11. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 55 Cevapları (Ata Yayıncılık)
Soru 1: “Sürgün”, “göç”, “yerinden edilme” gibi durumlar insan hayatını nasıl etkiler?
Cevap: Sürgün ve göç, insanların yaşam düzenini bozar, onları ait oldukları topraklardan koparır. İnsanlar hem ekonomik hem de psikolojik açıdan büyük sıkıntılar yaşar. Bu durum kimlik, kültür ve aidiyet duygusunu zedeler, toplumlarda derin yaralar bırakır.
Soru 2: Bir evin barınma yeri olmasının dışında farklı anlamlar taşıdığını düşünüyor musunuz? “Ev” sizin için hangi duygularla özdeşleşir?
Cevap: Ev sadece bir barınak değil, aynı zamanda güven, sevgi, huzur ve aitlik demektir. İnsan için aile bağlarının güçlendiği, anıların biriktiği, sıcaklık ve mutluluk kaynağı olan bir mekândır. Bu yüzden ev, manevi yönüyle her bireyin hayatında özel bir yere sahiptir.
11. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Sayfa 56 Cevapları (Ata Yayıncılık)
Soru 1: Okuduğunuz “Rozalya Ana” adlı metnin konusunu ve temasını belirleyiniz.
- Konu: Kırım Türklerinin sürgün sonrası yaşadığı acılar ve yeniden vatanlarına kavuşma mücadelesi.
- Tema: Vatan sevgisi, sabır, aidiyet ve umudun gücü.
Soru 2: Metinle ilgili beğeni, tespit ve eleştirilerinizi gerekçelendirerek ifade ediniz.
- Beğeni: Rozalya’nın azmi ve kararlılığı çok etkileyici işlenmiştir.
- Tespit: Metinde tarihî arka plan güçlü bir şekilde verilmiştir.
- Eleştiri: Yan karakterler geri planda kalmış, olay örgüsü bazı kısımlarda yüzeysel geçilmiştir.
Soru 3: Metnin üslup özelliklerini belirtiniz.
Cevap: Metinde sade, içten ve duygusal bir anlatım vardır. Betimlemeler kısa ama çarpıcıdır. Gerçekçi bir üslup kullanılarak sürgün ve göçün etkileri başarıyla yansıtılmıştır.
Soru 4: Millî ve dinî duyarlılığı yansıtan anlayışın metne yansımalarını örnekler vererek açıklayınız.
- Millî duyarlılık: Vatanı koruma ve yeniden yurt yapma arzusu.
- Dinî/ahlakî duyarlılık: Sabır, dayanışma ve anne figürünün fedakârlığı.
- Örnek: Rozalya’nın sürgün acısını kalbinde taşımasına rağmen ümidini kaybetmemesi ve Kırım’ı yeniden inşa etme kararlılığı.