2025-2026 10. Sınıf Coğrafya Konuları ve Müfredatı Açıklandı
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), 2025-2026 eğitim-öğretim yılı için 10. sınıf Coğrafya dersi müfredatını duyurdu. Yeni program, öğrencilerin coğrafi bakış açısını geliştirmeyi, doğa-insan etkileşimini anlamayı ve mekânsal bilgi teknolojilerini etkin kullanabilmeyi hedefliyor. Toplam 68 ders saati olarak planlanan müfredat, yedi ünite üzerinden işlenecek.
Ünite ve Ders Saati Dağılımı
1. Ünite: Coğrafyanın Doğası – 4 Saat
- Coğrafyanın temel kavramları: konum, zaman, mekân, hareket, bölge, sürdürülebilirlik
- Örnek olaylar ve mekân analizleri ile coğrafi bakış açısı kazanımı
2. Ünite: Mekânsal Bilgi Teknolojileri – 6 Saat
- Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) ve uzaktan algılama
- Mekânsal verilerin haritalara aktarılması
- Vektör veri yapısı ve harita oluşturma uygulamaları
3. Ünite: Doğal Sistemler ve Süreçler – 18 Saat
- Levha tektoniği ve yeryüzünü şekillendiren süreçler
- Aşınma, çözünme, birikim süreçlerinin iklim ve kayaçlarla ilişkisi
- Saha ve sanal saha çalışmaları
- Yeryüzü şekilleri ile beşerî faaliyetler arasındaki etkileşim
4. Ünite: Beşerî Sistemler ve Süreçler – 8 Saat
- Yerleşme yeri seçimi ve yerleşmelerin gelişimini etkileyen faktörler
- Yerleşmelerin fonksiyonlarına göre sınıflandırılması
5. Ünite: Ekonomik Faaliyetler ve Etkileri – 10 Saat
- Ekonomik faaliyetlerin sektörel sınıflandırılması (1., 2., 3., 4., 5. sektör)
- Ülkelerin gelişmişlik düzeylerinin karşılaştırılması
- Türkiye ekonomisindeki sektörel yapı ve önemi
6. Ünite: Afetler ve Sürdürülebilir Çevre – 16 Saat
- Afetlerle mücadelede farklı ülke uygulamaları
- Afete dirençli yaşam alanları
- Mekâna özgü afet önleme yöntemleri
- Afet bilinci ve çevresel sürdürülebilirlik
7. Ünite: Bölgeler, Ülkeler ve Küresel Bağlantılar – 6 Saat
- Türk kültürünün doğduğu ve yayıldığı yerler
- Kültürel ortaklıkların coğrafi önemi
Müfredatın Amacı
Bu müfredat, öğrencilerin doğal ve beşerî süreçleri anlamalarını, coğrafi verileri yorumlayabilmelerini ve küresel bağlantıları kavrayarak sürdürülebilir çözümler üretebilmelerini amaçlıyor. Ayrıca, harita okuryazarlığı ve mekânsal veri analizi becerileri ön planda tutuluyor.