Atatürk Bizimle Dinleme Metni Cevapları
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 28 Cevapları
HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Soru: 1) Atatürk’le ilgili yazılmış kitaplar üzerine yaptığınız araştırma sonucu elde ettiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Atatürk hakkında yerli ve yabancı yazarlar tarafından çok sayıda eser kaleme alınmıştır. Falih Rıfkı Atay’ın Çankaya adlı kitabı, Atatürk’ün yakın çevresinden bir gözlemdir. Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun Atatürk kitabında liderlik özellikleri ön plana çıkar. İlber Ortaylı’nın Gazi Mustafa Kemal Atatürk eseri, onun fikir ve devrimlerini anlatır. Turgut Özakman’ın Şu Çılgın Türkler kitabında ise Kurtuluş Savaşı ve Atatürk’ün önderliği ayrıntılı şekilde işlenir. Bu eserler sayesinde Atatürk’ü daha iyi tanıyabiliriz.
Soru: 2) Bir yazar olsaydınız ne tür kitaplar yazmak isterdiniz? Nedenleriyle açıklayınız.
Cevap: Ben bir yazar olsaydım tarihî ve macera türünde kitaplar yazardım. Çünkü tarih, geçmişten ders almamızı sağlar; macera ise hayal gücünü geliştirir. Böylece hem eğlendirici hem öğretici eserler ortaya koyabilirdim.
Soru: Karekodu okutunuz. Metni dikkat dağıtıcı hareketlerden kaçınarak dinleyiniz. Dinleyeceğiniz metinde anlamını bilmediğiniz kelime ve kelime gruplarını not alınız.
1. ETKİNLİK
Soru: A) Metni dinlerken not aldığınız kelime veya kelime gruplarının anlamlarını TDK Güncel Türkçe Sözlükten bularak aşağıya yazınız.
Kelime veya Kelime Grubu – Sözlükteki Anlamı
- Söylev – Kalabalık önünde yapılan konuşma.
- Tasarlamak – Bir şeyi zihinde kurmak, planlamak.
- Avunmak – Üzüntüsünü hafifletmek, teselli bulmak.
- Başucu kitabı – Sürekli elde bulundurulan, sık sık okunan kitap.
- Taslak – Bir yazının ilk ve kaba hâli.
Soru: B) Anlamlarını öğrendiğiniz kelime veya kelime gruplarından iki tanesini seçerek birer cümlede kullanınız. Cümlelerinizi aşağıya yazınız.
Cümleler:
- Türkçe dersinde yapacağım konuşma için kısa bir taslak hazırladım.
- İnsan bazen kitap okuyarak üzüntüsünü avunur.
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 29 Cevapları
2. ETKİNLİK
Aşağıdaki soruları dinlediğiniz metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.
1) Yazarın babası, Atatürk’ün öyküsünü yazabilmek için hangi çalışmaları yapmıştır?
Babası, Atatürk’ün söylevlerinden parçalar, şiirler, gazetelerden ve dergilerden yazılar ile yabancı yazarların görüşlerini bir araya getirerek dosyalar hazırlamıştır.
2) Yazar dosyalara bakarken babasını nasıl hayal ediyor?
Yazar, dosyalara göz gezdirirken babasını televizyon karşısında gözleri dolu, duygulanmış bir halde hayal eder.
3) Yazarın babasının kitaplığındaki kitapların özellikleri nelerdir?
Kitaplar tertemiz, ciltli ve büyük bir özenle sıralanmıştır.
4) Yazar, babasının başucu kitaplarından birini karıştırırken aklına nasıl bir fikir gelmiştir? Bu fikirle ilgili değerlendirmeleri nelerdir?
Atatürk’ün öyküsünü yazmayı kendisinin deneyebileceğini düşünür. Yetenek konusunda kendine güvenmese de babasının hayalini gerçekleştirmek için bunu denemek ister.
5) İyi bir yazar olabilmek için hangi özelliklere sahip olunmalıdır?
İyi bir yazarın yetenekli, çok okuyan, düzenli çalışan ve çevresini gözlemleyen biri olması gerekir.
3. ETKİNLİK
Soru: A) Dinlediğiniz metni özetleyiniz.
Cevap: Metinde yazar, babasının Atatürk ile ilgili topladığı kitap ve dosyaları anlatır. Babasının yarım kalan hayali olan “Atatürk’ün öyküsünü yazma” düşüncesini hatırlar ve bu hayali gerçekleştirmeyi kendisi denemek ister.
Soru: B) Dinlediğiniz metnin yazarı siz olsaydınız başlığınız ne olurdu? Başlık önerilerinizi aşağıya yazınız.
Başlık Önerileri:
- Babamın Atatürk Dosyaları
- Yarım Kalan Bir Hikâye
- Atatürk’ün Öyküsünü Yazma Hayali
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 30 Cevapları
4. ETKİNLİK
Soru: Karekodu okutarak “Kitapların Dünyası” isimli elektronik içerikte verilen etkinliği yapınız.
Cevap: Karekodu okutarak “Kitapların Dünyası” isimli elektronik içeriği sizler yapmalısınız.
5. ETKİNLİK
Soru: Aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Yay ayraç içindeki fiillere uygun ekler getirerek oluşturacağınız fiilimsileri boşluklara örnekteki gibi yazınız.
1. Bir bilgiyi araştırmak için kitaplar en iyi kaynaktır. (araştır-)
2. Okul kitaplığımızda bulunan kitapların hepsini okuyacağız. (bulun-)
3. Kendinizi düzenli okuyarak geliştirmelisiniz. (oku-)
4. Bir insanın düşünmesi kitaplar sayesinde mümkündür. (düşün-)
5. Yeni hikâyeler yazıldıkça dünya daha da güzelleşecek. (yazıl-)
6. Okulda bir dergi çıkarılarak şehitlerimizi andılar. (çıkar-)
7. Dedemin masal anlatması çocukluğumun en güzel anısıdır. (anlat-)
8. Okula bir z-kütüphane yapılınca öğrenciler mutlu oldu. (yapıl-)
9. Haftada bir arkadaşlarıyla toplanıp kitapları değerlendiriyorlar. (toplan-)
10. Annemin aldığı kitapları her zaman çok beğendim. (al-)
11. Reşat Nuri Güntekin çok okunan yazarlarımızdandır. (okun-)
8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Meb Yayınları Sayfa 31 Cevapları
6. ETKİNLİK
Soru: Aşağıda verilen cümle çiftlerini uygun fiilimsiler kullanarak örnekteki gibi tek cümle hâline getiriniz. Kullandığınız fiilimsinin altını çiziniz.
Geçen yaz çok güzel bir kitap okudum.
Hayata bakışım değişti.
Cevap: Geçen yaz çok güzel bir kitap okuyunca hayata bakışım değişti.
Araştırma yapmak için kütüphaneye gitti.
Kütüphane görevlisinden yardım istedi.
Cevap: Araştırma yapmak için kütüphaneye gidince kütüphane görevlisinden yardım istedi.
Kitap okuma alışkanlığı kazanmalısınız.
Kitap okuyan insanların hayal gücü gelişmiş olur.
Cevap: Kitap okuma alışkanlığı kazanınca insanların hayal gücü gelişmiş olur.
Bir süre kitaplarıyla baş başa kalmak istiyordu.
Okumak için sessiz bir yer aradı.
Cevap: Bir süre kitaplarıyla baş başa kalmak isteyince okumak için sessiz bir yer aradı.
Bir süre kitaplarıyla baş başa kalmak istiyordu.
Okumak için sessiz bir yer aradı.
Cevap: Öğretmenimiz sene başında okuma listesi vererek bu liste üzerine zaman zaman bizimle sohbet ediyor.
GELECEK DERSE HAZIRLIK
Soru: “Millî Mücadele” konulu şiirler araştırınız.
1. Anadolu’nun Uyanışı
Samsun’da yandı ilk meşale,
Yürekler doldu cesarete.
Anadolu kalktı bir bütün,
Zafer getirdi milletin gücü.
2. İstiklâl Ateşi
Top sesleri susturamaz bizi,
Bayrak dalgalanır göklerde hep.
İnançla yürüdü Türk milleti,
Hürriyet yolunda verdi tek söz.
3. Sakarya Destanı
Sakarya’da çarpan kalpler,
Vatan için atar beraber.
Her taşında bir şehidin izi,
Zaferle doldu bu kutsal toprak.
4. Cumhuriyet Işığı
Direnişle başladı yolumuz,
Cumhuriyet’le taçlandı gururumuz.
Atatürk’ün açtığı bu yolda,
Aydınlık yarınlara koşuyoruz.