9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları – Sayfa 159
Okuma Sonrası – Söz Varlığımız Soru – Cevap
Soru 1: Verilen anlamsal çağrışım haritasından hareketle istenen çalışmaları yapınız.
a) “Durgun”, “sapa” ve “neşe” kelimelerinin çağrıştırdığı farklı kelimeleri yazınız.
durgun
- sakin
- huzurlu
- hareketsiz
- durağan
sapa
- uzak
- tenha
- ıssız
- kuytu
neşe
- sevinç
- mutluluk
- coşku
- keyif
b) Bu kelimelerin yakın, zıt ve eş anlamlarını tabloya yazınız.
| Kelime | Yakın Anlam | Zıt Anlam | Eş Anlam |
|---|---|---|---|
| durgun | sakin | hareketli | durağan |
| sapa | uzak | merkezi | ıssız |
| neşe | sevinç | üzüntü | mutluluk |
c) Kelimelerin sunduğu anlam çeşitliliği hakkındaki görüşlerinizi söyleyiniz.
Cevap: Kelimelerin sunduğu anlam çeşitliliği, dilin ne kadar zengin ve güçlü olduğunu gösterir. Bir kelime farklı durumlarda farklı anlamlar taşıyabilir; benzer anlamlı kelimeler ise anlatımı daha etkili ve renkli hâle getirir. Bu çeşitlilik, düşünce ve duyguların daha doğru ifade edilmesine yardımcı olur.