5. Sınıf İngilizce Ders Kitabı Sayfa 49-54 Classroom Life Ünitesi Cevapları Meb Yayınları

5. Sınıf İngilizce Ders Kitabı 49-54. sayfa cevapları MEB Yayınları 2025-2026: Classroom Life (Sınıf Hayatı) ünitesinin tüm sayfa cevapları, Türkçe anlamları, örnek diyaloglar ve proje etkinlikleriyle birlikte burada!

5. Sınıf İngilizce Ders Kitabı 49-50-51-52-53-54. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

UNIT: Classroom Life (Sınıf Hayatı)


5. Sınıf İngilizce Ders Kitabı 49. Sayfa Cevapları MEB Yayınları


a. Follow the instructions and play the game in pairs. (Talimatları izleyin ve eşli olarak oyunu oynayın.)

Instruction (Talimat):
Cut out the cards on page 143. Sayfa 143’teki kartları kesin.

Match the halves of the cards to make questions.
Kartların yarılarını eşleştirerek sorular oluşturun.

Ask and answer about the picture in pairs.
Resim hakkında soru sorun ve cevaplayın.

Make sure you play in a fair and kind way.
Adil ve kibar bir şekilde oynadığınızdan emin olun.


Example (Örnek):
A: Is there a book on the teacher’s desk? (Öğretmenin masasının üzerinde bir kitap var mı?)
B: Yes, there is a book on the teacher’s desk. (Evet, öğretmenin masasının üzerinde bir kitap var.)


b. Write three sentences you remember in your notebooks after you finish the game. (Oyunu bitirdikten sonra hatırladığınız üç cümleyi defterinize yazın.)

Example Answers (Örnek Cümleler):
1️⃣ There is a bag on the floor.
(Yerde bir çanta var.)
2️⃣ There are two students in front of the board.
(Tahtanın önünde iki öğrenci var.)
3️⃣ There is a book on the teacher’s desk.
(Öğretmenin masasının üstünde bir kitap var.)


5. Sınıf İngilizce Ders Kitabı 50. Sayfa Cevapları MEB Yayınları (Türkçeleriyle)

UNIT 7: Time to Explore (Keşfetme Zamanı)


a. Read the weekly magazine quickly and answer the questions.

(Haftalık dergiyi hızlıca okuyun ve soruları cevaplayın.)

1️⃣ Who is the star student?
(Yılın öğrencisi kimdir?)
➡️ Mert.

2️⃣ What is his favourite school subject?
(Onun en sevdiği ders nedir?)
➡️ Art (Resim).


b. Read the weekly magazine and match the halves of the sentences. There is an extra one.

(Haftalık dergiyi okuyun ve cümlelerin yarılarını eşleştirin. Bir tane fazla var.)

1️⃣ There are thirty-five lessons … → f. on the timetable.
(Ders programında otuz beş ders var.)

2️⃣ The poem is … → d. about classroom objects.
(Şiir, sınıf eşyaları hakkındadır.)

3️⃣ Mert’s Art lesson is … → a. at ten o’clock every Monday.
(Mert’in resim dersi her Pazartesi saat 10.00’dadır.)

4️⃣ You can’t … → e. run in the classroom.
(Sınıfta koşamazsın.)

5️⃣ The school starts … → b. at 8:30 and finishes at 15:20 on weekdays.
(Okul hafta içi saat 08.30’da başlar ve 15.20’de biter.)

(Extra one: c. keep the classroom clean. – Fazla cümledir.)


5. Sınıf İngilizce Ders Kitabı 51. Sayfa Cevapları MEB Yayınları


c. Read the weekly magazine on page 50 again. Ask and answer about the new timetable in pairs. (50. sayfadaki haftalık dergiyi tekrar okuyun. Yeni ders programı hakkında eşli şekilde soru sorun ve cevaplayın.)

Example (Örnek):
A: When is the Science lesson?
(Fen Bilgisi dersi ne zaman?)
B: It is on Monday and Wednesday.
(O Pazartesi ve Çarşamba günleri.)


d. Talk about your timetable. (Ders programınız hakkında konuşun.)

Example (Örnek):
A: I have a Turkish lesson on Monday.
(Pazartesi günü Türkçe dersim var.)


a. Make a survey in the class. Ask your friends about their favourite school subjects with their time, day, and materials. Take notes about their answers in the chart. (Sınıfta bir anket yapın. Arkadaşlarınıza en sevdikleri dersleri, ders gün ve saatlerini, kullandıkları materyalleri sorun. Cevaplarını tabloya not edin.)

Favourite School Subjects Time Day Classroom Objects
Me → Math 10 o’clock Monday Calculator
My friend → Art 1 o’clock Thursday Paints
My friend → English 9 o’clock Tuesday Dictionary

b. Look at your notes in 8a. Write about you and your friends. Then read your paragraphs to the whole class. (8a’daki notlarınıza bakın. Kendiniz ve arkadaşlarınız hakkında yazın. Sonra sınıfta okuyun.)

Cevap: My favourite school subject is Math. It is at 10 o’clock on Monday. I use a calculator in this lesson.
My friend Ali’s favourite school subject is Art. It is at 1 o’clock on Thursday. He uses paints and brushes in this lesson.
My friend Ayşe’s favourite school subject is English. It is at 9 o’clock on Tuesday. She uses a dictionary and a book.


5. Sınıf İngilizce Ders Kitabı 52. Sayfa Cevapları MEB Yayınları


a. Look at the photos quickly and guess what they are about. (Fotoğraflara hızlıca bakın ve ne hakkında olduklarını tahmin edin.)

➡️ The photos are about schools and students in different countries.
(Fotoğraflar farklı ülkelerdeki okullar ve öğrencilerle ilgilidir.)


b. Read the texts quickly and write a suitable title.

(Metinleri hızlıca okuyun ve uygun bir başlık yazın.)
➡️ Title: Education in Different Countries
(Farklı Ülkelerde Eğitim)


c. Read the texts and match the photos with the paragraphs. (Metinleri okuyun ve paragrafları fotoğraflarla eşleştirin.)

1️⃣ – B
2️⃣ – D
3️⃣ –
4️⃣ – A
5️⃣ – C


d. Read the texts again and choose the correct paragraph (A–B–C–D) for each sentence. (Metinleri tekrar okuyun ve her cümle için doğru paragrafı (A–B–C–D) seçin.)

1️⃣ Students do not do schoolwork in the first lesson. → C
(Öğrenciler ilk derste okul ödevi yapmazlar.)

2️⃣ Students do farming in the school garden. → B
(Öğrenciler okul bahçesinde tarım yapar.)

3️⃣ Students learn about their history and culture. → D
(Öğrenciler tarihleri ve kültürleri hakkında öğrenirler.)

4️⃣ Students clean their own classrooms. → A
(Öğrenciler kendi sınıflarını temizlerler.)

5️⃣ Students do not have homework. → B
(Öğrencilerin ödevi yoktur.)

6️⃣ Students start the day with a happiness lesson. → C
(Öğrenciler güne mutluluk dersiyle başlarlar.)

7️⃣ Students do many traditional sports. → D
(Öğrenciler birçok geleneksel spor yapar.)

8️⃣ Students eat in the classroom at lunchtime. → A
(Öğrenciler öğle yemeğini sınıfta yerler.)


e. Think about your own country. Are there any interesting school activities? Talk in pairs. (Kendi ülkenizi düşünün. İlginç okul etkinlikleri var mı? Eşli olarak konuşun.)

Example (Örnek):
A: Are there any interesting school activities in Turkey?
(Türkiye’de ilginç okul etkinlikleri var mı?)
B: Yes, there are. We have Sports Day, Art Exhibitions, and Science Fairs.
(Evet, var. Spor günü, sanat sergileri ve bilim fuarlarımız var.)


5. Sınıf İngilizce Ders Kitabı 53. Sayfa Cevapları MEB Yayınları


a. Look at the pictures quickly and answer the questions. (Resimlere hızlıca bakın ve soruları cevaplayın.)

1️⃣ Where are the children?
(Çocuklar nerede?)
➡️ They are in school.
(Onlar okulda.)

2️⃣ What is Janet pointing at?
(Janet neyi işaret ediyor?)
➡️ At the timetable.
(Ders programını.)


My Favourite Lesson (En Sevdiğim Ders)

1️⃣
Janet: Hey, Sara! How are you doing?
Sara: Hi, Janet. I don’t feel all right!
Janet: Why? What’s the matter?
Sara: There is a quiz today and I’m not ready for it.
Janet: Don’t worry! You can be better prepared next time.

2️⃣
Janet: Oh, our P.E. lesson is at half past one.
Sara: That’s great. I want to be in the school team and join the basketball tournament next month.
Janet: You can talk to the coach about it.
Sara: OK. That’s a good idea!
Janet: Make the grade if you want to join the team!
Sara: Sure, I can.

3️⃣
Janet: As you know, we have a Social Studies lesson today and remember, we have a new project.
Sara: Oh, yes.
Janet: Hey, give me a hand for this project! Would you like to join my study group?
Sara: Yes, I’d love to! What materials do we need?
Janet: Scissors, coloured pencils, glue, a ruler, sheets, and a rubber.
Sara: I can bring the sheets and a rubber.
Janet: OK. Let’s go to the classroom and get started!

4️⃣
Sara: What time is it, Janet?
Janet: Oh, it is five to one. You can go and see the coach now. We can finish this project later.
Sara: OK, then.
Janet: Please don’t skip the lesson!
Sara: All right. See you, then.


b. Read the picture strip story carefully and act out in groups. (Resimli hikayeyi dikkatlice okuyun ve grup halinde canlandırın.)


5. Sınıf İngilizce Ders Kitabı 54. Sayfa Cevapları MEB Yayınları


c. Read the questions about the picture strip story and think about them. (Resimli hikaye hakkındaki soruları okuyun ve düşünün.)

1️⃣ Why isn’t Sara OK?
(Sara neden iyi değil?)
➡️ Because she is stressed about the quiz.
(Çünkü sınav yüzünden stresli.)

2️⃣ What time does the P.E. lesson start?
(Beden eğitimi dersi saat kaçta başlıyor?)
➡️ It starts at half past one.
(Saat bir buçukta başlıyor.)

3️⃣ When is the basketball tournament?
(Basketbol turnuvası ne zaman?)
➡️ Next month.
(Gelecek ay.)

4️⃣ Why does Sara need to see the coach?
(Sara’nın neden koçla görüşmesi gerekiyor?)
➡️ To join the school basketball team.
(Okul basketbol takımına katılmak için.)

5️⃣ What do they need for the project?
(Proje için neye ihtiyaçları var?)
➡️ Scissors, coloured pencils, glue, a ruler, sheets, and a rubber.
(Makas, renkli kalemler, yapıştırıcı, cetvel, kağıtlar ve silgi.)


d. Ask and answer the questions in 10c in pairs. (10c’deki soruları eşli olarak sorun ve cevaplayın.)

Example (Örnek):
A: Why isn’t Sara OK?
B: Because she isn’t ready for the quiz.


e. What is your favourite school subject? Talk about the time, day, and materials of it in pairs. (En sevdiğiniz okul dersini, zamanı, günü ve materyalleri hakkında ikili olarak konuşun.)

Example (Örnek):
My favourite school subject is English.
It is at nine o’clock on Tuesday.
I need a dictionary in this lesson.


11 – Time for a Project (Proje Zamanı)

How to make a dream classroom (Hayalimdeki Sınıfı Yap)

1️⃣ Think about your dream classroom. (Hayalinizdeki sınıfı düşünün.)
2️⃣ Make a timetable. (Bir ders programı oluşturun.)
3️⃣ Make a drawing of school subjects. (Derslerin çizimini yapın.)
4️⃣ Label each school subject on the timetable. (Derslerin isimlerini programa yazın.)
5️⃣ List the classroom rules. (Sınıf kurallarını yazın.)
6️⃣ Use your drawing and list to make a poster. (Çizim ve listeyi kullanarak bir afiş yapın.)
7️⃣ Present your poster to the class. (Afişinizi sınıfta sunun.)
8️⃣ Remember to give positive feedback on your classmates’ projects. (Arkadaşlarınızın projelerine olumlu geri bildirimde bulunun.)

Example (Örnek):
“This is my dream classroom. I have an English lesson every day. I need a dictionary in this lesson.”


12 – Time to Check Your Progress (İlerlemeni Kontrol Etme Zamanı)

At the end of this theme, I can talk and write about:
(Tema sonunda şunlar hakkında konuşabilir ve yazabilirim:)
✅ Classroom rules and language
✅ School subjects
✅ Timetables
✅ Classroom objects
✅ Days of the week
✅ Time

???? Got it! (Anladım!)
???? Need help! (Yardıma ihtiyacım var!)
???? Confused! (Kafam karıştı!)

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

SORU & CEVAP Haberleri