ses tonumu ve beden dilimi etkili kullandım. (Evet)
  • Uygun selam, hitap ve bitiş ifadeleri kullandım. (Evet)

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 20 Cevapları

5. ETKİNLİK

Soru: A) En sevdiğiniz kitap kahramanının günümüz dünyasında yaşadığını düşünerek onunla geçireceğiniz macerayı anlatan hikâye edici bir metin yazınız. Metninize uygun bir başlık yazmayı unutmayınız.

Başlık: Sherlock Holmes ile Bir Gün

En sevdiğim kitap kahramanı Sherlock Holmes’tur. Onunla günümüz İstanbul’unda bir gün geçirdiğimi hayal ettim. Sabah erken saatlerde beni ünlü İstiklal Caddesi’nde karşıladı. Elinde büyüteci, üzerinde şapkası ve paltosu vardı. İnsanların kalabalığını inceledikten sonra hemen dikkatini çeken ayrıntıları bana gösterdi.

Bir kafeye oturduk. Holmes, çevresine bakarak “Burada herkesin bir hikâyesi var.” dedi. Telefonumu eline alıp uygulamaları inceledi. “Bu küçük cihaz, binlerce bilginin anahtarı!” diye hayranlığını dile getirdi. Daha sonra birlikte İstanbul Boğazı’nda bir tekne turuna çıktık. Manzarayı izlerken bana “Gizemleri çözmek için sadece dikkatli gözler değil, geniş bir bilgi birikimi de gerekir.” diye öğüt verdi.

Akşamüstü bir kitapçıya uğradık. Raflarda binlerce kitabı görünce heyecanlandı. “Bilgiye ulaşmak artık çok kolay, asıl mesele doğru bilgiyi ayırt edebilmek.” dedi. Günün sonunda bana dönerek “Bugün bana çağınızın gizemlerini tanıttın, bu da benim için yepyeni bir maceraydı.” dedi.

Soru: B) Yazdığınız metni öğretmeninizle yazım ve noktalama kuralları açısından gözden geçiriniz. Varsa hatalarınızı düzeltiniz.

Cevap: Metnimi öğretmenimle kontrol ettim, yazım ve noktalama hatalarımı düzelttim.


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 21 Cevapları

6. ETKİNLİK

Soru: A) Aşağıdaki cümlelerde geçen fiilimsileri bularak bunların altını örnekteki gibi çiziniz.

  • Elindeki kitabı bana göstererek bir şeyler söylüyordu. (zarf-fiil)
  • Türkçemizi zenginleştirmek hepimizin görevidir. (isim-fiil)
  • Abone olunan dergiler okuyucuların adresine gönderilir. (sıfat-fiil)
  • Kitap okumadan geçirdiği bir günü bile olmadı. (zarf-fiil)
  • Kütüphaneye girdiğinde kendini çok mutlu hissediyor. (zarf-fiil)
  • Her kitap, ufkumuzu genişletecek bir fırsattır. (sıfat-fiil)
  • Unutulmaz eserlerin sahibi olan şairimiz, sonsuza dek yaşayacak. (sıfat-fiil)
  • Farklı yazarlara ait eserler okuması onu zenginleştiriyor. (isim-fiil)
  • Odasında birkaç saattir ara vermeksizin kitap okuyor. (isim-fiil → okuma kökünden türemiş)
  • Eleştirel düşünmek, okuma alışkanlığıyla kazanılabilir. (isim-fiil)

Soru: B) İçinde fiilimsi bulunan üç cümle kurarak cümleleri aşağıya yazınız.

  • Derslerime çalışırken müzik dinlemek bana keyif veriyor.
  • Sabah erken kalkarak yürüyüş yaptım.
  • Dün gördüğüm manzarayı hiç unutmayacağım.

GELECEK DERSE HAZIRLIK

Soru: Kitap okumanın ruhsal sağlığımıza etkileri ile ilgili bir araştırma yapınız.

Kitap okumak insanın ruhsal dünyasını besler. Günlük yaşamın stresinden uzaklaşmamıza, zihnimizi dinlendirmemize yardımcı olur. Özellikle edebî eserler, okuru farklı dünyalara götürerek kaygı ve sıkıntıları azaltır. Düzenli okuma alışkanlığı, dikkat ve odaklanmayı güçlendirir.

Kitaplar empati yeteneğimizi geliştirir, başkalarının duygularını anlamamıza yardımcı olur. Böylece insan hem içsel huzur bulur hem de çevresine karşı daha anlayışlı olur. Ayrıca kitap okumak, beynin rahatlamasını sağladığı için mutluluk hormonu salgılanmasına da katkıda bulunur.

Sonuç olarak: Kitap okumak ruhsal sağlığımızı koruyan, bizi daha mutlu ve dengeli kılan en önemli alışkanlıklardan biridir.

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

SORU & CEVAP Haberleri