11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Sayfa 79 Cevapları Ata Yayınları
Hazırlık Cevapları
Soru: Yağmurlu havaların sizde uyandırdığı hisleri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Yağmurlu havalar bende hem hüzün hem de huzur duygusu uyandırır. Yağmurun sesi insanı dinginleştirir, düşünmeye sevk eder. Aynı zamanda doğanın yeniden canlanışını hatırlattığı için umut verici bir his oluşturur.
11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı 81. Sayfa Cevapları (Ata Yayınları) – “Yağmur” Şiiri
Metni Anlama ve Çözümleme
Soru 1: “Yağmur” adlı şiirin temasını belirleyiniz.
Cevap: Şiirin teması, yağmurun hüzün, yalnızlık ve sükûnet duygularını çağrıştırdığı atmosferdir.
Soru 2: Şiirde ahengi sağlayan unsurları sıralayınız.
Cevap: Aruz ölçüsü (fe‘ilün/fe‘ilün/fe‘ilün/fe‘l), tekrar eden dizeler, kafiye, redif, asonans ve aliterasyon ahengi güçlendirmiştir.
Soru 3: Şiirdeki imge ve edebî sanatlar nelerdir?
Cevap: Şiirde teşbih, kişileştirme, tekrir, tezat ve metafor gibi sanatlar kullanılmıştır. Bu sanatlar, yağmurun duygusal yönünü derinleştirir.
Soru 4: Şiiri bağlı olduğu edebî dönemin sanat anlayışına göre inceleyiniz.
Cevap: Şiir, Servetifünun dönemi özelliklerini taşır. Sanat için sanat anlayışı, musiki vurgusu, semboller ve doğa tasvirleri ön plandadır.
Soru 5: Aruz kalıbı, kelime dizilişi ve uzunluk-kısalıkla içeriğin görselliği ilişkili midir?
Cevap: Evet. Kısa ve ritmik dizeler yağmurun damlalarını, tekrarlar ise yağmurun sürekliliğini görsel olarak yansıtır.
Soru 6: Şiir hangi edebî akımlara uygundur?
Cevap: Şiirde Parnasizm (biçim mükemmelliği) ve Sembolizm (imgesel anlatım, müzikal etki) özellikleri bir arada görülür.
Soru 7: Şiirdeki dil ve anlatım özelliklerini açıklayınız.
Cevap: Ağır ve sanatlı bir dil kullanılmıştır. Arapça-Farsça tamlamalarla zenginleştirilmiş, musikiye ve sese önem verilmiştir.
Soru 8: Şiir hakkındaki beğeni ve eleştirilerinizi yazınız.
Cevap: Beğeni: Yağmurun duygusal ve görsel yönü çok etkileyici verilmiştir.
Eleştiri: Ağır dil ve uzun tamlamalar, anlamı yer yer zorlaştırmıştır.
Soru 9: Şiir türünü belirtiniz.
Cevap: Şiir, lirik doğa şiiri türündedir; doğa olayıyla insanın iç dünyası birleşmiştir.
Etkinlik
Soru: “Yağmur” şiirinin zihninizde oluşturduğu tabloyu kısa bir yazıyla ifade ediniz.
Cevap: Zihnimde yağmurla sarmalanmış karanlık sokaklar, damlardan süzülen damlalar ve sessizce yürüyen bir kadın canlandı. Şehrin üzerinde melankolik bir hava, uzaktan gelen bir köpek sesiyle birleşerek hüzünlü bir tablo oluşturdu.
11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Sayfa 82 Cevapları (Ata Yayınları)
Etkinlik: “Vâveylâ” ve “Yağmur” Şiirlerinin Karşılaştırılması
Ölçütler | Vâveylâ | Yağmur |
---|---|---|
Tema | Vatan sevgisi, hürriyet, millet uğruna mücadele | Yağmurun doğada ve şehirde yarattığı hüzünlü atmosfer |
Tür | Lirik (vatan temalı coşkulu şiir) | Lirik (doğa temalı duygusal şiir) |
Biçim | Aruz ölçüsüyle yazılmış, kıta biçiminde, tekrarlara yer verilmiş | Aruz ölçüsüyle yazılmış, nakaratlı ve ritmik yapıdadır |
İçerik | Vatanın kutsallığı, şehitlik, fedakârlık, millet aşkı | Yağmurun sesi, sessizliği, hüzün ve yalnızlık duygusu |
Dil ve Üslup | Coşkulu, hitaplarla dolu, ağır ve sanatlı dil | Sembolik, sanatlı, musikiye dayalı estetik bir dil |
Sanat Anlayışı | Tanzimat II. Dönemi – romantizm etkili, “sanat toplum içindir” | Servetifünun Dönemi – parnasizm ve sembolizm etkili, “sanat için sanat” |
Şairin Biyografisi – Tevfik Fikret (1867–1915)
Tevfik Fikret, Galatasaray Lisesi mezunudur ve Fransız edebiyatından etkilenmiştir. Şiirlerinde biçim mükemmelliğiyle ön plana çıkmış, parnasizm ve sembolizm akımlarından etkilenmiştir.
Eserlerinde hem bireysel hem toplumsal temalara yer vermiştir. Haluk’un Defteri, Rübab-ı Şikeste, Tarih-i Kadim ve Şermin en bilinen eserlerindendir. Fikret, sanatında duygu, musiki ve anlam derinliğini birleştirmiştir.