10. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 109 Cevapları
3. Uygulama – İstatistiksel Araştırma Sorusu Oluşturma ve Veri Toplama Planı Hazırlama
1. Soru: Rehberlik servisinin yapacağı araştırma için iki kategorik değişken arasındaki ilişkiyi incelemeye yönelik istatistiksel araştırma soruları belirleyiniz.
Cevap: “Öğrencilerin öğle yemeğinde kantinden tercih ettikleri yiyecek türü ile cinsiyetleri arasında bir ilişki var mıdır?”
2. Soru: Hazırladığınız araştırma sorularına yönelik veri toplamaya başlamadan önce bir veri toplama planı oluşturunuz. Aşağıda verilen aşamaları sırasıyla doldurunuz.
a) Araştırma sorularına cevap bulunmasını sağlayacak veri toplama araçlarının belirlenmesi
Cevap: Anket formu hazırlanır.
10. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 110 Cevapları
b) Evren ve örneklemin belirlenmesi
- Evren: Okuldaki tüm öğrenciler.
- Örneklem: Her sınıf düzeyinden rastgele seçilen 20 öğrenci.
c) Rastgeleliğin sağlanması
Cevap: Her sınıf düzeyinde öğrenci listesi alınır, kura yöntemiyle 20 öğrenci rastgele seçilir.
ç) Değişkenlerin belirlenmesi
- Bağımsız değişken: Cinsiyet
- Bağımlı değişken: Tercih edilen yiyecek türü
d) Verilerin nerede, ne zaman, nasıl ve kimler tarafından toplanacağının belirlenmesi
- Nerede: Okulda, rehberlik servisi odasında veya sınıflarda.
- Ne zaman: Ekim ayı içinde bir hafta boyunca.
- Nasıl: Anket yöntemiyle.
- Kim tarafından: Rehberlik öğretmeni ve gönüllü öğrenciler tarafından.
e) Verilerin nasıl kaydedileceğinin belirlenmesi
Cevap: Anket formlarından elde edilen veriler elektronik tabloya aktarılır ve bilgisayar ortamında düzenlenir.
f) Verilerin gizliliğine dikkat edilmesi, dürüst ve nesnel olunması
Cevap: Öğrencilerin isimleri alınmaz, veriler kimseyle paylaşılmaz. Katılımcılar gönüllü olarak seçilir ve dürüst yanıt vermeleri teşvik edilir.
3. Soru: Hazırladığınız veri toplama planını diğer gruplarla paylaşınız. Diğer grupların planlarını inceleyerek eksik veya güçlü yönlerini tartışınız.
Cevap: Planımızı diğer gruplarla paylaştık. Bazı grupların veri gizliliği kısmında eksiklikler olduğu fark edildi. Bizim planımızda ise rastgelelik ve dürüst veri toplama ilkelerine daha fazla dikkat edildi.
4. Soru: Hazırladığınız veri toplama planını kullanarak oluşturduğunuz veya hazır edindiğiniz bir veri toplama aracı ile verilerinizi toplayınız.
Cevap: Hazırlanan anket formları öğrencilere uygulandı. Toplanan veriler elektronik tabloya girilerek düzenlendi ve sonraki uygulama için analiz edilmeye hazır hale getirildi.
Sonuç ve Kazanım:
Bu etkinlikte öğrenciler, istatistiksel araştırma sorusu oluşturma, örneklem belirleme, rastgele veri toplama, veri gizliliği ve etik veri analizi konularında uygulamalı bir deneyim kazandılar.