10. Sınıf Edebiyat Ders Kitabı Sayfa 148-149 Cevapları Meb Yayınları

10. sınıf Türk Dili ve Edebiyatı ders kitabı Sayfa 148-149 Podcast Hazırlama Performans Görevi cevapları. Edebiyat alanında iz bırakmış şahsiyetleri tanıtan podcast çalışması için gerekli açıklamalar, örnek cevaplar ve yönergeler.

10. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 148

Performans Görevi

Adı: Podcast Hazırlama
Amacı: Edebiyat alanında iz bırakmış şahsiyetlerin edebî yönleriyle ilgili podcast hazırlayabilme
Süresi: 8 ders saati

Soru: Bu performans görevinde sizlerden edebiyat alanında iz bırakmış şahsiyetlerin edebî yönlerini yansıtan bir podcast hazırlamanız beklenmektedir. Performans göreviniz için sınıf dışında hazırlık yapınız. Aşağıdaki yönergeleri takip ederek performans görevinizi yapınız.

• Türk edebiyatında iz bırakmış ve vefa gösterilmesi gereken şahsiyetlerden birini tanıtmak üzere seçiniz.
• Seçtiğiniz kişiyle ilgili güvenilir kaynaklardan araştırma yaparak konuşmanızda kullanmak üzere gerekli notları alınız.
• Seçtiğiniz kişiyi tanıtmak için uygun bir konuşma stratejisi belirleyiniz.
• Podcastiniz için sesinizi kaydedebilecek uygun kayıt cihazlarını hazırlayınız.
• Konuşmanızı kaydederken oluşabilecek iletişim engellerini öngörerek bu engelleri ortadan kaldırınız.
• Konuşmanızda aktarmak istediğiniz iletileri belirleyerek duygu ve düşüncelerinizi tutarlı olacak şekilde ifade ediniz.
• Konuşma metninizi oluştururken doğruluk, geçerlilik, tutarlılık vb. ilkelere dikkat ediniz.
• İçeriğinizi oluştururken anlatım biçimi ve düşünceyi geliştirme yollarından uygun olanları kullanınız.
• Konuşmanızda ana düşünceyi destekleyici bilgiler vermeye dikkat ediniz.
• Metninizin yapı unsurlarını göz önünde bulundurarak metindeki ifadelerin öncelik-sonralık, neden-sonuç vb. özelliklere uygun olmasına dikkat ediniz.


• Metnin içeriğini düzenlerken Türkçenin yapısını, dil ve anlatım özelliklerini göz önünde bulundurunuz.
• Konuşmanızı yaparken beden dilini doğru kullanmaya, diksiyon kurallarına uymaya özen gösteriniz.
• Hazırladığınız içeriği işitsel cihaza kaydederek arkadaşlarınızdan ve öğretmeninizden geri bildirim almak üzere sınıfta paylaşınız.
• Aldığınız geri bildirimler doğrultusunda taslak planınıza son şeklini veriniz.
• Planınıza uygun olarak konuşmanıza dikkat çekici bir girişle başlayınız.
• Konuşmanızda kendinize özgü bir üslup kullanarak eksiltili ve devrik cümlelere yer veriniz.
• Etkili bir konuşma gerçekleştirmek için mekân ve zamanı verimli bir şekilde kullanınız.
• Özgün konuşmacı kimliğinizi oluşturmak, konuşma sürecindeki hatalarınızı fark edip düzeltmek için konuşmanızda tercih ettiğiniz üslup, anlatım biçimi ve düşünceyi geliştirme yollarını kullanma nedenlerinizi gerekçeleriyle açıklayınız.

Performans Görevi: Podcast Hazırlama

Podcast Başlığı: “Yunus Emre: Gönül Diline Dönüşen Söz”

Seçilen Şahsiyet: Yunus Emre

Podcast Metni:

(fon müziği: ney sesiyle yumuşak bir giriş)

Merhaba sevgili dinleyiciler. Bugünkü podcastimizde Türk edebiyatının ve tasavvuf dünyasının en önemli isimlerinden biri olan Yunus Emre’yi konuşacağız. O, sadece bir şair değil; aynı zamanda Anadolu insanının sesi, gönlünün tercümanıdır.

Yunus Emre, 13. yüzyılda yaşamış, şiirlerinde sade Türkçeyi kullanarak halkın kalbine hitap etmiştir. O dönemde Arapça ve Farsça etkisi oldukça yoğundu, ama Yunus, Türkçe’nin de en az bu diller kadar güçlü ve derin bir ifade gücüne sahip olduğunu göstermiştir. “Sevelim, sevilelim; dünya kimseye kalmaz.” diyen Yunus, sevgiyi, barışı ve insanın özündeki iyiliği öğütlemiştir.

Onun şiirleri, dilden çok gönülden doğmuştur. “Ben gelmedim dava için, benim işim sevi için.” diyen Yunus, insanı ve yaratılmış her şeyi Yaradan’dan ötürü seven bir anlayışın temsilcisidir. Bu yönüyle yalnızca bir şair değil, aynı zamanda bir gönül rehberidir.

(kısa müzik arası)

Bugün Yunus’un eserleri hâlâ okunuyor, dilden dile aktarılıyor. Çünkü onun sözleri, zamanın ötesine geçebilen evrensel bir mesaj taşıyor: sevgi, hoşgörü ve insanlık. Türk edebiyatına sade bir dil, derin bir anlam ve insana yönelen bir bakış kazandıran Yunus Emre, adeta Türk şiirinin vicdanı olmuştur.

(fon müziği yükselir)

Kısacası, Yunus Emre’nin mirası sadece şiirlerinde değil, Türk insanının kalbinde yaşamaya devam ediyor. Bu podcasti dinlerken belki de onun şu sözlerini bir kez daha hatırlamalıyız:
“İlim ilim bilmektir, ilim kendin bilmektir; sen kendini bilmezsen, bu nice okumaktır.”

(müzik kapanışı)

Ben [öğrencinin adı], bu bölümde Yunus Emre’nin insan sevgisiyle yoğrulmuş edebî dünyasına kısa bir yolculuk yaptık. Bir sonraki podcastte görüşmek üzere, hoşça kalın.


Kullanılan düşünceyi geliştirme yolları: Alıntı, örnekleme, açıklama.

Konuşma stratejisi: Bilgilendirici ve duygusal anlatım.

İletisi: Sevgi, barış ve insanlık anlayışıyla yazan Yunus Emre, Türk edebiyatında kalıcı bir iz bırakmıştır.

Süre: Yaklaşık 3-4 dakika.

Podcastimde sade, samimi ve içten bir üslup kullanmayı tercih ettim çünkü dinleyiciyle doğal bir bağ kurmak istedim. Anlatım biçimi olarak açıklayıcı ve betimleyici anlatımı kullandım; böylece Yunus Emre’nin hayatını ve düşüncelerini hem bilgi verici hem de duygusal biçimde aktarabildim. Düşünceyi geliştirme yollarından alıntı ve örneklemeyi seçtim çünkü bu yöntemler anlatımımı inandırıcı ve etkileyici hâle getirdi. Bu tercihleri yapmam, konuşmamın akıcı, anlaşılır ve dinleyicide kalıcı bir etki bırakmasını sağladı.


10. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı Cevapları Meb Yayınları Sayfa 149


Soru 1 - Podcast hazırlama sürecindeki deneyimlerinizi, duygu ve düşüncelerinizi aktaran kısa bir paragraf yazınız.

Cevap: Podcast hazırlarken hem araştırma yapma hem de kendimi sözlü olarak ifade etme becerilerimi geliştirdim. Konuyu derinlemesine öğrenirken aynı zamanda dinleyiciyi etkilemek için ses tonuma, vurgu ve telaffuzuma dikkat ettim. Bu süreç bana ekip çalışmasının önemini, dinleyiciye uygun dil kullanmayı ve teknolojiyi doğru değerlendirmeyi öğretti. Kendimi bir sunucu gibi hissetmek heyecan vericiydi ve yeni bir deneyim kazanmanın mutluluğunu yaşadım.


Tema Sonu Değerlendirme

Soru 2 - Aşağıdaki adımları takip ederek etkinliği gerçekleştiriniz.
(Bu soru uygulamalı olduğu için değerlendirme paragrafı yazılır.)

Cevap: Bu etkinlikte arkadaşlarımla karşılıklı soru-cevap yaparak bilgileri pekiştirdik. Herkes düşüncelerini özgürce ifade etti ve farklı bakış açılarını görme fırsatı buldum. Özellikle tartışma kısmında hem dinleme hem de konuşma becerilerimin geliştiğini fark ettim. Konuya dair yeni bilgiler öğrenmek beni motive etti ve grup çalışmasının öğrenmeyi ne kadar desteklediğini bir kez daha gördüm.


Soru 3 - Kelimelerin Ritmi temasında ilk defa karşılaştığınız üç kavramı üçgenin, öğrendiğiniz dört bilgiyi karenin, aklınıza takılan bir soruyu çemberin içine yazınız.

Üçgen – İlk defa karşılaştığım üç kavram

  1. Aruz ölçüsü
  2. Redif
  3. Mazmun

Kare – Öğrendiğim dört bilgi

  1. Divan şiirinde ritmin aruz ölçüsüyle sağlandığını öğrendim.
  2. Şiirde ses kadar anlamın da önemli olduğunu fark ettim.
  3. Klasik edebiyatın sadece saray edebiyatı olmadığını öğrendim.
  4. Divan şairlerinin kelimelerin gizli anlamlarıyla derin bir etki oluşturduğunu keşfettim.

Çember – Aklıma takılan soru

Aruz ölçüsü günümüz Türkçesine tamamen uygulanabilir mi, yoksa sadece klasik şiire mi uygundur?

İlk yorum yazan siz olun
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.

SORU & CEVAP Haberleri