10. Sınıf Tarih Ders Kitabı Sayfa 47-49 Cevapları Meb Yayınları

10. sınıf Tarih ders kitabı 47-49. sayfa cevapları: Türk devlet yapısında değişim ve süreklilik, ordu teşkilatı, Ben Kimim etkinliği ve değerlendirme ölçeği konularına dair eksiksiz, anlaşılır ve güvenilir çözümler.

10. Sınıf Tarih Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 47 Cevapları


Soru 1: Uygulama adımlarını takip ederek görüş geliştirme tekniğini uygulayınız.

  • Süreklilik: Onlu sistem, kut inancı, töreye bağlılık, orduda süvarile rin önemi.
  • Değişim: İslamiyet’ten sonra şer’î hukuk, divan teşkilatı, gulam ordusu, ikta askerleri ve donanma ortaya çıktı.
  • Nedenler: Dinî unsurların etkisi, coğrafyanın şartları, yeni düşmanlarla mücadele ihtiyacı.
  • Etkileri: Merkezî otoritenin güçlenmesi, halkın devlete bağlılığının artması, Türk-İslam medeniyetinin gelişmesi.

Soru 2: “Ben Kimim?” etkinliği için devlet görevlilerinin özelliklerini yazınız.

  • Atabey: Meliklere eğitim verir, eyaletlerde görev alır, zamanla nüfuz kazanabilir.
  • Naib: Sultan adına devlet işlerini yürütür, vekil konumundadır.
  • Kâdılkudât: Kadıların başıdır, şer’î davalara bakar.
  • Yuğruş: Karahanlılarda vezirdir, divan işlerini yürütür.
  • Melikü’s-Sevahil: Donanma komutanıdır, sahil güvenliğini sağlar.
  • Emîr-i Dâd: Örfî davalara bakar, adaletin uygulanmasında görevlidir.
  • Hâcibü’l-Hüccâb: Saray düzenini sağlar, hükümdara en yakın görevlilerdendir.
  • Emîrü’l-Ümerâ: Ordunun başkomutanıdır.
  • Melik: Hükümdar ailesinden eyalet yöneticisidir.
  • Pervane: Yazışmaları düzenler, ferman ve beratları hazırlar.
  • Sultan: Devletin en yetkili kişisidir.
  • Hace-i Buzurg: Gaznelilerde başvezirdir, divanın başında bulunur.

10. Sınıf Tarih Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 48 Cevapları


Soru: Aşağıda verilen değişim ve süreklilik formlarını doldurunuz.

Doldurduğunuz formların öğretmeniniz tarafından sayfa 49’da verilen dereceleme ölçeğiyle değerlendirileceğini unutmayınız.

Durum, Kurum veya Fikrin Adı: Türkistan’dan Türkiye’ye Türk devlet yapısı

  • Değişenler: Divan teşkilatı, gulam ordusu, ikta askerleri, donanma, şer’î hukuk düzeni.
  • Değişmeyenler: Kut inancı, töreye bağlılık, onlu sistem, süvarilerin önemini koruması, hükümdarlık sembolleri.
  • Değişimin Nedenleri: İslamiyet’in kabulü, yeni coğrafi şartlara uyum, farklı toplumlarla etkileşim, dış saldırılara karşı savunma ihtiyacı.
  • Değişimin Sonuçları: Merkezî yönetim kuvvetlendi, Türk-İslam medeniyeti gelişti, Anadolu Türkleşti ve kalıcı Türk devletleri kuruldu.

Durum, Kurum veya Fikrin Adı: Türk ordu teşkilatı

  • Değişenler: Gulam sistemi, ikta askerleri, donanma teşkilatı, farklı milletlerden askerler, ağır silahlar ve filler.
  • Değişmeyenler: Onlu sistem, süvari birlikleri, ok-yay gibi hafif silahlar, hükümdarın başkomutanlığı, ordu-millet anlayışı.
  • Değişimin Nedenleri: İslamiyet’in kabulü, yeni fetih alanları, Haçlı ve Moğol saldırıları, genişleyen sınırlar.
  • Değişimin Sonuçları: Ordu daha disiplinli ve güçlü hale geldi, devletin toprakları genişledi, Türk-İslam medeniyeti askerî güç sayesinde yayılma imkânı buldu.

10. Sınıf Tarih Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa 49 Cevapları


Soru: Öğrencilerin hazırladığı değişim ve süreklilik formları aşağıdaki ölçütlere göre “Evet”, “Kısmen” veya “Hayır” seçenekleri işaretlenerek değerlendirilecektir.

  • Durum, kurum veya fikir açıkça belirlenmiş mi?Evet
  • Seçilen konu değişim ve süreklilik açısından değerlendirilebilir mi?Evet
  • Tarihsel bağlantı kurulmuş mu?Evet
  • Değişen unsurlar belirtilmiş mi?Evet
  • Değişmeyen unsurlar ifade edilmiş mi?Evet
  • Nedenler açıklanmış mı?Evet
  • Sonuçlara değinilmiş mi?Evet
  • Benzerlik ve farklılıklar yazılmış mı?Evet
  • Bilimsel bilgiyle örtüşüyor mu?Evet
  • Yazım ve noktalama kurallarına dikkat edilmiş mi?Evet

Genel Sonuç: Öğrencinin hazırladığı form, tüm kriterleri karşılamaktadır. Çalışma eksiksiz ve başarılıdır.


Gelecek Derse Hazırlık

  • Öğretmenin rehberliğinde sınıfta eşit sayıda grup oluşturulacaktır.
  • Ders kitabının sayfa 50’deki “Düşünelim” başlıkları incelenecektir.
  • Her grup, bu başlıklardan birini seçerek kısa bir araştırma yapacaktır.
  • Araştırma sonucunda elde edilen bilgiler not alınacak ve derste paylaşılmaya hazır hale getirilecektir.
  • Ayrıca sayfa 52’deki 5N1K etkinliği de yapılacaktır.

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

SORU & CEVAP Haberleri