10. Sınıf Felsefe Ders Kitabı Sayfa 62-65 Cevapları Meb Yayınları

10. Sınıf Felsefe Ders Kitabı MEB Yayınları 2. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Soruları Sayfa 62, 63, 64 ve 65 cevaplarını sizler için hazırladık. Akıl yürütme türleri, doğruluk örnekleri, argüman analizleri ve safsata türleriyle ilgili tüm soruların özgün,

2. Ünite Ölçme ve Değerlendirme Soruları ve Cevapları Sayfa 62-63-64-65

10. Sınıf Felsefe Ders Kitabı Sayfa 62 Cevapları (MEB Yayınları)


1. Soru: Metinde savunulan temel iddia nedir?

Cevap: Bazı hayvanlar, kendi hayatlarını riske atarak topluluklarının güvenliğini sağlar. Bu durum, hayvanlarda özgecil (fedakâr) davranışların bulunduğunu göstermektedir.


2. Soru: Bu iddia, hangi akıl yürütme türü kullanılarak temellendirilmiştir?

Cevap: Tümevarım (indüktif akıl yürütme) yöntemiyle temellendirilmiştir. Metinde birkaç türden (beyaz karınca, ateş karıncası, işçi arı) örnek verilmiş ve buradan genel bir sonuç çıkarılmıştır.


3. Soru: Bu akıl yürütme, tutarlı ve geçerli midir? Gerekçelendirerek açıklayınız.

Cevap: Akıl yürütme tutarlıdır çünkü örnekler savunulan görüşü destekler. Ancak tümevarım akıl yürütmeleri zorunlu sonuç vermez, bu nedenle geçerli değil fakat inandırıcı ve güçlü bir çıkarımdır.


4. Soru: Siz de metinde savunulan iddiayı temellendiren akıl yürütmeler yazarak bu akıl yürütmelerin türünü belirtiniz.


1. Akıl Yürütme (Tümdengelim):

Öncül 1: Koloni hâlinde yaşayan hayvanlar, koloni çıkarlarını korumak için fedakâr davranışlar gösterir.
Öncül 2: Beyaz karıncalar ve işçi arılar koloni hâlinde yaşar.
Sonuç: O hâlde beyaz karıncalar ve işçi arılar fedakâr davranışlar sergiler.
Akıl yürütmenin türü: Tümdengelim.


2. Akıl Yürütme (Analoji):

Öncül 1: İşçi arılar, koloniyi korumak için kendini feda eder.
Öncül 2: Beyaz karıncalar da saldırı anında yuvayı korumak için kendini feda eder.
Sonuç: O hâlde beyaz karıncaların davranışı, işçi arıların davranışına benzerdir.
Akıl yürütmenin türü: Analoji (Benzetim).


5. Soru: Yazdığınız akıl yürütmelerin tutarlılığını, çelişikliğini ve geçerliliğini değerlendiriniz.

1. Akıl yürütme (Tümdengelim): Tutarlı ve çelişkisizdir; öncüller doğru kabul edilirse sonuç zorunludur, bu yüzden geçerlidir.
2. Akıl yürütme (Analoji): Tutarlıdır ancak sonuç zorunlu değildir; analoji yalnızca benzerliklere dayandığı için mantıksal geçerliliği zayıftır fakat ikna edicidir.


10. Sınıf Felsefe Ders Kitabı Sayfa 63 Cevapları (MEB Yayınları)


6. Soru: Metinde geçen bir doğruluk örneği yazınız.

Cevap: “İşçi bal arıları, iğnesi saldırganda kaldığında ölür.”
Açıklama: Bu ifade doğrudur çünkü doğa gözlemleriyle kanıtlanabilir. İşçi arılar iğnelerini kullandıktan sonra yaşamlarını kaybeder. Bu durum gerçeğe uygun bir önermedir ve doğruluk ölçütünü karşılar.


7. Soru: Metinde savunulan görüş nedir?

Cevap: Metinde savunulan görüş, televizyonun çocuklar üzerindeki etkisinin olumlu veya olumsuz olmasının, izleme biçimi ve içerikle ilgili olduğudur. Kontrolsüz televizyon izleme alışkanlığı çocukların dikkatini dağıtır ve okuma alışkanlıklarını azaltır; fakat bilinçli şekilde izlenirse eğitim açısından faydalı olabilir.


8. Soru: Metinde bazı önermeler yer almaktadır. Bu önermeleri belirleyerek üç tanesini yazınız.

  1. Televizyon, çocuklarda dikkat dağınıklığına neden olabilir.
  2. Çocuklar her geçen yıl daha fazla televizyon izlemekte ve daha az kitap okumaktadır.
  3. Eğitsel içerikli programlar, çocukların dikkat süresini artırabilir.

9. Soru: Metinden doğruluk kavramına örnek olabilecek iki ifade bulunuz. Bu ifadelerin neden doğru olduğunu gerekçelendirerek yazınız.

1- “Televizyonun görselliği çocukları fazlasıyla etkiler.”
➡ Doğrudur çünkü çocukların görsel algısı gelişimsel olarak güçlüdür ve bu durum bilimsel araştırmalarla da desteklenmiştir.

2- “Eğitsel içerikli televizyon programları, doğru kullanıldığında dikkat süresini artırabilir.”
➡ Doğrudur çünkü öğrenme ve dikkat, içerik kalitesi ve süresine bağlıdır; kontrollü izleme dikkat gelişimini destekler.


10. Sınıf Felsefe Ders Kitabı Sayfa 64 Cevapları (MEB Yayınları)


10. Soru Metinde savunulan görüşü temellendiren bir argüman tespit ederek bu argümanı yazınız. Tespit ettiğiniz argümanın öncüllerini ve sonucunu yazınız.

Cevap: Argüman: Televizyonun çocuklar üzerindeki etkisi, kullanım şekline bağlı olarak değişir; doğru şekilde kullanıldığında eğitici olabilir, yanlış kullanıldığında zararlı hâle gelir.

Öncüller:
1️⃣ Televizyonun hızlı görselleri ve uzun izleme süresi çocuklarda dikkat dağınıklığına neden olur.
2️⃣ Eğitsel içerikler uygun süreyle izlendiğinde dikkat gelişimini ve öğrenmeyi destekler.

Sonuç: ➡ Bu nedenle televizyonun süresi ve içeriği kontrol edilmelidir; televizyon bilinçli kullanıldığında çocuk için faydalı bir eğitim aracına dönüşebilir.


11. Soru “Ben bir sözcük kullandığım zaman bu ne demeyi arzu ediyorsam işte o anlama gelir.” ifadesinden ne anlıyorsunuz? Açıklayınız.

Cevap: Bu ifadeyle Humpty Dumpty, sözcüklerin anlamını kişisel olarak belirleyebileceğini ileri sürmektedir.
Yani dilin toplumsal kurallarını reddedip kelimelere istediği anlamı yükleme özgürlüğü savunur.
Ancak bu durumda dilin ortak anlaşma aracı olma özelliği ortadan kalkar.


12. Soru Humpty Dumpty’nin dilde gerçek anlam yerine kişisel anlamları vurgulaması, insanların düşüncelerini ve iletişimlerini nasıl etkiler? Açıklayınız.

Cevap: Eğer herkes kelimelere kendi anlamını yüklerse, insanlar birbirini anlayamaz.
Bu durum, iletişim kopukluklarına, yanlış anlamalara ve düşünce karmaşasına yol açar.
Dil, toplumsal bir uzlaşı aracıdır; ortak anlamlar kaybolduğunda iletişimin sağlıklı yürütülmesi mümkün değildir.


13. Soru Eğer güneşli bir günü anlatmak isteseydiniz herkesin aynı şekilde anlayabileceği ortak kavramlar olmadan bunu nasıl ifade edebilirdiniz?

Cevap: Güneşli bir günü anlatmak için jest, mimik, resim ya da ses tonuyla anlatmaya çalışırdım.
Ancak ortak kavramlar ve kelimeler olmadığında anlatmak istediklerim tam olarak anlaşılamazdı.
Bu durum, dilin ortak anlam ve sembollere dayanmasının iletişim için zorunlu olduğunu gösterir.


10. Sınıf Felsefe Ders Kitabı Sayfa 65 Cevapları (MEB Yayınları)


14. Soru Görsellerdeki safsataların türleri nelerdir?

1. Görsel: “Ya tutarsa?” ifadesi kanıtsız varsayım safsatasıdır. Kişi, bir olayın gerçekleşmesi için mantıklı gerekçe sunmak yerine olasılığa sığınmıştır.
2. Görsel: “Beş gündür severek yedin, bugün ne oldu?” cümlesi acele genelleme safsatasıdır. Kısa süreli bir duruma dayanarak genel bir yargıya ulaşılmıştır.
3. Görsel: “Çorba hâlâ su gibi mi?” sorusu örtük ön kabul safsatasıdır. Soru, çorbanın kötü olduğu yargısını baştan kabul ettirmektedir.


15. Soru Görsellerdeki safsataların türlerine kendi yaşamınızdan birer örnek veriniz.

1. Görsel: Hiç çalışmadan “ya öğretmen kolay sorarsa?” diyerek umutlanmak, kanıtsız olasılığa güvenmektir.
2. Görsel: “Bir kere geç kaldın, demek ki hep geç kalırsın.” ifadesi acele genellemedir.
3. Görsel: “Bugün de mi dersi anlamadın?” sorusu, kişinin anlamadığı varsayımını önceden kabul eden örtük ön kabul safsatasıdır.


16. Soru Görsellerdeki safsataların yol açabileceği toplumsal sorunlar neler olabilir?

1. Görsel: Kanıtsız varsayımlara dayanmak, bilimsel düşünce yerine hurafe ve yanlış inançların yayılmasına yol açabilir.
2. Görsel: Acele genellemeler, toplumda önyargı, ayrımcılık ve haksız etiketlemeleri artırabilir.
3. Görsel: Örtük ön kabuller, iletişimde güven sorunlarına, yanlış anlamalara ve kişisel ilişkilerde gerginliklere neden olabilir.

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

SORU & CEVAP Haberleri